A szülők felelőssége
Alapvető tévedés azt gondolni, hogy a gyermek a
szülő tudatosan felmutatott példaadására kíváncsi. A rejtelmek, a titkok, a
tiltott gyümölcsök mindig jobban vonzzák a gyermeki figyelmet. A bölcs szülő
hajlamos "spontán mintákat" is előteremteni, majdnem jónak értékelhető
eredménnyel. Mégis baj van a modern neveléssel is. Utódaink jellemformálásával
nem vagyunk megelégedve. Hibáztatunk iskolát, egyházat, világot, közben a gond a
szülőnél kezdődik. Nem a szülői házban, nem a gyermekszobában, még csak nem is
szülői áldozatosságban keresendőek az okok, hanem a szülő személyiségében. E
személyiség magatartásában, viselkedésében. A néhány órás, napos csecsemő már
igen nagy érdeklődéssel fordul környezetéhez és főleg az édesanyához. A
követendő mintákat ilyen korai szakaszban kezdi összegyűjtögetni. A kicsi a
közelítő élményeket követendő példáknak minősíti.
Konrad Lorenz éppen harminc éve a madarakon
végzett kísérleteivel bebizonyította, hogy a kulcsingerek hatására ösztönös
cselekedetek alakulnak ki. Ezek néhány óra alatt mélyen és kitörölhetetlenül
bevésődnek, ösztönösen végrehajtandó lételemekké válnak. Az ember életében ez a
folyamat bár lényegesebben lassabban (1 év) zajlik, de elkerülhetetlenül
megtörténik. A "tiszta lappal" induló gyermek lelkének első, és legdöntőbb
oldalait a szülő írja tele.
Nem mindegy, hogy a szülő milyen lélekkel
tartja kezében azt a veszélyes írószerszámot.
/Részlet
Csűry István: A szülők felelőssége
című tanulmányából/