
ÖVEGES JÓZSEF,
A TANÍTÓ
A Zala megyei Páka községben 1895. november 10-én
született. Édesanyja, Mihálovits Ilona a pákai orvos leánya, édesapja pedig Öveges József felekezeti tanító volt. Az apa korai
halála után a megözvegyült édesanya egyedül nevelte négy gyermekét, s igencsak
meg kellett küzdenie a mindennapi betevő falatért.
A legidősebb fiú, József az elemi
elvégzése után a győri Bencés Gimnáziumba, majd a piaristák növendékeként
Kecskemétre került. Különösen a matematika és a fizika iránt érdeklődött.
1912-ben felvételt nyert a Piarista Tanítórendbe. Egy évi váci noviciátus után a
gimnázium 7.-8. osztályát a kecskeméti piarista gimnáziumban végezte el. Itt
érettségizett, jeles eredménnyel, 1915-ben. Mivel ősei - atyai ágon - kétszáz
évre visszamenően mind néptanítók voltak, ő sem gondolt más hivatásra. Így
egyetemi tanulmányait a Budapesti Pázmány Péter
Tudományegyetemen kezdte meg 1915-ben, mint
számtan-fizika szakos piarista tanárjelölt. A számtan-fizika szakot azért
választotta, mert ösztönösen vonzódott a tárgyi, a bizonyítható igazságok felé.
Valamennyi vizsgáját kitüntetéssel tette le, és 1919-ben fejezte be egyetemi
tanulmányait; kitűnő eredménnyel tanári diplomát
szerzett. Egy évvel később, 1920. július 10-én a piarista rend tagjaként pappá
szentelték.

Tanári pályáját vidéken kezdte. Tanított Szegeden, Vácott és
Tatán. A leghosszabb ideig, összesen tizenkét éven át, a tatai
kegyes-tanítórendi Gróf Esterházy Miklós Gimnáziumban. Ott döntötte el, hogy
tudományos könyveket ír az ifjúságnak. (Mikor
tanítani kezdett még nem léteztek olyan tudományos könyvek, amelyeket
nyugodtan ajánlhatott volna az ifjúságnak. Az egyetemen sem kísérletek
bemutatásával oktatták a tantárgyakat, s csak Eötvös Lóránd óráin látott
kísérleteket az első évben.)
Szerette
volna feltárni az újabb nemzedékeknek a fizika csodáit, szépségeit. Első könyvét
– 1929-ben – egy külföldi író művének hatására írta
Időjóslás –
időmeghatározás
címmel. A kiadók nem bíztak a sikerben, ezért Övegesnek kétezer előfizetőt
kellett összegyűjtenie. Hirdetőplakátot készített a következő felirattal: „Adja
el az esernyőjét, és vegye meg Öveges József: Időjóslás – időmeghatározás című
könyvét!”
Irodalmi munkássága 32 könyv, sok-sok cikk és feljegyzés. Ezek közül néhányat
idegen nyelvre is lefordítottak. Műveiben a tanításban szerzett tapasztalatai
keltek életre.
Öveges József tudományos tevékenysége mellett a sportot szerető,
természetjáró ember volt. Sok fiatalt tanított meg úszni, korcsolyázni.
Gyakran
együtt korcsolyázott a diáksággal a tó jegén, mégpedig reverendában. Már ekkor
is folyton kísérletezett. Kitalálta a vitorlázó korcsolyázást. Két keresztbe
tett cserkészbotra pokrócot feszített ki, a botok csomópontján befűzte a karját,
és így manőverezve vitette magát a széllel.
Az 1924–1930-as éveket - merthogy a rendfőnökség
áthelyezte - a váci Piarista Főgimnáziumban töltötte. Ez a tapasztalatszerzés és a tanításban való elmélyülés
korszaka volt.
Gyakorlótanár volt, amikor megbízást kapott
tankönyvírásra. Húsz éves eredményes tanári munka állt mögötte. Tankönyveiben
mindig a legfrissebb ismereteket közölte. Az atomfizika kiemelt módon szerepel
bennük, sok egyszerű kísérlettel. Helyet kapott az elektroncső, rádió, televízió
elve, legalább olvasmányos formában.

Aztán 1930-tól 1940-ig ismét Tatán tanított. Iskolai
fizikai kísérletein tanítványai szívesen
vettek részt, s ezekről valóságos legendákat meséltek. Népszerűsége abban
rejlett, hogy a legbonyolultabb kísérleteket is olyan nemes egyszerűséggel tudta
elmondani, hogy azt még az iskolázatlan ember is megérthette. Tanítványait arra buzdította, hogy a jelenségeket képzeljék maguk elé, és így
próbáljanak beszélni róla. Nála az a diák sohasem kaphatott
jeles osztályzatot, aki csak krétával a
kezében a táblánál próbálta bebizonyítani a tudását.
Egyik leghíresebb
tanítványa Dr. Bászel Károly, aki Hollandiában és Németországban futott be
tudományos karriert, elmesélte, hogy találmányainak zömét Öveges módszerének
köszönheti. Mivel a legtöbb kutató csak laboratóriumban vagy rajzasztal mellet
tud valami újat kitalálni, ő azonban erdőben sétálva, sötétben, álmatlan
éjszakáin is tudott „kísérletezni”, mert maga elé tudta képzelni mindazt, amiből
egy találmánya megszületett.
Ennek ellenére az ábrák megfigyelésére és megértésére is nagy gondot fordított.
Az értelemnek és a szavaknak nagy súlya volt nála, a füzetek első lapjára
kedvenc jelmondatát íratta diákjaival: „Semmiből nem lesz semmi!” Ezt a
gondolatot maga is komolyan vette, és a nehéz helyzetekben mindig alkalmazta is.
A gyerekeket munkára nevelte, és többször kijelentette: „... nem azt akarom,
hogy tudjanak egy bizonyos geometriai vagy fizikai szabályt; a célom az, hogy
szokják a munkát, tanuljanak meg dolgozni!”
Hitt az élőszó erejében, abban, hogy fontos a magyarázat.
Kedvenc hasonlatát, amely egy jerikói rózsáról szólt, többször elmondta. Ez a
rózsa egy „ronda, összeszáradt növény, de ha vízbe tesszük, csodálatosan szép,
színes virág lesz belőle”. A tankönyveket ilyen száraz valaminek tartotta, amit
a tanári magyarázat tesz varázslatával teljessé, színessé. Kollégáinak többször
elmondta: „A mi szerepünk a bányászlámpáé: csak oda akarunk elegendő fénnyel
világítani, ahol szükség van rá.”
Elsősorban nem zseniket nevelt. Meggyőződése volt, hogy ma, amikor annyi műszaki
eszközt használunk az életben, azok fizikai alapjait is mindenki tisztán kell,
hogy lássa. Alapvetően kísérletező, bemutató tanár volt, az alaptörvényeknek
sziklaszilárd tapasztalati alapot igyekezett teremteni. Az ismeretközlésben első
és legfontosabb lépésnek a tanítványok figyelmének felkeltését tartotta, s ezért
igyekezett latba vetni személyiségének minden varázsát, feláldozva akár saját
„komoly” megjelenését is.
A háború alatt tönkrement, vagy legalábbis elhanyagolt fizikaszertárak korában
utat mutatott, hogy lehet a legegyszerűbb eszközökkel is nagyszerű, meggyőző és
a megértést elősegítő kísérleteket bemutatni. Egyetlen célja az volt, hogy
hallgatói megtanuljanak rácsodálkozni a természet jelenségeire, és keressék az
egyszerű magyarázatot.
A tanítás után szívesen mélyedt el szaktárgyaiban; szakadatlanul
tovább bővítette tudását. Szabadidejében tankönyveket írt, mert úgy gondolta,
hogy nincs megfelelő könyv, amelyből tanulni lehetne.
Kis Fizika címmel két műve
jelent meg 1939-ben: „Szeretném, ha a könyvecskében nyoma maradt volna annak a
szeretetnek és kedvnek, amellyel írtam. Munkám legnagyobb jutalma az lesz, ha a
kisdiák néhányszor felkiált tanulás közben:
Még annál is sokkal szebb a fizika, mint gondoltam!
Ez volt a célom.”
Húsz éven át tanított vidéken, de a kitűnő tanár híre
messzire elterjedt;
1940-ben Budapestre
helyezték.
A második világháború után a Közgazdasági Egyetem fizika
professzora, majd 1948-ban a megalakult Pedagógiai Főiskola tanszékvezető
egyetemi tanára lett. Tevékenységét Kossuth-díjjal ismerték el.
Időközben népszerűsítő természettudományos témájú
könyveket is írt. 1951-ben jelent meg A legújabb kor fizikája,
melyben sikeres kísérletet tett arra, hogy a legmodernebb fizikai fogalmakat –
mint az atomenergia, radioaktivitás, kozmikus sugárzás, relativitáselmélet,
anyag-hullám dualizmus – a nem szakemberekkel is megismertesse, s amennyire
lehetséges, meg is értesse. További könyvei az Élő fizika,
a Játékos fizikai kísérletek és még
sorolhatnánk. Annyi könyvet írt, és azok annyi kiadást és oly nagy példányszámot
értek el, amire se azelőtt, se azóta nincs példa a magyar nyelvű
természettudományos ismeretterjesztő irodalomban.
1955-ben a főiskola megszűnésekor saját kérésére nyugdíjba vonult, hogy irodalmi
munkásságát még hatékonyabban folytathassa.
1958-ban a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem meghívta tanszékvezető egyetemi
tanárnak. Ezt - saját szavaival - a következők miatt utasította vissza: „A
megtisztelő felhívást - őszinte fájdalmamra - nem fogadhattam el, mert ez
akadályozott volna abban, hogy könyveimen, a rádióban, a televízióban akkoriban
kibontakozó adásaimon keresztül olyan mértékben lehessek a »nép tanítója«, mint
szerettem volna.”
Kezdő tanár kora óta szívesen tartott előadásokat a
különféle egyesületekben. 1945 után vált – a rádió révén – országosan is ismert
előadóvá. 60 éves is elmúlt, amikor Magyarországon megindultak a TV-előadások. Már a
próbaadáson szerepelt. Hamarosan kiderült, hogy ez az ő legigazibb működési
területe. Televíziós szerepléseivel lett igazán közismert és kedvelt egyéniség
az egész országban. Jó fizikus, jó tanár és jó előadó volt, de színésznek sem
akárki.
A rádióban 256 előadást tartott,
a televízióban pedig 135 alkalommal szerepelt nagysikerű sorozataival.
Szórakoztatva mutatta be játékos, a jelenségek lényegének megértését segítő
kísérleteit, s a magyarázat közben maga is fellelkesült. Hitt az élő szó
hatásában, a tanári magyarázat erejében. Mindig a közönség helyébe képzelete
magát, csak azt mondta el, amit maga is szívesen hallott volna. Színészi
fogásokkal fűszerezte mondanivalóját. Csak olyan kísérletet mutatott, amelyeket
a nézők bármelyike utánozhatott otthon. Népszerűvé vált, a „fizika
varázslójának” nevezték.
Az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat
az 1976-ban alapított kitüntetését, a Prométheusz érmét első ízben Öveges
Józsefnek ítélte oda a fizikai ismeretterjesztésért.
Öveges József élete során mindig
segítette nehéz sorsú embertársait, kiállt az üldözöttek, az elnyomottak mellett,
nem egyszer élete kockáztatásával próbált rajtuk segíteni.
Idősebb korában is sokat
dolgozott. Éppen egy kísérletet mutatott be valakinek, miközben agyvérzést
kapott. 1979. szeptember 4-én halt meg.

Mindvégig hittel vallotta:
„Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon,
hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra.”
/Forrás: A természet világa/