
KALLÓS ZOLTÁN
Kallós Zoltán 1926-ban született a mezőségi Válaszúton.
Kolozsvárott végezte a tanítóképzőt, majd beiratkozott a
kolozsvári Zeneművészeti Főiskolára, hogy felkészüljön a magyar
népzene-hagyományok gyűjtésére. Főiskolai hallgatóként, Jagamas János
tanítványaként segít a moldvai népköltési gyűjtőmunkában. Miután politikai
okokból kizárják a főiskoláról, rövid kalotaszegi tanítóskodás után önként
jelentkezik, hogy Moldvába menjen tanítónak az akkor ott megnyitott magyar
iskolák egyikébe. A magyar forradalom és szabadságharc után megszüntetik a
magyarnyelvű iskolákat Moldvában.
E tájon nem szokatlan keserves és nehéz életutak közt is
különleges a Kallós Zoltáné.

Kétszer is letartóztatják, börtönre ítélik, és súlyos
kényszermunkára viszik a Duna–Fekete-tenger csatornához. Később favágókkal
dolgozik Gyimesben, többé állást, megélhetést biztosító fizetést nem kap.
Életútja mégis egyenes és egyértelmű. Kallós Zoltán ifjú korától fogva csak
egyetlen ügyet szolgált, csak a magyar örökség megmentésén fáradozott: gyűjtötte
és megmentette a magyar népköltészet és népművészet veszendő kincseit. Miből élt
meg? Csak a Teremtő tudja. Senkinek nem maradt adósa, de százak és százak lettek
adósaivá, akik tőle útmutatást, segítséget, bíztatást, indíttatást, hitet, a
szépség élményét s nemegyszer szállást, meleget és kenyeret is kaptak. Tudósok,
művészek, írók, kutatók, zenészek, diákok, megszámlálhatatlanul sokan.

Az elmúlt két évszázad legeredményesebb nagy gyűjtőivel
vethető csak össze munkássága. Míg azonban azoknak mind volt valami hivatala,
foglalkozása, ami valamiképpen összefüggött e gyűjtőmunkával, Kallós Zoltán csak
a gyűjtésnek, a népköltési kincs továbbéltetésének, megismertetésének élt. Csak
a legnagyobbakat említve: Kriza János a XIX. század első felében unitárius pap,
majd püspök és tanár, Bartók Béla zeneszerző, zongoraművész, tanár, Kodály
Zoltán zenetudós, pedagógus, zeneszerző, tanár. E legnagyobbak és nem sokkal
kisebb hírességek, mint Domokos Pál Péter és Lükő Gábor mindösszesen nem
gyűjtöttek, jegyeztek le és közöltek annyi balladát dallamostul, mint Kallós
Zoltán egymaga. A népballadákat tekinthetjük a népköltészet legtökéletesebb
alkotásainak Európában, így ez kétségtelenül egyedülálló teljesítmény nemzetközi
viszonylatban is.

Hozzátehetjük: ebben a gyűjteményben sok eddig ismeretlen
típus is található, és olyan tájakról, falvakból, ahol eddig ilyen gyűjtés nem
történt: Moldva, Észak-Mezőség. Mindezt a XX. század végén, amikor a
népköltészetet már mindenki eltemette, mert elsodorta az írásbeliség, az
iskolákon keresztül közvetített polgári kultúra és a rádió, a televízió hamis
értékű kultúrája. Pedig folkloristáink már az 1930-as években a gyűjtési
lehetőségek huszonnegyedik óráját emlegették.
De nem csak népballada-gyűjteménye felbecsülhetetlen
jelentőségű. Hasonlóan értékes népdal és népzene anyaga, melyet már korszerű
segédeszközökkel rögzített. Lényegében 1964-ig csak a ceruza és a papír volt a
munkaeszköze, ekkor sikerült átcsempésznünk számára Kodály Zoltán személyes
ajándékát, egy kis hangfelvevőt.
Nehezen számszerűsíthető az a felbecsülhetetlen segítség,
melyet egyedülálló terep- és emberismerete révén mindig önzetlenül bocsátott a
kutatók rendelkezésére. A második világháború utáni erdélyi néptánc-filmezés
nélküle elképzelhetetlen. Különösen a gyimesi és a mezőségi, de a kalotaszegi
filmek nagyobb és értékesebb része is az ő közvetlen közreműködésével
készülhetett csak el. Különösen szoros volt együttműködése Martin György és
Pesovár Ferenc kutatókkal. Martinnal közös könyvet is adtak ki Tegnap a
Gyimesben jártam címmel. Pesovár Ferenc tanulmányainak anyagát nagyrészt
Kallóstól kapta. Ő maga aránylag kevés önálló tanulmányt írt, de azok annál
jelentősebbek, például az, amely a gyimesi keservesekről szól.
Akkor érezte magát igazán elemében, ha fiatalokat
csodálkoztathatott rá a népköltészet szépségeire. Ezért vállalt beszélgetést,
utazást fáradhatatlanul, s a hozzá fordulókat, fiatal gyűjtőket ellátta nemcsak
jótanáccsal, hanem szállással, címekkel is, és gyakran elkísérte, hozzásegítette
őket az eredményes gyűjtőmunkához. Segítségével a budapesti Néprajzi Múzeum és a
Pécsi Múzeum egyedülálló népművészeti, népviseleti anyagot kapott ajándékba,
illetve közvetített ilyen célú vásárlásokat. Hatása és fáradozása nélkül nehezen
képzelhető el akár az erdélyi, akár a magyarországi táncház-mozgalom. Nem egy
művészt és költőt ihletett meg a vele való személyes találkozás vagy
gyűjteményeinek szépsége: Nagy Lászlót, az ifjú Szerváciuszt; és Mözsi Szabó
István neve álljon itt sok más helyett is.
Én személyesen attól a perctől kezdve, hogy 1956
augusztusában egy este betoppantam a moldvai lészpedi szállására, még
ismeretlenül, csak hírét hallva, életem és tudományos pályám számos felismerését
és nagy élményét köszönhetem neki.
Ma újra Válaszúton él, ősei visszaperlett fundusán.

A házban múzeum és az évenként itt rendezett tánc- és
népművészeti tábor irodája működik.

A szilvásban hatalmas csűrök állnak, s Erdély legkiválóbb
muzsikusai és táncosai tanítanak magyart, románt és külhonit egyaránt.

Telve van tervekkel, s ezek sem szólnak másról, mint amire
ezelőtt hatvan évvel tette az életét: a magyar népművészet és népköltészet
megmentése, éltetése, megismertetése; magyarságunk megtartása.
Ezek a tervek nem légvárak, több támogatást és megértést
érdemelnek. Ezek mögött egy rendkívüli élet záloga áll.

A nemzet adósa Kallós Zoltánnak…
/Andrásfalvy Bertalan/