Iskolai hagyományok, jeles napok a diákéletben:

A TANÉVKEZDÉS
„Az ember hasznos élete,
akár a gabonamagvaké, azzal a törvényszerű - rendszerint mégis váratlan s
némelykor a boldogsághoz hasonlatos - fordulattal indul, hogy a mindenkori
szolgálatos kezek begyűjtik. Behordják valahová az eszmék szérűire. A
szétszórtságból az ég alá, a közösbe. A védettség állapotába vagy legalábbis
annak reménységébe; emberkalangyák, közösségi asztagok melegébe...”
Ezekkel a mondatokkal kezdi
Sütő András visszaemlékezését a Nagyenyedi fügevirág című művében, megidézve
saját iskolakezdését a híres Nagyenyedi Kollégiumban.
Nem kell ahhoz Nagyenyedig
futnunk, hogy szeptember első napján, napjaiban ne dobogjon minden kicsi és
nagyobb diák szíve hevesebben. Nem is beszélve az őket szárnyukra bocsájtó
családok félelméről, aggodalmáról!
Hisz mit is jelent az
iskola, az iskolakezdés évről évre?
A január első napjánál is
fontosabb új esztendőt, amit Szilveszterkor pezsgővel és vigalommal fogadunk,
míg ilyenkor az ősz kezdetén - a becsengetéskor - sokkal inkább az aggódó
bizakodást, jó esetben a kíváncsiság áthatotta készülődést - szülő, diák és
tanár számára egyaránt.
Mert
mit is jelent életünkben az iskola?
A szülő
számára azt a biztos, értéket és a tudományok tárházát adó szeretetközpontot,
ahol olyan képzett emberek - pedagógusok - kezébe adhatja gyermekét, akik
megtanítják mindazokat az ismereteket, amelyek az élethez szükségesek, és
mindeközben olyan példát is mutatnak, amely egyenes tartású, jellemes,
becsületes felnőttekké alakítja őket.
A diákoknak
azt a „második otthont” - az Alma Matert-, amely szigorával, követelményével
olykor riaszt ugyan, de érdekes élményeket nyújtanak a tanórák, ahol lehet
kísérletezni, énekelni, verset mondani. Egy-egy jó jegy megszerzését és az év
végén dicsekvésként is megmutatható jó bizonyítvány kellő büszkeségét, a jól
végzett munka örömét.
Barátokra, társakra,
közösségre is az iskolában teszünk szert először, nem egyszer egy egész életre.
És ki ne emlékezne még
felnőtt korában is egy-egy kedves tanárára, aki szigorával, következetességével,
tudományának a szeretetével példát és fogódzót adott, akihez bármikor fordulni
lehetett.
A pedagógus,
a tanárember számára a szeptemberi évkezdés izgalmasabb, mint az a bizonyos
januári.
A tanítványait és a
tudományát szerető és tisztelő bölcs tanító - legyen az fiatal vagy idősebb -
életének célja, értelme, hogy megszerzett tudását átadja a rábízott diákokra,
hogy megértéssel - hol kedves mosollyal, hol kemény szigorral – bevezesse őket
abba értékvilágba, ami a tartalmas élet alapja lehet. A jó tanár célja ugyanis
az, hogy sikeres, az életben a helyüket mindenkor megálló, az iskolájukra büszke
tanítványokat neveljen, oktasson egy életen át.
Ezért az aggódó bizakodás
szeptember elején szülőnek, diáknak és
tanárnak egyaránt.
Az aggodalom és a bizakodás
forrása is közös, így méltán reménykedhetünk, hogy az újabb tanévben a
bizakodás, az eredmény, az érték lesz a meghatározó!
Ennek jegyében kívánunk a 2010/2011-es tanévhez minden
diáknak és kollégánknak erőt, hitet, kitartást, a jól végzett munka örömét!
/ZE/