
A negyven prédikátor emlékezete
Zavaros korszak volt a magyarság történelmében a 17.
század. Az 1664-es szégyenletes vasvári béke után (melyben a bécsi udvar a
Montecuccoli által megvert törökök kezén hagyott minden általuk meghódított
területet) világossá vált a magyar rendiség vezetői előtt, hogy Béccsel sem a
török kérdésben, sem a magyar érdekek ügyében nem lehet egyezségre jutni, ezért
nem marad más választás, mint az elszakadás a Habsburgoktól.
A Wesselényi Ferenc nádor
által indított összeesküvés azonban elbukott, és leleplezését követően Bécs
országos megtorlással válaszolt. Az udvar nem elégedett meg a „főrebellisek”,
Nádasdy Ferenc országbíró, Zrínyi Péter horvát bán és Frangepán Ferenc
kivégzésével (Wesselényi időközben meghalt), vagyonuk elkobzásával.
I. Lipót azon a címen, hogy
az összeesküvők „eljátszották” a rendi alkotmányt, Magyarországon abszolutista
kormányzati rendszert vezetett be. Felfüggesztette az 1608. évi országgyűlésen
született megegyezést a rendekkel, beszüntette a nádori hivatal működését,
Pozsonyban kormányzóságot állított föl. Új adózási rendszert vezetett be, a
végvári katonák kétharmadát pedig szélnek eresztette, mivel „megbízhatatlanok”
voltak. Helyükbe császári zsoldosok kerültek, s ennek a hadnak a terhét az udvar
a magyar jobbágyok nyakába sózta. Ezzel párhuzamosan Bécs eltörölte a
vallásszabadságot.
Az uralkodó abszolutisztikus
törekvései nemcsak az udvar támogatását élvezte, hanem összhangban állt a
katolicizmus céljaival is. Kollonich Lipót bécsújhelyi püspök mondása, hogy „Magyarországot
előbb rabbá, aztán koldussá, végre katolikussá teszem”
hűen kifejezte a dinasztia magyarországi politikáját és a katolikus egyház
törekvéseit. A Habsburgok és a klérus együttműködésének eredményeként kezdetét
vette a gyászévtized, az ellenreformáció legkegyetlenebb korszaka. A protestáns
papok üldözéséhez jó ürügyet nyújtott az a tény, hogy a kuruc mozgalmakban a
protestáns prédikátorok is részt vettek, így a hazaárulás és a lázadás kollektív
vádját lehetett felhozni ellenük. Az igazsághoz tartozik, hogy ha akadtak is
ilyen prédikátorok, azok a kurucokkal együtt Erdélybe menekültek. 1673
szeptemberében még csak Liptó, Trencsén és Turóc megyéből idéztek be papokat, de
1674 márciusában már 730 protestáns hitvallót idéztek be a pozsonyi rendkívüli
bíróság elé, az ország minden tájáról, de a legtöbbet Gömör megyéből.
Ártatlansága biztos
tudatában 336 lelkész és tanító jelent meg a törvényszék előtt. 1674. március
5-én kezdődött az egy hónapig tartó per, melyen a királyi ügyész a
legképtelenebb vádakat hozta fel a lelkészek ellen: ócsárolták a katolikus
vallást, így az uralkodót is, aki a magyarországi katolikus egyház legfőbb
védnöke, lázadásra buzdították a népet, megszentségtelenítették a templomokat,
összeköttetésben álltak a lázadókkal, együttműködtek a törökökkel, a Habsburgok
ellenségeit az ország elfoglalására biztatták. A vádpontok azt a benyomást
akarták kelteni, hogy a megidézettek hazaárulók és felségsértők. A vallás és az
egyház kérdése csak burkolt formában jelent meg a vádiratban, ennek ellenére
minden lelkész tudta, hogy vallásáért és nem hazaárulásért áll a bíróság előtt.
A vádlottak nevében Séllyei
István pápai református lelkész, dunántúli püspök válaszolt, aki
visszautasította az alaptalan vádakat, melyeknek egyedüli célja, hogy a
megjelenteket elítélje. A törvényszék nem volt felkészülve a lelkészek
ellenállására, már csak azért sem, mert az ítélethirdetést megelőző napokban,
elsősorban a jezsuiták ténykedése révén, sikerült néhány lelkészt eltéríteni a
hitétől. Végül hosszas tanácskozás után a királyi ügyész kihirdette az ítéletet.
A bíróság a lelkészeket bűnösnek találta, fő- és jószágvesztésre ítélte őket.
Bár az ügyész az ítélet gyors végrehajtását ígérte, csak négy református
lelkészt vetettek fogságba, a többiek szabadok maradtak, és visszatérhettek
pozsonyi szállásaikra. Ennek a fogságnak részben a törvényszék tanácstalansága
volt az oka, mert a kívánt célt, a lelkészek rekatolizációját nem tudta elérni,
az ítélet végrehajtásától pedig talán maga is visszarettent. A kéthónapos könnyű
fogság idejét a jezsuiták megpróbálták a törvényszék javára kihasználni. Minden
lehetséges eszközt megragadtak a lelkészek megtörésére. Az áttérési szándék
mellett a szökés lehetőségét is sugallták nekik, mert ez bizonyítékul szolgált
volna a bűnösségükre.
Az ígérgetések, a
büntetlenség és a hazatérés reménye sok elítéltet megingatott a hitében. A
lelkészek és a tanítók többsége beadta a derekát, egymás után írták alá a
„magyar átokminta” néven ismert, 22 tételből álló katolikus hitformát. Néhányan
éltek a lehetőséggel, és valóban megszöktek, így 1674 májusában százra apadt a
hithű lelkészek száma. A törvényszék, hogy siettesse az áttérést, szigorúbb
eszközökhöz folyamodott. Az áttérni nem akaró prédikátorokat az ország különböző
börtöneibe hurcoltatta. Sárvár, Kapuvár, Berencs, Lipótvár és Komárom tömlöcei
megteltek protestáns lelkészekkel, akik meggyőződésükért vállalták a
meghurcoltatást és a börtön minden nyomorúságát. Csakhogy a törvényszék és a
jezsuiták még ekkor sem adták fel az áttérítésre irányuló szándékukat, tudva, a
börtön körülményei, a börtönőrök kegyetlensége, az állandó kínzás és a testi
szenvedés még a legerősebbeket is megviseli. Egyre több lelkész vállalta az
aposztázia szégyenét.
Akik a súlyos fenyegetések
és a börtön ellenére sem voltak hajlandók lemondani a hitükről, azokat halálra,
majd „kegyelemből” gályarabságra ítélték, ami tulajdonképpen azonos volt a
halálbüntetéssel, hiszen a lelkészek többsége koros volt, sőt akadt köztük
néhány öregember is. A végsőkig kitartókat, szám szerint 42 prédikátort a
spanyol Habsburgok fennhatósága alatt álló Nápolyi királyságba hurcolták, ahol
eladták őket gályarabnak. Két évig senyvedtek embertelen körülmények közt
spanyol gályákon a hitükhöz hű maradt prédikátorok.
A külföldi protestáns
közvélemény Bécs jogtalan és rendkívül kemény lépését, a magyarországi
protestánsüldözést, különösen a gályarabságról szóló híreket nagy
felháborodással fogadta. A holland és a svéd követ országa nevében tiltakozott
Lipótnál, kérve a magyarországi vallásszabadság visszaállítását, a külföldre
menekült prédikátorok és pártfogóik pedig röpiratokkal árasztották el Európát,
elsősorban Svájcot, Németországot, Hollandiát és Angliát. Az életben maradott
prédikátorokat - az egy, Tinkovitz Jánost kivéve, aki továbbra is inkább a
gályarabságot választotta, hívén, hogy ez Isten kirendelt útja számára - végül
1676-ban Ruyters holland admirális szabadította ki. Hányattatásaikat többen
megírták, többek közt Masnicius Tóbiás, Simonides János és Kocsi Csergő Bálint.
(Ez utóbbi írásaira támaszkodva írta meg Moldova György Negyven
prédikátor című regényét 1973-ban.)
Debrecenben a Református
Nagytemplom és az ősi Kollégium között emlékoszlop hirdeti emléküket;
emlékeztetvén a helytállásra, a vallott hithez életen át való ragaszkodásra, a
vállalt élet méltóságára.
1991. augustus 18-án II.
János Pál pápa debreceni látogatásakor koszorút helyezett el az emlékmű
talapzatán, és egyháza nevében is fejet hajtott az egykori prédikátorok emléke
előtt.
/PPL/
