Irodalmi
kitekintő:

REMÉNYIK SÁNDOR
„...a Reményik-versek
zöme úgynevezett elmélkedő költemény. De ez nem hideg elmélkedés. A költő, aki
magányos életében alig talált megvallani való érzelmet, szívesen vallott azokról
az érzelmekről, amiket a külső világ keltett benne. Élete során egyre inkább
„tiszta világszemmé” fejlődött, és egyre inkább érezte ennek a „világszem”-nek a
felelősségét, a költői hivatástudatot.
Komoly lelkiismeretesség
fejlődött ki benne. Aki mindent kívülről néz, az mindent egy kicsit az ítélő
szemével néz, összeráncolt szemöldök alól." - írta a költőről méltató
szavait Babits Mihály.
De ki is volt ez a sokáig
mellőzött, majd később tudatosan tiltott, aztán elhallgattatott erdélyi költő?
Ha dióhéjban kellene
összefoglalnunk Reményik Sándor irodalmi munkásságának lényegét, azt
mondhatnánk, hogy - Áprily Lajos és Dsida Jenő mellett - ő volt az első és a
második világháború közötti időszak erdélyi magyar irodalmának egyik
legkiemelkedőbb képviselője.
Ott volt a marosvécsi
helikoni találkozókon, figyelő tekintete mindvégig követte a kisebbségbe szorult
„övéinek” és az anyaországiaknak az életét, sorsát. Mindezt tette úgy, hogy
verseiből egyértelműen kicsengett és cseng mind a mai napig a vox humana.
Költészetével mindvégig ennek a humánumnak fenntartását hirdette. Versei olyan
közösségi indíttatású intellektuális tartalommal bíró alkotások, melyeknek
formavilága klasszikusan igényes, de mindenek előtt az EMBER a fontos bennük.
Sík Sándor egy alkalommal azt mondta róla: „...Reményikben több az ember,
mint a költő...” (Ez nem a költő kisebbítése, hisz maga Reményik személyesen
köszönte meg éppen ezt a mondatot méltatójának.) Munkásságát, verseit csakis
ilyen szemmel nézhetjük ma is, ilyen füllel hallhatjuk tisztán ma is.
1890. augusztus 30-án
született Kolozsvárott Reményik Károly építészmérnök és Brecz Mária Kolozsvárt
megtelepedett, dobsinai születésű szülők fiaként. (Dédapja Pákh Mihály,
evangélikus szuperintendens, akit a Habsburg-ház halálra ítélt, de kegyelemből
Kufstein várának börtönébe került.)
Evangélikus elemi iskolái
után középiskolai tanulmányait a kolozsvári református főgimnáziumban végezte.
Itt kapta első irodalmi ösztönzését kedves tanárától, Dr. Imre Sándortól.
Felsőfokú tanulmányait
ugyancsak Erdély fővárosában, a Ferenc József Tudományegyetem jogi fakultásán
kezdte meg. Négy éven át volt hallgatója, betegsége miatt azonban utolsó
szigorlatát már nem tette le. Hivatalt nem vállalt, örökségéből és irodalmi
tevékenységéből élt.
A református kollégiumban,
de főképp az egyetemen szövődtek kedves barátságai, többek között Olasz Lajossal
és a későbbi híres íróval, Makkai Sándor református püspökkel.
Reményik Sándor életét
egymásra hatóan két tényező határozta meg: keresztyénsége és magyarsága. Az
iskolában tanult történelmi és irodalomtörténeti anyaghoz járult a családi
környezet, amelyben jellemet formálóan élt a negyvennyolcas szabadságharc eleven
emléke. Hazaszeretetét tehát a szülői ház lelkülete határozta meg. Hitét viszont
már nem a szülői házból hozta, hanem betegségekkel teli élete során harcolta meg
önmagának; a mélységből kiáltva talált rá a Magasságosra. Egy helyütt így ír
erről: „A derűs életörömnek és békességnek egy titka van csupán: visszavonás
nélkül horgonyt vetni Istenben.” Így lett Reményik Sándor az Ige költője.
Költeményt először az Új
Idők c. újság közölt tőle 1916-ban. 1918-tól állandó munkatársa az
Erdélyi Szemlének, és 1921-ben az ő szerkesztésében indul meg az Erdélyi
Szemléből átalakult Pásztortűz, amelyet a legnehezebb időben
szerkesztett. Körülötte és a Pásztortűz körül alakult ki az erdélyi
irodalom.
Első verseskötete
Fagyöngyök címmel jelent meg Kolozsváron 1918-ban, 28 éves korában. Ezt
követően az osztrák Rilke verseinek fordításaival jelentkezik, ezek a munkák az
Erdélyi Szemlében látnak napvilágot.
Országos sikerét a Trianon
utáni évek indulatos, Végvári álnéven megjelent verseinek köszönhette. A
gondolatok mögött az a sokk állt, hogy közel két millió magyar egy közönyös
nagyhatalmi döntés miatt egyik napról a másikra idegen hatalom uralma alá
került, s lett a magyar hazából egy önmagával határos ország és egy lélekben
súlyosan megcsonkított nemzet. Az indulattal és keserű fájdalommal teli versek
helytállásra, megmaradásra intettek.
1920-ban saját kiadásban
jelentek meg füzetekbe rendezett versei. Ezeket kézről kézre adták, másolták;
hírneve átlépte immár Erdély határait, és költészete a megcsonkított
Magyarországon is egyre népszerűbb lett.
Első nagyobb kötetét
1925-ben publikálta Egy eszme indul címmel. Előszavában többek között így
vall: „Szeretném, ha e versek lelket, szeretetet, új erőt vihetnének
mindenhová, ahol magyarok élnek.”
Ekkorra versei már
egyértelműen a transzszilvanizmust tükrözték, és erőteljesen érződött rajtuk a
költő humanista felfogása.
Reményik Sándor, az ember
túl a költészeten, magatartást is jelentett. Sorsvállaló költő volt. A személyes
és történelmi szenvedésekben megtisztuló, példaértékű életéért, és az ebből az
erőből kincsekként születő verseiért tisztelték kortársai. Voltak nála nagyobb
mesterei is a verselésnek a magyar líra történetében, de kevesen voltak, akik
ennyire természetes hangon tudtak volna annyi értékes gondolatot és nemes
érzelmet közvetíteni, mint ő.
Ötvenegy éves korában, 1941.
október 24-én Kolozsvárt halt meg. Városa az evangélikus templomból mint a
magyar nemzet nagy halottját temette. A Házsongárdi temetőben nyugszik.
Síremlékén a költő örök érvényű üzenete olvasható: „Egy lángot adok,
ápold, s add tovább!”

A kommunista diktatúra évei
alatt munkásságát Erdélyben és az anyaországban egyaránt tiltották és
méltatlanul elhallgatták. Születésének 100. évfordulóján megjelent kötetének, az
Isten közelében címűnek az előszavát Koren Emil, az ismerős jóbarát -
nagyon pontosan rámutatva költészetének lényegére - méltóképpen így fejezte be:
„Reményik verseinek parázsló fényében
rácsodálkozunk arra a költőre, aki látta és felismerte a világ világosságának
ragyogását.”
Vajon meglátjuk-e mi is ezt a ragyogást verseit olvasva?...