
Székely János
A SELEJT LÁZADÁSA*
Jó néhány héttel ezelőtt érdekes könyvecskét
kaptam ajándékba külföldi ismerősömtől, viszonzásképpen saját könyvemért,
amelyet annak idején elküldtem neki. Címe: Üvöltés,
alcíme: Vallomások a beat-nemzedékről.
Eleinte hümmögve
lapozgattam, s nem tudtam felfogni, miért érdekelhetne engem egy antológia,
melyet a kultúra perifériája írt a társadalmi perifériájáról, pontosabban:
amelyben egy periférikus társadalmi képződmény ábrázolja önmagát. Az emberélet
nagy tényei és eseményei az emberi közösség valódi szerkezetén belül jelennek
meg, nem pedig kívül rajta. Az életigazságot századunkban Reymont és Thomas Mann,
Gorkíj és Faulkner, Proust és Kafka, nem pedig Sagan és Tennessee Williams, még
kevésbé Ferlinghetti és Kerouac mondotta ki. Nem, valóban semmi érzékem az
ingyenélők, alkoholisták és hasisevők, a sztriptíz-bárok, lecsúszott színésznők,
mély lelkiéletet élő selyemfiúk és egyéb csodabogarak világához, már csak
hatásos egzotikuma miatt sem. Valódi mondanivalók a közös emberi sorsban
jeleníthetők meg legbiztosabban: nincs szükségük ily pikáns milliőre. Mit
kezdhetnék én ezekkel a beatnikekkel, ha mégoly divatosak is?
Amint azonban belemerültem a
könyv olvasásába, egyre inkább odafigyeltem, egyre szenvedélyesebben kezdett
érdekelni a dolog, s végül már a hajam szála is égnek állt. Ez igen! Itt
csakugyan valami új, valami soha nem tapasztalt bukkant fel az egyetemes
kultúrában. Ezek a fiatalok, úgy látszik, valóban olyasmivel gyarapították a
világ szellemi köztudatát, amit alattomos vén ürgék és tojásfejek Homérosztól
kezdve, évezredeken át kirekesztettek belőle. Hála nekik, hála felfedezőiknek és
reklámfőnökeiknek: örökké hála.
Kik ezek a hipsterek, mi az,
hogy "beat-nemzedék"? A könyvből az derül ki, hogy lázadók. Fiatal emberek, akik
az 50-es évek derekán fellázadtak az "apák" ellen, vagyis a mai amerikai
társadalom szokásai, kötöttségei és normái, egész képmutató értékrendszere
ellen, és valami mást, valami újat kezdtek. Derék dolog, magam sem tettem volna
másként.
Hogyan lázadtak fel? A
hivatalos Amerika talmi értékei helyére valódi értékeket állítottak? Biznisz és
nyerészkedés helyett a munkát, az önzetlenséget választották? A farkascsorda
szolidarítása helyett a helytállást? Siker és reklám helyett elmélyülést és
valódi teljesítményt? Nyárspolgári vagy szakbarbári korlátoltság helyett széles
körű szellemiséget? Kitörtek a szórakoztatóipar bűvköréből, és magányba
vonultak, hogy létrehozzák mindazt, amit létrehozni képesek? Mit választottak? A
hamis helyett a valódit? A könnyű helyett a nehezet? (Mert csakis a nehéz
az, ami újat és értékeset hozhat létre: ha két út áll előtted, és az igazat
akarod választani - a nehezebbiket válaszd!)
A mi fiataljaink azonban
semmi ilyesmit nem tettek.
Akkor hát mi történt egyáltalán? Miből lehet
észrevenni, hogy fellázadtak?
Az életmódjukból, amellyel
állítólag tiltakozásukat juttatják kifejezésre.
Nevezetesen: Nem dolgoznak,
mert a munka a romlott apák konformista megalkuvása, nem is említve, mennyire
kényelmetlen. Ehelyett csordákba verődve járnak bárról bárra, mulatóhelyről
mulatóhelyre, mértéktelenül isznak és szeretkeznek (úgyszólván egyébre sem áll
az eszük), maguk feledten művelik és főleg hallgatják a dzsessz-zenét,
barátkoznak a négerekkel (tudniillik azokkal, akikkel a bárokban találkoznak),
autót lopnak, és azon keresik fel éjszakánként vagyonosabb öreg haverjaikat,
amikor is hosszan beszélgetnek nőkről, dzsesszről, autóról, sőt irodalomról; marihuanát és egyéb kábítószereket élveznek és hoznak forgalomba; csapatostul
támadnak rá a hapsikra, akiknek pofája nem nyeri meg a tetszésüket, és
irgalmatlanul kásává tiporják őket (Olykor tízen támadnak egy ellen, mert hiszen
mit nekik az álszent becsülettörvény!); különös zsargonban beszélnek, s az
intenzív orgazmust hajszolják, az élvezet netovábbját, miközben azt állítják,
hogy csakis így maradhatnak hívek önmagukhoz.
Ismerős képlet, ugye?
Minálunk is akadtak ilyenek, ha kevésbé intelligensek is, akadtak, akadnak és
akadni fognak; csakhogy nem beatnikeknek, hanem - szerényen - huligánoknak
nevezzük őket.
Huligánok bizony, élvezetet
hajszoló, egyébbel sem törődő ösztönemberkék, akik követelőzve tartanak igényt
mindenre, ami jó, utálkozva utasítanak el mindent, ami erőfeszítést,
önmegtagadást kíván, törnek-zúznak, esetleg gyilkolnak-rabolnak, és ügyes, bár
zavaros elméleteket gyártanak, hogy lázadássá minősíthessék a hedonizmust.
Nonkonformizmus?
Bizonyosan
az. De ennél a nonkorformizmusnál már a konformizmus is nehezebb.
Lázadás?
Kétségtelenül. Lázadás - de nem Amerika, hanem az emberi törvények ellen;
egyszóval visszatérés a természeti lét őstörvényeihez, amelyeket a ragadozók is
tisztelnek. Hogy vedd el, amit megkívánsz, öld meg, aki utadban áll, told félre,
akit vagy amit megúntál, élj tetszésed szerint, munka nélkül, és senkire,
semmire ne légy tekintettel!
"Minden vágyad az Isten szava benned, / Mutatva, hogy merre rendelte menned" -
írja valamikor Babits Mihály, aszkéziséből sikoltva a gáttalan szabadság felé
(mert a szellem mindig is nosztalgiával gondol a természeti létre anélkül, hogy
valaha ráadná a fejét).
Nos, ezek a fiatalok megfogadják a tanácsot, nyílegyenesen arra mennek, amerre
vágyaik által vezényli őket "isten". Gátlástalanul garázdálkodnak egy bizonyára
rendkívül hitvány és képmutató, de mégiscsak emberi - mert szenvedésteli -
világban, és mindent megvetnek, ami nem igazodik életmódjukhoz.
Ilyesmi mindig volt, van
és lesz - mondottam. Minden nemzedék kitermeli a maga selejtjét.
Az újszerű és soha nem látott, a különös és hajmeresztő a
dologban az, hogy ez az emberi selejt, amely természete szerint mindig tagadása
és ellentéte a kultúrának, most mint kultúra lép fel.
Irodalmat, ideológiát, zenét teremt, és befolyása
alá vonja a születendő zenét, ideológiát, irodalmat.
Fiatal koromban kamasztársaim között igen sok hipster és beatnik volt - épp csak
nem tudták magukról, hogy azok. Élték a maguk gyönyör- és kábulatteljes
ösztönéletét, de ha érintkezésbe kerültek a kultúrával (amely természete
szerint rend és mérték), meghúzták magukat, sejtvén, hogy ehhez őnekik kevés
közük lehet. Nos, kamaszkorom hipsterei most megokosodtak: egyetemi indexszel
zsebükben bódorognak az éjszakában, dilettánssá vulgarizált nietzscheizmussal
igazolják létüket, s kijelentik, hogy ők a modern kultúra, miközben giccszenére
csörögnek, randalíroznak, piálnak és főzik a csajt.
Hát, van ennél érdekesebb? Ortega fél évszázad előtt, a tömegek lázadásától
féltette a kultúrát.
Mi most a selejt lázadását értük meg. Megértük, hogy
tudatlan, gátlástalan, dologtalan emberkék kultuszt űzzenek abból, ami könnyű,
kéjes és ernyesztő, s mindezt szabadságeszményként próbálják a nyakunkba varrni.
Mintha Stefan George Antikrisztusa kísértene meg általuk:
"Megadom, ami ritka, nehéz, ahelyett
a könnyűt: arany ez a sár s tiétek
ez az új zamat, illat, e fűszer -
és amit a nagy próféta se mert,
megmondom a titkot: a munka helyett
hogyan éltet a kész, ami megvan."
Milyen az irodalmuk?
Költészetük központi mondanivalója a kétségbeesés. Ó, nem a Camus-, nem a
Heidegger-féle, nem is bűntudatból fakadó, egyáltalán nem! Miután minden néven
nevezendő izgalmat és gyönyört csömörig nyakaltak, kétségbeesnek azon, hogy ők
milyen nyomorultak. A szegénykék! Miután programszerűen - noha persze vágyaiknak
engedve - a könnyűt választották a nehéz helyett, kétségbeesnek azon, hogy
milyen magányosak, mulandók, és milyen hitvány világban kell élniük. Szegény
szerencsétlenek! Mindezt jassz nyelven és szabad asszociációs módszerrel adják
elő, olykor számottevő tehetséggel.
Prózájuk saját életformájuk érzékletes leírására szorítkozik - ez a
mondanivalója. Véghetetlen bározásnak, malackodásnak és kegyetlenkedésnek
vagyunk szorongó tanúi, amikor olvassuk. Hogy közben megutáljuk Amerikát? Ez
igaz. De nem azért, amiért kitaszította, hanem amiért megtűri és - az üzlet:
üzlet - modern kultúraként hozza divatba őket. Mert mondanom sem kell, divatba
jöttek ott is, másutt is. Többek között minálunk is.
Mifelénk is hat ez a
"kultúra" - mondottam -, és sajnos nemcsak az irodalomra. Beleszól
életformánkba, köztünk is terjeszti az eszménytelenséget. Mert a hipsterek
példáját rendkívül könnyű és rendkívül élvezetes követni. Engedtessék meg
névtelenül idéznem itt egy sepsiszentgyörgyi fiatalember írását, amelyben
megindítóan keveredik a jóravalóság a beatnik gyakorlattal, s amelynek szerzője
mélyrehatóan próbál szembenézni ellentmondásos helyzetével:
"Látjátok, feleim, mik
vagyunk?
Bizony
üresórájú, unalomban vergődő, terveket kovácsoló, semmit szépen nem tevő,
cinikus és romlott huligánok vagyunk.
Mennyi
szépet gondoltak a születésünkkor rólunk azok, akikről öngúnnyal mondjuk a
füstös délutáni cukrászda-asztalokra könyökölve a 'Délutáni randevú' hallgatása
közben: Nem mi választottuk őket, őket senki sem választhatja meg, és hozzánk
fűzött reményeik szétestek, mint a kártyavárak; most itt vagyunk álmainkkal a
változó világban, szeretnénk leköpni a képmutatást, a megszokottat, de még nem
tudjuk, mi is az a jó, amit még mi is elfogadhatunk.
Jövünk-megyünk, robban már az agyunk, a felhalmozódó tudás elmossa a sablont;
itt vagyunk az úton, el vagyunk indítva a nyílegyenes úton; azzal a kikötéssel,
hogy nem szabad letérni.
Mégis szakítottuk a
virágokat; most itt állunk a réten, körülöttünk a virágos végtelen, mindenünk
megvan, csak az utat veszítettük el, csak semmink nincs, csak futni szeretnénk,
de nem tudjuk, melyik sarkába a rétnek van elásva a madarunk, melyik az igazi
sarok, rohanni szeretnénk, de nem tudjuk, hova... [...]
Bizony cinikus,
kiúttalan közönybe süppedő huligánok vagyunk.
Minden délután rátérünk a
végső célhoz vezető ösvényre - minden út cukrászdába vagy bárba vezet -, és
elzokogjuk a halotti beszédet, jeltelen sírba fektetve álmaink, hogy éjjel az
italtól, cigarettától félőrülten, álmatlanságtól vörös szemmel költsünk újakat;
így másnap lesz miért zokogni újra a halotti beszédet."
És így tovább.
Nincs, bizony mondom, nincs
ez így jól. Rossz szolgálatot tesznek a humánum ügyének, akik a beatnik
ideológiát kapitalizmus- és imperializmus-ellenes lázadásra magyarázzák, hogy
ürügyet találjanak felmagasztalására. A munka nem kapitalista eszmény, az
önfegyelem sem az, az emberi tartás sem, a tisztaság sem. Hipstereink nem
Amerika, még csak nem is a társadalmi morál, hanem az emberi ethosz ellen
lázadnak a legalacsonyabb gyakorlati színvonalon. Amit Amerika helyett
ajánlanak, az Amerikánál is rosszabb. Tudniillik egy meztelen, szokások, normák,
kötöttségek, sőt látszatok által sem korlátozott Amerika.
A köröttük támadt
bizonyítvány-magyarázgatás pontosan olyan, mint amikor Kafka igazságait
próbálták a K.u.K.-társadalom viszonyaira szűkíteni, holott Kafka igenis a
világra, általában az emberi társadalomra gondolt, amikor kimondotta őket. Nem
ajánlatos ilyen módon tágítani a horizontot, mert hamissággal igaz cél sohasem
érhető el.
Ebben a mi gyarló, képmutató és önző emberiségünkben az mégis
a tiszteletre méltó, hogy a tiszták, önmegtagadók, szenvedők és termékenyek
emlékét őrzi meg eszményként, azokét, akik a nehezét választották.
Bach rengeteget szenvedett, elnyomták és megalázták, s valószínűleg ma is éppúgy
elnyomják és megalázzák az igazán nagyokat. De mégis ők az eszményeink, bennük
ismerjük fel az emberi arcot, rájuk tekintünk fel tisztelettel és
meghatódottsággal mind az idők végezetéig. És ezt nevezzük kultúrának.
A falkákban ődöngő kamaszok pedig, annak ellenére, hogy egy idő óta regényeket,
verseket és tanulmányokat írnak, továbbra is ellentétét képviselik Bachnak és
Beethovennek, Danténak, Goethének és Tolsztojnak, hogy csak a legnagyobbakat
említsem. Így kell szóhoz engedni, kiadni és kommentálni őket, nem pedig
nonkonformista világkultúraként.
Hát ezt a halálosan érdekes
könyvecskét kaptam én cserébe pár héttel ezelőtt saját könyvemért. Elárulom
most: a Dózsáért kaptam, viszonzásul.
Azért a versért, amelyben a felelősség, helytállás és áldozatvállalás - mi több:
kilátástalan áldozatvállalás! - ős-öreg eszményeit próbáltam ismét
megszólaltatni.
Külföldi barátom jól tudta,
miért küldi el nekem ezt az antológiát. Az Üvöltés ugyanezekről az eszményekről
szól - ellenkező előjellel.
* Székely János írása 1968-ban íródott, de napjaink
ifjú nemzedékére még inkább érvényesek megállapításai - még akkor is, ha
szóhasználatában helyenként az akkori idők slengje ismerhető fel.