Gondolatok húsvét előtt…

SZEMÉLY ÉS SZENVEDÉS
Az önpusztító szabadság
halálba vezető út: az emberben rejlő isteni természet megrágalmazása. Ha
neurotikus korunkban van valami, amiért igazán érdemes élni, akkor éppen ez, a
személyben elfojtott, megbúvó szakrális mag feltárása, kiszabadítása a rázuhant
diabolikus erők alól. A belső éjszaka elűzése csak a bűnösség beismerése, a
bűnbánat erejével lehetséges, bűnbánat pedig nincs szenvedés nélkül. A lélek
szenvedése hozza felszínre az elkövetést, a bűn titkát, amely eltakarja az ember
elől, hogy Isten gyermeke.
De a szenvedés téves irányba
is vezethet. Önkínzássá válhat, leterítheti az egyént, a betegségig fokozhatja
benne az önvádat, nem bocsát meg magának, mert nem elég erős a hite Isten
megbocsátásában. Csak az a bűnbánat méltó Istenhez, amely a szenvedésben nem
halálra szánja, hanem megtisztítja a személyt, bűne sötétségéből fényre hozza,
képes levezekelni bűntetteit anélkül, hogy megingásaiban is ne érezné, merre
kell, hogy vigye az útja. A személy felemelkedése, leszámolása bűneivel
egyébként nem lehet végleges csupán önakaratából. Esendősége okán mindig ki van
téve a próbatételnek, a kísértő sohasem adja fel. Mindig ott ólálkodik a
közelében Az ész természetes kételyét a hit radikális elvetéséig fokozza, mi
több, abban látja az ember méltóságát, ha öntörvényűségébe nem ismer el
semmiféle beleszólást.
A magunk bűneiért érzett
bűnbánat a szenvedés első foka, melynél a gonosznak még van esélye a
beavatkozásra. A második fokozat már megszabadítja az egyént önmagától: a mások
szenvedéseiért való szenvedésben lelkének belső tere kitágul, megtérésének
hitelességet ad. Szenvedését mindenki szenvedésével egységbe hozza, megerősítve
istenfiúságát, a szív felismerését, hogy minden szenvedésben Isten is szenved. A
szeretet szenvedésként fogadja magába a földi nyomorúságot, mert Isten maga a
szeretet és a szabadság, szeretetből maga válik emberré: „Az Üdvözítő az ember
iránti szánalomból szállt le a földre. Elviselte szenvedéseinket, mielőtt a
kereszten szenvedett, sőt még mielőtt felvette volna testünket, mert ha előbb
nem viselte el volna őket, nem jött volna el, hogy részt vegyen életünkben” (Origenész).
A szeretet szenvedése
Istenben szenvedés a szenvedtetőkért is, akik nem érzik bűnösségüket a másoknak
okozott fájdalom miatt, sőt esetenként élvezettel teszik, amit tesznek. A földi
megbocsátás irántuk kivételes lelki képességet követel. Márpedig valamiképpen
(bármily képtelenségnek hat is) mindenki mindenkiért felelős. Az egyén azáltal
válik Isten emberévé, ha a szenvedtetőkért is szenvedés járja át, vezeklése
nincs tekintettel az elkövetés természetére és mértékére, mert talán nincs
egyetlen öntudattal bíró vétkes a világon, akiben valamilyen váratlan, belső
esemény, főként a kegyelem ajándékaként ne támadhatna fel a bűnbánat. A
bűnbánaton múlik a megtérés, a megtérésen a kiváltás az elveszettségből. Mennél
inkább fokozódik/fokozódna a személyben bűnösségének tudata és ezzel a bűnbánat
ereje, annál inkább csökken/csökkenne a bűnben való megátalkodottság. Működésbe
lépne a lelkiismeret tartománya, az elfordulás a gonosz akarattól, amely
kétségbe vonja az élet szentségét.
Az élet szentségének
tagadása: a világ összetartó erejének, a szeretetnek a tagadása. A szeretet
éppen azért szakrális érték, mert a személy beavatása a közös emberi sorsba.
Szenvedésével képes levezekelni a gonosz által előhívott bűnösséget. Viszont a
személybe betelepült rossz éppen hogy a szenvedés ellen lázítja az egyént.
Odadobja a gyűlöletnek olykor éppen saját magával szemben, de jobbára mindenki
másnak, a világnak és Istennek a kihívásaként. A „mindenhatóságától”
félrevezetett ember fenntartja magának a bosszú jogát, holott mindenhatósága
csak a szeretetnek van. „A szeretet mindenhatósága a megbocsátás” (F. Varillon),
nélküle az élet nem Isten szándéka szerint működik. A pénz zsarnoka a saját
öntörvényű zsarnoksága, a politika részben ennek a zsarnokságnak a szolgája,
részben a haszonélvezője, az emberi kapcsolatok jobbára testben és lélekben
fertőzött viszonyok halmaza, míg a „független”, kiváltképp az írástudó elit
többnyire képtelen túllépni önhittségén. Csak egy töredék tudja, hogy szellemi
nemesség nélkül minden beszédmód önámítás, amelynek lehet, hogy köze van a
személyes szenvedéshez, de nincs a közös emberi sorshoz. Nem tudja, mit is
kezdjen a szenvedés egyetemes, szakrális jelentésével.
A megbocsátás privilégiuma
Istené, de ha az ember képes kiűzni szívéből a haragot, a bosszút, a fenekedést,
a világot behálózó bűn korlátozásán, isteni helyrehozásán működik.
Ellenkező esetben nincs hová
mennie a gonosz sötét, fenyegető árnyéka elől.
/Török Endre/