
A döntés felelőssége
"Wer die Wahl hat, hat die Qual" -
"Akié a választás, azé a
gyötrelem" - tartja a német közmondás, és
mennyire igaza van. Ki-ki megtapasztalhatja ezt a mindennapi életében, az élet
szinte minden pillanatában, a mindennapok döntéskényszereiben. Hisz' az élet nem
más, mint döntések sorozata. Digitális világban élünk, az igenek és a nemek
világa ez a mostani.
Persze, régen is dönteniük
kellett az embereknek, de sokkal kevesebb dologban, ugyanis a régi világ sok
tekintetben biztos értékrendet adott, ez a mostani pedig leginkább csak
alternatívákat kínál, ami között választania kell minden embernek. És ez bizony
dilemmát jelent, azaz egyfajta elbizonytalanodást a választás kényszerűsége
miatt. De dönteni muszáj, és az ember dönt is mindig, mert nem tehet mást.
Nyilvánvaló és természetes
emberi törekvés, hogy az ember jól döntsön. És az ember a rendelkezésére álló
információk segítségével - mérlegre téve azokat - mindig jól dönt, mert érdekei
azt diktálják, hogy a maga javára, a maga előnyére döntsön. (Ismer valaki olyan
embert aki direkt rosszul dönt, ha saját érdekéről, sorsáról van szó?) Ennek ellenére hány meg hány esetben derül ki
később, hogy mégsem úgy kellett volna dönteni egy adott kérdésben. Hát hogy
lehet ez? Nagyon egyszerű oka van ennek. Vagy a rendelkezésre álló információk
voltak hamisak, vagy a rendelkezésre álló információ nem volt elégséges egy
hosszú távú jó döntés meghozatalához. Ilyen egyszerű ez. Tanulság: minden döntés
óriási felelőséggel jár, ezért valóban jól dönteni csak biztos és elegendő
információ birtokában lehet.
Szerencsére a döntések utóélete mindig tapasztalattal szolgál az elkövetkezendő
döntések eredményességének javításához - természetesen csak akkor, ha valaki
akar és képes tanulni a korábban elkövetett téves döntéseinek eredményéből. Mert
egy rosszul kiválasztott ruha, egy tévesen elrendezett frizura okozta csalódás
viszonylag könnyen korrigálható. Egy rosszul megválasztott barát, egy rosszul
végrehajtott pénzügyi tranzakció már igazi károkat okozhat, de még túl lehet
élni súlyosabb következmények nélkül. Egy rosszul megválasztott életút vagy egy
gyors örömöket ígérő szenvedély következménye már sokkal súlyosabb tanulságokkal
szolgálhat.
Sajátos változata az emberi élet döntéseinek, amikor egy közösség tagjaként
lehetősége nyílik arra, hogy választásával beleszólhat, hogy ki legyen a
közösség vezetője, mert így akarva-akaratlan önmaga választhatja meg azt a
vezetőt, aki bizonyos értelemben az ő mindennapi életvitelét is meghatározó
módon befolyásolhatja, s ezzel a saját sorsát is alakíthatja. A kérdés tehát
ilyenkor: hogyan válasszunk magunknak főnököt, képviselőt, vezetőt?
A
legfontosabb ilyen esetben is a pontos, a megbízható és az elégséges információ.
Igen ám, de milyen információk segítenek ilyenkor a legtöbbet a jó (vagy annak
vélt) döntés meghozatalában? Nos, hívjuk segítségül Székely Jánost, az erdélyi
drámaírót, aki Dózsa című drámájában fejti ki ezirányú filozófiáját, miszerint
vezér csak az lehet, aki életvitelével, bizonyított bátorságával méltó a
vezérségre, és egyben alkalmas is rá. Csakhogy az a megfigyelt
tapasztalat, hogy minden jelölt méltónak és alkalmasnak tartja magát, sőt,
önmagát tartja az egyedüli méltónak és alkalmasnak.
Hadd
álljon itt most egy rövid részlet a fenn említett drámából, hátha tanulságul
szolgálhat: "Eszembe jut a jobbágyok dala, egy lompos ének, melyet valahol
Viddin tájékán hallottam egy este. Rablókról szólott, hetvenhét legényről, kik
vezér híján akkora nyomorba jutottak, hogy már gatyájuk sem volt. Vezért
kerestek hát maguk között. De kicsodát? Megállapodtak együtt, hogy az legyen, ki
nagyobbat szökik. (Mesének jó, de valóságnak szörnyű, mert szinte biztos, hogy
aki kiváló magasugró, az förtelmes vezér.) No, megrendezték a vetélkedést, sorra
mindegyik leverte a kopját, melyet át kellett ugrani. Csak egy, egyetlenegy
ugorta át sikerrel. De ez az egy is nyomorék maradt, mert megszakadt a nagy
igyekezetben, hogy átugorja, és vezér legyen. Nagyon jó. Ebben minden benne van,
bölcsek ezek a lompos énekek! Ha nem csalódom, az búvik meg benne, hogy más
képesség szükségeltetik kiverekedni egy vezéri posztot, mint magához a
vezérséghez - és így mihelyt valaki vezérségre jut, azzal már nyíltan
bebizonyította, hogy semmiképp sem alkalmas reá."
Ennyit tehát a vezérjelöltek
alkalmasságáról...
De mi a helyzet a
méltósággal? Székely János ugyanebben a drámájában erre a kérdésre is választ
ad, amikor Dózsa Györggyel kimondatja, hogy "az méltó csak az emberhez, ha
már felismerte egyetlen fátumát (amely övé csupán és senki másé), hogy
elvállalja, és elébe menjen". Majd ugyanezt a kérdést a Triptikon című
verstrilógiájában tovább erősíti, amikor így fejezi be verses filozófiai
eszmefuttatását: "...csak a vállalt élet erős és méltó önmagához."
Mit is
jelent tehát ez? Azt jelenti, hogy vezetőnek csak az olyan ember méltó, aki
vállalt életet él. Olyan életet, mely stabil és kipróbált
értékeken nyugszik, s az ilyen ember döntéseit mindig egy belső értékrend
irányítja; azokat soha nem befolyásolja sem politikai, sem gazdasági, sem
érzelmi, sem hangulati széljárás-változás, így mindig kiszámítható.
Tértől, helytől és időtől
függetlenül igazak a Székely János-i megállapítások.
Alkalmasság és
méltóság, íme a két legfontosabb kritérium, mely
egy igazi vezetőt, képviselőt vagy bármilyen választott vagy éppen kinevezett
főnököt kellene, hogy legfőképpen jellemezzen. Bölcs iróniával vagy átgondolt
töprengéssel nem árt ismernie és számolnia ezzel minden döntéshozónak, a
választás lehetőségével élő mindenkori választónak és választottnak egyaránt.
Befejezésként természetesen
adódnak az örök kérdések: van-e valóban helyes és mindenki számára jó döntés?
Beleszólhatunk-e sorsunk irányításába, vagy elég, ha elfogadjuk a „nem döntés"
döntését? Mert etikailag ez is döntés, és ez esetben látszólag megszabadulhatunk
a döntés felelősségétől. De csak látszólag! Mert ebben az esetben tudnunk kell,
hogy az ilyen "döntéssel" elveszítjük az erkölcsi alapunkat ahhoz, hogy később
számon kérhessünk bármit is, és így passzív elszenvedői leszünk saját
sorsunknak, életünknek. Az ilyen élet azonban méltatlan magához az emberhez.
2010 a választások éve.
Tisztában vagyunk-e a reánk váró döntési felelősséggel?!
/PPL/