A PEDAGÓGIA ETIKÁJA, AZ ETIKA
PEDAGÓGIÁJA
Továbbgondolásra
szánt témánk az emberiség - így benne az emberi oktató-nevelőmunka - évezredes
sarkkövének egyik alapvető kérdése: az erkölcs, az etika fontossága a
mindenapjainkban, az iskolákban; az erkölcs, az etika megjelenése, hiánya a
közoktatásban.
De miért fontos napjainkban
és miért volt fontos évezredeken át az emberi közösségeket összetartó vagy éppen
szétziláló erkölcsi normák megléte vagy éppen hiánya? Azért, mert az
erkölcs, az etika azon normák, szabályok, parancsok, értékítéletek
összessége, melyek magatartásunkat, cselekedeteinket gyakorlatilag szabályozzák
a „jó” keresése és megtalálása érdekében magunk és mások javára.
Az emberiségnek szinte az
írásbeliséggel egy időben igénye volt, hogy írásban is rögzítse azokat az etikai
előírásokat - erkölcsi törvényeket -, amelyek szabályozták a közösségek
tagjainak együttélését. Gondoljunk például a Tízparancsolatra vagy hazai
történelmünk legrégebbi törvénykönyveire (István király törvényeire)! Ezek a ma
már erkölcsi törvényeknek számító alapkövetelmények a jogalkotás gyökerei is
egyben, és épen működő közösségben, társadalomban az etika és a törvények
egymással tökéletes összhangban vannak.
Ahhoz, hogy legkisebb
közösségtől (a családtól) a legnagyobbig (a társadalomig, az emberiségig)
érvényesülhessen az etika (az emberi együttélés emberhez méltó módja), ahhoz azt
meg kell tanulni, az ismereteket el kell sajátítani. Ezért fontos az iskola
szerepe, mintája.
A tankötelezettség
megkezdéséig a család a minta, a példa; akár autodidakta módon is, de a szülők
adják meg gyermekeik számára az etika alapjait. Ennek ellenére vannak etikai
alapértékek, amelyeknek mindenhol, minden esetben érvényesülniük kellene a
„cicomásan barokkos kastélylakóktól” az „alvégi szegénysorsosokig”. Ezért
meghatározó az életünkben a jó iskola, a szó szoros és átvitt értelmében
egyaránt. Mert az iskola megtanítja a különböző tudományokat, ismereteket oktat,
de a jó iskola a jellemünket, az értékrendünket, az etikus
magatartásunkat is megalapozza egy egész életre.
Az igazán „etikus”,
azaz minőségi iskola elengedhetetlen, sürgető célként szerepel még ma is
minden, a pályáját hivatásszerűen szerető pedagógus elképzeléseiben.
De milyennek kellene lennie
a XXI. században a jó iskolának, ahol az etika nem csupán tantárgy, hanem
áthatja az okató-nevelőmunka minden mozzanatát?
A gyakorlatban a mai
oktatási rendszer, a mai iskolák, a mai tantestületek sokkal rosszabb helyzetben
vannak mind anyagi, mind etikai megítélés szempontjából, mint akár a két
világháború közötti időszakban, amikor gróf Klebelsberg Kuno valóban erkölcsi
feladatának tekintette az oktató-nevelő-kutatómunka felemelését hazánkban.
Ahhoz, hogy etikus,
minőségi oktatásról, nevelésről beszélhessünk az oktatás bármely fokán, az
oktatási intézmények anyagi függetlenségét kell/kellett volna megteremteni.
A fejkvóta-rendszer bevezetése a minőségi munkát eleve
törölte az oktatás minden szintjén az óvodától az egyetemekig. A
vezetők, az igazgatók, rajtuk keresztül a tantestületek pedagógusai állásukat
féltve számtalan esetben „normasértésbe” kényszerülnek (félnek a diákok
lemorzsolódásától), azaz feladják saját korábbi értékrendjüket, pedagógiai
elvárásaikat, az oktató-nevelőmunka már régen nem a tankönyvek lapjaira leírt
tanulás-tanítás-nevelés pedagógiai élménye, sokkal inkább gyötrő, eredménytelen
feladat. Mi ez, ha nem az etikus pedagógusmagatartás megtiprása?
A jelenlegi közoktatási rendszer morális
válságának másik oka az ún. „kompetencia alapú”-nak nevezett
oktatás bevezetése, sulykolása. Józanésszel is könnyű belátni, hogy
ismeret és tudás nélkül nincsenek kompetenciák.
Ismereteket és biztos tudást kellene adnia minden iskolatípusnak egy egységes
Nemzeti Alaptantervet szem előtt tartva (az egyes iskolák ettől csak minimálisan
és a feldolgozás módjában térhetnének el, ezzel nem csorbulna a Nyugat-
Európában és a Távol-Keleten is bevált pedagógiai tanszabadság). Tehát egységes,
számonkérhetően biztos tudásalapra lenne szükség a XXI. századi magyar
iskolákban is. Ezután kerülhetne sor a kompetencia fejlesztésére. Ugyanis ez
utóbbi, a ma oly divatos terminus technicus a megszerzett ismereteknek a
gyakorlatban való alkalmazását jelenti, a tudásból kialakult képességek,
készségek, jártasságok automatikussá válását. Így a tanév végi országos
„kompetenciamérések” sem mérik a valós tudást; a diák, a pedagógus
számára nem jelentenek visszacsatolást, objektív értékelést. Valójában - időt,
pénzt nem kímélve - elvesznek a minőségi munka rangjából, a
pedagógiai munka moralitásából.
Az igazi pedagógus (az óvónőtől az egyetemi
tanárig) nem ezért választotta ezt a hivatást, diplomáját megvédve nem erre tett
esküt, hanem a minőségi munkára. Kimondatlanul, de a mai hazai közoktatási
rendszer eljutott önmaga feladásáig, az etikus, minőségi iskola már csak néhány
oktatási intézmény jelzője, a többségében cél és belső összetartó erő nélküli
alkalomszerű közösségek élnek egymás mellett, ahol az erkölcsi értékek már-már
ismeretlenek.
Az ezen való változtatás messze túlmutat az
iskolák lehetőségein.. Az oktatási-nevelési rendszer teljes megújítása
természetesen nem múlik a pályájukat féltőn szerető pedagógusok hitén és szakmai
elkötelezettségén. Ők „csak” szorító igényként jelezhetik a változtatás
szükségességét, várják a felelős döntéseket a jövő nemzedéke érdekében.
Ha elfogadjuk, hogy az etika nem más, mint a
jóra való törekvés, a jó keresése és megtalálása cselekedeteink, magatartásunk
által, akkor egyértelmű, hogy a pedagógusoknak stratégiai feladatot -
fogalmazhatunk fennkölten is -, a TEREMTŐHÖZ hasonló, EMBERNEVELŐ feladatot szán
évezredek óta minden épen gondolkodó társadalom. Hisz a jót és a rosszat meg
kell tanulni felismerni, meg kell tanítani a morális alapokat, az elvárásokat,
meggyőző példát kell felmutatni napról napra. Erre a nemes feladatra csak
hivatását szerető, magas szakmai tudással rendelkező, egyenes gerincű tanárember
képes. A hitelesség, a megalapozottan kivívott tekintély talán egyetlen hivatás
esetében sem annyira fontos, mint a pedagógus esetében. Mit is jelent ez? Emberi
tartást, hivatásszeretetet és szakmai felkészültséget. Mert a tudományát jól
ismerő, a diákokat szerető pedagógust - Tolsztojtól is tudjuk - hitelesként,
tekintélyként fogadják el a tanítványai és azok szülei egyaránt. Azaz hallgatnak
a szavára, példának tekintik, általa a tudományát is megszeretik, a kedvéért
megtanulják. (Ki-ki gondoljon vissza iskolai éveire, meghatározó tanáraira,
vesse össze saját értékrendjével, akár pályaválasztásával is!)
Az elsődleges kihívása a magára valamit is adni
kívánó oktatási rendszernek, azon belül az iskolának: olyan tantestületi
közösségeket létrehozni, amelyek vezetőivel az élen példák, értékek és egyfajta
társadalmi zsinórmértékek lehetnek egy –egy lokális közösség számára.
Tartalmában ez már etikusan működő iskola lehetne - természetesen a fentebb
vázolt, magasabb rendű törvényi változtatásokat is életbe léptetve (a fejkvóta
és a kompetencia fogalmának újraértelmezésével).
Az általános, de alapvető elvárásokon túl
szólni kell az etika, mint iskolai tantárgy oktatásának szükségességéről is.
A mai viszonylag megengedő közoktatási törvény
szabadságot ad az iskoláknak, hogy pedagógiai programjukban a megszabott
órakeretet hogyan osztják fel (természetesen az alaptárgyakat rögzíti), de az
etika sorsáról nincs határozott előírás az ún. „Kerettantervben”. Emberismeret
és etika, társadalomismeret és etika, ill. társadalomismeret tantárgyak
szerepelnek a tantárgyi lehetőségek között. Sőt, az is megengedhető a mai
szabályozás szerint, hogy a tárgy oktatásához szükséges 37 órát (heti 1 óra egy
évben) integrálják valamelyik alaptárgyhoz. A kényelmesebb iskolák eleve a
társadalomismeretet választják, amit a történelemórák számának növelésére
használnak fel. Mint történelemtanár örvendenék a többletórának, de az etika
tantárgy mellőzésekor felemelem a szavam. A jövő nemzedékéért is felelős
pedagógus, oktatáspolitikus a közoktatás kötelező részének tartja az etika
tantárgyat, annak megfelelő tanórai oktatását. A ma is hatályos Érettségi
Vizsgaszabályzat korrekt követelményrendszert dolgozott ki e területen is, csak
éppen a megfelelő kötelező óraszám nincs törvényileg mellérendelve.
Az iskolai gyakorlatban ez azt jelenti, hogy
manapság még a fizikatanárnak is meg kell küzdenie a kellő és szükséges
óraszámért egy-egy középiskolában, így érthetővé válik az etika tantárgy szinte
automatikus háttérbeszorítása.
Pedig az etika tudománya, s így a tantárgy is
alapja minden más ismeretnek (más tudományt szinte lehetetlen ismerete nélkül
tanítani, korrekt és igényes társadalomban ez az oktatás egyik premisszája),
meghatározó eszköze annak a pedagógiai munkának, amit embernevelésnek nevezünk.
Erre a feladatra természetesen szakképzett, jól képzett tanárok, az
oktató-nevelőmunka egészéért felelős igazgatók kellenek, akik a korábban
említett hitelességgel, hivatásuk iránti elkötelezettséggel rendelkeznek. Ők az
„etikus”, a minőségi iskola tanárai.
A társadalom számára nem mindegy, hogy a diákok
milyen iskolákból kerülnek ki. Nem mindegy, hogyan kerülnek ki az iskolákból.
Nem mindegy, hogy kaptak-e ott etikai tudást és magatartást, meghatározó
értékrendet, morális tartást. Olyan tudást és értékrendet, amely méltó a XXI.
század iskolájához, az abból kikerülő mindenkori tanítványokhoz, hisz későbbi
életükben ők fogják alkotni a jövő társadalmát.
És egyáltalán nem mindegy, hogy ez a társadalom
milyen lesz!
/ZE/