
Amikor a szeretet
horzsolása...
Az
Efezusiaknak írt levélben szól így Pál apostol:
„Hagyjátok
el tehát a hazudozást, beszéljen mindenki őszintén embertársával, hiszen tagjai
vagyunk egymásnak. Ha elfog is benneteket az indulat, ne vétkezzetek. A nap ne
nyugodjék le haragotok fölött.”
Kiírtam
magamnak ezt a három mondatot.
De
lejegyeztem Károli Gáspár ódon-gyönyörű nyelvén is, hogy teljesebb és időtlenül
plasztikusabb (vagy érdesebb) legyen az akusztika. Pontosabban a csönd, a
némulat akusztikája, amikor utána hallgatózunk egy kicsit a mai meghajszolt
ember lelkére-szívére zuhanó apostoli (talán szigorúnak is tetsző) sugallat
horzsolásainak:
„Azért
levetvén a hazugságot, szóljatok igazságot, kiki az ő felebarátjával: mert
egymásnak tagjai vagyunk. Ám haragudjatok, de ne vétkezzetek: a nap le ne menjen
a ti haragotokon.”
Holott
tudom, hogy az első Korintusiaknak írt levélben találhatom meg érzékletesen, de
ugyanakkor lélek-diktálta tömörséggel is a lényeget, ahogy az egyik magyarázat
összefoglalja nekem:
„Az
Egyház a misztikus Krisztus, a főnek és a tagoknak a közössége. A hívő a
keresztségben válik a misztikus test tagjává, a beoltást a Szentlélek végzi. Az
új hivatás véget vet a természetes különbségnek. A misztikus test csak akkor
életképes, ha különböző tagjai vannak, és a tagok kölcsönösen együttműködnek.
Ezért találhatók az Egyházban különböző kegyelmi adományok és feladatok. A
kegyelmi egybetartozásnak a hívek életében is meg kell mutatkoznia. Legyenek
egyek az örömben, bánatban, viseljék egymás terhét, segítsenek egymáson. (…) A
kegyelmi adományok közül egyedül a szeretetet visszük át az örök életbe. (…)
Tehát az emberek iránti őszinte szeretetünk is megmarad az egész örökkévalóságon
át.”
De most térjünk vissza a kezdetekhez, mert a
Korinthusiaknak írottakra éppen rákövetkező, legtöbbször idézett
Szeretethimnuszt ugyan hajtogathatnánk, fújhatnánk betéve is napestig, de
ebből még a tagok, tagjaink
kölcsönös
együttműködése nem valósul meg. Amiért az apostol efezusi horzsoló-korholó
szavai, igéi akkor, ugyanazért ma is elhangozhatnak. Mert nem akarunk, nem
tudunk a szeretet mindenen felülkerekedő kegyelme, gyakorlata nélkül tagjai,
belátó, testvérei, vagy testvéries felebarátai lenni egymásnak. Mik lennének hát
az akadályok?
Családban,
munkahelyi közösségben, országban, nemzetben? Egyházunkban? Egyházaink között? A
világ hatalmasai, gazdagjai és szegényei között? Földi világunk kétes
legitimációjú, hatalommal felruházott, fegyverek erejére támaszkodó, ugyanakkor
demokráciáról, szabadságról, közjóról, szolidaritásról napestig nyilatkozgató
politikusai között?
Az akadály,
ahogy írva vagyon: a hazug beszéd, amely már-már rutinból dől belőlünk, de
átgondoltan a másik tagunk tudatos megtévesztése. A föntebbi minden szinten. A
legmelegebb családi fészektől a márvánnyal borított elnöki palotákig,
kongresszusi termekig. S a világra tárt képernyőkig kígyóként kúszik, tekereg;
tengerként árad a hazugság, az igaztalan mondatok, gesztusok, hamisságok
szennye. Amit nem tudunk lemosni azzal, ha azt mondjuk cinikus-cinkosként: no,
ennek még az ellenkezője se igaz! Mi átlátunk a szitán… Nem, nem: semmin se
látunk át, még homályosan sem, mint az ártatlan gyermek…
De kedvet
kapunk az átverés nevű társasjátékhoz. Holnap majd mi következünk: visszaadjuk
nekik, vagy valaki másnak. A világ minden szinten ebben az igaztalanságban
gázol, fürdik naponta, mert nem szereti a másikban az embert, a vele tagként
meghívott, együttműködésre alkalmas lelket, aki ugyanezt viszont a testvérében,
felebarátjában nem látja.
Aztán tehetetlenségében dühbe jön. Mert hát nem úgy
alakulnak a dolgok, nem úgy és akkor jönnek a sikerek meg a viselhetetlen
kudarcok, bajok, szenvedések, s ennek mindig a másik testvérünk, felebarátunk: tagunk
az
oka. Vétkezzünk tehát ellene! Először csak rágalmazzuk, rossz hírét keltjük,
aztán hadüzenet nélkül megtámadjuk, lerohanjuk, annektáljuk, kifosztjuk, talán
meg is semmisítjük, mert nem hiányzik nekünk az Egészhez. Az én (nélküle való)
csonkaságom sem zavar. Egyszerűen nem akarom tudomásul venni, hogy bizony éppen
ő hiányzik. Hiányzik a Test hibátlan működéséhez. (S közben elfújjuk, ha
szeretet nincs bennem, de nem penitenciaként, hanem csak úgy, rutinból,
lelkünket balzsamozgatva stb.) De neki, akivel ezt a gyalázatot tettük, nem
tudunk megbocsátani.
Haragszunk
sokáig. Tartjuk haragunkat kitartóan. Hogy hallja a világ: haragunk harangját
félreverjük. Mert már bennünk pusztít ama szörnyű tűzvész… Napszentületen túl
is; haragunkkal megyünk az álmok csatamezőire: forgolódunk, izzadunk, nem segít
még az altató sem. Most visszaütünk, a nappal éppen nem talált mondat most
előkerül, megmondjuk bátran. És haraggal ébredünk, azért is, hogy nem pihentük
ki magunkat. És visszük tovább a harag, sőt már a bosszúvá is nőtt szörny dárdás
fullánkját a szívünkben. Mára is jut belőle… és holnapra is bőven…
Ezért írtam le kétszer is Pál apostol három
mondatát. Miért a korholás? Hát ezért. Hazugság, harag, indulat, vétek, s ami
ezekből még kiforrhatja magát a szabad emberi természet szerint! Erre
figyelmeztet, ott, Efezusban. S ezekre a mostani háborult világban is: hiszen
tagjai vagyunk egymásnak. Vagy lennénk egymásnak?
Karl Rahner
azt mondja, hogy „a keresztényi testvériesség lényegében nem egyéb, mint a
felebaráti szeretet másfajta elnevezése; ez azonban magában rejti az
Isten-szeretet titkát is, amelyben egész emberi létünk kiteljesedhet”.
Csak a
szeretet kegyelme segíthet, semmi más. Csak ez tarthat meg és szedhet össze
bennünket tétova útjainkról. Kezdetben a föltámadó és rádöbbentő szeretet
fájdalmas, boldog horzsolása…, amely a misztikus Egész vonzására egyenként
elindít bennünket, hogy Benne találkozzunk.
Talán ez, és
ennyi lenne most… - a mondható adventi reményem.
(Nagy Gáspár)
(Vigilia, 2003. december)