
Wass
Albert
ERDÉLY, A MEGNEVEZHETETLEN ERŐ
Bizony, negyvenöt hosszú év
telt már el azóta, hogy a történelem vihara kitépett szülőföldemből s tengeren
túlra sodorva idegen földre lökött. Pedig gyökerem mélyen volt az anyaföld
szívében. Ezernyolcvanegyet írtak a papok, amikor Buzátfia Lób elészökött a
nádas bozótjából, elkapta szarvainál fogva a lováról zuhant László királyra
támadó bölénybikát s bépenderítette a czegei tóba. Tettéért bölényfejes címerrel
és testi erejére utaló Vas-névvel jutalmazta Lóbot a király, s a kor szokása
szerint hivatalosan is neki adományozta a tavat körülvevő dombokat – melyeket
egyébként már a Buzát apja is magáénak vallott. Nos, azoknak a domboknak az
egyikén állt az udvarház, melybe én annakidején beleszülettem s ugyancsak ott
terült el az udvarház körül az a szíjjas, agyagos ötszáz hold mezőségi föld is,
melyet én tanultam szeretni, művelni, míg az a bizonyos vihar ki nem tépett
onnan.
Mindent csak azért mondottam
el, hogy tanúságot tegyek valódi erdélyi mivoltom mellett. Amit viszont ennek
ellenére a sors velem szemben elkövetett, azt az emberi történelem hideg és
józan törvénye szerint megérdemeltem, ha nem is a magam, de egyik ősöm hibája
árán, ki az 1600-as évek derekán Moldovából hozatott munkaerőt a földek
művelésére, miután a sok háborúság során a Mezőség magyar jobbágyai
kipusztultak. Papot is hozatott velök, templomot is építtetett nekik, s még a
Szentírást is lefordította számukra az oláhok nyelvére. Kétszáz esztendővel
későbben ezeknek a moldovánoknak a leszármazottai fölgyújtották a kastélyt,
lerombolták a magyar templomot, s hiába billent helyre kis idő múltával újra a
világ: a magyar templomot már nem építette föl senki s gyermekkoromban a kispujoni
lelkész kéthetenként átjött a dombon istentiszteletet tartani az újraépült
udvarház nagy ebédlőtermében, szüleim és a cselédség számára. Később, ahogy
emberré nőttem, a huszas évektől kezdve már erre sem volt szükség. Az Erdélyre
rákényszerített földreform – ami a román birtokosokat nem érintette – csak
kétszáz hold szántót és háromszáz hold erdőt hagyott meg a kétezerből, s ennek
művelésére már nem kellett nagyszámú cselédség. Az a kevés magyar, aki
megmaradt, a ház mellett átgyalogolhatott velünk együtt a három kilométerre
fekvő kispujoni templomba. Nos, mindezt csak azért mondottam el, hogy háttérül
szolgáljon ahhoz, amit mondani szándékozom. Hogy félreértés ne legyen: amikor
én Erdélyről szólok, nem csak a hajdani földesúr szólal meg bennem, hanem egy
ember, aki összenőtt Erdéllyel, akárcsak a dombtetők szálverte cserfái,
melyeket nem ültetett oda senki, maguktól nőttek, Isten akarata folytán, ember
előtti idők óta.
Amikor én kimondom ezt a
szót, hogy „Erdély”, ebben benne van minden: a szívem, a lelkem, az agysejtjeim
molekulái, mindaz, ami voltam vagyok és leszek, tulipános bölcsőmtől a
kopjafáig. Bár életem 83. esztendejéből negyvenötöt idegen földön kellett
eltöltenem a történelem rendelése folytán, soha, egyetlen pillanatra sem
éreztem magam „leszerelt katonának”, kit esküje már nem kötelez többé. Honából
kivert harcos maradtam, akit nem kell eskü kötelezzen hűségre. Véremben van.
Minden írásommal, minden beszédemmel, mindég és mindenütt Erdélyért harcoltam.
Azért az Erdélyért, melyről tudom, hogy már nem lehet az enyém soha, de még
lehet azoké, akik ott maradtak, szenvedtek és hűséggel kitartottak minden
gyötrés, megpróbáltatás ellenére is. Minden maradék erőmmel és igyekezetemmel
azért küzdök még ma is, hogy Erdély újra az legyen, ami volt: három szabad nép
hazája, Isten és ember előtti egyenlőség, a tisztesség és az emberszeretet
földje.
Mert Erdély számomra nem
csak egy földrajzi egység. Ebben a szóban benne van mindaz, ami igaz, jó és
tisztességes. Nem véletlen, hogy a vallásszabadság elsőnek az erdélyi lélekből
fakad, mint egy tiszta vizű forrás az életet és igazságot szomjazó emberiség
számára. Nem véletlen, hogy válságos időkben a magyar szellemiség mentsvára
volt Erdély, a magyar kultúra menedéke, ahol viharban is virágzott a lélek.
Erdélyi ember, legyen az magyar, román vagy szász nem téveszti össze a kultúrát
a civilizációval, a valóságot a látszattal, a hazafiasságot az elfogultsággal,
az igazat a hamissal, a jót a rosszal. Nem véletlen, hogy a román kultúrának is
Erdély volt a termőföldje, még azokban az években, melyeket később a
politikából burjánzott propaganda az „elnyomás idejének” nevezett el.
Erdély levegőjében van
valami láthatatlan, megnevezhetetlen erő, mely mintha a földből sugározna elő,
s belenőtt a fákba, hegyekbe, meg az emberi gondolkodásba. Ez az erő csodákra
alkalmas. Költőket, tudósokat terem, kik nem hírnevet keresnek, hanem szerényen
félrehúzódva a világ zajától élik a maguk alkotó életét, és amit alkotnak, az
soha se rontja, de javítja és szépíti a világot. Ha idegen kincskeresők békében
hagyják, Erdélyt az emberi lélek virágoskertjévé válik, melynek békés és szelíd
összhangját megérzi az átutazó, s örömét leli benne.
Vannak a világon szebb
vidékek. Magosabb hegyek, gazdagabb vizek, fényesebb városok. De békésebb
esték, szelídebb szellők, kékebb égbolt, színesebb virágok, békésebb emberek
sehol sincsenek Isten szabad ege alatt. De a hangsúly a szabadságon van. Ideje
hát, nagyon is ideje, hogy helyrebillenjen a szabadság mérlege Erdély vérrel és
könnyel öntözött földje fölött. Ezek a vajúdó idők alkalmat nyújtanak az
erdélyi román népnek arra, hogy adósságaikat rendezzék az erdélyi magyarság
felé. S ez a vénember bízik abban, és szívből reméli, hogy Erdély románjai
eléggé erdélyiek hogy végre-valahára megalkothassanak egy olyan pompás kis
országot, melynek minden fiára egyformán süt a nap, s melynek háromnyelvű népe
békés egységben élve, mindegyik a maga kultúráján keresztül közelítheti meg
Isten országát.
(Erdélyi
Magyarság, 1990. 2. 26.p.)