
NEMZETI ÖSSZETARTOZÁSUNK GYÖKEREI
A népek emlékezete a saját
múltjukról az irodalom, a művészet. Nem történészek, hanem szépírók, művészek
tanítottak, tanítanak ma is történelmünkre. Amelyik korról nincs irodalmi mű,
bármennyire is tanulságos volt eredményeiben, mára vonatkozó tanulságaiban nem
tud tapasztalást, okulást nyújtani. Az embereknek igényük, hogy múlt felől is
értsék a jelent, a múlt felől, amelynek ismerete nélkül helyesen gondolkodni a
jelenről és a jövőről sem lehet.
Nemzeti irodalom, nemzeti
történelem és múlt, nemzeti önismeret - egymáshoz szorosan kapcsolódó fogalmak.
Nem véletlen, hogy a
határainkon túli magyarság múltjáról elsősorban nem a történészek alkották meg a
bennünk élő képet, hanem írók, költők, festők, zeneszerzők Kemény Zsigmondtól,
Arany Jánostól Ady Endrén, Kós Károlyon, Mikszáth Kálmánon át Bartók Béláig,
Szervátiusz Jenőig…, akik Trianon után. a 2010-es állampolgársági törvény
megszületéséig Magyarországon „határainkon túli magyaroknak” - sőt idegen
állampolgároknak - számítottak volna .
A hajdani bölcsészhallgatók
már a 60–as évek derekán hallgathatták Czine Mihály Tanár Úr gyötrődő kérdéseit a
Kárpát-medence magyarságának összetartozásáról, annak szükségességéről. Ady
Endrét idézve hitte és hirdette ”...a magyarság szükség és érték az emberiség és
az emberiség csillagokhoz vezető útja számára.”
De tudjuk jól, hogy a
hivatalos politika és a hivatalos történelemkönyv erről egészen másképp
vélekedett.
2010 májusában megtört a
jég, az Országgyűlés június 4-ét az emlékezésen túl a Nemzeti Összetartozás
Napjává nyilvánította.
Trianon után 91 esztendővel
mit is tudunk gyökereinkről, arról a bizonyos közös történelmünkről? Ismerjük-e
azokat az embereket, akiket a békediktátum idegen országok állampolgáraivá tett,
akik magyarságunk értékeit hirdették, hirdetik szerte a nagyvilágban? A felnövekvő nemzedék, a mai
ifjúság tudatában van-e gyökereinek jelentőségében, ismeri–e azokat?
Mi, pedagógusok - akikre
rábízatott a jövendő nemzedék nevelése, oktatása -, tettük-e ebbéli
kötelezettségünket?
Ilyenkor, az óesztendő
végéhez közeledve illő és igazságos, hogy elősorolja az emlékezet legalább
azokat, akik hozzájárultak e nép, e nemzet létéhez, védelméhez, jó hírének
megőrzéséhez, jövőjének rendületlen hirdetéséhez. Azokat, akiknek életét,
munkásságát az irodalomórákon tanítványaink elméjébe és szívébe oltottuk.
Károli Gáspár nyelvéről
órákon át meséltünk, a Vizsolyi Biblia szépségét igyekeztünk felmutatni. A Zólyom
várában született Balassi vitézről is nagy lelkesedéssel beszéltünk.
A horvát bán és dédapja
Zrínyi Miklós honvédő bátorságát is ismeri minden magyar diák a Szigeti veszedelemből, annak
archaikus nyelvét is megértik a jobbak, de horvátországi nyaralásra menvén
Szigetvár hős védői a messzeségbe vesznek. Mikes Kelemen leveleiről is hallottak
tőlünk, még a „Kedves Néném”-et is ismerni vélik, de azt már elfelejtették vagy
meg sem jegyezték, hogy Zágon is magyar föld volt valaha...
Nagyszalonta Csonka tornya a
felnőttekben is Arany Jánost idézi, a Hargitáról a mai nemzedéknek jó, ha Tamási
és az ő Ábele eszébe jut, de az erdélyi havasok és azok magyar nyelvű lakói már
nem. Kosztolányi Szabadkáját vagy Márai Kassáját megtalálják maturandusaink a
térképen, ám Husztnak romvárát nem biztos, hogy jó helyen keresnék.
Talán az erdélyi irodalom
szerencsésebb helyzetben van - néhány megszállott magyartanárnak köszönhetően -,
fiataljaink talán ismerik Kós Károly köveit és könyveit, Áprily Lajos szelíd
völgyeit, Dsida Jenő sírfeliratát és a Marosvásárhelyhez haláláig hűséges Székely
János filozófiai bölcseleteit.
De a két világháború és
napjaink Délvidékének és Felvidékének írói, költői kimaradtak a mai
középiskolások tanulmányaiból. Nem a mi hibánk, hogy nem sikerült ezeket a
gyökereket eddig megmutatnunk.
Mert a gyökereink
feltárásával, azok megismertetésével bizony „törvényileg” bajban vagyunk!
Hisszük és reménykedve
várjuk, hogy lesz egy valóban Nemzeti Alaptantervünk, amely a törvény szavával
és erejével is helyére emeli a magyarság értékeit és szükségességét.
Addig is, mi a
„szérűmunkások”, az eszmék hűséges betakarítói és újravetői belátásunk és hitünk
szerint tesszük a ránk bízott feladatot: hirdetjük a magyarság megtartó erejét.
Reményeink szerint nem hiába...
/ZE/