
ILLYÉS GYULA
Babits Mihály halála után
személyisége meghatározó a magyar irodalmi és társadalmi közéletben. A hatvanas
évek második felétől, a konszolidálódott szellemi életben tekintélye már
vitathatatlan; az irodalmi élet egésze a nemzeti költőnek kijáró tisztelettel és
igénnyel veszi körül. Szinte nemzeti intézménynek tekintik idehaza és a
határainkon kívül élő magyarság körében. Elsősorban tőle várják, hogy
megfogalmazza a nemzeti sorsproblémákat, s azt, hogy ezekben napi segítséget is
nyújtson.
Viszonya a hatalommal –
szociális elkötelezettsége ellenére – nem felhőtlen. Műveit nem, vagy csak erős
szelektálással, illetve nagy késéssel adják ki, mutatják be a színházakban; s
rendszeresen figyelmeztetik, hogy milyen írónak kellene lennie, s hogy mit
várnak el tőle. Mindemellett nagy tekintélye miatt – külföldön is ismerik és
elismerik – tartanak is tőle, s folyamatosan próbálkoznak megnyerésével –
háromszor is kitüntetik Kossuth-díjjal -, ám ő a maga útját járja: legfőbb
ügyének a 15 milliós nemzet érdekeinek szolgálatát tartja.
Az avantgárd áramában
kezdett írni, majd a Nyugat köréhez és a népi írók mozgalmához tartozott, végül
nemzeti költővé vált, hiszen egy nemzetet akart műveivel kellő önismeretre
nevelni, és öntudatossá tenni. Magyarság, európaiság, patriotizmus és
internacionalizmus nála szétválaszthatatlan egységbe olvadt. Írói hivatástudatát
a felelősségérzet mélyítette el: a demokrácia hiányosságai miatt a kisemmizett
dolgozó tömegek érdekeit kívánta szolgálni.
Életműve szerteágazó, szinte
minden műnemben jelentőset alkotott, és közéleti szerepvállalása is
megkerülhetetlenül fontos.
Illyés Gyula
Felsőrácegrespusztán született 1902. november 2-án. Édesapja, Illés János
katolikus dunántúli számadó juhászok leszármazottja; uradalmi gépész a grófi
birtokon. Édesanyja, Kállay Ida az Alföldről a Dunántúlra származott református
papi család sarja. A család két ága nagy vallási vitában állt egymással, s végül
ez vezetett ahhoz, hogy a szülők 1906-ban elváltak. Egy fiú és egy leány után a
költő a harmadik gyermek volt.
Elemi iskolai tanulmányait a
pusztai iskolában és Simontornyán végezte. A középiskolát Dombóváron kezdte,
Bonyhádon majd Budapesten folytatta. Az utolsó négy osztályt egy kereskedelmi
középiskolában végezte, ahol 1921-ben érettségizett.
Ezután rövid ideig a
budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának
magyar-francia szakos hallgatója, ám 1921 végén Párizsba megy, ahol részt vesz a
magyar és a nemzetközi emigráció életében, a baloldali munkásmozgalomban. Közben
a Sorbonne előadásait látogatja, s bekapcsolódik az irodalmi életbe,
megismerkedik a francia szürrealizmus ekkor kibontakozó mozgalmának vezető
képviselőivel.
1926-ban hazatér, s
tisztviselő egy biztosítótársaságnál, majd 1937-től a Nemzeti Bank
sajtóreferense. 1927 végétől a Nyugat rendszeresen közli verseit, 1928-ban
verseskönyvét is kiadják (Nehéz föld). Megismerkedik a Nyugat első
nemzedékének jelentős alkotóival; egy időben József Attilával is baráti a
viszonya. Nemzedékének mindinkább elismerten vezéregyénisége, aki 1931-től
összesen négyszer kapott Baumgarten-díjat. 1934-ben meghívták a moszkvai
írókongresszusra; tapasztalatairól Oroszország című útirajzában
számolt be. 1934-től a Válasznak, a népi írók folyóiratának vezető munkatársa,
1937-től a Nyugat társszerkesztője, 1941-1944 között a Nyugatot folytató Magyar
Csillag szerkesztője.
1939-ben feleségül vette Kozmutza Flórát.
Egy leánygyermekük született.
A harmincas években sorra
jelentek meg művei: a Három öreg című elbeszélő költeménye(1931),
a Puszták népe (1936), a Petőfi (1936), a Rend
a romokban című verseskötet (1937), a Magyarok című
naplójegyzetek (1938) és 1940-ben napvilágot látnak Összegyűjtött versei
is.
A német megszállás után
bujdosni kényszerült. 1945 elejétől részt vett a Nemzeti Parasztpárt munkájában;
országgyűlési képviselő lett, de hamarosan visszavonult a politikai
szerepléstől, mert nem látta konfliktusmentesnek a munkás-paraszt szövetséget, s
mert az irodalom pártossága helyett az értékközpontúságot hirdette. Ennek
szellemében állt ki Szabó Lőrinc és Németh László mellett. 1945-1949 között a
Magyar Tudományos Akadémia tagja is volt, amikor is politikai alapon sokakkal
egyetemben őt is megfosztották tagságától.
1946 októberétől 1949
júniusáig a Válasz szerkesztője.
1950-ben írta az Egy
mondat a zsarnokságról című versét, mely kora társadalmának egyértelmű
és kemény kritikája. (1956. november 2-án jelentette meg az Irodalmi Újságban.
Legközelebb csak 1986-ban kerülhetett kiadásra – addig betiltott versnek
számított.)
1947 és 1960 között
tiltakozásul nem adott ki kötetet, és soha nem adott interjút vagy írást az
Magyar Szocialista Munkáspárt központi lapjának, a Népszabadságnak; megjelent
munkáiban, főként drámáiban a nemzeti függetlenség ügyét és a valódi demokráciát
állította a középpontba.
1956 után ő a nemzet
lelkiismerete, akinek véleményére a hatalom is kénytelen volt odafigyelni. Nagy
szerepe volt az első független irodalmi és közéleti hetilap, a Hitel
életre hívásában.
1983. április 15-én hunyt
el; a Farkasréti temetőben nyugszik. Temetése ellenzéki tüntetésszámba ment.
Illyés Gyula halálával a magyar szellemi és irodalmi élet
elvesztette azt a vezéregyéniségét, aki képes volt a magyarság tényleges
problémáival szembenézni, azt képviselni, a bajokra megoldást keresni, és ezen
megoldások érvényre jutását elősegíteni. Helye, szerepe mindmáig betöltetlen.