
Irodalmunk poeta
doctusa:
BABITS MIHÁLY
A magyar
irodalomban napjainkban sem ritka a magukat „meghatározó értelmiségi köröknek”
nevező „irodalmi” társaságokban, hogy „nemkívánatos” jelzővel bélyegeznek meg
alkotókat.
Nos, Babits Mihály
is abba a körbe tartozik, akit – különösen a rendszerváltozást megelőző
időszakban - nem kedvelt igazán a politika, a hivatalosnak mondott irodalmi
közélet. Nem véletlen, hogy aki a 60-években járt középiskolába, az nem
emlékezik arra, hogy Babits-ról beszéltek volna neki, hiányzott ő a
tankönyvekből, sőt a kötetei is csak régebbi kiadásokban voltak elérhetőek. A
kultúrpolitikusok hivatkoztak a külföldön élő „örökösre”, a szerzői jogdíjra, ám
valójában sem Révai József, sem Aczél György „ízlésének” nem felelt meg - a nem
Lukács György-i ideológiájú - a Nyugat legigényesebb szellem- és jellemformáló
vezére. A XX. századi magyar líra sajátosan nagyműveltségű, éles szemű,
mindenről minden formában írni tudó költő, próza- és esszéíró, műfordító messze
állt a kor elvárta „szocialista embertípustól”, a tömegek költőjének
eszményétől. Megvádolták klerikalizmusáért annak ellenére, hogy korábban
ateistának bélyegezték. Olyan emberek sütötték rá a nacionalizmus, sőt a
sovinizmus bélyegét, akik e fogalmakat a pártbrossurákból vélték ismerni, de
használni bátran merték. A hazafiatlanság címkéjével valószínű ők sem tudtak mit
kezdeni, de kirekesztésnek jól hangzott.
Pedig szinte példa
nélküli - talán csak Arany Jánoséval rokonítható - az az életút és művészi
magatartás, amit ő maga is megfogalmazott:
Egyenes úton mentem én -
ti kitértetek jobbra-balra.
Ti szavakra figyeltetek
én csak a dalra, csak a
dalra.
Így, Mihály–nap
tájékán vessünk egy pillantást erre a ma már méltó helyen kezelt, de még mindig
nem eléggé ismert költőnkre, irodalom- és közönségnevelőnkre, számos későbbi
lírikusunk példaképére, tanítómesterére, aki megélt 58 esztendejét, - s annak
remekeit - a „vállalt próféta-sors” méltóságával, annak minden felelősségével és
súlyával hagyta ránk, a valódi művészetet meghallani és érteni képes utókorra.
Mindazokra, „akiknek nem üres a mennyek boltja” s „akik méltók látni a csodát…”
***
1883. november
26-án született Szekszárdon a magyar irodalom poeta doctusa, erősen vallásos
értelmiségi család gyermekeként .
A korán elhunyt
törvényszéki bíró édesapa, az érzékeny lelkű édesanya, Kelemen Auróra és Rácz
Innoncentia, a nagymama alakja (az erőskezű Cenci néni) tökéletesen életre
kelnek A gólyakalifa és a Halálfiai
című Babits-regényekben. (Ha Aranynak tégla/történet kellett az alkotáshoz,
Babitsnak érdekes és meghatározó emberek a jellemformáláshoz. Arra pedig ott
volt a szűkebb és tágabb családja éppúgy, mint a görög mitológia vagy éppen a
Biblia meghatározó példaképei - nem egyszer a próféták).
Tanulmányait Pesten
és Pécsett végezte, 1901-ben beiratkozott a pesti egyetem bölcsészkarára.
Négyessy László stílusgyakorlatain ismerkedett meg Juhász Gyulával és
Kosztolányi Dezsővel. 1900-tól kezdett verseket írni, ekkor azonban még nem
gondolt nyilvánosságra.
Budapesten
latin-magyar szakon diplomázott. Baján, Szekszárdon, Fogarason, Újpesten és
Budapesten tanított. Első műveivel a Holnap című antológiában jelent meg (1908).
Fekete ország című versével nagy botrányt
kavart, mert Ady Fekete zongora c. művével egyetemben érthetetlennek találták.
1908-ban Itáliába utazott, és ekkor határozta el az Isteni Színjáték
lefordítását.
1909-ben jelenik
meg első kötete (Levelek Iris koszorújából). 1911 folyamán jelent meg második
kötete (Herceg, hátha megjön a tél is). 1911-től az újpesti Könyves Kálmán
Gimnáziumba helyezték át. 1912-ben kezdte a Dante-fordítást. Első korszakára
formáinak az antik görög irodalom használata jellemző. Második korszakában -
1912 utáni verseiben - már megjelenik a keresztény irodalom műfajainak, főképp a
zsoltároknak a sajátos Babits-féle megszólaltatása. 1916-ban megjelenik harmadik
verseskötete, a Recitativ.
1921 folyamán -
Szabó Lőrinccel való „igazi, férfias” afférja után - összeházasodik Tanner
Ilonával, aki Kazinczy feleségét tekintve példájának szerette magát Török
Sophieként emlegettetni.
1927-ben meghalt
Baumgarten Ferenc, aki végrendeletében alapítványt hozott létre a rossz sorsú
költők számára. A kuratórium elnöke Babits volt, aki 1929-től a haláláig
főszerkesztője a XX. század egyik legrangosabb folyóiratának, a Nyugatnak.
Sajátos korszak
volt ez a magyar művészeti életben; egy bizonyos, Babits biztos kritikai
érzékkel szűrte meg a folyóiratában megjelenthető műveket. (A „szerkesztőségi
szerdai fogadó napok” számos önjelölt költő kedvét vették el, legalábbis a
Nyugatban való megjelenéstől, ami akkor egyféle rangot, elismerést jelentett
volna. A főszerkesztő Babits természetesen mindig nagyon udvariasan, soha nem
bántóan, inkább bíztatva mondta ki a kellemetlen verdiktet még a fiatal Szabó
Lőrincnek is.)
1934-ben jelent meg
Az európai irodalom története című
tanulmánykötete, amely ma is hasznos kézikönyv lehetne.
1940-ben vette át
Dante Isteni Színjátékának fordításáért a San Remo-díjat az Olasz Akadémiától.
(Már súlyos betegen
utazott Itáliába, hisz’ már korábban jelentkezett nála a gyilkos kór, a gégerák.
Először a hangja vált fátyolossá, majd jöttek a fájdalmak, a műtét, a hallgatás,
a Beszélgetőfüzetek megrázó sorai.)
1938-ban - nagy
műtéte után - megírta a Jónás könyvét,
majd 1939-ben a Jónás imáját.
1941. augusztus
4-én örökre elhallgatott. Rossz gégéje feladta a küzdelmet, az égi hatalmak nem
engedték többé szólni…
Mindössze 58
esztendős volt.
***
Betegsége idején
jegyezte föl Babits az azóta már tragikusan ismertté és híressé vált
Beszélgetőfüzeteibe, hogy „politikáról nem beszéltem, de mikor szükségét
éreztem, megszólaltam.”
A tízes években még
elutasította a közéleti-küldetéses költő szerepét, ám a húszas években már
megjelennek költészetében a próféták, bár még többnyire elutasított
szereplehetőségekként. Aztán a belső vívódástól sem mentes folyamatban, de végül
a vállalás válik meghatározóvá a babitsi életműben.
1916-tól erősödik
fel és válik egyértelművé költészetében a háborúellenesség. Kétféle magatartást
is helyénvalónak tart: a kiáltást, mely túlharsogja a háború hangzavarát, és a
csöndet, mely éppen némaságával tüntet az artikulálatlan hangerő ellen. A
Húsvét előtt című versében az emberi szó
kimondásáig, az artikulációig való eljutás fizikai és lelki szempontból egyaránt
gyötrelmes folyamatát tárja elénk. De a Háborús anthológiákban
már kétféle költői magatartást különböztet meg: az egyik - Arany balladájára is
utalva - a kor hangját visszaadó, a mindig az aktuális „széljáráshoz” igazodó
költőét - akit a sás metaforával jellemez, amely meghajlik, ha kell -, akihez
nem szeretne hasonulni soha, semmilyen körülmények között. A másik a csönddel
tüntető, tiltakozó poétáé. Számos esetben inkább ezt vállalta Babits, „az
ideje van a hallgatásnak” magatartást. Amikor viszont kellett, határozott,
egyenes beszéddel állt ki semmiféle hatalomtól nem tartva, meg nem ijedve attól.
Pontosabban,
egyetlen Hatalmat ismert el, félt, a GONDVISELÉST, ami egész életén, művein
világosan jelen volt. Ezt a felismerést nagyon korán elfogadta Babits, és
igyekezett ennek a nem könnyen vállalható ars poeticának megfelelően élni és
alkotni. Ezzel is magyarázható, hogy lehetséges magatartásformaként jelenik meg
számára a háborús időkben a napi eseményeken való túllépés igénye, a
Gondviselőre való hagyatkozás gondolata.
A Zsoltár
gyermekhangra című versében a költő-szerep új
értelmezést nyer. Az alkotó: médium; közvetítője (a talán általa sem értett)
igéknek, de nemcsak egyedüli közvetítő, hanem egy kórus tagjaként énekel:
Az Úristen őriz engem
mert az Ő zászlóját zengem.
Hogy daloljak más éneket,
mint amit Ő ajkamra tett?
Tőle, Hozzá minden átkom:
hang vagyok az Ő szájában.
Lázas hang talán magában:
kell a szent Harmóniában.
S kell, hogy az Úr áldja,
védje
aki azt énekli: Béke!
A Zsoltár
férfihangra című párversben már az érett Babits
világképének összetevői jelentkeznek: szabadság és predesztináció kettőssége, az
egyéni, egyedi lét és a történelmi idő ellentéte, az önformálás, önalakítás és
önfeladás - egy magasabb eszme érdekében - szükségességének felismerése:
Tudod hogy érted történnek
mindenek - mit busulsz?
A csillagok örök forgása
néked forog
és hozzád szól, rád tartozik,
érted van minden dolog
a te bünös lelkedért.
Ó hidd el nékem, benned a Cél
és nálad a Kulcs
Madárka tolla se hull ki, -
ég se zeng, - föld se remeg,
hogy az Isten rád ne
gondolna. Az Istent sem értheti meg,
aki téged meg nem ért.
Mert kedvedért alkotott
mennyet és földet s tengereket,
hogy benned teljesedjenek, -
s korok történetét
szerezte meséskönyvedül, - s
napba mártotta ecsetét,
hogy kifesse lelkedet.
Az egyén és a
közösség létkérdései körében a szenvedés és a halál a művészet és költészet
alapvető kérdései közé tartozik évezredek óta… Babits vélekedése e kérdésben
Heidegger és Camus halál-értelmezésével rokon: „mindenkinek a saját halálát
kell meghalnia”. (Mint ahogy élnie is a saját életét kell/kellene!)
Valószínű ez a felfogás is ott rejtőzik a Jónás könyvében
és az azt követő Jónás imájában.
A Jónás könyve
terve már a gégeműtéte előtt készen volt, de csak azt követően vetette papírra.
A költő az ősi
emberi helyzetet felhasználva az ismert zsoltár kezdősorai („A mélységből
kiáltok...”) által is megfogalmazott létben mutatja be Jónást, aki kilátástalan
lélekállapotban ismeri fel felelősségét, s kerül közel ismét az Úrhoz. Jónás
helyesen ismeri fel az Úr, az igazság és a közvetítő, azaz a próféta szoros
egybetartozását.
Az Úr szavai - a szó tiéd, a fegyver az enyém - meghatározzák a próféták
feladatkörét: az írástudó feladata a gazdasági-társadalmi viszonyoktól független
igazság hirdetése.
Az írástudók árulása
című esszéjében ezt nagyon pontosan meg is fogalmazza: „… ha semmi
reményünk sem volna, s joggal veszítenéd el minden hitedet a Morál és Igazság
erejében: bizonnyal akkor is inkább illik az Irástudóhoz a Világítótorony
heroizmusa, mely mozdulatlan áll, és híven mutatja az irányt, noha egyetlen
bárka sem fordítja feléje az orrát – míg csak egy új vízözön el nem borítja
lámpáit.” – ez a babitsi gondolatsor súlyos
zárómondata.
Babits Arany
Jánoshoz hasonlóan vélekedik, azaz bűnt és erényt megítélni nem az ember dolga;
a szétválasztás felelőssége, majd a büntetés és a megbocsájtás az Istené, aki
teszi is a dolgát. Az ember felelőssége az értékek védelme és megőrzése.
A Jónás
imája című költemény a Jónás könyvében
megfogalmazott prófétaszerep személyessé tétele, végtelenül őszinte emberi
vallomása. A vers a költő kezdettől vallott ars poeticájához, vállalt életéhez
kapcsolódik:
Hozzám már hűtlen lettek a
szavak,
vagy én lettem mint túláradt
patak
oly tétova céltalan parttalan
s ugy hordom régi sok hiú
szavam
mint a tévelygő ár az
elszakadt
sövényt jelző karókat
gátakat.
Óh bár adna a Gazda patakom
sodrának medret, biztos
útakon
vinni tenger felé, bár
verseim
csücskére Tőle volna szabva
rim
előre kész, s mely itt áll
polcomon,
szent Bibliája lenne
verstanom,
hogy ki mint Jónás, rest
szolgája, hajdan
bujkálva, később mint Jónás a
Halban
leszálltam a kinoknak eleven
süket és forró sötétjébe, nem
három napra, de három hóra,
három
évre vagy évszázadra,
megtaláljam,
mielőtt egy mégvakabb és örök
Cethal szájában végkép
eltünök,
a régi hangot, s szavaim
hibátlan
hadsorba állván, mint Ő
súgja, bátran
szólhassak s mint rossz
gégémből telik
és ne fáradjak bele estelig
vagy míg az égi és ninivei
hatalmak
engedik hogy beszéljek s meg
ne haljak.
Babits életének,
munkásságának igazán hozzáértő értékeléseként álljanak itt a barát, az ifjabb
pályatárs, Szabó Lőrinc méltató szavai:
„… mindig lesznek, s hiszem,
hogy mindig többen lesznek, akik tudni fogják, hogy ki volt Babits és mit adott
nekünk. Aki végigéli a verseit, mindennek jobban fog örülni. Jobb és gazdagabb
ember lesz. […] Érteni fog a szó varázslataihoz, a szépség felfedezéséhez.
Színesebb lesz, lényeglátóbb és léleklátóbb. Tömörebb és gyorsabb. [...] Sok
konvenció lehámlik róla és szabadulni fog sok hazugságtól. Megutálja a
fecsegést. Fogékonyságot, közvetlenséget, bátorságot tanul. Őszinteséget és
gazdag egyszerűséget. Bensőséget, szeretetet, szerelmet; örömöt még a
fájdalomban is. Közelebb jut saját egyéniségéhez, pontosabban fogja látni saját
magát az örök dolgok közt.”

Nos, napjainkban,
amikor még a Nemzeti Alaptanterv kapcsán is szinte háborús villongások vannak
egy-egy alkotó életének és munkásságának megítélése kapcsán, vegyük többször a
kezünkbe, és befogadó, értő lélekkel és ésszel olvassuk újra és újra a XX.
századi próféta, Babits Mihály írásait!
„Világítótoronyként” segítenek a biztos tájékozódásban.
/ZE/