RES PUBLICA
A magyar köztársasági
intézményrendszer a kezdetektől a rendszerváltoztatásig
(1794-től 1990-ig)
A magyar történelem nem
bővelkedik köztársasági tradíciókban. A magyar jakobinusok mozgalmára
visszavezethető bizonytalan eszmei előzmények valódi formát 1918 forradalmi
mozgalmai eredményeképpen nyertek. Az őszirózsás forradalom köztársaságának
esélyei pontosan olyan kicsik voltak a fennmaradásra, mint a szovjet hatalom
bábáskodása mellett életre hívott 1946-os köztársaságnak. Károlyi Mihály és
Tildy Zoltán kísérlete után csupán 1989-ben lett sajátjává a magyar alkotmánynak
a köztársasági berendezkedés.
A köztársaság soha nem
hiányzott az európai államformák közül: hol erőteljesebben, hol halvány
kontúrokkal megrajzolt konstrukciók léteztek az antik köztársaságtól a középkori
városköztársaságokon keresztül a diadalmas polgári forradalmak jelképpé
magasztosult respublikájáig. A 18–19. század fordulóján a társadalmi alakulások
formálói számára a köztársasági államforma jóval többet jelentett, mint
státuseszközök arzenálját. A köztársaság és a monarchia közötti küzdelem fő
kérdése a hatalmat megalapozó legitimációs elv tisztázása volt: a tradicionális,
Isten kegyelméből történő hatalomgyakorlás vagy a rendszeres társadalmi
megmérettetés között kellett választani. Emögött persze ott húzódott a szemben
álló két hatalmi elit, az arisztokrácia és a polgárság ellentéte.
Eszmei előzmények
Magyarországon a
köztársasági berendezkedésnek alig vannak előzményei. Első ízben a magyar
jakobinus mozgalom tűzte ki a köztársasági államformát politikai célként. A
mozgalom felszámolása után a köztársasági ideológia nem tudott gyökeret
ereszteni a magyar politikai gondolkodásban. Ezt bizonyítja, hogy a
reformkorban, 1848-ban és 1867-ben a magyar politika a Pragmatica Sanctio és az
1791:12.tc. államjogi alapjaira helyezkedett.
A köztársasági eszme
epizódszerűen bukkant fel, amikor Ferenc József az 1849. március 4-én kiadott
olmützi alkotmánnyal megfosztotta Magyarországot önállóságától, és besorolta a
Habsburg-koronatartományok közé. Válaszként fogadta el 1849. április 14-én a
magyar országgyűlés Kossuth Lajos indítványára a Függetlenségi Nyilatkozatot. Az
országgyűlés deklarálta ugyan az ország függetlenségét, a Habsburg-ház
trónfosztását és létrehozta a már köztársasági jellegű kormányzó-elnök államfői
tisztségét, a királyság államformáját azonban nem szüntette meg. A Függetlenségi
Nyilatkozat 4. pontja kimondta, hogy az ország kormányzati rendszerének
megállapítása az összehívandó alkotmányozó nemzetgyűlés feladata lesz. Erre
azonban a szabadságharc bukása miatt már nem került sor.
1849-et követően a
köztársasági államforma csak Kossuth emigrációban írt alkotmányterveiben
szerepelt politikai célként. A korabeli magyar politikai realitás ezt az igényt
1867-ben sem tükrözte, amikor is Magyarország, a kiegyezéssel (1867:12.tc.) a
Pragmatica Sanctio jogalapjára helyezkedve, alkotmányos monarchia lett.
A köztársasági ideológia a
századforduló után a kül- és belpolitikai tényezők – a háborúval fenyegető
nagyhatalmi rivalizálás, a dualista rendszer belső feszültségei, közvetlenül
pedig Tisza István politikája – együttes hatására jelentkezett. 1912. június
4-én a Nemzeti Munkapárt elfogadtatta a véderőfejlesztés programját,
rendeletekkel korlátozta a gyülekezési és egyesülési jogot, törvénnyel a
sajtószabadságot. E politikával szemben szerveződött meg Nagy György
irányításával 1912. szeptember 7-én az Országos Köztársasági Párt, amelyet
azonban 1913 végén a királyság védelméről hozott törvény alapján betiltottak. A
párt csak 1918-ban szerveződhetett újjá, jelentős politikai tényezővé azonban
soha nem vált.
Az első köztársaság
Az Osztrák–Magyar Monarchia
világháborús veresége nyomán 1918. november 12-én Ausztria demokratikus
köztársasággá alakult. Ezzel Ausztria saját részéről megszűntté nyilvánította az
1867-ben létrehozott dualista rendszert. E közjogi helyzetben a Károlyi Mihály
vezetésével 1918. október 24-én alakult Nemzeti Tanács sem kerülhette meg az
államforma kérdését. Megalakulásakor a Nemzeti Tanács Károlyi javaslatára az
alkotmányos monarchia 1848:3. tc. jogalapjára helyezkedett. Az ausztriai
fejlemények azonban Magyarországon is radikalizálták a politikai hangulatot.
1918. november 16-án
összeült a parlamentben a Nagy Nemzeti Tanács, amely az 1. számú néphatározat 1.
§-ában deklarálta a minden más országtól független és önálló népköztársasági
államformát, 1919. január 11-én pedig határozatot hozott Károlyi Mihály
köztársasági elnöki kinevezéséről. A Berinkey-kormány 1919. március 20-án,
legitimációs kérdéseinek tisztázása közben kapta kézhez a szinte megoldhatatlan
belpolitikai válságot okozó Vix-jegyzéket. Ezt a politikai válsághelyzetet
használták fel a kommunisták a hatalom megszerzésére. 1919. március 21-én a
Népszava közölte a Károlyi Mihály hamisított aláírásával ellátott proklamációt,
miszerint az elnök lemond és átadja a hatalmat a szovjet mintájú
tanácsköztársaságnak.
A második köztársaság
1945 után a demokratikus
alapokon újjáalakuló magyar államiság törvénye, az 1946. évi I. tv.
köztársaságként határozta meg Magyarország államformáját, s létrehozta a
köztársasági elnöki intézményt. A törvény elsősorban politikai üzenet volt, hogy
a háború utáni Magyarországnak nincs jogfolytonossága a Horthy-rendszerrel.
Tartalma alapján ideiglenes alkotmánynak tekinthető.
Az 1947. évi előrehozott
választás, amely a kommunista párt ún. szalámitaktikájának része volt, jelezte,
hogy megkezdődött a harc a hatalom kizárólagos birtoklásáért. 1948 júniusában a
Szociáldemokrata Párt és a Magyar Kommunista Párt egyesülési kongresszusán
jelentették be az alkotmány kidolgozásának tervét. Az időközben megváltozott
hatalmi viszonyoknak megfelelően az első népfrontválasztással megválasztott
országgyűlés 1949. augusztus 18-án egyhangúlag elfogadta az 1949. évi XX.
törvényt, a népköztársasági alkotmányt. A törvényalkotók az 1936-os szovjet
alkotmányt tekintették mintának, átvéve annak szerkezeti felépítését. Az
államhatalom tartalma eszerint a proletárdiktatúra, célja pedig a szocializmus
felépítése. Az alkotmányosság garanciái, a hatalmi ágak szétválasztása, a
hatáskörök ellenőrizhetősége hiányzott az alkotmányból. Szabad választások
helyett zárt, listás választással biztosították a hatalom számára fontos
képviseleti szervek megfelelő összetételét.
A harmadik köztársaság
Az 1989-es békés
rendszerváltás folyamatában központi szerepet betöltő Nemzeti Kerekasztal (Neka)
politikai megállapodása eredményeként az 1985-ben választott parlament
ideiglenes jelleggel, az új alkotmány elfogadásáig állította össze az alkotmány
szövegét. Az 1949. évi XX. tv. 1989. évi XXXI. törvénnyel történt módosítása – a
korábbinak a formáljogi, azaz szerkezeti felépítését megtartva – 40 év
elteltével újra megteremtette a jogállam alkotmányos feltételeit. A köztársasági
alkotmányrevízió deklarálta a parlamentáris köztársaság, a független
demokratikus jogállam, a hatalommegosztás, a népszuverenitás, a
többpártrendszer, az emberi jogok és a törvények uralmának elveit.
1990. május 2-án az új
országgyűlés alakuló gyűlésén jelentették be az ország kormányozhatósága
érdekében kötött MDF–SZDSZ-megállapodást. A „paktum” meghatározta a kormány
alkotmányos pozícióját, a köztársasági elnök státusát és a kétharmados törvények
körét, amelyeket az 1989. évi XXXI. tv. tudatosan nem jelöl meg.
Az első alkotmánymódosító –
1990. évi XXIX. – törvény szerint a miniszterelnököt az országgyűlés választja,
a kormány többi tagját a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi
ki. A kormány a miniszterek eskütételével alakul meg. A „paktumot” végrehajtó
második alkotmánymódosító – 1990. évi XL. – törvény a kormányzati rendszert
megváltoztatva, bevezette a konstruktív bizalmatlansági indítvány intézményét,
vagyis Magyarországon is meghonosította a „kancellárdemokráciát”. Ez az
intézmény az 1949-es bonni alaptörvény nyomán került a hazai alkotmányjogba, s
annak idején a weimarizálódás ellenszereként született meg. Alkalmazásával
kizárható a parlament által előidézett kormányválság, és nem jöhet létre olyan
helyzet, hogy a megbukott kormány helyébe nem alakul új kormány. A kormány
megbuktatásához ugyanis nem elég, hogy a képviselők 1/5-ének kezdeményezésére a
képviselők több mint fele megvonja a bizalmat, meg kell egyezniük az új
kormányfő személyében is. A bizalmi kérdést a miniszterelnök útján a kormány
szintén felvetheti, és azt is javasolhatja, hogy az általa benyújtott
előterjesztés ügyében a szavazás egyszerre legyen bizalmi is. E két esetben nem
kell új miniszterelnököt javasolni, de ha az országgyűlés nem szavaz bizalmat,
akkor a kormány köteles lemondani.
A bizalmi kérdés
miniszterelnöki felvetése azt a célt szolgálhatja, hogy a társadalmat és a
parlamentet megosztó kérdésekben a döntés előtt a kormány politikai
támogatottsága egyértelmű legyen, feltéve, ha a bizalmi szavazás eredménye rá
nézve kedvező.
Az alkotmány értelmében a
négy évre választott országgyűlés a Magyar Köztársaság legfelsőbb államhatalmi
és népképviseleti szerve, amely gyakorolja a népszuverenitásból eredő jogait. Az
alkotmány alapján az országgyűlés kizárólagos joga és feladata a törvényhozás.
Külügyi tevékenysége során
nemzetközi szerződéseket köthet, és kizárólag ő kötheti meg a Magyar Köztársaság
külkapcsolatai szempontjából kiemelkedő jelentőségű nemzetközi szerződéseket.
Hatáskörébe tartozik a döntés a fegyveres erők belföldi vagy külföldi
alkalmazásáról, a rendkívüli jogrend (rendkívüli állapot, szükségállapot,
vészhelyzet) bevezetéséről és kihirdetéséről. Az alkotmány által nevesített
további funkciók: az önkormányzatok feloszlatásának joga; az állami
területbeosztással kapcsolatos hatáskör; közkegyelem gyakorlásának joga;
népszavazás elrendelése; kitüntetés alapítása.
A köztársasági elnök
Miután az 1989. évi XXXI.
tv. lezárt egy korszakot és megszüntette az ún. Rákosi-alkotmány kollektív
államfői intézményét, újra létrejöttek a köztársasági elnöki intézmény közjogi
feltételei. A köztársasági elnök és a kormány kapcsolatának legfontosabb
jellemzője, hogy az államfőnek nincs joga a végrehajtó hatalom gyakorlásában
való részvételre. Ugyanakkor a miniszterelnököt az ő javaslatára választja az
országgyűlés, és a kormányfő indítványa alapján ő nevezi ki a kormány tagjait, a
minisztereket.
A végrehajtó hatalmat érintő
intézkedései miniszteri ellenjegyzést igényelnek. Ezzel az ellenjegyző miniszter
vállalja át a felelősséget. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a köztársasági
elnök nem felelős a döntéseiért. Miniszteri ellenjegyzés szükséges követek
megbízásához, az államtitkárok kinevezéséhez és felmentéséhez, a Magyar Nemzeti
Bank elnökének, egyetemi tanároknak, egyetemi rektoroknak a megbízásához, a
tábornoki kar, a közszolgálati hírközlő szervek vezetőinek kinevezéséhez, a
Magyar Tudományos Akadémia elnökének megerősítéséhez, az egyéni kegyelmezési
jogkör gyakorlásához, állampolgársági ügyekben való döntéshez.
A Magyar Köztársaság elnökét
az országgyűlés választja öt évre, megbízatásának időtartama tehát túllépi az
országgyűlését. A köztársasági elnöki intézmény több tekintetben függő
viszonyban van az országgyűléssel szemben: a képviselők legalább kétharmada
titkos szavazatával összeférhetetlenséget állapíthat meg. Az alkotmány vagy más
törvény megsértése esetén pedig egyötödük felelősségre vonást indítványozhat. Az
eljárás megindításához azonban a képviselők kétharmadának szavazata szükséges, a
cselekmény elbírálása pedig az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik. Az
országgyűlés jóváhagyása szükséges a törvényhozás jogkörébe tartozó nemzetközi
szerződés kötéséhez. A köztársasági elnök mint a legnagyobb közjogi méltóság
Magyarország államfőjeként képviseli a magyar államot, és ő a hadsereg
főparancsnoka.
A köztársasági elnök a
parlament működésével kapcsolatban gyakorolhatja az országgyűlés összehívásának,
rendkívüli vagy zárt ülés kezdeményezésének, az ülés elnapolásának jogát; ha
valamelyik törvénnyel nem ért egyet, megfontolásra visszaküldheti az
országgyűlésnek (ha viszont a parlament a visszaküldött törvényt újra elfogadja,
akkor a köztársasági elnök köteles azt aláírni). A köztársasági elnök, ha egy
törvény bármely rendelkezését alkotmányellenesnek tartja, akkor a törvényt az
Alkotmánybírósághoz küldheti. Ő hirdeti ki a törvényeket, tűzi ki az
országgyűlési és helyi önkormányzati általános választásokat. A parlament
feloszlatásának joga akkor illeti meg, ha a miniszterelnöknek javasolt személyt
40 napon belül nem választják meg, illetve ha az országgyűlés 12 hónapon belül
négyszer megvonja a kormánytól a bizalmat. A köztársasági elnök törvényt
kezdeményezhet, részt vehet és felszólalhat az országgyűlés bizottságainak
ülésén, javaslatot tehet az országgyűlésnek, önállóan kezdeményezhet
népszavazást.
A köztársasági elnök jogi
helyzete, államszervezetben betöltött szerepe alapján a magyar megoldás egyes
vélemények szerint közepesen erős vagy gyenge, más vélemények szerint pedig
gyenge elnöki intézményt eredményezett. A „paktum” értelmében az államfői
intézményt a legnagyobb ellenzéki párt, az SZDSZ képviselője töltötte be. Az
országgyűlés 1990. augusztus 3-án választotta köztársasági elnökké Göncz
Árpádot, miután a közvetlen köztársasági elnökválasztás érdekében kiírt országos
népszavazás 1990. július 29-én eredménytelen volt.
(Bódi Csaba)
Epilógus.
2012-ben, a
rendszerváltoztatás után 22 esztendővel végigtekintve legújabb köztársaságunk
történelmén, visszaidézhetjük a „res publicánk” sok-sok örömét, felemelő
pillanatait, az egyenes gerinc emberszabadító érzéseit éppúgy, mint a
buktatóinkat, a felkészületlenségünket a demokráciára,a pártoskodást,a szellemi
és az erkölcsi széthúzást.
Szűrös Mátyás, ideiglenes
köztársasági elnöktől Göncz Árpádon, Mádl Ferencen, Sólyom Lászlón, Schmitt
Pálon át- különböző helyzetek, különböző emberi, elnöki habitusok- vezetett az
út Áder János köztársasági elnöki beiktatásához.
Bizakodjunk, hogy mi
magyarok végre felnövünk az ókoriak res publica eszményéhez, és a köztársaság
intézményétől függetlenül egységes, értékes, a haza érdekeit mindenek felett
tisztelő nemzetet alkotunk!
Garancia lehet erre a 2011.
április 25-én elfogadott, 2012. január 1-jén hatályba lépett Alaptörvényünk.
(ZE)