Az emléktábla mögül...
AZ ELFELEDETT FEKETE GYULA EMLÉKÉRE
Olvasom a meghívót, emléktáblát avattak tegnap annak az embernek a tiszteletére,
akiről egyik pályatársam egyszer azt írta: ha, mondjuk, albánnak születik, már
vagy öt szobrot állítottak volna neki. Csakhogy így, mivel magyar volt az
istenadta…
Hát igen. Most jutottunk el odáig, hogy a magyar közgondolkodás egyik legnagyobb
közelmúltbéli alakja előtt – aki mellékesen írónak, szociográfusnak és közéleti
embernek sem volt akárki – egykori lakóhelyén, a Kecskeméti utcában végre
emléktábla avatásával tisztelegnek.
Az albán példa megértéséhez tudni kell a magyarság 1956 leverése óta mind
vészesebb fogyásáról, arról, hogy évente egy negyvenezres kisváros lakosságával
vagyunk kevesebben, és hiába újabban annyi becsületes kormányzati szándék és
tisztességes, segítő intézkedés, a folyamat legföljebb csak lassítható, de - ne
legyen igazam – hosszabb távon megállíthatatlannak látszik. Hogy ez a jelenség,
ez a kollektív tudattalan, a mélylélektan tárgykörébe tartozó és így felénk
kúszó, ránk telepedő, alattomos szörnyeteg mi mindent is jelent voltaképpen, és
a szó létező legszorosabb értelmében mennyire életveszélyes, hogy mi mindent is
kell, kéne tűzzel-vassal tenni ellene: egy, kicsit mongolos-hunos metszésű
szemével, huncutkás pillantással körbetekintő, óriási szívű és ragyogó elméjű,
1922-ben Mezőkeresztesen született tollforgatónak, bizonyos Fekete Gyulának
köszönhető.
Bizony.
Az ő több évtizedes, ádáz és kitartó, szívós és szinte teljességgel
reménytelennek látszó, heroikus küzdelméből látszódott meg mindez. Gyula bátyánk
élénk, hun metszésű szemének röntgenpillantásával végigtekintve a magyar
horizonton már a hatvanas években jelzett, sikoltott, figyelmeztetett.
Éljünk
magunknak?
című szociográfiája a Magyarország felfedezése sorozatban (1973)
reveláció kellett volna hogy legyen – ehelyett évtizedekig gúny, lesajnálás és
nemtörődöm ostobaság jutott demográfiai vészjelzéseinek. (Némely belvárosi
hordalékok folyamatos gusztustalansággal mocskolták, a magyar népközösség
háláját pedig a nagyfokú közöny és az „éljünk a mának” kádárista tömegmozgalma
jelezte.) Holott csak az albánok példájára kellett volna gondolni: Trianon
idején még ugyanannyi albán élt Koszovóban, mint amennyi magyar a Délvidéken:
kábé félmillió. A koszovói albánság száma azóta megnégyszereződött, a délvidéki
magyarságé a felére – úgy lehet, tán még kevesebbre - apadt. A következményeket
látjuk. Mindkét oldalon.
Fekete Gyula bátyánk mindezt tudta. A fiam egyéves volt, amikor majdani
tizennyolcadik születésnapjára „tizenhét éves előlegben” megkapta tőle a
könyvet:
Gondolkozzunk, magyarok!
Ez a cím mindennél jobban megmutatja, miért állna öt szobra Fekete Gyulának, ha
történetesen albánnak születik. És miért csak most, idestova hét évvel 2010.
januári halála után kap végre emléktáblát a magyarok fővárosában.
Gyula bátyánk egész élete és működése alighanem abban a Domonkos Dani által
gondosan őrzött könyv címében megtalálható. Igen: csak gondolkoznunk kéne,
magyarok. Akiknek szobrot kellene állítanunk – legalább egyet -, azokat meg nem
értés és ostoba, bugris gúny illeti. S midőn végre emléktáblát avatnak
tiszteletére, s midőn harminc-negyven év után kormányzati szinten is legalább
kitartó próbálkozás és következetes politikai akarat van az elképzeléseinek
megvalósítására – elmondhatjuk: eljutottunk idáig. Itt tartunk. Hogy mindez
mihez és mennyire elég, mily szívszorítóan kevés: talán sejthető. Fekete Gyula,
aki a maga módján ugyanúgy nagy nemzetragasztóink egyike, mint Illyés Gyula,
Németh László vagy Csoóri Sándor volt, csak akkor lehet igazán a miénk, ha a
fajtánkért való aggódása, ha nagy életreceptjeinek sora végre a hazai
közgondolkodás részévé válik. Ha azzá tesszük. Mindez, ha tán el is kezdődött,
még jócskán odébb van. Mert egyelőre ilyesmik lesnek ránk, ilyesmik bukkannak
elő egy-egy emléktábla mögül.
/Domonkos
László/
