
NAGYPÉNTEK
Az emberiség a bűnbeesés óta várja a szabadítót, várja azt, aki elromlott életét
megigazítja, elveszített ártatlanságába őt visszahelyezi. Várja azt, akiben rút
arca újra megszépül, vad és beteg szíve meggyógyul és kiengesztelődik, vak szeme
látni fog újra, és leperzselt szárnyai újra kinőnek.
S mikor végre megjelenik közötte a testté lett Isten, - szebben, ékesebben,
vonzóbban és hódítóbban, mint minden remény és minden ígéret -, mikor igék és
csodák sokaságai bizonyítanak mellette, az ember kegyetlenül megöli és kiveti
maga közül az Egyetlenegyet, az Egyszerit, a Tökéletest. Isten egyszülött Fiát,
Isten nevében, egyházi szertartással, főpapok és teológusok szavára, királyi
paranccsal, a nép helyeslő tombolása közben keresztre veri, mint egy bűnözőt,
mint egy világmételyt.
Milyen irtózatos tény,
micsoda irtózatos vád és megsemmisítő ítélet reánk!
Egy
népnek - aki ráadásul Isten választott népe volt -, egy kornak - amelyik éppen
az idők teljessége volt -, egy helytartónak és egy egyháznak, amelyik testben
láthatta Őt, az volt a legfontosabb, legsürgősebb feladata és legnagyobb ügye,
hogy minél előbb keresztre feszítse, megölje azt a Jézust, akiben Isten testté
lett!
Van-e teljesebb bizonyíték
az emberi nemzetség megromlása mellett, ha ez nem az?
De vajon mások voltak-e,
akik Jézust megölték, mint mi, mai emberek? Különös, kivételes gonosztevők-e,
vagy mindenkori emberek, akiktől mi semmiben sem különbözünk? Mert
mit is tettek Jézus ellenségei? Vagy nem ismerték fel
nagyságát, és vakok voltak küldetésével szemben, vagy felismerték Jézus
nagyságát, de egyéb érdekeik miatt nem tudták
vagy nem akarták lelkiismeretük szavát
követni.
És mi, a ma embere? Vajon
különbek vagyunk-e? Látjuk-e, látja-e a világ ma már, hogy ki Ő, és ma már fel
tudja-e mérni igazi nagyságát?
A tömeg halált kiáltott
reá, de ma, nekünk van-e, lenne-e erőnk szembeszállni a tömeggel, mikor védeni
kell, kellene valakit, akit védeni – ha nem is halálveszély, de mondjuk úgy –
nem kifizetődő?
A fanatikusok nem
hallgattak meg egy embert, akinek igazsága volt, mert féltettek egy érdeket,
amit ők jóhiszeműen igazságnak neveztek. De ki az, aki ma meglátja az ellenfél
igazságát, mikor az az igazság tőle érdekei feláldozását követeli?
Kajafás látta, hogy Jézus
ártatlan, de azt mondta, jobb, hogy egy ember vesszen el a népért, minthogy az
egész nép egyért. Nem a legtisztább kormányzati bölcsesség-e ez ma is?
Pilátus nem talált
benne semmit; küzdött, hogy megmentse, s mégis pálcát tört fölötte a közvélemény
felelősségére. (Ő legalább megmosta kezét, de a mai világban már ezt sem tartják
szükségesnek a hatalmasok, amikor engednek a tömegigénynek.)
De még saját tanítványai is
elhagyták...! Csodálkozunk? Talán még meg is ítéljük őket...? Tud-e mutatni
valaki egy mártírt az elmúlt évszázadok történelmében, aki mellett a halála
órájában kitartottak a hívei?!
Jézus halálát nem egyedi,
különös gonosztettek okozták, hanem maga az ember, az ember természete, amelyben épp úgy
egyek vagyunk az Ő gyilkosaival, mint ahogy egyek vagyunk velük testünk
alkatában és élettani működésében is. Jézust az
ember ölte meg, az ember, aki én vagyok, aki Te
vagy, s akik minden lélegzetvételünkkel ugyanezt tesszük, ami Őt keresztre
vitte: engedjük, sőt elősegítjük, hogy Ő elveszítse a csatát,
MERT NEM ÁLLUNK MELLÉJE.
Krisztus szenvedő testébe
ma is minden nap beverünk egy éles, fájó szeget, mert ma sem ismerjük fel saját
érdekeinket, s így tesszük ma is minden napunkat nagypéntekké.
/ PPL /