
CZINE MIHÁLY
(1929. április 5. – 1999.
január 21.)
Széchenyi- és Bethlen-díjas
irodalomtudós;
„Isten virágos zsoldosa,
tizenöt millió magyar vándorprédikátora”
A legtöbb „nagyember” a halála
után válik igazán naggyá; Czine Tanár Úrra ez csak részben áll. Ő már életében
naggyá vált, ő volt a Tanár Úr, akinek előadásait – szóljon az Móricz
Zsigmondról, Babits Mihályról, határainkon túli magyar irodalomról vagy mostani
ismeretekről – egyetemisták sokasága, felolvasó és irodalmi esték közönségeinek
százai hallgatták emelkedett lélekkel.
Az irodalomtudós, a professzor
egyszerre tudott lenyűgözően szólni akár a sörgyári irodalomest közönségéhez,
akár az MTA Tudományos Minősítő bizottságában pengeélesen érvelni a magyar
irodalom jussaiért; Veres Péter, Németh László, Sütő András és a maga igazáért.
Ki is volt ez az ember, akinek
értékét, nagyságát, pótolhatatlanságát a tanítványok, a hallgatók felismerték –
látták nagyságát és rajongtak érte -, de a hivatalos irodalmi és politikai élet
elég mostohán bánt vele, különösen, ha előmenetelről, netán dicséretről volt
szó.
Nevét ismerték
Sepsiszentgyörgytől Kanadán át az ausztráliai, irodalmat szerető magyar
közösségekig. Az irodalom fontosságának hirdetése mellett a Dunamelléki
Református Egyházkerület világi főgondnokaként sok ezer protestáns érdekében is
számtalanszor hallatta keményen zengő szatmári hangját.
Ez az emlékezés hiányt
igyekszik pótolni, a köszönet hiányát, azt a köszönetet, aminek sokszorosával
adósak maradtunk mi, a „Czine-tanítványok” is.
Alakjának megidézésében Őt,
Magát hívjuk segítségül. A Czine Mihályt értő és neki mindvégig tisztelettel
adózó Görömbei András és N. Pál József – a 60. születésnapra készült - munkája,
valamint a hajdani bölcsészhallgatók, azaz saját visszapillantásaink,
„találkozásaink” a Tanár Úrral a visszaemlékezésünk tükörcserepei. Hisszük, hogy odaföntről megértő, kissé hamiskás mosollyal követi és fogadja próbálkozásainkat,
megkésett tisztelgésünket.
Czine Mihály 1929. április
5-én, Trianon után 9 évvel a szatmári Nyírmeggyesen látta meg a napvilágot Czine
Zsigmond juhász 10. gyermekeként.
A nagyobbik bátyja megjárta az
első világháborút, átélte az ország megcsonkíttatását. A legidősebb nővér
eladósorban lévő leányként dajkálta, énekelte a csodaszép szatmári dalokat,
balladákat a legkisebb fiú csendesítésére.
Édesapjától és idősebb
fiútestvérétől hallotta a háború, az ország elvesztésének tragikus történetét,
édesanyjától és Teri nővérétől az aggodalmat a „túlra kerültekről”. Akár mesebeli történet is
lehetne, de a valóság ennél keményebb volt; a juhászsorból való kiemelkedés
lehetősége fel sem merült a később Hodászra költözött család gondolataiban.

Az elemi iskolás fiú mindent
elolvasott, ami a faluban fellelhető volt, s az álmok csúcsán ott magasodott a
kicsiny református templom szószéke, ahová Foris tiszteletes úr olyan szépen
tudott felmenni. Az ő igehirdetése jelentette a nyiladozó értelmű gyermek
számára a világot. S hogy értelme nem volt átlagos, bizonyítja, hogy vasárnap
délutánonként – a szomszéd öregek nagy csodálkozására – szóról szóra felmondta a
délelőtti istentisztelet szépen zengő mondatait.


A „juhászbundától” Siketh
tanító úr mentette meg, aki közbenjárt édesapjánál, hogy a gyermek
továbbtanulhasson.
Nyírbátor és Nyíregyháza a
tanítóképző éveit jelentették a fiatalember számára, aki már ekkor könyv nélkül
mondta Arany János Toldiját – az egész trilógiát megtanulta „virtusból” -.
A Sors jól rendelkezett
talentumával, mert ahogy Ő maga vallotta: „- … szerettem beszélni!”, azaz
előadni. Ehhez a legjobb lehetőséget az Eötvös Kollégium adta. Az ELTE
Bölcsészettudományi Karának hallgatója Király István professzor útmutatása
nyomán csakhamar Babits Mihály, majd a népi írók, hamarosan pedig Móricz
Zsigmond szakértője lett.

A hatvanas években már az ELTE
BTK-án hallgatók százai nevelkedtek az Ő előadásain. Egy-egy szerda délután
zsúfolásig megtelt az előadóterem a Piarista-közben – más egyetemekről, karokról
is jöttek hallgatók - Czine Tanár Úr előadását meghallgatni. A szépen zengő
szatmári hangon túl új volt a mondandó is. Új, hisz előtte senki nem merte
vállalni, hogy a kisebbségi magyar kultúráról, a határainkon túli magyar
irodalomról szóljon. Ő megtette!
Mint egykori bölcsészhallgatók
Tőle hallhattunk először Kós Károlyról, Reményik Sándorról, Dsida Jenőről. A
60-as években ez nem kis dolog volt; mondhatni politikai hőstettel ért fel!
Közben hatalmas lendülettel dolgozott…
Móricz Zsigmond útja a
forradalomig című könyve 1960-ban jelent meg, majd a Gondolat Kiadó
naturalizmust taglaló kötetében szintén Móriczot idézte.
Az irodalompolitika viszont
nem kedvezett ennek a szemléletnek, különösen nem a népi írókkal való
sorsvállalásnak.

A XX. század magyar
irodalomtörténetét az újvidéki Fórum Kiadó jelentette meg szerbhorvát
nyelven. Magyarul csak 2001-ben a Kortárs Kiadó és N. Pál József gondos munkája
tette publikussá a hiánypótló tanulmánykötetet, a 11 fejezetből álló
irodalomtörténetet, amely már a 60-as években is kiváló egyetemi tankönyv
lehetett volna!
Akadémiai doktori
értekezésének vitája is politikai kérdéssé lett…!
Közben az Arcok és
vallomások sorozatban elkészítette Szabó Pál portréját.
Az „okos szeretettel” megírt
könyvben az olvasó nem csupán Szabó Pál alakját láthatja; Czine Mihály
jóvoltából megelevenedik a „vidék Magyarországa”, a szegénység és a szépség
világa.

A Nép és irodalom című
kötet már valamiféle áttörést jelentett 1981-ben az irodalomtörténész életében –
legalább is a kiadók általi megítélésben.
A kétkötetes mű esszéi
egyértelműen tükrözik a filológus irodalomszemléletét, ahogy egyik méltatójánál
olvashatjuk: „Számára az irodalom nem preparátum, amelyet vizsgálni,
elemezni kell, hanem fölemelő galvanizáló élmény, amelyet meg kell osztani
másokkal is.” Ebben a két kötetben áttekinti a magyar irodalmat Balassitól
Németh Lászlón át az erdélyi Farkas Árpádig. A mű második kötete mindmáig a
legjobban használható ismereteket nyújtja a határainkon túli magyar irodalomról.
A kisebbségbe szakadt íróink közül Ő írt először méltó és méltató hangon a
sztánai Varjuvár – Erdély – prófétájáról, Kós Károlyról, a stószi Fábry
Zoltánról, a délvidéki Szenteleky Kornélról.
Határkővé lett ez a
műve, de az egyetemi tanárrá való kinevezéséhez még mindig kevés volt…(?!) Kevés
volt, miközben nemzedékek nőttek fel hatalmas, széles válla alatt, biztató
szavai nyomdokán.
Féltőn-szerető, szigorú, de
mégis mosolygós tekintete, bólintása, kézfogása kitüntetést jelentett a
mindenkori magyar szakos hallgatók számára. Nála vizsgázni, doktorálni mindig is
rangot jelentett a tekintélyes bölcsészkari hierarchiában. Utassy Józseftől
Mezei Katalinig számos „költőpalánta” (ma már irodalmi életünk meghatározói ők)
útját egyengette, doktoranduszokat nevelt, akik egy életre tőle tanulták meg az
emberség és a magyarság hitét, a soha meg nem alkuvás büszke tartását.
Kisebbség és irodalom
címmel 1992-ben Pozsonyban jelenhetett meg a Madách Kiadó gondozásában esszéinek
egy része.
Püski Sándornak köszönhetően
napvilágot látott 1997-ben Németh László eklézsiájában című műve is.

A 80-as években - amikor a
Kádár-rendszer eresztékei már ropogni kezdtek - az egyetemi tanári
kinevezést is megkapta, innentől „hivatalosan” is irányíthatta az ELTE BTK-nak
XX. századi magyar irodalom tanszékét. Mindeközben számtalan cikk, tanulmány,
rádióelőadás és még korábban az elmaradhatatlan író-olvasó találkozók
fémjelezték filologusi munkáját.

Az egyetemi előadások után a
legkisebb településre is elkísérte annak idején Nagy Lászlót, Berek Katalint
vagy Béres Ferencet. Megjelenésével, értő szavú bevezetőjével a legegyszerűbb
emberek szívébe is belopta az irodalom, a versek szeretetét. A szó hagyományos
értelmében nem a katedráról szóló tanár volt, sokkal inkább vándorprédikátor, az
irodalom, a magyar szó vándorprédikátora – Csoóri Sándor szerint „Isten virágos
prédikátora” - Farkaslakától Clevelandig. Ő volt a magyar irodalom
„nagytiszteletű ura”, aki olyan szépen tudott felmenni a katedrára és falusi
kultúrház sebtiben összeácsolt színpadára egyaránt azért, hogy megszólaljon.
Megszólaljon és hirdesse az Igét; a vers, a költészet erejét, azt, hogy a
magyarság szükség és állapot…

Amit egyetlen hatalom sem
tudott megtenni, a hirtelen jött betegség megtette; hite, mesébe illő termete
megtört. Már a kitüntetés, a Széchenyi-díj, majd a Bethlen-díj sem hozta vissza
az erejét… Nagyon sokan hinni akartuk, hogy van még visszatérés. A válságos
napokban sokak aggódását fogalmazta meg Sütő András Marosvásárhelyről: „A
könyörgés az emberé, a végzés az Istené.”
1999. január 21-én Czine Tanár
Urat, a Kárpát-medence magyarságának „vándorprédikátorát” magához szólította az
Úr. Emlékét, tanítását – mi, Czine-tanítványok, míg élünk - megőrizzük!
/ZE és PPL/

Csoóri Sándor
Száll, száll a füst Czine Mihálynak
Megöregedtem, száll a füst,
egyre messzebb a város széle,
egyre kevesebb út vezet
a szeles dombok tetejére.
Egyre kevesebb út haza,
az udvarba, a dohos házba,
hol csizma-múmiák feküsznek
a padláson, örökös nászban.
Mennyi szél, mennyi sír és
mennyi
falomb kísért az úton eddig,
repülő ágak, repülő kövek,
hadonászó, zúzmarás senkik,
háborúk, melyekben én voltam
a győztes és a vesztes is,
Isten virágos zsoldosa,
kit körbezúg a nemezis.
Fejem tűzvészben,
holdsütésben,
hányszor elárvult köztetek,
néha már csak egy csontszilánk
volt,
test-hulladék, mely ellebeg,
el, el a jácint-színű térben.
Nem is emlékszem semmi másra,
csak arra, hogy már nem vagyok
s hamu zuhog alá az ágra.
Drágáim, hol van már az égalj?
a hamus fák a földi kertben?
a messzeség és a határok?
Beállt a fagy a képzeletben.
Száll, száll a füst, mintha
egy ország
Télvégi lehellete szállna -
Valaki verset ír helyettem
egy temető fehér falára.
1998. december 27.