
A REFORMÁCIÓ EMLÉKNAPJA
1517. október 31-én Martin
Luther Ágoston-rendi szerzetes, a wittenbergi egyetem Biblia-kutató tudós
professzora kifüggesztette 95 tételét a vártemplom ajtajára, és
ezzel a tettével elindította azt a folyamatot, amelyet a történelem azóta
reformáció néven ismer, és melynek nyomán olyan folyamatok indultak meg az akkor
még egyetemes (katolikus) egyházban, melyek felforgatták a középkor addigi
világát, és előidézték a különböző hittételeken álló protestáns felekezetek
megjelenését. Tette mindezt annak következményeként, hogy kutatási eredményeivel
- miszerint a Biblia tanítása és az éppen regnáló keresztény egyház mindennapi
működési rendje 95 tételben eltér egymástól - egyházi előjárói nem voltak
hajlandók foglalkozni, sőt, az egyházra nézve egyenesen ellenséges
tevékenységnek minősítették azt. Így nem maradt számára más lehetőség, minthogy
a nyilvánossághoz forduljon, ami abban az időben azt jelentette, hogy piaci
napokon a templom ajtajára bárki kifüggeszthetett bármilyen üzenetet. Ezt tette tehát ezen a napon a tudós professzor, és a
piac népe nagy lelkesedéssel olvasta a vallási tételeket, és azonnal hozzá is
fogott annak lemásolásához. Szinte hihetetlen, de a 95 tétel futótűzként terjedt
el egész Németországban, hatalmas lelkesedést és felháborodást okozva a
különböző rendű és rangú emberek között.
Aztán ahogy az történni szokott, mindenki csak azt olvasta ki a sorokból, ami az
ő saját nézeteit, elképzeléseit alátámasztotta - és ilyet mindenki talált benne!
-, így aztán ugyanarról beszélt mindenki, de közel sem ugyanazt értette az
olvasottakon. A
tudós professzor szelet vetett, és vihart aratott. Számára is nagy tanulság
volt, hogy az ő tudományos aprólékossággal alátámasztott érvrendszerét hogyan
forgatta ki minden lehetséges olvasó - kellő műveltség és Biblia-ismeret
hiányában, vagy mert éppen érdekei fűződtek a kiforgatáshoz.
Amikor Luther erre rájött, már késő volt. A nép lázadozott - az ő nevében és
tételeire hivatkozva -, miközben előljárói őt magát tartották lázadónak, és
ennek megfelelően kezelték. Az egyház kitagadta, és Martin Luther, a tudós
professzor előkelőségek védelmére szorult, és a reformáció tudományos tézisei
immár a politika és hatalmi érdekek eszközévé "silányultak" - legalábbis
Németországban.
Ám
az igazság kimondatott, és ha egy gondolat megszületik, terjedését megállítani
aligha lehet. Így történt ez abban az időben is. Svájcban Ulrich Zwingli,
Franciaországban, majd Genfben Johannes Calvin viszi tovább azt az eszmét, amit
Luther elindított. És az új eszmének egyre nagyobb tábora lesz, és meghódítja
Európa északi részét, és eljut Magyarországra is. És a történelem viharaiban a
protestáns szellemiség mindig a magyarság érdekeinek szövetségeseként jelenik
meg, és ad tartást és hitet múltunk legjobbjainak, ezen eszmeiség képviselőinek.
Nem véletlenül írja Illyés Gyula nevezetes versében, hogy "Hiszed, hogy
volna olyan-amilyen magyarság, ha nincs – Kálvin? Nem hiszem."
Az
egykori reformátorok küzdelmeire, mártíromságára emlékezünk minden év október
31-én. Tisztelve az igazságért való kiállásukat, az elvszerűségüket, és hogy
vállalták hitüket, meggyőződésüket méltatlan körülmények között is hitelveikből
merített méltósággal.
"Övék az érdem, kiket sem a máglya nem
riaszthatott vissza, sem a gálya - sem harcaik bukása, a léptenként fölmeredő
"hiába"! / Látták, vagy nem a céljuk, azt jól látták, hogy nincs visszafelé út;
a múlt, ahogy füst-vetve összeomlott, úgy lökte őket, mint lőpor az ólmot:
előre! és ők vállalták e sorsot / - Mondd hát velem, hogy dicsőség reájuk!"