Iskolai hagyományok, jeles napok a
diákéletben:

BALLAGÁS
„Gaudeamus igitur
Juvenes dum sumus
Post jucundum juventutem
Post molestam senectutem
Nos habebit humus.”
A tavasz
derekán, az iskolai tanév végén, az érettségi vizsgák nagy megmérettetése előtt
a középiskolák végzősei számára évszázadok óta a jól ismert dallamok jelzik a
ballagás ünnepét.
A diákélet e
jeles napját hazánkban - csakúgy, mint a szalagavatóét - a nagyszombati majd a
selmecbányai egyetemisták, akadémisták honosították meg.
A lexikont
fellapozva az alábbiakat olvashatjuk:
„A ballagás
kifejezés a latin „valetans”= búcsúzó szóból ered; a szokás pedig
Selmecbányáról, ahol a XIX. század 70-es éveiben az erdészeti és bányászati
Akadémia hagyományaként a hallgatók, a Ballag már a vén diák… kezdetű dal
éneklésével búcsúztak el iskolájuktól. Lassan az egész országban és minden
iskolatípusban elterjedt a ballagás szokása; a XX. század elejére pedig
általánossá vált. Az 1920-as években a Ballag már a vén diák kezdetű
dalt, felváltotta, az Elmegyek, elmegyek… kezdetű magyar népdal. Szokássá
vált az is, hogy a ballagás előtti éjszakán a végzősök szerenáddal köszöntik
tanáraikat, a ballagás napján pedig az iskola zászlóját követve mennek végig a
folyosókon, vállukon egy kis tarisznyával, amelybe az alsóbb évesek pogácsát,
sót, földet és aprópénzt tesznek, és elhelyezik az iskola fényképét is.”
Ezek a
tárgyilagos tények. De vajon miről is szól napjainkban, pontosabban miről
kellene szólnia a középiskolai ballagásnak?
Nagyon gyorsan
változó, helyét nem mindig pontosan felismerő világunkban (diákközösségeinkben)
ez az ünnep is megkopott értékeiben, viszont egyre fényesebb lett külsőségeiben.
Hisz ma már az érettségi vizsga sem azt jelenti, mint akár még 50 évvel ezelőtt
- amikor még egyféle rangot adott a fiatalnak és a szülőnek egyaránt -, így a
ballagás belső üzenetét sem ismerik, érzik igazán a mai diákok és az őket
ünneplő környezetük.
Az ember
életében teljesen természetesen, előre meghatározott, olykor már megszokott
időben és módon érkeznek el kiemelkedő események, amelyek életének jelentős,
felejthetetlen állomásai, s amelyek emlékezetesek maradnak egész életében. Ezek
az ünnepek - legyen az születésnapi kerek évforduló, családi összejövetel
örömteli vagy szomorú esemény alkalmából -, az ünneplés módja meghatározza
későbbi életünket, de még a visszafelé ható emlékezetünket is. Ilyen ünnepi
alkalomnak a részesei középiskolák végzős diákjai évről évre immár évszázadok
óta.
De mit is
jelentett, jelenthet még ma is ez a jellegzetes diákünnep?
Mint a latin
eredetű szó is jelzi, a ballagás búcsúzás. A középiskolai tanulmányaik
befejezése előtt a diákok búcsút vesznek a tanáraiktól, a társaiktól, a jól
ismert falaktól. Az esemény ennyi, de a mögötte lévő érzelem, tartalom ennél
sokkal több! A ballagás ünnepe ugyanis a már majdnem felnőtt diákok számára
búcsúzás eddigi életüktől is, hisz bizonyos értelemben önmaguktól is búcsút
vesznek a maturandusok. Ez a nap – ha nem is beszélünk róla - számadás, leltár
az elmúltakról, és előretekintés a jövendő felé.
Számtalan
közösen megélt élmény - a tanórák izgalmai, egy-egy nehezebb dolgozat, kötelező
olvasmány, memoriter felmondása, az izgalommal szervezett és várt
osztálykirándulás, iskolai rendezvények -, a mindennapok feladatai, nehézségei
tolulnak fel a diákok szívében, de tekintetük már a jövendőt fürkészi. És ez így
van jól, hisz lezárultak a középiskolai esztendők, számot adhatnak tudásukról,
az eltöltött évek termését betakaríthatják. De mindezt azzal a céllal és
feladattal, hogy azt egy sokkal nagyobb, sokkal több kihívással teli nagy csűrbe
hordhassák majd be, hogy az elkövetkezendő években az igazi aratásra is
felkészültek lehessenek.
Kérdések
sokasodnak ilyenkor a szívekben. Az öröm perceiben is aggódva vetődik fel tanár
és szülő, de még a tanítvány lelkében is a tépelődő kérdések sora. Mit is adott
az a bizonyos Alma Mater a négy esztendőn át? Az Alma Mater valóban „Felnevelő
Édesanya” volt-e? Mit és milyen értékeket visznek magukkal az őket fölnevelő
középiskolából az előttük álló hosszú útra a mai diákok? Visznek-e értékeket?
Ismerik-e az érték szót, az anyagi javak értékén túl?
Gyötrelmes és
töprengő gondolatok ezek, amelyeket a búcsúének és a lázas ünneplés igyekszik
eltakarni, elhessenteni, de a gondolatok, az érzések az igazi pedagógus fejében,
lelkében ott vannak, amikor végigtekint ünneplőbe öltözött diákjain. Mert mi az,
ami változó világunkban is állandó, értékálló, amire építeni lehet? Kaptak-e
ilyen ismereteket a mai maturandusok? Az egyes tanórákon megtanulták a
tudományok alapjait, de megtanultak-e dönteni jó és rossz között? Képesek-e
felismerni a jót és a rosszat? Az ifjúkorból kilépve megtalálják-e az értékeket?
Hosszú
évszázadok óta minden érettségiző, ballagó diák magán viseli az ifjúság hármas
nagy ajándékát: az értelem, a szépség és a mosoly (a szeretet)
lehetőségét. Ezekre, a tulajdonságokra egész életünkben nagy szükségünk
van! És a most oly vágyott világba kilépve, ezekkel, az adottságokkal jól kell
kufárkodni! De megtanulták-e tőlünk, tanáraiktól ennek a módját? Láttak–e tőlünk
követendő példát? Volt-e érték és mérték a négy esztendő alatt? Meg tudják-e
becsülni a későbbiekben is a tudást, a tudás hatalmát, vagy csak boldogulni
akarnak? Az értelem mellett meglátják-e a világ szépségeit? Volt-e az iskolában
olyan élményük, ami megtanította őket rácsodálkozni a világra, a természetre,
akár egyetlen fűszálra? Tisztában vannak-e a szeretet, a mosoly hatalmával,
erejével? Megtanítottuk-e őket mindezekre? Megérezték-e már a szüleik iránti
őszinte szeretetet a saját oldalukról is? Tudnak-e adni is, és nem csupán
elfogadni? Tudják-e hogy mi a különbség a szerelem és a szeretet között?
A tanórákon,
az iskolai ünnepségeken kaptak–e elég lelki útravalót a „cselekvő
hazaszeretet” vállalásához, s ha kell, annak megéléséhez?
Büszke, felemelt fejű és tiszta lelkiismeretű, a múltunkat is ismerő és a jövőbe
felelősen tekintő állampolgárai lesznek-e a hazának, vagy csak itt élő,
ideszületett lakói ennek az országnak, a Kárpát-medencének?
Az igazi
tanári szemek sokat látnak, messzire tekintenek. Az igazi Alma Mater minden
pedagógusa egész pályája során érzi és tudja (ezért ennek szellemében tanít és
nevel), hogy mint jó tükörben, a tanítványokban a megszerzett tudás mellett ott
vannak a tanítóik gyengeségei, hibái, mulasztásai, vétkei. De az igazi tanári
szemek azt is látni vélik, hogy munkájuk nem volt hiábavaló, gondolkodó,
szeretetreméltó és szeretni képes fiatalok nőttek fel példájuk nyomán. Olyan
fiatalok, akik 2010 tavaszán is megértik Kölcsey Ferenc Parainesisének
szellemiségét, annak gondolatait:
„Minden,
ami felfelé nem hág, az lefelé süllyed." Kölcsey ugyanis azokhoz a
fiatalokhoz szól ma is, akik nem akarnak beletörődni a süllyedésbe, hanem készek
megküzdeni a maguk, a közösségük, hazánk, Magyarország emelkedéséért. Azaz egy „emelkedő
nemzet” leendő polgáraihoz!
Ha mindezeket
megérezte, megértette tanár, szülő és diák, akkor ma is méltók a ballagás régi
nemes ünnepének átélésére.
Ha nem, akkor
marad az erre az alkalomra vásárolt drága „ünneplő ruha”, az „ünnepi vacsora” és
a gyorsan elhervadó ballagási csokor.
[ZE]