
Vélemény a
szórakozásról
Nem kenyerem az önostorozás, mégsem hallgathatom el, hogy
tapasztalatom szerint mi, modern emberek, egyre bizonytalanabbakká válunk
értékítéleteinkben. A jó és rossz határa egyre inkább elmosódik előttünk, s ezt
nyíltan be is valljuk – méghozzá nem a bűnbánók töredelmével, hanem büszkén,
heherészve, csaknem diadalmasan.
Hogy egyebet ne mondjak: értéket faragunk, már-már kultuszt
űzünk szórakozásainkból.
A mai átlagember, aki nyolc órát dolgozik, nyolc órát pedig
alszik (ha tud), nyíltan igényli, hogy a nap fennmaradó nyolc óráját szórakozva:
kellemes bódulatban vagy éppenséggel gyönyörűségben tölthesse el. Szabad időnket
pontosan úgy, pontosan arra használjuk, ahogyan és amire Madách aranyifjai (a
római színben): minél több szédület, kéjt és gyönyört igyekszünk kifacsarni
belőle, s ebben a szórakoztatóipar meg a telekommunikáció készségesen kezünkre
jár. Mindennapi mámorunk előre legyártva, becsomagolva és felcímkézve kínálkozik
– mindössze a kezünket kell kinyújtanunk érte. A modern társadalom, úgy látszik,
oda gazdagodott (s az izgalmas gyönyörűségek ára odáig süllyedt), hogy
lassanként modern Trimalchiókká válhatunk mindannyian.
Mentségeink és álcázó elméleteink mögé pillantva kis
túlzással azt állíthatnám: jelentős társadalmi rétegek már napi nyolcórai
munkájuk értelmét is abban a másik nyolc órában látják, amikor kedvükre
szórakozhatnak. Azért viselik el az életet, hogy ezt megszerezhessék maguknak. A
szórakozás életük értelme, majdnemhogy életcéljuk lett.
És miért is ne, hiszen senki sem emel szót ellene. A
szórakozást a köztudat ma már egységesen jónak és szükségesnek tartja, s tanúi
vagyunk a komisz csodának, hogy szemfényvesztők, akik a szellem embereinek adják
ki magukat, lelkesen méltatnak egy-egy sanzonénekest, komolyan mérlegelik
egy-egy futballmeccs vagy bikaviadal esélyeit. Hogy mennyire normálisnak tartjuk
ezt az állapotot, azt az időnként mégiscsak elhangzó figyelmeztetések hangnemén
mérhetjük le. Ankétok jutnak eszembe, cikkek és viták, amelyek „értelmesebb,
hasznosabb” szórakozási lehetőségeket szorgalmaznak. Halljunk oda: azt kérik,
hogy a szórakozásnak legalább valami haszna is legyen. Ez bizony teljes
defenzíva; ilyen légkörben magát a szórakozást problematikussá tenni kész
szentségtörés. Amit a legjobbak mindig tudtak, amit soha nem is rejtettek
véka alá, azt tudniillik, hogy a szórakozás önmagában, lényege szerint,
mindenestül rossz és értéktelen, azt ma már senki sem meri kimondani.
Én sem merem. Hiszen a tömegszórakoztatás intézményei mögött
olyan hatalmas érdekek, oly mindenható világerők állnak, amelyekkel szemben
nálam elszántabb Don Quijotéknak is alul kellene maradniuk. Nem merem kimondani,
óvakodom nevén nevezni ezt az átkot, ezt a pirulás nélkül űzött pótéletet és
pótcselekvést, amely kizárólag arra jó, hogy felmentsen embervoltunk
kötelességei alól – nem, soha egy szót sem mernék ellene szólni. Kérem, higgyék
el, nem én vagyok az, aki most, e percben is ilyen szavakat használ, ne
azonosítsanak vele, és ne büntessenek helyette: nem én vagyok az, hanem valaki
más, egy tisztább és bátrabb fickó, talán, aki kamasz koromban voltam.
Mi az, hogy szórakozás? Mikor szórakozunk? Természetesen nem
akkor, amikor a Máté-passiót vagy a Cantata profanát hallgatjuk, a Hamletet vagy
a Barlangi madonnát nézzük; nem akkor, amikor az Isteni színjátékot, a Faustot,
A félkegyelműt olvassuk, vagy bekapcsolódunk a lakodalmi tánc forgatagába. Még
csak akkor sem, amikor játszunk, vagy úszásban, sízésben (akár futballban is)
versengünk testünk és szellemünk gyönyörűségére. Pihenésre, regenerálódásra
csakugyan szükségünk van: embervoltunk érdeméhez tartozik, hogy nemcsak hitvány
dolgokban leljük örömünket.
Szórakozunk ellenben, amikor elandalodunk Bobby Solo vagy
Remo Germani szívrepesztő üvöltözésén, amikor belépőjegy ellenében végignézünk
egy mérkőzést, egy operettelőadást, egy revüműsort; amikor Margaret Mitchell, P.
Howard vagy akár Georges Simenon regényeit olvassuk. Szórakozunk, amikor a
televízió huri-szépségű félmeztelen hajadonokat vonultat fel előttünk
(államköltségen), hogy látványosan illegjenek, vagy a mikrofont csaknem
kettéharapva kornyikáljanak. Szórakozunk, amikor a moziban gonosztevőkért vagy
detektívekért, kémekért vagy kémelhárítókért, sztárokért vagy egyéb
karriercsinálókért drukkolunk, amikor a mulatóhelyen (vagy otthon, a rádió
előtt) dzsesszritmussal, cigányzenével vagy éppen alkohollal zsongítjuk
tudatunkat. Szórakozunk, amikor a magazinokat bújjuk pletykahírekért, szex- és
sztárfotókért, amikor elmegyünk a lokálba, és táncra kérjük a készenlétbe
helyezett Bözsiket vagy Rózsikat; sőt akkor is, amikor a szórakoztatás
klasszikus iparára, a cirkuszra fanyalodunk (legfeljebb rosszabbul).
Látnivaló: nem az egészséges emberi örömöt nevezem én
szórakozásnak, nem azt a jó érzést, amelyet test és szellem jogos igényeinek
kielégítésével bárki megszerezhet. A magunk örömszerző tevékenysége, legyen az
versengés, játék, sport, zenélés, műkedvelés vagy bármely más hobby, immanens
örömforrást szabadít fel, magunkból fakad, s így életünk szerves alkotórésze. Mi
teszi ezzel szemben a szórakozást? Mindenekelőtt az, hogy mások cselekszik
helyettünk. Hogy miután leszúrtuk az árát, a kisujjunkat sem kell többé
megmoccantanunk: élvezhetjük nyugodtan mások örömét, amelyhez tulajdonképpen
nincs közünk, amely semmiképp sem fakad belőlünk, de amelyet pénzünkért velünk
is megosztanak. A szórakozás ennek megfelelően kikapcsol valódi világunkból
(anélkül, hogy egy mélyebb, intenzívebb valóságba kapcsolna), megfeledkeztet
reális élethelyzetünkről, sőt személyiségünkről is: egy gyönyörűséges és
izgalmas, de számunkra mégis veszélytelen világ illúziójába ringat. A szórakozás
személytelenné tesz; Marx kifejezésével „elidegenít”, Heideggerével
„nem-sajátlagos” állapotba hoz. Amikor szórakozunk, nem vagyunk többé önmagunk,
de nem is oldódunk kozmikussá (mint a művészetben vagy szerelemben), elfogadunk
egy pótvilágot, s így, közvetve, belenyugszunk a valódi bűneibe. Míg
szórakozunk, bárki bármit elkövethet a hátunk mögött (sőt a nevünkben) mások
ellen és ellenünk: a szórakozás a tökéletes manipuláltság állapota.
Szórakozás közben egyszerűen megszakad létünk igazi folyama; eldobjuk magunktól
életünk egy szakaszát; pár órára vagy évre (vagy egész életünkre) felfüggesztjük
személyes sorsunkat; üresekké, tartalmatlanokká válunk. A szórakozás szellemi
öngyilkosság, menekülés a lét és a léttel való szembenézés kötelessége elől.
Lemondás igazságkereső értelmünkről, épp arról, ami az emberfaj differentia
specificája. A szórakozásban megszűnünk önmagunknak és megszűnünk embernek
lenni. A szórakozás semmivel sem gyarapít, ellenben mindentől megfoszt; pénzen
vett boldogság; az emberi integritás halála.
Mindennek tetejébe a szórakoztatóipar többnyire a művészetek
eszközeivel él, és szemérmetlenül művészetnek mondja magát. Amint láttuk, a mód,
ahogyan hat, csakugyan a művészi hatáskeltéshez hasonló: valamiféle életillúziót
s ezzel együtt valamiféle művészet-illúziót teremt. Hiába tudjuk, hogy
megszenvedett igazság helyett legjobb esetben banalitást, rosszabb esetben csak
izgalmat vagy kellemes hazugságot közöl: a különbségtevés mégsem kézenfekvő. S
hát annak, aki még ennyit sem tud! A szórakoztatóipar mindezt ki is használja.
Úgy állítja be a dolgot, mintha a művészet két nagy „műfajra” oszlanék: nehézre
és könnyűre, ő pedig mindössze fajsúlyban (eszközeinek közérthetőségében)
különböznék a valóditól. Holott – ezt világosan meg kell értenünk –
funkciókülönbségről van szó. A valódi művészet funkciója: az emberi
személyiség és öntudat ébrentartása. A tömegszórakoztatás funkciója épp
ellenkezőleg: a személyiség leszerelése, az öntudat kikapcsolása. S nem
elég, ha megállapítjuk a funkciókülönbséget (mert hiszen ettől még mindkettő
létjogosult lehetne), hanem azt is meg kell mondanunk: a művészet funkciója
mélységesen etikus, az előbb értelmezett szórakoztatásé viszont mindestül
unetikus és amorális.
De hogyan tegyünk különbséget köztük? Hiszen mindkettő
„örömünkre” szolgál, mindkettőt mások cselekszik helyettünk, s a hasonlóság sok
más vonatkozásban is megtévesztő. Mi árulkodik arról, hogy műélvezet vagy pedig
szórakozás-e az, amiben egy adott pillanatban részünk van? Tapasztalatom szerint
a különbségtevésnek a gondolati elemzés mellett van egy roppant egyszerű
gyakorlati módja. Valahányszor az élmény megszerzése erőfeszítésünkbe kerül,
valahányszor mozgósítanunk kell emberi és szellemi energiánkat ahhoz, hogy
behatoljunk egy kép vagy szobor, egy irodalmi vagy zenemű világába,
mindannyiszor joggal remélhetjük, hogy igazi műélvezetet akar kiváltani
belőlünk. Mert szellemünk aktivizálása máris olyan eredmény, amelyet a
szórakoztatás sohasem tűz célul. Másrészt viszont mihelyt azt tapasztaljuk, hogy
a cselekmény, szöveg, kép vagy zene befogadása nem igényel odaadást,
ellenkezőleg, valósággal szemünkbe és fülünkbe mászik, tolakodóan igyekszik
behatolni érzékszerveinken, és uralma alá hajtani tudatunkat (úgyhogy akarva is
nehéz elzárkóznunk előle), joggal gyanakodhatunk, hogy lelkiismeretlen
üzletemberek próbálják ránk sózni szórakoztató bóvlijukat. A gonosz, amikor
kísért, sohasem erőnkre, mindig csak gyöngeségünkre számít.
Nyilvánvalóan nem arról van itt szó, hogy művészet minden,
ami élvezhetetlen, és szórakozás minden, ami élvezhető. Csak arról, hogy
gyökeresen más emberi attitűd igényeltetik a műélvezethez, mint a szórakozáshoz,
és gyökeresen más minőségű az öröm is, amelyet belőlük merítünk. Hiszen céljuk
is más: az egyik lényünk koncentrálását, a másik viszont elernyesztését
szolgálja.
Úgy gondolom, mindez szép és érthető, de korántsem meggyőző.
Anélkül, hogy azt remélném, érdekei ellenérre bárkit is meggyőzhetek, hadd
próbálok egy-két beszédes példához folyamodni. Itt van mindjárt a zene, amelyről
amúgy is a legtöbb szó esik. Azt a hosszú ideig hangoztatott ostobaságot, hogy a
könnyűzene élvezete út lehet a művészi zene megértése felé, szerencsére már
senki sem veszi komolyan. De mai napig szilárdan tartja magát a nézet, hogy a
szórakoztató zene igenis szükséges, mert hiszen igény mutatkozik rá, társadalmi
funkciója van. Hát, ami az igényt illeti, abban csakugyan nincs hiány;
funkcióját is bajos lenne kétségbevonni. A kérdés azonban éppen az, hogy milyen
igényt elégít ki, és miféle funkciót tölt be. Az eszméltetés, az embersors
intenzív tudatosításának funkcióját? Humanizáló funkciót? Nem, ezt legodaadóbb
hívei sem mernék állítani. Hanem milyent? Hívei kikapcsolást, örömszerzést,
olykor egyenesen extázist emlegetnek. De ez más szavakkal pontosan azt jelenti,
amit fentebb mint a szórakozás legfőbb bűnét jelöltem meg: tudniillik
személyiségvesztést, tudatfeladást, az emberi éberség elaltatását – s ebből a
szempontból édesmindegy, hogy hozzáértéssel komponált, avagy silány, dilettáns
színvonalú bóvlizenéről van-e szó. A könnyűzenét rajongói saját bevallásuk
szerint is azért hallgatják, hogy megfeledkezve valódi sorsukról-világukról, a
fülbemászó melódia vagy szuggesztív ritmus bűvöletébe kapcsolódhassanak. Hát
aztán? – kérdezheti bárki. Mért sajnálom én ezt tőlük? Azért, mert az állapot,
amibe belekergetik magukat, unetikus és ahumánus, mert szegényebb és hitványabb
emberekké válnak általa. Hogy mi közöm hozzá? Engedelmet kérek, ehhez már
csakugyan közöm van. Hiszen mégiscsak különös, hogy egész társadalmi rétegek,
egész fiatal nemzedékek morális értékét intézményesen rombolni szabadjon! Hiszen
ez a giccskultusz van olyan ártalmas, mint a kábítószer-fogyasztás, s ráadásul
még a könnyűzenészek dilettáns-falkáját is finanszírozni kell hozzá! Annyi
bizonyos: valahányszor a könnyűzene ritmusbűvöletében rángatózó nézőket látok
valamely koncertteremben (természetesen a televízió közvetítésével, mert
személyesen ugyan be nem lépnék efféle helyre), szinte szövegszerűen látom
szétsugározni arcukról a vallomást: „Feladtam magam, jól vagyok, minden jól
van. Orrszarvúvá változtam, na és, kinek mi köze hozzá?”
De hát a tánc – vethetik ellenem -, hogy volna elképzelhető
ez a legeslegősibb emberi szertartás megfelelő tánczene nélkül? Vagy talán a
tánc humánus értékét is kétségbe vonom?
Nem feltétlenül. Azt a hajdani táncot, amely az ünnep szerves
alkatrésze volt, s testi azonosulást jelentett az ünnepelt világerővel, eszemben
sincs megrágalmazni. Olykor még ma is tanúi lehetünk ünnepi (például lakodalmi)
táncoknak, amelyekben csakugyan jelen van Dionüszosz, amelyeket csakugyan a nagy
emberi esemény, a nász, a szerelem örömére táncolnak. De a szalontáncok, a
lokáltánc, az intézményesített üzleti táncoltatás (amelynek már semmi köze
életünk nagy eseményeihez), mindenestül és kizárólag szórakozásaink körébe
tartozik. Funkciója van? Kétségkívül. De láttuk már, eléggé részletesen
megmagyaráztam már, milyen humánus értékű ez a funkció. Modern táncaink,
amennyire kívülről meg tudom ítélni, kizárólag az unaloműzésre,
személyiség-feladásra, s talán még az ösztönélet mesterséges felszítására valók.
S maga az ösztönélet is! Félve és bizonytalankodva írom
le, mégis le kell írnom: belátásom szerint ebben a légkörben hovatovább maga a
szerelem is szórakozássá alacsonyul. Élt bennünk valamikor egy
ellenállhatatlan erő, amely szubjektíve a gyönyörszerzésre irányult ugyan,
tudtuk ezt, s mégis – vagy épp ezért! – csodálatos érzelmi-erkölcsi felépítményt
húztunk rá: az emberélet nagy tényének kijáró tisztelettel öveztük. Aztán
megtanultunk valamit. Megtanultuk megszerezni a gyönyört anélkül, hogy
funkcióját betölthetné; képletesen szólva: megtanultuk leszopogatni a csalétket
anélkül, hogy a horgot is bekapnánk, s a szerelem ezzel máris elvesztette
humánus értékét. Eredeti funkciója, a világerő, amelyet képviselt, csaknem
teljesem kiveszett belőle – mintegy megelőzendő mellékkörülménnyé torzult -, az
életbevágó komolyságától megfosztott szexualitás pedig bevonult szórakozási
lehetőségeink birodalmába, egy sorban a könnyűzenével, futballal és alkohollal.
Tapasztalatom szerint ma már az emberi természet csaknem
minden ősi megnyilatkozási formája (én csak a zenét, a táncot, a szerelmet
említettem, de a többi is) elveszítette hajdani megtartó, világba kapcsoló,
humanizáló szerepét, s modern hedonizmusunk eszközéve alacsonyult. S mi habozás
nélkül vetjük magunkat olcsóvá, nagyon olcsóvá vált gyönyöreibe, s nem bánjuk,
vagy észre sem vesszük, hogy embervoltunk lényege jut vele ebek harmincadjára.
Hogy másfelől nagyon is megszenvedjük azt a történelmet, amelyet ilyen módon,
szórakozással kompenzálunk? Ez igaz. De mindaddig szükségképp meg is kell
szenvednünk, míg meneküléssel, kötelességmegtagadással, integritásunk és
ébrenlétünk feladásával reagálunk rá. Senkinek sem lehet különb sorsa, mint
amilyent magatartásával megérdemel.
S most eltűnődöm: mi értelme volt mindezt leírnom, hiszen
nyilvánvalóan egy jottányit sem változtatok vele a helyzeten. Szavakkal,
prédikációkkal sehol a világon egyetlen reális bajt sem sikerült még rendbe
hozni. Mégis leírtam, s ha már leírtam, közre is adom, mert talán mégsem egészen
mindegy, elhangzik-e újra meg újra a figyelmeztető szó, vagy egyáltalán el sem
hangzik már.
/Székely János: Egy rögeszme genezise/