
Székely János
A
NACIONALIZMUSRÓL
(Egy ideológia működése)
Bárki azt hihette volna,
hogy két világháború iszonyata, a fasiszta rendszerek bukása után végképp
hitelét vesztette, sohasem támadhat fel többé a nacionalizmus. Láttuk,
tapasztaltuk, mi az – nem fogjuk megismételni.
Az ellenkezője történt. A XX.
század uralkodó eszméje, úgy látszik, mégis a nacionalizmus.
Ez bizonyára azért van így,
mert korunk nagy emancipációs folyamatában (a modern tudományok létrejötte, a
technikai civilizáció világexpanziója során) az emberiség egész kulturális
hagyománykincse elvesztette hitelét, s csak egyetlen kultúraspecifikus produktum
maradt belőle mindmáig hatékony: a nemzeti nyelv. Ez ma tehát az egyetlen
közösségformáló faktor, amely tömegmozgalmakat is képes még kiváltani.
Akár így van, akár
másképpen, történelmi aktualitása folytán a nacionalizmus olyan jelenség,
amelynek gondolati feldolgozása nemigen kerülhető meg.
Mindig tudtam és mondtam,
hogy a nacionalizmus nem egyszerűen csak nemzeti eszme, hanem nemzeti
kiváltságeszme.
Mindig tudtam és mondtam,
hogy a nacionalizmus ellen nem lehet küzdeni nacionalizmussal, mert ami ebből
kisül, az még mindig csak nacionalizmus. Ha egyik nacionalizmussal egy másikat
állítunk szembe, az csak kölcsönös vádaskodáshoz, nyílt konfliktusokhoz,
politikai konfrontációkhoz vezet.
Tudom én jól, hogy van
támadó és van védekező nemzettudat, s ezt a kettőt nem szabad összekeverni,
erkölcsi szempontból semmiképpen sem vehetők egy kalap alá. Mégis úgy vélem, a
nemzeti kiváltságeszme ellen csak olyasmivel lehet védekezni, ami maga nem
nemzeti eszme (még védekező sem).
Most tehát olyan eszközzel
próbálok fellépni a nacionalizmus ellen, ami maga nem nacionalizmus, még csak
nem is nemzeti eszme. Megpróbálom röviden összefoglalni, mi az egyáltalán, hogy
nemzet; mit jelent ténylegesen (nem az ideológia, hanem a valóság nyelvén) ez a
szó.
A magyar nemzet szó
etimológiájában a nemzés szó rejlik; emberek olyan szerveződését jelenti, amely
közös ősöktől származik, amelyet egyazon közösség „nemzett”. Az általánosan
használt, latin eredetű „náció” szó is nyilvánvalóan a születésre utal. A nyelv
tehát a leszármazás, a génállomány közösségét sugallja ezzel a szóval. A nemzet
eszerint természeti produktum, a génállomány közössége volna. A nacionalizmus s
a belőle származó konfliktusok: belterjes géntenyészetek egymás közötti
dominanciaharca. Így tartja ezt a nyelvben hagyományozott köztudat, így tartja
sajnos a közvélemény, sőt némely áltudomány is.
Nyelv, köztudat és
áltudomány szerint tehát a „náció” genetikai jelenség, természeti produktum.
Csakhogy ez nincs így! Többször leírtam már: nem biztos, hogy ami a nyelvben
van, az valóban úgy van. A nyelv és a nyelvben hagyományozott
fogalomrendszer mindig is döntő oka volt világképünk antropomorf, ideologikus
eltorzulásának.
Így van ez a „nemzet”
szavunkkal is. Mert legjobb tudomásom szerint modern világunkban már nincsen
(legfeljebb kivételesen van) olyan nemzet, amely csakugyan génközösségen
alapulna. Brit, kelta, angolszász, normann törzsek génállománya keveredett a
történelem során, s a néphasználatban megőrzött domináns nyelv közbejöttével
kialakult az angol nemzet. A francia nemzet gallokból, latinokból, frankokból
(sőt többé-kevésbé erőszakosan asszimilált baszkokból, bretonokból), az
újlatinitás nyelvi közegében jött létre. Ez minden „klasszikusnak” deklarált
modern nemzettel így van. Ma Európában mondhatni már nincs olyan nemzet, amely
megfelelne a szó etimológiájának, amelyet tehát tényleg a génállomány
beltenyészete definiálna. Eszerint már maga a szó is megtévesztő; merő
képtelenség arról beszélni, hogy a modern nemzeteket közös ősök „nemzették”
volna. A nemzet szó tehát, amely eredetileg körülbelül génközösséget jelentett,
nem felel meg többé semmilyen génközösségnek, semmilyen etnikumnak. [Az
etnikum szó lexikálisan népcsoportot, biológiai értelmezésben viszonylag
belterjes géntenyészetet, afféle „fajtát” jelent (Ady).]
Maga az etnikum kifejezés a modern nemzetekre alkalmazva: fogalomzavar,
anakronizmus; téves ideologikus absztrakció. Belterjes géntenyészet lehet (vagy
lehetett egykor) a lapp, a tamil, a pigmeus, az osztják vagy éppen a bibliai
zsidó közösség, de az angol, az olasz, a francia nem etnikum. (Amerikáról most
nem is beszélek.)
Miféle közösség tehát az,
ami a modern nemzetet meghatározza?
Hát például nyelvi közösség.
A nyelv kulturális produktum
– az őskultúra legelső, legfontosabb produktuma. Sőt olyan kulturális produktum,
amely századunkban, a kulturális hagyományok nagy emancipatorikus leépülése, a
vallás, az erkölcs, a művészet háttérbe szorulása után is megőrizte még
hatékonyságát. Azért őrizte meg, mert nélkülözhetetlen kommunikációs
eszköz.
Minden emberközösséget a
kultúrája tesz közösséggé, ez formálja meg. A nyelv, mint nélkülözhetetlen
kommunikációs eszköz, tehát ma az egyetlen olyan kulturális (kultúraspecifikus)
produktum, amely emberközösségeket formál. [Nem
államokra, nem hierarchikus szerkezetű társadalmakra, hanem antropológiai
értelemben vett valódi, „organikus” emberközösségekre gondolok itt.]
A nemzeti
közösség megformálója a nemzeti nyelv.
És mert minden nyelv
szükségképp sajátos gondolkodásmódot, önálló nyelvi kultúrát, történelmileg
kialakult és továbbalakuló hagyományrendszert hoz létre: a mai nemzet (egészen
függetlenül attól, hogy államalkotó-e) nem más, mint nyelvi-kulturális közösség.
Egész kötetet olvastam Mommsenben arról, miként „állt össze” hajdan különböző
etnikumokból a latin nyelvi-kulturális közösség [Amely
sohasem volt azonos kiterjedésű a római államalakulattal!]
– hát még a mai olasz! Szinte már komikus, hogy a mai francia nemzet a
hajdan domináns frank törzsről kapta nevét, holott már a nyelve (s így a
kultúrája) sem frank-germán eredetű. Tanulságos jelenség, ahogy Izrael állam,
ahhoz, hogy a zsidóság modern nemzetté, ő maga modern nemzeti állammá lehessen,
a szemünk láttára restaurált egy nemzeti nyelvet. Szintén
nagyon tanulságos, hogy valamely nyelvi közösséget, például a szerbhorvátot,
hajdani kultúrájának egy másik eleme, nevezetesen az eltérő
vallás, mindmáig két különálló nemzetre hasít. A nemzeti
történelem: valamely kulturális közösség története.
A mai nemzetet az a kultúra
definiálja, amely abban a közösségben valamikor általánossá vált, dominanciára
jutott. Mihelyt a nemzeti eszméről mint eszméről beszélünk,
ez máris garancia arra, hogy csakis tudati, kulturális jelenséggel van dolgunk.
Úgy is mondhatnám: a mai nemzet nem a valóságban (nem a biologikumban), hanem
csak az emberek fejében van. Nem a születése, hanem a kultúrája teszi franciává,
olasszá, németté az embert. Ha lengyel nő gyermekét a francia kultúra közegében
nevelik fel, nagy francia költő válhat belőle (Guillaume Apollinaire). A „jó
öreg” Petrovics kocsmáros és Hrúz Mária fia a magyar kulturális közösségben,
annak hagyományain nőtt fel, s lett belőle Petőfi Sándor. Egy német ember, ha
megőrzi anyanyelvi kultúráját, hiába él a Volga vidékén, attól még német marad.
De ha feladja ezt, s átveszi (asszimilálja), mondjuk az orosz kultúrát, orosz
emberré válik. [Csak az a probléma,
persze, hogy valóban átveszi-e, mert érdekből, kény- szerűségből mindig sokan
szimuláltak ilyesmit. Egész közösségek is olykor!]
Az asszimiláció kettős értelmű szó: valaki asszimilál egy másik
kultúrát, s ezzel őt egy másik nemzeti
közösség asszimilálja.
Ily módon még néger elődök
ivadéka is orosszá, franciává lehet, pedig azok nemcsak koponyaméreteikben,
hanem már a bőrük színében is más éghajlati körülményekhez adaptálódtak (Puskin,
Montaigne).
Nem a nemzet határozza meg a
kultúrát, hanem a kultúra a nemzetet. A közös kultúra, a sajátos
nyelvi-kulturális hagyomány a nemzeti közösség szervező elve.
A nemzeti közösség tehát
kulturális közösség. [„...amit ...a nemzet szóval jelölünk,
voltaképpen nyelvi és kulturális közösség... a nemzetet így értjük, nem
politikának, hanem műveltségnek” (Babits Mihály). Különben Herder álláspontja is
ez volt.]
/5/
Minden más véleménynek ellenszegülve megismételném: egészen függetlenül
attól, hogy önálló államalakulatba szerveződött-e vagy különböző államokban,
birodalmakban él. A nemzetnek nem feltétele sem a területi, sem a gazdasági
egység, sem a szuverén állam. Ne volna nemzet a litván, az örmény, ne lett volna
nemzet a cseh, a magyar, csak azért, mert valamely birodalom bekebelezte? Nem
volt nemzet az olasz a Risorgimento előtt is? Dante nem olasz (nemzeti) költő? A
modern német nemzetet nem nyelvi egysége, nem Luther bibliafordítása (hanem
például Bismarck) formálta meg? A kanadai francia közösség nem francia? Az
erdélyi német nem német? Megszűnt volna nemzetnek lenni a lengyel, valahányszor
felosztották Lengyelországot? Ne hamisítsunk, kérem, ne hamisítsunk!
Ha valaki a modern világban
a nemzet szót államformációnak értelmezi vagy etimológiai-biológiai értelmében
használja (aki tehát közös génállományról, születésről, „etnikai közösségről”
beszél), az közönséges csaló, aki a nyelvi-kulturális közösséget politikai célra
használja fel.
Valamely nyelvi-kulturális
közösséget, mint készen adott keretet tehát fel lehet használni a társadalmi
dominanciaharcban, a hatalom megszerzésére. És ebből – a nemzeti-kulturális
közösségek politikai felhasználásából – fakad a modern nacionalizmus.
A politika a társadalmi
dominanciaharc leplezetlen formája: nyíltan a hatalom, a kiváltság megszerzésére
tör. Erre a célra a legkülönbözőbb ideológiákat (ürügyeket) használja fel. Nincs
olyan hülye ürügy, amellyel ne lehetne kialakítani a „mi” és az „ők” képzetét.
Olykor a vallás, olykor a szabadságeszme, olykor egy gazdasági elmélet szolgál
eszközül és ürügyül valamely kimondottan erre a célra szerveződött politikai
erőnek, hogy a hatalmat kisajátítsa. Amikor valamely dominanciaorientált
érdekszövetség épp az ideologikussá torzított nemzeti
eszmét használja eszközül és ürügyül a kiváltság megszerzésére, akkor áll elő a
nacionalizmus. És amikor épp ezen a címen sikerül kialakítania (vagy
átstrukturálnia) a társadalom hierarchikus hatalmi szerkezetét – akkor áll elő a
nemzeti állam. [„Nemzetnek” magyarul jó
ideig csak a kiváltságos, nemzeti rendet nevezték; a fogalomnak tehát már a
középkorban politikai tartalma volt. Ez a helyi sajátosság azonban ne tévesszen
meg minket. A feudális nemesség és a modern nemzet két külön dolog.]
Ezért mondtam, hogy a
nacionalizmus nem egyszerűen csak nemzeti eszme, hanem nemzeti kiváltságeszme.
A nemzeti eszme (a
nemzettudat) mint kulturális közösségi tudat európai fogalmaink szerint lehet
jogos és helyes – a kiváltságtudat nem lehet az.
A nacionalizmus a valóságos
(kulturális) értelméből kiforgatott, ideologikussá torzított nemzeti eszme.
Mondjuk ki nyíltan: a politikailag meglovagolt nemzeti eszme; a hatalmi célra
kihasznált nemzettudat.
A nacionalisták egyik
kedvelt csalása, hogy az államot a nemzettel azonosítják; az állami területet
nemzeti területté minősítik, s ezen a címen tartanak igényt hatalmi
kiváltságokra. Mintha állam és nemzet nem volna két egészen különböző kategória
(az egyik hatalmi struktúra, a másik kulturális közösség), sőt mintha magának a
földnek, az égnek is nemzeti tudata volna! Holott köztudomású: sok olyan állam
van, amelyre rá sem lehet fogni, hogy „nemzeti”. A birodalmakban tucatszám élnek
nemzeti közösségek egyazon államszervezetben. Svájc államban három vagy négy,
Kanada, Finnország, Belgium, Hollandia államban legalább két nyelvi-kulturális
(nemzeti) közösség él többé-kevésbé békésen együtt. Az állam tisztán
politikai-hatalmi formáció; annak szervező elvét tekintve semmi köze nemzethez,
nemzettudathoz. Nemzet, nemzettudat legfeljebb ürügye lehet
érdekszövetségek szerveződésének, a társadalmi hierarchia átrendezésének, az
államhatalom – a mindig növekedni törekvő hatalom – megragadásának.
A nacionalisták másik
kedvelt fogása, hogy a mai nyelvi-kulturális közösségeket (a nemzeteket)
etimologikus-ideologikus úton visszaminősítik genetikus-etnikai közösségekké,
„génközösségekké”, [Ennek szélsőséges
esete a fajelmélet, a fasizmus, amely nyíltan hirdeti (vagy csak gondolja) egyik
„belterjes géntenyészet” uralmi igényét a többi fölött.]
s ezeket eszközül és ürügyül használják ugyancsak a társadalmi dominancia
megszerzésére. Legalábbis az adott nemzeti közösségen belül,
de lehetőleg minél több más nemzet fölött is. Ahogy már leírtam: még a
legigazságosabb ügyből sem támad soha politikai mozgalom anélkül, hogy valaki
magát a hatalmat akarná ezen a címen. A nacionalisták azért nacionalisták, hogy
ezen a címen uralkodhassanak államokon és nemzeteken.
A nemzet, a nemzettudat
kulturális kategória; az etnikum biológiai;
az állam politikai. A nacionalizmus, amikor tudatosan
összekeveri, sőt azonosítja a kulturális, biológiai és politikai fogalmakat,
saját politikai jellegét, tényleges, uralmi céljait leplezi le.
Összefoglalva:
A modern nemzet nem
etnikai, még csak nem is állami, hanem tudati, kulturális közösség.
A nacionalizmus a nyelvi
kultúra felhasználása ugyanarra, aminek ellenében minden
kultúra eredetileg kialakult – tudniillik a társadalmi dominanciaharcra.
Létrejött egykor valami az
emberközösség tudati szabályozására, a társadalmi szelekció, a dominanciaharc
megfékezésére – ez a kultúra életfunkciója –, s ezt a politika épp a
dominanciaharcra használja fel.
A nacionalizmus a kultúra
politizálása.
Annak politizálása, ami
természete szerint nem politikum.
Amíg közbe nem lép a
politikum, a nemzeti kulturális közösségek együttélésének nincs akadálya.
Elkülönülnek ugyan, de azért megférnek. Mihelyt közbelép a dominanciakérdés, a
politikum (szóval a nacionalizmus), a békés együttélés már nem lehetséges.
A nacionalizmus az az üzem,
amely a kulturális közösségtudatból politikai közösségtudatot gyárt. Az emberi
közösségekből farkasfalkákat szervez.
A nacionalizmus manipulatív
ideológia, semmi egyéb.
Aki „beveszi” ezt az
ideológiát, aki tehát századunk végén nem hierarchikus hatalmi formációkban
(államokban), még csak nem nyelvi-kulturális közösségekben, hanem például
etnikumokban gondolkodik, az bizony nacionalista. De ha
másvalaki „politikai nemzetekről” vagy akár „nemzetállamokról” beszél (csakis
ilyenekről akar tudni), szóval aki a nemzeteket elsődlegesen hatalmi-politikai
formációknak tekinti – bizony nacionalista az is. [Nem
mondom én ezzel, hogy nincs a világon nemzeti állam, ahol a kulturális közösség
kiterjedése nagyjából egybeesik az államterülettel. Ez részint a középkori
államformációk, de nagyobbrészt éppen a nacionalizmus hatására történelmileg sok
helyen így alakult ki. De nem attól nemzet, hogy állam, és nem attól állam, hogy
nemzet.]
Mindenki nacionalista, aki a mai, nyelvi-kulturális tartalmú
nemzetfogalmat politikai célra, a kiváltságszerzés vagy kiváltságőrzés céljára
használja fel. Tapasztalatom szerint ma még afféle negatív
nacionalisták is vannak, akik épp a nemzetfogalom helyes, nyelvi-kulturális
tartalmát használják fel kiváltságszerzés vagy kiváltságőrzés céljára. Ezek a
szimuláns asszimilánsok.
Azt mondtuk, a mai nemzet:
nyelvi-kulturális közösség; identitásának forrása főleg a nemzeti nyelv
s az abból fakadó gondolkodásmód, hagyományrendszer. A nacionalizmus épp a
nyelvi-kulturális közösségeket politizálja. Ezért lépnek fel oly ingerülten egy
másik (együtt élő) nemzeti közösség nyelvhasználata ellen a
nacionalisták, ezért igyekeznek azt minden eszközzel korlátozni, sőt betiltani –
ezért beszélhetünk támadó, illetve védekező nemzettudatról.
Mind a támadó, mind a
védekező nemzettudat közegében sokan vannak manapság manipuláltak, akik talán
nem is tudják magukról, hogy nacionalisták. De mások nyíltan (sőt büszkén)
vállalják nacionalista elveiket. Ezek a csalást, a hazudozást, a
kiváltságigényt, sőt a politikai karrierizmust vallják be nyíltan. Akinek inge
(legyen az francia, magyar, román, zsidó, szerb, horvát, orosz vagy litván),
nyugodtan vegye magára.
A nacionalizmus, mint a
dominanciaharc eszköze, a történelem eddigi tanulsága szerint szükségképp
katasztrófákhoz: háborúkhoz, polgárháborúkhoz, pogromokhoz,
terrorcselekményekhez vezet. Ártatlanokat üldöznek, gyötörnek, ölnek meg,
pótolhatatlan emberi energia és génállomány megy veszendőbe miatta. Ezért (az
etikus) gondolkodás [A gondolkodó embernek ugyanis szükségképp erkölcse van.]
minden
eszközzel küzd ellene.
Egyik nacionalizmus ellen
nem egy másikkal lehet küzdeni, mert abból csak politikai konfrontáció támad –
most már tudjuk, miért. A nacionalizmus ellen csakis olyasmivel lehet fellépni,
ami maga nem nacionalizmus. Tehát az ideológia leleplezésével,
politikai-manipulatív funkciójának feltárásával: a fogalom tisztázásával. Azzal,
ha nyíltan kimondjuk: a nacionalisták nem akarnak „szolgálni” senkit és semmit;
legkevésbé a nemzetüket; mindenkin csak dominálni akarnak.
Amitől persze – nem ringatom
én magam illúziókba! – a nemzeti kiváltságeszme még hatékony politikai eszköz
marad.
De azért nem árt, ha tudjuk,
hogy korunk uralkodó eszméje: visszaélés a nemzettudattal; közönséges csalás;
átlátszó politikai trükk.
Ami pedig az írót illeti –
mit tehet szegény író a posztkommunista nacionalizmusoknak ebben az őrjöngő
acsarkodásában, vérengzésében, tombolásában, amely mindenfelől körülveszi?
Az író, mondhatni a nyelv
„háza”, akinek egyúttal „háza” a nyelv. Mit tehet nyelvi-kulturális közösségéért
manapság az író?
Jó műveket írhat – ha ugyan
még írhat – azon a nyelven. Világot modellálhat azon a nyelven. Alkalmasabbá
teheti azt a nyelvet az igazmondásra.
„Szolgáljanak” bátran a
szolgák – ennél nagyobb szolgálatot nyelvi-kulturális közösségének nem tehet a
világon senki.
(1991. VII. 31.)