
KLEBELSBERG KUNÓ
"A magyar anya, aki világra hozza az újszülöttet és a magyar tudós, aki kutat
és tanít, ugyanazt a célt szolgálja: Magyarország feltámadását” – írta
Klebelsberg Kunó. Az idén lesz nyolcvan éve annak, hogy a nemzet eltemette az
egykori kultuszminisztert. Szellemi nagysága, államférfiúi erényei
nemzedéktársaiból tiszteletet, megbecsülést váltottak ki; hirtelen bekövetkezett
halála megrendítette az országot. Emlékművet emeltek neki, az akkori Eskü, ma
Március 15-e téren, Budapesten.
Trianon után az ország megcsonkítva, kifosztva, lefegyverezve, elszigetelve,
megalázva hevert. Ahhoz, hogy a magyarság visszaszerezze a térségben korábbi
történelmi vezető szerepét, egyetlen megoldásnak a békés revízió tűnt, s ennek
részeként az erkölcsi és szellemi műveltség emelésére irányuló program. Az
utóbbit dolgozta ki és valósította meg a Bethlen-korszak idején vallás- és
közoktatási miniszterként Klebelsberg Kunó, aki a tárcát 1922-től 1931-ig
irányította. Eltökélt célja volt, hogy a magyarság kulturális és szellemi
elsőbbségét biztosítsa a Kárpát-medencében. Azt vallotta: ahhoz, hogy a Nyugat
rokonszenvét visszaszerezzük, a térség legműveltebb országává kell válnunk.
Kultúrpolitikáját így summázta: „A magyar hazát ma elsősorban nem a kard,
hanem a kultúra tarthatja meg, és teheti ismét naggyá.” Az oktatási és
nevelési intézményrendszer egészére kiterjedő országos programot dolgozott ki,
lépcsőzetesen, egymásra építve, az egyes iskolai szintek fejlesztésével
teremtette meg az új közoktatási rendszert.
Az építkezést az alapoktól kellett kezdeni. A népiskolák létesítéséről szóló,
1926. évi VII. törvénycikk az elemi iskolák egy új típusáról rendelkezett. A
törvény körzeteket jelölt ki, ezek négy kilométer sugarú területek voltak. Ha
ebben a körzetben legalább húsz család vagy harminc tanköteles lakott, akkor
iskolát kellett építeni. Kötelezték a földbirtokosokat, hogy birtokaik egy adott
körzetében pénzzel támogassák az építkezést.
„Éppen most támadnak engem odabent, hogy kastélyokat építek iskolának a
tanyán. Túl szépek az iskoláim. Menjenek ki az urak külföldre, Angliába,
Svájcba, Németországba: mindenütt pazar iskolaépítési kultusz van. Én is azt
akarom, hogy a faluban a legszebb ház az iskola legyen, hogy tanuljanak ízlést,
s tanulják megbecsülni s tisztelni az iskolát! S hogy a gyerek ne féljen azoktól
a börtönszerű épületektől, hanem legyen kedve bemenni az iskolába, és jól érezze
magát” (Móricz Zsigmond beszélgetése Klebelsberg Kunóval Az Est 1927. május
1-jei számában).
A program során 3475 tanterem és 1525 tanítói lakás épült. Ebből 3306 az
Alföldet, 1393 a Dunántúlt, 301 pedig Észak-Magyarországot gazdagította.
1925-ben új tantervet vezettek be: a népiskolák elemi ismereteket adtak, az
írás, az olvasás és a számtani alapműveletek mellett a nemzeti irodalom,
történelem, kultúra alapfogalmait is el kellett sajátítani. Kötelező volt a
hitoktatás, a nevelés valláserkölcsi és nemzeti alapon folyt.
„A gyermek kultuszát Angliában és Amerikában nemzeti hivatássá tették. Én
tanuló és szorgalmas, de amellett játékos magyar gyermeket akarok. Mert csak
játékos, eleven magyar gyermekből lehet derűs, dolgos magyar férfi, aki
vállalkozását s az élet nagy kötelességeit emelt fővel, mosolyogva és nem
elkeseredéssel vállalja. (…) …én a magyar oktatótól, kezdve a kis óvónőn fel az
egyetemi tanárig, megkövetelek egyet: ne csak tanítsa, hanem szeresse a magyar
gyermeket.”
Megmaradt a hagyományos európai oktatási struktúránál, ám ezt több ponton
korszerűsítette. Törvényben írták elő, hogy minden ötezer lakost meghaladó
településnek községi polgári iskolát kell felállítania. A négyosztályos elemi
után a négyosztályos polgári már magasabb szintű általános műveltséget adott. A
szakiskolák és ipariskolák többsége állami kézben volt, a tanítóképzést az
egyházak uralták. A műveltség robbanásszerű fejlődése indokolttá tette a
középiskolák reformját.
A középrétegek, az értelmiség gyermekeinek műveltségét, a felsőoktatásba való
bejutást a középiskolák határozták meg.
„Ha azt keresem és kérdezem – mondta erről –, hogy a magyar
társadalomnak önhibáján kívül súlyos helyzetbe jutott, melyik rétege szorul
legjobban támogatásra, akkor meg kell állapítanom, hogy a magyar középosztály, a
magyar intelligencia az.” Klebelsberg megreformálta a középiskolai oktatást,
bevezette a reálgimnáziumot. Az 1924:XI. törvénycikkel a fiú-középiskolák három
típusát különítették el: a gimnáziumot, a reálgimnáziumot és a reáliskolát. A
(humán) gimnáziumban követelmény volt a német mellett a latin és a görög nyelv,
ezekből kellett érettségi vizsgát tenni, a reálgimnáziumban a német mellé (a
görög helyett) egy újabb modern nyelvet kellett választani, ez lehetett a
francia, az olasz vagy az angol. A reáliskolákban a modern nyelvek és a
természettudományos tárgyak domináltak. 1924-ben már huszonhat gimnázium,
huszonegy reáliskola és hetvenegy reálgimnázium működött.
A leány-középiskolák reformja 1926-ban zajlott le. Két típust különböztettek
meg: a latint tanító leánygimnáziumot és a modern nyelvekre koncentráló
leánylíceumot. 1927-ben nyolc leánygimnázium, huszonöt leánylíceum és két
leánykollégium volt az országban.
A reformok és a hozzájuk kapcsolódó ösztöndíjak a középosztályból származó
„nemzeti elit” képzését alapozták meg. Klebelsberg az esélyegyenlőség elvét
követte, amikor törvényben előírt támogatást biztosított a nemzeti érzületű, de
szerényebb jövedelemmel rendelkező magyar középosztály számára. Az 1927:XIV.
törvénycikk a közszolgálati alkalmazottak gyermekeinek tanulmányi ösztöndíjáról
rendelkezett. Ez alapján évi egymillió pengőt fordítottak arra, hogy az állami
tisztviselők gyermekeit a középiskola 7. osztályától a diploma megszerzéséig
ösztöndíjban részesítsék. A törvény kiterjedt a fegyveres testületek
alkalmazottainak gyermekeire is.
A juttatás évente 400-1000 pengő volt, s nem mindig készpénzben folyósították,
hanem internátusi, kollégiumi helyeket is megváltottak belőle.
Klebelsberg idején épültek ki a már meglévő tudományegyetemek (Budapest,
Debrecen) mellé a szegedi és a pécsi egyetemek intézményei. Trianon után az
elcsatolt területeken maradt egyetemeket át kellett telepíteni Magyarországra.
Az 1912-ben alapított pozsonyi egyetem, amely jogi, orvosi és
bölcsészettudományi karral rendelkezett, 1923-ban átköltözött Pécsre. Az
1872-ben alapított kolozsvári Ferenc József Tudományegyetem működését
lehetetlenné tette, hogy a román hűségesküt megtagadó tanárokat kiutasították.
Ezt az egyetemet, jogi, orvosi, bölcsészeti és természettudományi karaival
együtt, Szegedre telepítették. A soproni honvéd-reáliskola épületeit kapta meg
az 1763-ban alapított selmecbányai Bányászati és Erdészeti Akadémia, miután a
Felvidék elcsatolásakor a tanári kar Sopronba menekült.
Csonka Magyarországnak így már négy tudományegyeteme lett, s ezek mellett a
műegyetem, a közgazdaság-tudományi kar, a jogakadémiák, a mezőgazdasági
akadémiák, a Ludovika Akadémia, a felső kereskedelmi iskolák, a teológiai
intézmények európai mértékkel is nívós, a világban helytálló értelmiségi elitet
neveltek.
Klebelsberg így érvelt 1926-ban az egyetemalapítások mellett: „Én minden
kulturális intézményhez a végsőkig ragaszkodom. Ragaszkodom az utolsó óvodához
egy pici dunántúli faluban is… Ha egyetemet vesztenék, akkor az lenne a
szerepem, mint annak a tengernagynak, aki egy egységet vesztett. Én pedig a
magyar kultúráért folytatott harcban nagy egységet, egyetemet veszteni nem
akarok.”
A két világháború között tehát négy tudományegyetem működött Magyarországon: a
budapesti, a debreceni, a pécsi és a szegedi. Az egyetemek bölcsészeti,
orvostudományi, jog- és államtudományi, valamint hittudományi fakultással
rendelkeztek. A szegedi egyetemen nem működött hittudományi kar, ehelyett
matematikai és természettudományi kar létesült. A budapesti és a szegedi
egyetemen gyógyszerészeti tanfolyamot indítottak. A kolozsvári-szegedi egyetem
különösen sokat köszönhetett Klebelsbergnek. Az áttelepülés utáni mostoha
viszonyokat követően a miniszter szorgalmazására és a város hatalmas anyagi
áldozatvállalásával 1926 és 1930 között kiterjedt egyetemi épületkomplexum
épült, klinikákkal, intézetekkel.
Ezek az egyetemalapítások a decentralizációt is elősegítették, s egyben a vidéki
központok felemelkedése előtt nyitottak utat. Ezeken kívül még egy sor
felsőoktatási intézményt alapított Klebelsberg: tanárképző főiskolákat és
testnevelési főiskolát.
Támogatta a hazai orvostudomány fejlesztését, klinikai egyetemi létesítmények
létrehozásával. Klinikái Európa élvonalába tartoztak. Az egyetemek legfőbb
kritériumának a kutatást tartotta: „A modern egyetemi tanulás nem áll már az
előadás puszta meghallgatásából, hanem az ifjúnak bele kell tanulnia a
tudományos kutatás módszereibe. Az olyan intézet, mely ezt nem nyújtja, lehet
szakiskola, de semmi esetre sem igazi egyetem” – mondta a pécsi intézmény
megnyitóján, 1923. október 14-én. Később, 1927 júliusában pedig a külföldi
ösztöndíjak rendszeréről is intézkedett. A magyar állam külföldi magyar
intézeteket, Collegium Hungaricumokat létesített. A már meglévő bécsi és római
intézetek mellett Párizsban, Londonban, Berlinben és Varsóban is megkezdték
működésüket a külhoni posztgraduális képzés ezen színterei. Az itt tanuló fiatal
magyar tudósok, művészek támogatást kaptak, amelyet az 1927-ben létrehozott
Országos Ösztöndíjtanács koordinált. Klebelsberg így foglalta össze hitvallását:
„Ne feledjük, hogy a nemzetközileg ellenőrzött és elismert magyar tudományos
és művészeti munka a leghatalmasabb eszköze a jó értelemben vett propagandának!”
Aztán: „Mert lehet egy nemzetet szegénnyé, koldussá tenni, de ha a nemzetben
lakozó szellemi és erkölcsi erőket megtartani és gyarapítani képesek vagyunk,
akkor a nemzet nincs elveszve, és mindent vissza lehet szerezni.”
Klebelsberg oktatáspolitikai elképzeléseit Trianon határozta meg. A romokban
heverő ország oktatás- nevelésügyét szinte a semmiből helyezte új alapokra. A
korábbi rossz tanügyi módszereket felülvizsgálta, átalakította. Az elmaradottabb
országrészeken megszervezte a leszakadó társadalmi rétegek iskoláztatását, több
ezer iskolát építve számukra.
Az elcsatolt területekről elmenekült magyar egyetemeket elhelyezte az
anyaországban, s emellett számos új felsőoktatási intézményt alapított.
Manapság hazánkban nagy a felfordulás oktatásügyben, pedig a tárca rendbetétele
talán nem is olyan bonyolult feladat, mint amilyenek első nekifutásra látszik.
Lehet, hogy csak vissza kell nyúlni néhány példa erejéig a nagy elődökhöz.
/Csurka
Dóra/