Wass
Albert
Az ÚR ÉNNÉKEM ŐRIZŐ PÁSZTOROM
Ahonnan jöttem, Erdély vad
hegyei között a pásztor nemcsak mesterséget, de hívatást jelentett. A pásztor
rendszerint tiszteletre méltó vén ember volt, aki atyaként viselte a nyáj
gondját, mintha tulajdon családja lett volna jószág. Az övé volt a teljes
felelősség, amelybe beletartozott az állatok jóléte és védelme. A pásztor szava
törvény volt a hegyeken. Ő képviselte a bölcsességet, tudást és tapasztalatot,
ezért illette tekintélyt és tiszteletet.
A havasokban, ahonnan az én
életem indult, nem elvont fogalom volt a pásztorról alkotott képzet. A
kálvinista hittanban a vasárnapi iskolában úgy tanítottak Jézusról, hogy Ő a jó
pásztor. Ez nekem minden magyarázat nélkül jelentett valamit. Azonban néhány év
múlva tapasztaltam meg ennek a hitnek a tartalmát, a háború alatt.
Hadd mondjak el csak egy
példát a magam életéből: a pripjaty-i mocsarakban történt. (Ford. megjegyzése:
Ukrajnában, 1943-ban)
A királyi magyar lovasság
tisztjeként alakulatommal orosz földön harcoltam. A Propjety melletti
mocsarakban állomásoztunk, amikor három oldalról is bekerítettek az orosz
csapatok. Azt a parancsot adta a felettesem, hogy adjuk meg magunkat.
Vonakodtam, mert nem akartam ennek a parancsnak engedelmeskedni. 128 embernek
voltam a parancsnoka, akikért felelősséget éreztem. Egy kötelet kötöttem a
derekamra, és hason kúsztam befelé a mocsaras lápon. A kötél másik végét két
megbízható őrnagy tartotta a kezében. Úgy tűnt, hogy járhatatlan az út, mert
süllyedni kezdtem a feneketlen mocsárba és ki kellett húzzanak. Egész éjjel
gondterhelten ültem egy fatörzsön, imádkoztam. Kora hajnalban, egy órával
azelőtt, mielőtt meg kellett volna adni magunkat, hirtelen két őzet pillantottam
meg a mocsárban, amint felém közeledtek a ködben, s amint észrevettek, egy
hirtelen ugrással visszafordultak és eltűntek. Gyorsan végrehajtottuk újra a
kötél próbát abban az irányban, ahol a két őzet láttam. A derekamon a kötéllel,
előre kúsztam és felfedeztem, hogy csak annyit süllyedek, amíg egy dús,
összefüggő mocsárfüvet el nem érek, amely aljnövényzetként szilárdan tartott
meg, amikor ráléptem. Ezen közlekedtek az őzek is. Kipróbáltam, hogy súlyomat
elbírta a növényzet erős gyökérzete, s ezért nem süllyedtem le mélyebben.
A két őznek köszönhetem,
hogy megtaláltam a titkos kivezető utat, ahol csapatommal együtt megmenekültünk
a biztos halálból s nem kellett az ellenségnek megadni magunkat. Öt hosszú napig
tartott, míg a mocsarat elhagytuk és egyetlen emberemet nem veszítettem el, csak
a lovakat kellett otthagynunk az oroszoknak.
Akik velem együtt
megmenekültek, csodának nevezték. Én tudtam, hogy a Pásztor gondot viselt a kis
nyájra.
Minél többet éltem az
életben, annál inkább úgy láttam, hogy Isten a teljes emberiség pásztora, ennek
a megzavarodott sok milliónyi népből álló, egymást pusztító, egymás ellen
acsarkodó nagy családnak. Gondolkozzunk azon, hogy mi történt életünkben.
Mindnyájan megéltünk veszedelmeket. Hónapokat, heteket, de minden bizonnyal
napokat és órákat, amikor úgy éreztük, hogy immár befellegzett. S lám: mégis itt
vagyunk. Példa erre, ami a pripjegtyi mocsárban történt.
Más alkalommal: egyik
katonatársam lövést kapott s a nyílt mezőn esett össze. Érte mentem. Golyók
fütyöltek mellettem, mégis sikerült. Miért? Véletlen? Vagy Isten?
Más eset: bombázás. Hirtelen
csak éreztem, hogy ki kell mennem az épületből. Utánam felrobbant. Ösztön?
Nevezheti ki minek akarja. Én Istennek nevezem. Más: átszaladok az úton.
Gépkocsi mögöttem felrobban egy aknán. Más: gyermekkor. Megyek át a pallón, ahol
a hidat elvitte az árvíz.
Más: vadászok, leesek a
fenyőfáról, egy törött át szemembe megy, azt hiszem megvakulok.
Ezek azok a CSODÁK,
amelyekről tudok. De mennyi más baj lehetett, leselkedett reám anélkül, hogy
tudtam volna róla! Szerencsés fickó vagyok? Akkor mért nincs szerencsém a
szerencse-játékban?
Hiszem, hogy Istennek célja
van velem! Eszközök vagyunk Isten kezében.
(Az angol
nyelvű eredetiből fordította: Lukácsi Éva)