ISKOLAI HAGYOMÁNYOK

A FÉLÉVI ÉRTÉKELÉS
A tanulás, a tanítás, a
nevelés igénye és követelménye egyidős a műveltségre, a többre törekvő emberrel.
Tudjuk, hogy már az ókori Hellászban, Athén piacán - az agorán - a mindmáig
ismert filozófusok tanítottak. Ki ne hallotta volna Szókratész nevét vagy
leghíresebb tanítványáét, az Akadémia megalapítóját, Platónét, majd az ő
tanítványáét, a tudományok első rendszerezőjét, Arisztotelészét. Ezek az első
„pedagógusok” csak az előkelő és igen tehetséges ifjakat tanították. Később a
rómaiak már „ludus”-ba, elemi iskolába kezdték járatni gyermekeiket, mert
általános igényükké vált az írás-olvasás tudása. Hazánkban Mária Terézia Ratio
Educationis rendelete vezette be a tankötelezettséget.
Ismerjük ezeknek a több mint
2000 esztendős iskoláknak a tantárgyait, követelményeit, sőt értékeléseik
módszereit is. Elmondhatjuk, hogy azok nagyon változatosak voltak, a szóbeli
dicsérettől, az elismeréstől az elmarasztalásig. Egy a közös a különböző
iskolarendszerekben, hogy értékelés mindig volt. Az értékelést mindig igényelte
diák és annak környezete egyaránt.
Ma sincs ez másképp.
Amióta iskola, ”skóla”
létezik, hazánkban is érdemjeggyel osztályozták, osztályozzák a diákok
előmenetelét. A hazai oktatásban a második világháború után alakították ki a ma
is használatos ötfokú skálát, azaz maradt az 5 érdemjegy, az 5-ös lett a jeles,
az 1-es az elégtelen. A megnevezések változtak, eltűnt a dicséretes, sőt egy
időre a kitűnőt is kiiktatta a közoktatásért felelős szakminiszter. De az
értékelés többé-kevésbé maradt.
Az iskolák államosítása óta
tanévente két alkalommal - félévkor és év végén - izgalmas napok, hetek
köszöntenek az iskolák falai közé. A január és a június a mindenkori iskolai
tanuló/hallgató számára a megmérettetés, a szeptembertől végzett munka
értékelésének a hónapja. A Félévi értesítő-, ill. a Bizonyítvány-osztás ideje
ez.
De mit is jeleznek ezek az
iskolai dokumentumok? Jelzik az elvégzett munka értékét, minőségét, az elvárt
kötelezettségek teljesítésének fokát.
Felvetődik a kérdés, miért
van erre szükség? Az értékelésre, a megmérettetésre az embernek ősidők óta
szüksége van. Önbecsülésünk, tartásunk éppen a megmérettetések, az egyre
nehezebb feladatok sikeres megoldása közben izmosodik meg, válik sajátunkká.
Az elmúlt években (ennek
eredményeként még manapság is) hallhatunk olykor a liberalizmus félreértelmezett
jelzője mögé bújtatott értékelésellenes álpedagógiai elveket. Épen gondolkodó
szülő, tanár és diák egyaránt igényli az értékelést, az írásban is elismert
teljesítménymérést, a rangsor nyilvánosságát. Gondoljunk a sport világára! Ki
tudna elképzelni versenyeket, edzéseket a hőn áhított dobogó, az olimpiai
babérok nélkül? Nincs ez másképp az iskolai munka során sem, hisz' valljuk meg,
komoly munka, felkészülés és edzés folyik az igazi iskolákban. Tizenkét éven át
tartó szorgalmas felkészülés, félévente értékelt edzés arra a bizonyos Életre,
ahol majd naponta kell bizonyítani, megméretni. Ahhoz, hogy ez zökkenő mentes,
sőt sikeres legyen, gyakorolni kell azt. Ennek a gyakorlásnak, a szoktatásnak a
színhelye az iskola, egyik módszere pedig a félévente ismétlődő számszerű
értékelés.
„Félévi értesítő” -
olvashatjuk az Ellenőrző könyvek aktuális oldalán. Nem véletlen a szóhasználat,
a megnevezés, hisz az iskola ezúton értesíti a szülőt, adja tudtára, hogy a
tanév elejétől milyen munkát végzett a gyermeke, azaz milyen mértékben
sajátította el az egyes tantárgyak követelményeit. Egyfajta jelzés,
figyelmeztetés: ha kell jóleső dicséret (csak így tovább!), vagy felhívó erejű
figyelmeztetés (baj van az eddigi munkával, de év végéig még javítható). Afféle
figyelmeztető tükör ez…!
Ilyenkor december tájékán ,
az ünnepi készülődés lelki várakozásában - az Adventus Domini idején -, majd az
új esztendő első napjaiban ezek ismeretében egyengessük gyermekeink iskolai
munkáját, figyeljünk oda tanulmányaikra, és kellő bölcsességgel fogadjuk január
közepén az iskola Értesítőjét!
Minden iskolába járó
diáknak, hallgatónak kívánjuk, hogy a félévben végzett munkájának eredményét és
örömét tükröző „Félévi értesítőt” elégedetten - esetleg amolyan új esztendei
fogadalommal - vegye a kezébe, hisz tükör az, az ő munkájának a tükre, ami
mindig fényesíthető, továbbcsiszolható, s amelynek fénye hosszú esztendőkre
megragyogtathatja tulajdonosának lelkét, mert önbizalmat, tartást és erőt ad.
/ZE/