
SZABÓ LŐRINC, AZ EMBER
„….Ha
egyszerre tudok meg mindent,
hogy itt
mi van,
egész
biztosan felkötöttem
volna
magam.
De
valamit a sors, úgy látszik,
akart
velem:
megmutatott mindent, de lassan,
türelmesen:
különbékét ezért kötöttem
a
semmivel,
ezért
van, hogy csinálom, amit
csinálni
kell,
ezért
becsülök úgy egy-egy jó
pillanatot,
ezért
van, hogy a háborúban
verset
írok
s a
leprások közt fütyörészek
és
nevetek
s egyre
jobban kezdem szeretni
a
gyerekeket.”
(Különbéke)
Babits Mihály őszinte
tisztelője, később fiatal barátja - a magánéletben rövid hónapokra a vetélytársa
-, majd évtized múltán már ismét tisztelője volt a fenti oly jól ismert, de
mégsem jól értett sorok szerzője az akkor 33 esztendős Szabó Lőrinc.
Illették mindenféle
politikai jelzővel is, de megérteni - különösen az Embert - kevesen akarták,
tudták. Illyés Gyula, a későbbi legközelebbi jóbarát, majd Székely János, a
költő-utód a kivétel. Mindössze ötvenhét esztendőt élt.
Vajon hogyan élte meg ezt az
ötvenhét esztendőt? Hogyan fonódott össze a költészet és valóság, a filozófia és
maga az élet ebben a sajátos költői, nem mindennapi emberi sorsban? Milyen ember
lehetett? Próbáljuk meg értő szívvel és befogadó lélekkel olvasni a halála után
öt esztendővel emlékező, alakját megidéző Székely János szavait:
„Emlékeztek rá? Idefent
Elátkozott volt és beteg.
Én sosem
láttam őt, de ti
Idősek
emlékezzetek.
Nem volt
még szív, kit vágyai
Így
zsongítottak és gyötörtek,
Soha még
szomjasa
Nem volt
a robbanó gyönyörnek.
Soha
élőben nem lakott,
Ha öröm
érte, ennyi hála,
Nem volt
ki ennyi bánatot
Költött
lányára, fiára,
Nem
született még eleven,
Ki –noha
mély, és noha bátor-
Ily
sokszor és sokféleképp
Menekült
volna a haláltól..
***
Nem
testi képe őrzi őt,
Nem is
csak versei varázsa,
De
életének stílusa,
Eredménye és tanítása,
Elvállalt küldetése, mely,
Legmélyebb alkatává válott:
Ha
kínban is, ha bűnben is –
Kimondani az igazságot.
Ki
vállalná barátaim,
Hogy
minden titkát elbeszélje,
Tudván:
bár pontos és igaz,
Csak
pusztulást okozhat véle?
Ő ezt
vállalta -s épített
Az új
erkölcsre új világot.
Bevallotta az igazat.
Kimondta
akkor is, ha ártott.
***
(Rekviem
- Szabó Lőrinc emlékezetére - részletek)
Székely János pontosan
megértette a Szabó Lőrinc-i élet és költészet kulcsmondatát: bevallani,
kimondani az igazságot. A legnagyobb erkölcsi magaslat szükségeltetik ehhez
életformához, amit lehet kritizálni, lehet irigykedve fanyalogni, lehet úgy
tenni, mintha nem értenénk, de fel nem nézni rá nem lehet.
És ha ezen erkölcsi
kategoricus imperativus alapján olvassuk a legismertebb verseket, akár magunkra,
saját ki nem mondott gondolatainkra, érzéseinkre ismerünk.
Férfi és nő kapcsolatában a
Semmiért Egészen című költeményt szokták költőnktől citálni, ami tagadhatatlanul
kemény, de ugyanakkor nagyon őszinte gondolatsor. De vajon ismerjük-e ebben a
témában a másik nagy verset?
"Ágaink
egybecsavarodtak,
gyökereink összefogóztak,
árnyunkba utasok heveredtek,
lombunkból madarak
szárnyrakeltek, –
magunknak mi már
megmaradjunk,
másnak, egymásnak annyit
adtunk,
annyit kínlódtunk és
mulattunk,
hogy vígak, búsak, rosszak
és jók,
lettünk egy kicsit már
hasonlók.
Mikor a sors összeültetett,
csemeték voltunk még,
gyerekek,
fiatal társak, szövetkezők,
rosszabbak elől menekülők,
játszottunk tündéri
fuvolákkal,
haragos, fekete
trombitákkal,
nem törődve senki fiával:
elszakadók és összehajlók,
valami titokban hasonlók.
Aztán nőttünk – Védett az
isten,
nincs fejsze, amely
leterítsen,
jöttek ránk fénylő
fegyverekkel,
mi álltunk hallgató
sebekkel,
s ki ellenünk tört, keze
fonnyadt,
szúrós tűzben csontja
megolvadt,
háza bedőlt, szeme
kisorvadt, –
s mi álltunk, két fa,
virágba bomló,
elrendelt csodához hasonló.
S ez biztat, ez, az
érthetetlen.
Mesében állunk,
csoda-kertben, –
s ha mese, a fának is lehet
szíve,
zengünk is, úgy zeng a
kettőnk hite,
mint a harangok, ha vasárnap
Kálvin lelkével nekiszállnak
az illatos, napos határnak:
jövőt zeng két hang,
muzsikáló,
szétlüktetve egybefonódó.
Kétszer-egy sors az isten
előtt,
szövetség nem lehet más se
különb:
hogy én mi vagyok, nem
tudom,
csak azt, hogy benned
bízhatom:
bármennyit sírtál,
hadakoztál,
jönne új vihar, rámhajolnál,
magad ellen is átkarolnál:
egymásra fájva rászorulók,
lettünk mindenkihez
hasonlók.
Két fa, együtt, testvéri
lombban,
egyek vagyunk sok
fájdalomban,
örömökben és kényszerekben,
máskép tán élni is
lehetetlen:
magunknak hát már
megmaradjunk,
gyökereinkről ne szaladjunk,
tavaszban, őszben
gyarapodjunk,
legyünk hívők, bátrak,
kitartók:
az örök reményhez hasonlók.
(Szövetség)
Lehet-e ennél őszintébben,
nemesebben vallani két ember elrendelt és önként megkötött szövetségéről? Mintha
nem is a kegyetlennek és oly sokszor önzőnek tartott Szabó Lőrinc mondaná ezeket
az életre szóló gondolatokat. Pedig, bizony ez is ő. Sőt, sejtésem azt sugallja,
sokkal inkább ez Szabó Lőrinc a legmélyebb rétegekben. De az ember hiú és
büszke, és ha ehhez az őszinteség is odaáll harmadikként, akkor kerülnek a
papírra a külvilágot - a nem pontosan gondolkodó külvilágot - meghökkentő sorok.
Költőnk e tulajdonságoknak nem volt híján, ezért a sok kétely és látszólagos
ambivalencia a megítélésében.
Mint ahogy hitében is
vallott hitetlenségét is csak értő szívvel lehet megérteni, elfogadni, tisztán
látni. A gyermekeit féltőn szerető édesapa-költő, aki tudott gyermekien játékos
és egyszerre mélyen filozofikus lenni a Lóci-versekben, amikor őket védené,
magához a Mindenséghez fordul segítségért, szövetségesért:
Fák,
csillagok, állatok és kövek,
szeressétek a gyermekeimet.
Ha
messze voltak tőlem, azalatt
eddig is
rátok bíztam sorsukat.
Énhozzám
mindig csak jók voltatok,
szeressétek őket, ha meghalok.
Tél,
tavasz, nyár, ősz, folyók, ligetek,
szeressétek a gyermekeimet.
Te,
homokos, köves, aszfaltos út,
vezesd
okosan a lányt, a fiút.
Csókold
helyettem, szél, az arcukat,
fű, kő,
légy párna a fejük alatt.
Kínáld
őket gyümölccsel, almafa,
tanítsd
őket, csillagos éjszaka.
Tanítsd,
melengesd te is, drága nap,
csempészd zsebükbe titkos aranyad.
S ti
mind, élő és halott anyagok,
tanítsátok őket, felhők, sasok,
vad
villámok, jó hangyák, kis csigák,
vigyázz
reájuk, hatalmas világ.
Az ember
gonosz, benne nem bízom.
De tűz,
víz, ég s föld igaz rokonom.
Igaz
rokon, hozzátok fordulok,
tűz,
víz, ég s föld leszek, ha meghalok;
tűz,
víz, ég és főld s minden istenek:
szeressétek, akiket szeretek!
- olvashatjuk az Ima
a gyermekekért című, a lélek mélységeiből
őszintén kiszakadó fohászában.
A Szabó Lőrincről
felvillantott szubjektív kép nem lenne teljes, ha nem szólnánk a politikai
megítéléséről, félreértett szerepéről és természetesen Vékesné Korzáti Erzsébet
sorsáról.
Tény, hogy Szabó Lőrinc
egyértelműen híve volt a Bethlen-, majd később a Teleki-kormánynak. Gondolom,
minden hazáját szerető és józanul gondolkodó értelmiségi így vélekedett és
cselekedett az adott időben. A szégyellnivaló az, ha nem. Szemére vetették
utólag, hogy többször járt Németországban hivatalosan is. Nyelvtudása,
intelligenciája volt az elsődleges szempont, amikor őt választották a kormányzó
vagy éppen a miniszterelnök sajtókíséretének vezetőjéül. Ezt a háború utáni
megváltozott politikai rendszerben sem akarta megtagadni, mint ahogy az is
természetes, hogy ő is volt katona a világégés idején (hadnagyi rangig jutott).
Ezek voltak a „politikai bűnei” és az 1928-ban megírt Vezér című verse, amit
lehetett később, utólag alaposan félremagyarázni.
Vékesné Korzáti Erzsébethez
egy emberöltő tiszta szép vonzalma kötötte, kezét és szívét számtalan vers
megírásában vezette. Örömeit, érzéseit csak részben vallhatta meg, gyászát
elmondhatta a százhúsz szonett és maga a halál.
Megélt életében mindvégig
költő volt és Ember. Hiszem, hogy nem csupán Székely János számára jelentett
értéket és emberi minőséget.
„…Ő már
alulról néz reánk,
Kik
hozzá szánakozni jöttünk.
Pedig
látjátok, társaim,
Még csak
hasonló sincs közöttünk.”
- olvashatjuk az őszinte és
együttérző szavakat a rá emlékező Rekviem
szigorúan mért utolsó mondataiban.
Mindezek ismeretében
alkalmasint vegyük le a könyvespolcról valamelyik Szabó Lőrinc verseskötetet, s
megtaláljuk a versekben a legnagyobbat, az Embert!
/ZE/