Iskolai hagyományok,
jeles napok a diákéletben:

AZ ÉRETTSÉGI VIZSGA
A május és a június a végzős
középiskolások számára a megmérettetés, az érettségi vizsga ideje. Fiataljaink
ilyenkor tesznek írásban és szóban is bizonyságot arról, hogy tanulmányaik során
az ismeretekben gazdagodtak, emberileg nemesedtek, azaz megérettek.
Hazánkban a XIX. sz.
közepétől beszélhetünk egységesnek számító érettségi vizsgáról. Akkor még az
Osztrák Birodalom részeként, hazánkra is kiterjedt Leo Thun birodalmi vallás-és
közoktatási miniszter rendelete. (Ferenc József császár 1849. szeptember 15-én
hagyta jóvá az akkor hivatalba lépő vallás- és közoktatásügyi miniszter, Leo
Thun-Hohenstein gróf által elõterjesztett dokumentumot, melynek teljes címe:
"Entwurf der Organisation der Gymnasien und Realschulen in
Oesterreich") A pedagógiai szakmai körökben ”Entwurf”-ként
emlegetett törvény volt az alap a középiskolákról, azok követelményrendszeréről
a „Fél-Európának” számító Habsburg Birodalomban, így hazánkban is.
Tudjuk, hogy azóta több mint
másfél évszázad eltelt, nagyot változott a világ, benne az iskolarendszer is, de
az érettségi vizsga – a középiskolai tanulmányok lezárását jelző államilag is
elismert, „érettségi bizonyítvánnyal” is dokumentált nyilvános vizsga - a
sokszori módosulás ellenére is megmaradt. Megmaradt, de tartalmában, minőségében
sokat változott.
Hazánkban is kialakult az a
rendszer, hogy az érettségi vizsga / bizonyítvány a belépő a felsőfokú
tanulmányok megkezdéséhez is. Korábban azonban természetes volt az egyetemek
önálló felvételi vizsgája is. Így van ez szerte Európában, csak éppen az
érettségi teljesítményét kezelik különböző módon a különböző országokban. A
nagyon konzervatívnak számító Angliában komoly súlya van az érettségi
eredményének. Csak a legkiválóbb középiskolásokat veszik fel a neves egyetemek
(már tavasszal felvételi vizsgát tartanak, és előírnak bizonyos elérendő
érettségi eredményt, ennek hiányában tárgytalan a sikeres felvételi is). Az
angliai érettségi vizsga egységes az egész országban, Németországban viszont
tartományonként különböző, de ott is feltétele a kitűnő, de legalább jó
érettségi minősítés az egyetemi felvételinek, később a tanulmányoknak.
Olaszországban a pénz a mindenható. Megfelelő (elég borsos) tandíj ellenében
minden érettségizett diák beiratkozhat minden olasz egyetemre, de már az első
szemeszter után elválik, hogy lesz-e diplomája.
Ennyi vissza- és kitekintő
után vessünk néhány pillantást a jelenlegi magyar érettségi-vizsgarendszerre!
Tűnődjünk el azon, hogy mennyit ér a mai oklevél! Van-e mögötte tartalmas tudás,
elsajátított emberi tartás; felkészültek-e diákjaink a biztos továbbtanulásra,
megállják-e helyüket a munkaerő piacán?
A 2005-ben bevezetett
„kétszintű érettségi vizsga” megérett a bukásra - vallja nagyon sok egyetemi és
középiskolai tanár, gyakorló érettségi elnök. Az érettségi tárgyak skálája soha
nem látott szélességűvé vált. Magyarországon ma mintegy 130 tantárgyból lehet
érettségi vizsgát tenni a Kormányrendelet értelmében. A középiskolákban
tanítható információk bővülése azonban nem járt együtt az információk
elsajátításának, rögzítésének igényével, követelményével. Ellenkezőleg!
Az eredmények azt
bizonyítják, hogy a középszinten megfeleltek tudása egy-egy tárgyból az
általános iskola 8. osztályának felel meg. Mivel a felsőoktatási törvény törölte
az egyetemi, főiskolai felvételi vizsgát, ugyanakkor a fejkvóta rendszer
követelményének eleget téve legtöbb felsőoktatási intézmény megelégszik a
középszintű érettségivel. Csak néhány egyetem követeli meg szakirányban az
emeltszintű vizsgát egy-egy tantárgyból. Ezért az érettségiző diákjaink - még a
továbbtanulásra készülőkre is jellemző - nem érzik a megmérettetés súlyát, annak
követelményét. „Így a jelenlegi érettségi / felvételi rendszer hazánkban nem
a teljesítésre, hanem a teljesítmény minimumán maximalizálható felvételi pontok
megszerzésére ösztönöz.” (In: Szárny és Teher)
A maturálók 95%-a választja
ma a biztosnak tűnő, túl sok felkészülést nem igénylő középszintet. Azaz a mai
18-19 évesek életéből kimarad az első nagy megmérettetés, az arra való
felkészülés fáradalma, az összegző tanulás első nagy próbája. De kimarad a jól
végzett munka öröme is, a teljesítés elégedettsége is.
Ennek eredménye, hogy az
Alma Materből érettségi bizonyítvánnyal kilépő diákjaink - a legtöbb esetben -
nagyon hiányos tudással, az általános műveltség alapos hiányával, nem egyszer
hamis öntudattal kezdik ún. önálló életüket. Az első kudarcokat a
felsőoktatásban vagy a munkaerő piacon élik meg, ahol már nincs középiskolai óvó
tanári kéz, segítő pillantás. Csalódott, hirtelen céltalanná váló fiatalok és a
szüleik emlegetik aztán a kibocsájtó iskolát.
Ezért célszerű minél
hamarább az érettségi vizsga követelményrendszerét felülvizsgálni, az oktatás
egészében a kellő helyére tenni, ezzel a rangját is visszaadni. Reméljük, hogy
lesz idő ismét, amikor az érettségi vizsga, az azzal járó bizonyítvány valóban
általánosan művelt, a megszerzett ismereteket használni is képes, kellő erkölcsi
tartással rendelkező ifjúságot jelez!
Ez a XXI. század magyar
oktatásügyének egyik fontos feladata. A probléma feltárásában, annak
megoldásában remény és garancia a Bölcsek Tanácsának Szárny és Teher című
tanulmánya, elemzése.
[ZE]