Pedagógusnapra
Sajátos ünnep a
padagógusnap. Sajátos, mert ugye, nincs ünnepe a bankároknak, de nincs ünnepe
a vállalkozóknak sem. Többnyire az olyan foglalkozásoknak, szakmáknak van
ünnepe, amit általában HIVATÁSNAK neveznek. A jobban fizetett társadalmi
rétegek nem is igazán akarják ünnepeltetni magukat; ők megelégszenek a
fizetésükkel. Mi, pedagógusok is megelégednénk, de minket inkább ünnepelnek.
Ez így sokkal kifizetődőbb. Mi pedig hivatástudatból tesszük a
dolgunkat, és örülünk. Hivatástudatból, mert hogy elhívottaknak tudjuk
magunkat.
De vajon azok vagyunk-e
még mindig?
És vajon mindannyian azok
vagyunk-e, vagy ma már a megélhetés inkább a cél? Így pedagógusnap felé ki-ki
tegye a szívére a kezét, és nézzen szembe önmagával, miután végiggondolta ezt
a kis írást, amely Kalazanci Szent József írását /fordította:
Tőzsér Endre/ továbbgondolva született:
Tanítod a
reád bízott ifjú embereket, vagy alakítod is őket?
Mit tartasz
fontosabbnak: az információ-átadást vagy az értékközvetítést?
Csak a
tudományodat nyújtod nekik, vagy életmintát is adsz?
A tudomány
átadása mindennél fontosabb számodra, vagy - ha szükséges -, akár a tananyag
rovására is inkább bölcsességet plántálsz?
Szerinted
csak a szakmai ismereteket átadása a szaktanár feladata vagy egyfajta
viselkedésforma felmutatása, közvetítése is?
A tanórán
csak a jelennel foglalkozol, vagy a jövőt is figyelembe veszed?
Ki tudnak
hozni a sodrodból, vagy a legreménytelenebb helyzetben is megőrzöd a sikerbe
vetett reményedet?
Megpróbálod
az esetleges hangzavart túlkiabálni a tanórán, vagy eléred, hogy mindig
csendben figyeljenek rád?
A fegyelem
elérését célnak tekinted, vagy a célhoz vezető eszköznek?
Mi a
fontosabb számodra: hogy tanítványod „betéve” tudja a tananyagot, vagy legyen
képes az megtanult ismereteket integrálására?
A diákjaid
fölött állva tudásban, korban a tekintélyelvűség híve vagy, vagy inkább a
helyzetedből adódó iránymutatás fontosságát vallod?
Ha szükségét
látod, kényszerítesz, vagy javaslatot teszel?
Parancsolsz,
vagy párbeszédet folytatsz?
Azt vallod,
hogy előtted minden gyermek egyforma, vagy jobban szereted az egyéniségeket,
akikből közösséget formálhatsz?
Elvi
kérdésekben hajthatatlan vagy, vagy inkább megfontolt?
A tanítás
során kérdéseket teszel fel, vagy eléred, hogy neked tegyenek fel kérdéseket?
Felelés
közben belekötsz a felelőbe, vagy türelmesen végighallgatod?
Szigoroddal
elidegeníted szaktárgyadtól a diákjaidat, vagy felkelted az érdeklődésüket
iránta?
Csak tanítod
a példás viselkedést, megjelenést, beszédstílust, vagy magad is példaértékűen
viselkedsz, jelensz meg a tanórán, s beszédstílusod maga a követendő példa?
Elbátortalanítod
a szaktudományodat élethivatásul választani szándékozó diákjaidat, vagy inkább
- akár könnyebbnek is feltüntetve a tudományod nehézségeit – bátorítod őket?
Megtöltendő
edénynek látod tanítványaidat, vagy meggyújtandó lángnak?
Kiművelt emberfőket akarsz képezni, vagy jó
embereket?
Kellemes pedagógusnapot; erőt, hitet, jókedvet, bőséget kívánunk minden
elkötelezett, hivatásának élő pedagógustársunknak!
[A Czine Mihály Pedagógus Műhely
munkatársai]