
Mind Betlehemig!
"Menjünk el mind Bethlehemig, s lássuk meg e
dolgot, melyet az Úr megjelentett nékünk!"
(Lukács 2;15)
Karácsony előtt régi, szép
szokásaink szerint képeslapokat szoktunk küldeni üdvözletül. Sokszor azonban
zavarban vagyunk, nem győzzük kiválasztani az ízlésünknek megfelelőt, vagy
amelyikről úgy véljük, kellőképpen kifejezi a karácsonyi üzenetet. A legtöbb
képeslap valami idilli képet tár elénk. Behavazott táj, gyönyörű, téli
kellékekkel felruházott, bensőséges pillanata az életnek, amin mozdulatlanság,
nyugalom, kiegyensúlyozottság, öröm is megjelenik. Mindez egyben a mi idill
utáni vágyunkat is kifejezi, és karácsonyra készülve sokszor szeretnénk úgy
eljutni az ünnep néhány napjához, hogy minden rendben legyen, minden nyugodt
legyen. A karácsony aztán már-már akár egy széles tabló, amin mindenki rajta
van, de képpé nemesedve.
Az igazi, eredeti karácsonyi
történet azonban csupa-csupa mozgalmasság. Esemény és történés.
Amikor a pásztorokhoz
megérkezik az angyalok sokadalma, az örömhírt jelentő és Istent dicsőítő
angyalok, elfoglalt, a munkájukat végző embereket találnak. Csak a romantikus
képzetekben és pásztorjátékokban tűnnek fel úgy a pásztorok, mint akik
szundikálnak, amikor jelenik az angyal, csendül az ég, zendül mennyei szózat, és
a kis pásztor felkelti a nagyobb pásztort, a nagyobb pásztor az öreg pásztor –
ez kedves, de romantikus előadása annak, hogy a szundikáló embervilág hirtelen
nagy örömre ébred. A mezőn levő pásztorok őrizték a nyájukat, munkában voltak.
Az isteni üzenet, az angyali
szó mindig elfoglalt embereket talál. Csoda ez, hogy az Isten akaratából az
evangélium mindig el tud jutni az elfoglalt emberhez. Isten az életébe, a
munkájába belezárt embert, elfoglaltságának foglyát eléri, és meg tudja
szólítani. Ez a testet öltés, az inkarnáció egyik nagy titka.
***
A pásztorok elfoglaltak, de
nem süketek és restek. Meghallják az evangéliumot, befogadják. És minden
elfoglaltságuk mellett szabadok annyira, hogy elmenjenek egészen Betlehemig, és
megnézzék, amit Isten jelentett nekik. Szabadságuk nem külső körülményeikben
jelenik meg.
Mi sokszor úgy gondoljuk, a
helyzeteinknél fogva, a körülményeknél fogva, a dolgok alakulása révén vagyunk
megkötözve. Az igazság azonban az, hogy ha megkötözött az ember, akkor belül
megkötözött. A pásztorok nagy belső szabadsággal mindenféle kételkedés nélkül
mondják, hogy menjünk el Betlehembe, és lássuk, amit az Isten megjelentetett
nékünk. Semmiféle megkérdőjelezése nincs a kijelentésnek: talán igaz, amit az
angyalok mondanak, mert hogyha megnyílott az ég és angyalok sokadalma jött,
akkor talán lehet abban valami, amit mondanak.
Nem azért mennek Betlehembe,
mert kétlik is, meg hiszik is, mert szeretnék is látni, meg bizonytalanok is
benne. Nem azért akarnak elmenni Betlehembe, mint ahogy az emberek mindennek
alaposan utána akarnak járni, hanem mert megérintette a szívüket az angyalok
éneke, eljutott a lelkükig a mennyei öröm, és látni akarják, amit az Isten
adott. Ez a második nagy csodája a karácsonyi történetnek.
***
Lehet-e nagyobb csodát
látni, mint az angyalok megnyilatkozását? Lehet-e nagyobb csodát látni annál,
hogy megnyílik az ég, és transzcendens lények sokasága dicsőíti és magasztalja
az Istent? Kell-e ennél nagyobb csoda? Ha ilyet lát az ember, egy életre
lenyűgöződik általa. És mégis, az angyalok csodája hívó vagy küldő csoda. Az
angyalok szava hívó vagy küldő szó, mint ahogy ők maguk is küldöttek. Mert
nemcsak a pásztoroknak kell Betlehembe menniük, az angyaloknak is el kellett
menniük Betlehembe. Péter apostol írja levelében: az angyalok is vágyakoznak
betekinteni az isteni csodába. Megnyílik az ég, és a teremtett lelkek és a
mennyei lelkek sokasága eljön, hogy lássák ők is a csodát, és dicsőítsék az
Istent.
Van-e nagyobb csoda annál,
hogy a mennyei seregek sokasága eljön eddig a kis, poros városkáig, Betlehemig,
alászáll, és a földön a nyomorúságnak, bűnnek és halálnak honában dicsőíti és
magasztalja az Istent? Íme, karácsony harmadik csodája.
***
Menjetek el Betlehemig, és
meglátjátok ott Istennek a csodáját, ez lesz néktek a jel róla: fekszik
bepólyálva a jászolban. Mert a pásztorokat és az angyalokat is megelőzően eljött
a Fiú egészen Betlehemig, hozzánk. Mert hiszen Betlehem mi vagyunk, Betlehem a
mi sorsunk és a mi életünk. Betlehem ez a világ. Ez az igazi nagy csoda, és ez
az igazi eljövetel. Létezésünk legmélyebb mélységébe jön el Isten. Egészen
Betlehemig, azaz az emberlét mélységéig, a legnagyobb kiszolgáltatottságig, a
legnagyobb alázattal. Ez a jel róla: bepólyálva fekszik a jászolban.
Felejtsük el összes
karácsonyi képzetünket, történetünket, a stilizált jászlakat. A jászol az,
amiből az ökör meg a szamár eszik, amibe az ember a saját gyermekét bizton nem
tenné bele. Isten, amikor testet ölt, és belép az emberi történelembe,
megkülönbözteti magát. Nem kikutathatatlan talányként, nem valamiféle
inkognitóban, álarcban, maszkban jön el, ami mögött csak sejteni lehet az igazi
valóját. De hogyan? Mi ez a megkülönböztetés? Egy védtelen gyermek, egy
csecsemő, néhány vászondarabba bugyolálva, jászolba helyezve. Ott van
megkülönböztetett módon. Megrendítő és boldogító is egyúttal: így tárja fel
Isten az ő szeretetét, így különbözteti meg önmagát az ő eljövetelében, ebben a
mérhetetlen, felfoghatatlan, nagy alázatban. Ez a jel.
Krisztus azóta is mindig így
különbözteti meg magát: éhes voltam, és ennem adtatok, szomjas voltam, és innom
adtatok, meztelen voltam, és felruháztatok, börtönben voltam, és
meglátogattatok. Ez a jel róla nekünk ma is, ha az ő dicsőségét, hatalmát és
szeretetét hirdetni akarjuk, ha rá akarunk mutatni, hol van, hol jár a mi
világunkban. Ma is ott találjuk meg, ahol tudunk szeretni, ahol megtaláljuk a
szükségben levőt, ahol megtaláljuk az elfoglalt, fogoly embert, hogy hirdessük
az angyalokkal és a pásztorokkal a karácsonyi evangéliumot.
Ahogy az angyaloknak alá
kellett jönni és hirdetni a vétkes, lázadó embernek az evangéliumot, a Krisztus
gyermekeinek is hasonló sorsban kell osztozniuk: hirdetni a makacs, a lázadó, a
hitetlen, a saját életébe beleragadt, önmagával elfoglalt, önmagának lefoglalt
embernek az örömhírt, Isten megkülönböztetett jelenlétét a világban.
/Bogárdi
Szabó István/