
A „Márciusi Lélek” üzenete
A Marosvásárhelyen élt
filozófus-költő, Székely János fogalmazta meg az emberiség évezredes
történelmének egyik alapigazságát : „A hatalom természetes végső határa az a
pont, ameddig az alattvalók hűsége kitart!” – szól a pontosan metsző
állítás a Caligula helytartója című drámában.
Ennek az állításnak a
bizonysága a „művelt emberiség” történelme.
Az alattvalók hűsége és
rettegése tartotta össze évszázadokon át a Római Birodalmat éppen úgy, mint a
büszke császár, Napóleon impériumát. De a közeli 20. századból is hozhatunk
számos példát. Hiszen hatalomra juthatott volna-e akár a nácizmus, akár a
kommunizmus, ha nincs az alattvalók hűsége, rettegése?
Ez alól a mi Kárpát-medencei
történelmünk sem kivétel! Európa közepén ez a maroknyi nép évezredes történelme
során megérte a megalázó meghunyászkodás számos esendő és rettentő példáját. A
mongol tatárhadtól a török rabigán át a Habsburg, majd a szovjet megszállásig
megtapasztalhattuk őseink vérével az elnyomatás iszonyát. De mint ahogy a
hatalmasnak hitt Római Birodalom is elbukott, Napóleon dicsősége is
szertefoszlott. Szertefoszlott éppen úgy, mint a megdönthetetlennek vélt
nácizmus, és vele együtt annak sorstársa, a kommunizmus is…
Vajon hogyan is történhettek
ezek a hatalmas fordulatok? Pontosan úgy, ahogy a Székely János-i állítás
mondja. Az alattvalók, akik egy pontig kitartottak, mert féltek vagy féltették a
megszerzett javaikat, egyszerre rádöbbentek a mindenkori hatalom, a diktatúra –
legyen az császárság vagy köztársaságnak álcázott egyeduralom - álságos voltára,
legtöbbször a hitegető, kétszínű politikájára. És ilyenkor a felismerés felért
egy sorsfordulóval, mert a felismerés kinyitotta a szemeket, kiegyenesítette a
gerinceket, elszállt a rettegés, s vele együtt a hűség - és a mindenkori hatalom
ebbe beleroppant.
Így volt ez 162 évvel
ezelőtt, ama híres március 15-én, itt Európa közepén, amikor a költő és a dal
fölemeltette a magyarság fejét és szívét.
Több mint másfél százada mi,
magyarok mutattuk meg a nagyvilágnak, hogy a legnagyobb hatalommal, az akkori
Habsburg Birodalommal is szembe lehet szállni. Más népek történelmi
sorsfordulóit, a hatalom megroppantását jószimatú diplomaták, katonák serege is
segített előkészíteni és eldönteni. A mi nemzeti ébredésünket, eddigi legnagyobb
sorsfordulónkat, legnagyobb forradalmunkat egyetlen vers, egyetlen fiatalember
lángoló szavai tették hirtelen naggyá. Egyetlen vers varázsolta a József-napi
vásár tömegét forradalommá Pesten és a Rákos-mezején.
A költő - most már ne
fukarkodjunk a nevével sem - Petőfi Sándor már 1848. március 13-án, a bécsi
forradalom hírére fölemelte a fejét és szívét, és lelkesedéssel szervezni kezdte
a Pilvaxban a hatalom ellen a lehetséges megmozdulást, a magyarsághoz méltó
ellenállást. A Pilvax Kávéház akkori ifjúsága, ahogy ma emlegetjük őket, „a
márciusi ifjak - Jókai, Irinyi, Vasvári - alig néhány óra alatt döntöttek;
döntöttek a nemzet, a haza sorsáról. Az egyetemi ifjúság sem habozott a
kérésnek, felszólításnak eleget tenni. Délután már ott szorongtak a Nemzeti
Múzeum előtt az egyetemisták és mellettük a pesti polgárok, és a rákosi vásárról
becsődült szűrökbe és gubákba öltözött vásárosok is. E vásári tömeg előtt
dördült el újra és újra a kérdés:
„Rabok legyünk vagy
szabadok?
Ez a kérdés, válasszatok!”
A felszólító kérdés, mint a
villám hasított át a tömegen. A harmadik szakasztól már tízezrek ismételték a
jólismert refrént. Dacos elszántsággal szakadt föl a szívekből, aztán meg a
torkokból az évszázados keserűség. Petőfi bátorsága, a vers igazmondása alig pár
óra alatt átalakította az emberek lelkét. Az addig földre szegzett tekintetek
egyre följebb emelkedtek, és pár óra múlva már a Helytartótanáccsal és a
megriadt osztrák helyőrséggel is farkasszemet néztek…
Mert mi is történt ama
tavaszváró pesti napon, több mint másfélszázada? Nem más, mint az, hogy egy
függetlenségétől, magyarságától megfosztott nemzet szíve egyszerre dobbant,
feladta megfélemlített rettegését és hűségét, és ettől a zsarnokság megremegett.
Az addig legyőzhetetlennek hitt Habsburg Birodalom megroppant. Az eseményeket és
az eredményeket ismerjük a történelemórákról: örömben, tavaszi újjászületésben
magasra szárnyalt a magyar szabadság háromszínű zászlaja, megszületett az első
felelős, független magyar kormány, lázas törvényalkotás kezdődhetett magyar
földön közel négy évszázad elnyomatása után.
Igaz, a fellobbant
szabadságvágyat másfél esztendő hősies küzdelme után eltiporta a túlerő, az
osztrák-orosz szövetség katonai fölénye. Az ország vérzett és gyászolt. Siratta
halott-hős fiait, a honvédeket és a tábornokokat, az elvesztett szabadságot és a
költőt.
Az eltelt 162 év alatti
kavargó, oly sokszor megaláztatott sorsunk nem más volt, mint emlékezés 1848
márciusának hőseire. Mert a 12 pont követelése, Petőfi Sándor buzdítása,
erkölcsi paranccsá vált minden igaz magyar ember szívében. Az eltelt 162 év azt
is bebizonyította, hogy ahol nincs igazság, ott hiába győz a fegyver.
Bebizonyosodott, hogy a felemelt lélek, a bátran kimondott szó, a felvetett fő
képes a legkeményebbnek tűnő hatalmat is megroppantani.
A márciusi ifjak és Petőfi
Sándor hitét és küzdelmét nem lehetett eltiporni. Március idusa évről évre arra
kell, hogy emlékeztessen bennünket, magyarokat, hogy amíg él ez a maroknyi nép
Európa közepén, mindig lesz, aki küzdeni fog a nemzeti vívmányokért, az
elvesztettek visszaszerzéséért, a megőrzöttek meghaladásáért.
„Március zsoltára” adjon
ennek a nemzetnek ma is hitet, erőt és tartást ahhoz, hogy - legyenek a körülmények
bármilyen mostohák is - mindig emelt fővel járhassunk, és emelkedett szívvel
élhessünk!
/ ZE /