Irodalmi lélekidéző

ARANY JÁNOS
(Rendhagyó elmélkedés a költő születésének bicentenáriumán)
„Afelől, hogy jellemes és
talentumos férfiak közül kik legyenek a nagyok, mindig a helyzet határoz. A
nagyság a sorsé, csak a tehetség az emberé.” -
olvashatjuk Arany János kortársának, Kemény Zsigmondnak a gondolatát.
A
megállapítás mindkettejükre vonatkozik, igaz, más-más műnemben, de közel azonos
időben, azonos mélységgel látták és láttatták hazánkat és az emberiség nagy
gondolatait, érzéseit. Tették ezt úgy és olyan szinten, hogy immár kettőszáz
esztendő távolából is korszerűnek mondhatjuk munkásságukat.
Most,
hogy Arany János születésének bicentenáriumára emlékezünk, illő, hogy megidézzük
a magyar költészet halkszavú óriásának alakját! Arra is jó az alkalom, hogy
elmélkedjünk a lélek vívódásain, a mindvégig egyenes költői/emberi sors méltó
vállalásának örökké időszerű kérdésein. [Az
Arany életrajz pontos megidézéséhez Keresztury Dezsőt „hívom segítségemül”.]
Ki is
volt Arany János, az EMBER, akiről mint költőről minden magyar ember tanult,
talán idézni is tud néhány sort, de az embert kevesen ismerik?
A
megélt 66 esztendejének gyötrelmeit, magányait, elfojtott vágyait, ki nem
mondott sóhajait valami szemérmes férfiassággal csak a legritkább percekben
vallotta meg. Aki azonban figyelmesen tanulmányozza az életrajz és a költészet
kapcsolatát, egyszerre előtte áll a mindig csendes, töretlen gerincű, soha meg
nem alkuvó, de az igazsághoz és legfőképp a hazájához, a szülőföldjéhez és a
családjához „mindvégig” kitartóan ragaszkodó nagyszalontai „jegyző”, az
Arany-család oly sokszor magányos, tizedik gyermeke.
Már
gyermekkorában magárautalt, ma azt mondanánk magányos volt.
Öreg
szülőktől, későn született. Édesapja 55éves, édesanyja 45-dik évében járt ,
amikor 1817. március 2-án meglátta a napvilágot. Vézna fiúcska volt, hajlamos a
betegségekre, a falusi pajtások játékaiban inkább csak megtűrt társ. Öreg és
szegény szülei mellett hamar megismerkedett a kötelesség parancsaival, s
magárautaltságában korán rákapott a könyvre, az olvasás örömére. Már 15 éves
korában házitanítóskodni kezdett; mindig tanítva tanult. Kitűnő megfigyelő lett,
látta a körülötte folyó élet visszásságait. S így tűnt fel már Nagyszalontán,
gyermekvágyaiban, a "módos gazda" mellett a másik életideál: "még a
grammatikai osztályba alig érve, már nem tudtam nagyobb embert, mint a
könyv-, főleg a versírót", olvashatjuk önéletrajzában.
Nagyszalonta Arany számára a nem csupán a szülőföldet jelentette, a szegényes
szülői házat, a házasságának a helyét, majd később a jegyzői hivatalt,…. - 1867
után pedig kedves leánya, Juliska sírját, de jelentette számára a biztos rév, a
nyugalom, majd a bánatos csend világát is.
Egész
életében azért takarékoskodott, hogy polgárházat s birtokot vehessen Szalontán.
Pedig a
korabeli Nagyszalontán, mint minden kisvárosban, az élet csaknem teljes
nyilvánossággal zajlott. A feddhetetlen, vagy legalább békés élet a
szokástörvénytől szentesített viselkedési rend megtartásán alapult. A fiatal
Arany lentről nőtt bele ebbe a világba: boldogulásának előfeltétele volt a
tartózkodó szerénység, a tekintélyek meglévő rendjéhez való alkalmazkodás.
Hivatalnok volt, meglehetősen kevés védettséggel. Egész életét "szolgálatban
töltötte", s minden adat szerint rendkívül pontosan és megbízhatóan látta el
hivatalát. Költői művein, sajnos, csak szabad idejében, hivatali munkájának
befejeztével dolgozott.
Jóhírére
élete végéig már-már túlzó érzékenységgel vigyázott. Magaviseletében,
szokásaiban mindig kerülte egyénisége hangsúlyozását. Rendkívül egyszerűen, de
mindig rendezett viszonyok között élt, a bohémséget, ha megértette s néha tán
áhította is, a maga köreitől távoltartotta. Pusztán tolla után élő emberként nem
tudta magát elképzelni.
Kálvinistának született, s hitéhez haláláig hű maradt. Úgy érezte és vallotta,
hogy a vallás igazi célja az erkölcsös, tiszta élet. Egyszerű, bibliás, megélt
kereszténység volt az övé.
De Arany
csak lelke egyik felével tartozott kora társadalmához.
„Magárautalt”
természet volt, s magánya együtt nőtt évei számával. Élete a társadalmi szokások
korlátai közt folyt le, de ezeket inkább csak azért vállalta, hogy megőrizhesse
nyugalmát. Tempós, józan életbölcsnek mutatta magát, jóllehet állandó
nyugtalanságban élt, s nem tudott szabadulni a kínzó kérdéstől, hogy
eltévesztette életét. Legfőbb oka ennek bizonyosan rendkívüli érzékenységében
rejlett. Hosszú ideig nem tudta, mit kezdjen életével, roppant tehetségével
tétován állt embertársai között A sors nyomására elzárkózással, némasággal
felelt: "kunyhóba és vadonba" vágyott.
Pedig
alapjában véve szüksége volt az emberekre, s kereste a barátokat.
A
családi élet melegét gyermekkora óta nem tudta nélkülözni s ha "a sors
szemverése" sok mindentől meg is fosztotta, ezt élete végéig megadta neki a
Gondviselés. És mégis, úgy látszik, olyan emberrel, aki képes lett volna egészen
megérteni, nem találkozott. Felesége, a legjobb élettárs különben, túlságosan
egyszerű volt ehhez.
Petőfi
sem ismerte őt igazán, s különben is, éppen csak belépett életébe, hogy aztán
eltűnjék, s magára hagyja. Egyedül kellett megbirkóznia különös természetével,
tehetségével, nyelvteremtő erejével.
Álmatlan
éjszakáin pedig Shakespeare és Szophoklész nyelvét tanulta autodidakta módon,
hogy aztán elkészíthesse a máig is remekműveknek számító drámafordításait.
„Arany János, nyelvünk
máig legnagyobb művésze azért oly kiváló fordító, mert azt hiszem, jobban tudott
magyarul, mint Shakespeare angolul, Arisztophanész görögül.” - ezt
Déry Tibor írta róla mint egy száz esztendővel később.
Mindezekkel együtt Arany nehezen tudott lelki vívódásain úrrá lenni, dönteni a
kötelességtudat és a költői sors vállalása között.
E
küzdelem magyarázza meg pályája és egyénisége nem egy ellentmondását. A költői
életmű teljessége végleges odaadást kíván, s Arany nem tudta egész életét
feltenni a Kemény Zsigmond által oly jól látott sors kínálta „nagyság”
kártyájára. Voltaképpen soha nem bízott egészen tehetségében, még kevésbé sorsa
csillagában. Élete két egymástól idegen körben játszódott le: hivatalában s
költészetében.
Milyen
volt Arany János élete, egyénisége ebben a hatvanhat esztendőre mért lelki
vívódásban, önellentmondásban? Milyen karakterű volt a szalontai jegyző, a
nagykőrösi magyartanár, a Kisfaludy Társaság elnöke majd a Magyar Tudományos
Akadémia titoknoka, aki pár évvel később a margitszigeti tölgyek alatt érezte
igazán jól magát? Lelkének viharait talán csak feleségének tárta fel, de
költészete alapján előttünk áll az a szemérmes, mindig megbízható, bölcs és
egyben érzékeny férfiú, akire nem csupán magunkat, de egész nemzetünket is
rábízhatnánk még most, 200 esztendő távolából is. Igazi „mélymagyar” volt-,
kölcsönözve a jelzőt Németh Lászlótól. (Kemény Zsigmond-i megfogalmazás szerint a
„reál” képviselője egy életen át.)
Éppen
száz évvel ezelőtt írta róla Krúdy Gyula: „Ez a férfitípus volt az, amely
Magyarországot fenntartotta, téli sarat elbíró csizmában viselte el a
megpróbáltatásokat, zsoltáros hittel bízott a jövendőben, és halk rajongással
gondolt a nemzeti ideálokra. Ez az embertípus őrizte meg helyét a földrészen a
kő szilárdságával, a só nehézségével és a tölgyfa életkorával.” Arany arca? „Oly
egyszerű volt ez az arc, mint a felhő árnya a régi, napsütéses Magyarország
felett.”
„Mit
őrzött meg Arany Magyarországból, és mit a magyarság számára?
Megőrizte
a nyelvet.
Csak a
legrejtettebb nyelvi törvények ismeretében alkothatta meg a maga nyelvét, amely
mindig műfajhoz és helyzethez igazodó. Eposzai és balladái látomásos nyelvi
nagyszerűsége mellett („Mint ha pásztortűz ég…) lírájának szóválasztási
egyszerűsége mögött is bámulatos képi mélységek nyílnak meg („Szív, örömtől
elszokott szív, / Múltak gyászos özvegye…). Ez a nyelvi „beágyazottság” lehet a
magyarázata annak, hogy köznyelvünkbe annyi Arany-fordulat, szólás szivárgott
be, ma már jórészt észrevétlenül: „Ki az? mi az? vagy úgy”, „Ki kopog? Mi
kopog?”, „Vadat és halat”, „Mindenki gyanús nekem, aki él”, „Este van, este van”
stb.
Megőrizte a
nemzeti mitológiát. Amelyet, ha nem is talált meg, legfeljebb
törmelékesen, nyomokban, hitte, hogy volt, és olykor – magabízóbb pillanataiban
– magát vélte alkalmasnak arra, hogy újraalkossa azt, ami elveszett. Ez a hite
„naiv eposzunk” valahai meglétében íratta meg vele a Toldit meg a hun eposz
darabjait. A Toldi még a szabadságharc (és annak bukása) előtt született, és egy
pillanatra a derűs kor magával ragadta a melankóliára hajlamos költőt is. A
Toldi történetében és tájaiban, alakjaiban és mondataiban nincs, ami ne keltené
bennünk a természetes otthonosság benyomását.
Egy
igazi „magyar” karriertörténet, ahol az erő és erény diadalmaskodik, az örök
legkisebb fiú emelkedik a legmagasabb hely közvetlen közelébe.

S mit
őrzött meg Arany, a magyar költő?
Megőrizte
azt a nehezen megfogalmazható morált, mely áthatja a mindennapok
életvezetését, amely tudja, hogy az élet mindenekelőtt kötelességek
teljesítése. És amellyel igazodni tudunk családunk, fajtánk, vallásunk,
hazánk százados üzeneteihez.”/Alexa Károly/
Arany
János kérdő-parancsa így szól 1860-ban:
Hallottad a szót:
„rendületlenül -”
Midőn fölzengi myriád ajak
S a millió szív egy dalon
hevül,
Egy lángviharban
összecsapzanak?...
Oh, értsd is a szót és
könnyelmü szájon
Merő szokássá szent imád ne
váljon!
Sokban hívságos elme
kérkedik,
Irányt még jóra, szépre is
az ád;
Nem mondom: a hont ők nem
szeretik;
De jobban a tapsot, mint a
hazát...
Oh,
értsd meg a szót és hiú dagályon
Olcsó
malaszttá szent imád ne váljon!
/
… /
Hallottad a szót: „rendületlenül?”
Ábránd,
hiúság, múló kegy, javak, -
Lenn a
sikamló tér, nyomás felül,
Vész és
gyalázat el ne rántsanak.
Oh,
értsd meg a szót: árban és apályon
- Szirt
a habok közt - hűséged megálljon!
Arany
sok keserű lírai vallomása, hosszú elhallgatásai bizonyítják, hogy nehéz volt
egyeztetnie alkata parancsait és a „modern” időket. Nem talált olyan szerepet,
amely alkalmassá tette volna alkat és vers harmonikus együttállását, a Kemény
Zsigmond-i jellem és tálentum egyensúlyban tartását.
„Jegyzőség, professzorság,
szerkesztés, titkárság – mind egy egész embert kíván; napról napra elfoglal,
nyűgöz, bosszant, lelket öl. Mi marad aztán poétáskodni?” –
írta Tompának még 1866-ban.
1877-ben, amikor sokadszori kísérlet után végre visszavonulhatott a főtitkári
székből, s hivatalát lerakta, újra megszólalt költőként. Immár magának szánta
verseit – így született meg az Őszikék cím alatt összefoglalt ciklus, a híres
„Kapcsos Könyv”-be bejegyzett lírai darabok (Epilogus, Tamburás öreg úr,
Mindvégig), életképek és balladák (Híd-avatás, Vörös Rébék) páratlanul szép
gyűjteménye. A versekből csak néhányat publikált Arany – azokat is úgy kellett
kikönyörögniük tőle a lapszerkesztőknek –, s nem fogadott el értük honoráriumot.

1879-ben
több évtizedes küzdelmére tett pontot a Toldi-trilógia középső részének, a Toldi
szerelmének befejezésével. Úgy érezte: nagyon megkésett vele; a közönség ízlése
időközben nagyon megváltozhatott. A Toldi szerelmét saját költségén engedte csak
kinyomtatni, kis példányszámban. Szerette volna más töredékeit is befejezéshez
juttatni, 1881-ben a Csaba királyfi két énekével készült el, holott már évek óta
olvasni se látott. Petőfi szobrának felavatására már nem mehetett el.
1882.
október 22-én hunyt el. Öregkori vallomásai aggastyánt sejtetnek, holott azon a
tavaszon csak a 65. esztendejét töltötte be.
Petőfi
valaha így köszöntötte: „Toldi írójához elküldöm lelkemet…”
Mi, a Kemény Zsigmond-i
(és a késői „kortárs”, Székely János-i) mértéket, a „reált”
őrizve, „hangkörét” megidézve az Őszikék írójához küldjük el lelkünket.
A lantot, a lantot
Szorítsd kebeledhez
Ha jő a halál;
Ujjod valamíg azt
Pengetheti: vígaszt
Bús elme talál.
Bár a szerelem s bor
Ereidben nem forr:
Ne tedd le azért;
Hát nincs örömed, hát
Nincs bánat, amit rád
Balsors keze mért?...
Hisz szép ez az élet
Fogytig, ha kiméled
Azt ami maradt;
Csak az ősz fordultán,
Leveleid hulltán
Ne kivánj nyarat.
Bár füstbe reményid, -
S egeden felényit
Sincs már fel a nap:
Ami derüs, élvezd,
Boruját meg széleszd:
Légy te vidorabb.
S ne hidd, hogy a lantnak
Ereje meglankadt:
Csak hangköre más;
Ezzel ha elégszel,
Még várhat elégszer
Dalban vidulás.
Tárgy künn, s temagadban -
És érzelem, az van,
Míg dobban a szív;
S új eszme ha pezsdűl;
Ne vonakodj restűl
Mikor a lant hív.
Van hallgatód? nincsen?
Te mondd, ahogy Isten
Adta mondanod,
Bár puszta kopáron
- Mint tücsöké nyáron -
Vész is ki dalod.
(1877. július 24.)

Rajtunk áll, hogy méltók
maradjunk lelkéhez / tálentumához ,
mélyről jövő
vállalt magyarságához!
Hisszük,
hogy szavai minden időben biztos fogódzót jelentenek a gondolkodó utókor
számára. Csupán értő fül és érző lélek szükségeltetik, no meg tisztességes
jóakarat!
/ZE/