
"Mahatma" Gandhi
Mohandasz Karamcsand Gandhi 1869. október 2-án
született az indiai Porbandarban magas állami tisztségeket viselő gudzsaráti
család gyermekeként. Vallásos nevelésben részesült, egész életében mélyen
vallásos volt, munkássága az Isten előtti alázat és ezzel párosuló emberszeretet
jegyében zajlott le.
1891-ben Angliában nyert ügyvédi képesítést, majd
visszatért Indiába. 1893-tól 1914-ig családjával Dél-Afrikában élt, ahol az
indiai kisebbség helyzetének megjavítására törekedett.
1915-ben hazatért Indiába, és 1919-től haláláig
az indiai nemzeti függetlenségi mozgalom irányítója és a Kongresszus Párt
vezetője volt. Mindvégig ellenezte India vallási alapú kettéosztását,
amelyet a muzulmánok erőszakoltak ki végül is 1947-ben. Tevékenységéért több
alkalommal is bebörtönözték.

A
politikai küzdelem során olyan célokat jelölt meg, és olyan sajátos módszereket
alakított ki, amelyek az ősi indiai hagyományokban gyökereztek, de figyelembe
vették az európai eredményeket, valamint India adott gazdasági és társadalmi
viszonyait is. A cél az önkormányzat (szvarádzs) elérése volt. Ehhez
szükségesnek tartorra a hinduk és muzulmánok egységét, a kasztrendszer
reformját, az érinthetetlenség (haridzsan, európai nevén pária) felszámolását,
munkalehetőség biztosítását a háziipari szövés és fonás segítségével (amivel
egyben India gazdasági függetlenségét is biztosítani akarta), s mindenekelőtt az
emberek erkölcsi felemelkedését. Végső célként olyan archaikus társadalmat
vázolt fel, amely a régi indiai faluközösségek egységeiből állna.

Gandhi
legfontosabb követelése az erőszakmentesség, az ahinszá elvének érvényesítése:
azt vallotta, elégséges, ha India megtagadja az együttműködést a
gyarmatosítókkal (ún. passzív ellenállás, Gandhi elnevezésével szatjágraha, az
igazsághoz való ragaszkodás). Egyetlen tiltakozó fegyvere az éhségsztrájk volt,
amellyel számos engedményt ért el.
Elutasította a kapitalizmust és a gyáripart,
mint az erőszak megtestesülését. A Nyugat kulturális értékeit (az
evangéliumoktól a modern demokrácia gondolatáig) jól ismerte és tisztelte,
azonban a modern technika elembertelenítő hatását aggódva szemlélte.
Széles
publicisztikai tevékenységet folytatott, írásaiban az ismeretterjesztéstől a
politikai programokon, vitairatokon keresztül etikai, társadalmi, gazdasági
kérdésekig szinte mindennel foglalkozik. Anyanyelvén, gudzsarátiul írt művei
stilisztikailag is mintaszerűek világos fogalmazásukkal.
1948. január 30-án egy fanatikus hindu több pisztolylövéssel megölte.
India jelenleg is legnagyobb fiaként tiszteli, és e tisztelet jeleként - mint
ahogy már életében is - csak "mahatma" néven emlegeti, ami azt jelenti magyarul,
hogy "nagy lélek".
Gandhi nem volt spekulatív gondolkodó, nem
dolgozott ki filozófiai rendszert, sem nézeteinek rendszeres magyarázatát nem
hagyta ránk. Abban az értelemben nem volt eredeti gondolkodó, hogy lényegében
véve nem fedezett fel új igazságokat. A régi igazságokat azonban új
összefüggésekben keltette életre, újra fogalmazott - főleg az etika területén
- számos problémát. Eredeti és jellegzetes volt azoknak a tanoknak az
értelmezésében, amelyekhez csatlakozott.
Ha világnézetének ismeretelméleti forrásai után
kutatunk, láthatjuk, hogy nézeteiben számos hatás, eszmei irányzat és vallási
tantétel keresztezi egymást, de igazából két erőteljes hatás az, ami végül is
meghatározza életfilozófiáját. Ezek közül az egyik a Bhagavad Gítá - A
Magasztos Szózata, amely tizennyolc részből álló szanszkrit vallásos
filozófiaköltemény, a hindu vallás legfontosabb szent könyve, amely a
Mahábhárata eposz részeként maradt fenn. A költemény megalkotója egységbe
foglalta a keletkezése idején Indiában elterjedt gondolati irányzatokat. A műben
Krisna isten mondja el a harctól vonakodó Ardzsunának a "dharma" /vallási
kötelességek, törvények/, a "karma" /a tettek következményeinek láncolata/ és a
"bhakti" /az istenség áhítatos szeretete/ örök törvényeit, az istenséghez vezető
út sokféleségét.
Gondolkodásának másik nagy forrása az európai
kereszténység, és annak meghatározó könyve, a Biblia volt. Dél-afrikai
tartózkodása alatt Gandhi gyakran érintkezett keresztény lelkészekkel, és
olvasott számtalan irodalmat a kereszténységgel kapcsolatban. Ekkor ismerkedik
meg a Tolsztoj hirdette szellemiséggel is, amely magával ragadja. "Tolsztoj
könyve, Az Isten országa bennünk van megrázott, mély és tartós hatással volt
rám. Ennek a könyvnek eszmei függetlenségével, mély erkölcsiségével és
igazságával szemben valamennyi többi könyv [...] jelentéktelen és színtelen."
E két alapvető forrásból táplálkozik tehát Gandhi
filozófiája; s bár számtalan hatás érte más területről is, ő maga is úgy
emlékszik vissze, hogy meghatározó jelentőséggel ez irányokból kapott olyan
indíttatást, mely életútját döntően befolyásolta. "…az Újszövetség ébresztette
fel bennem a passzív ellenállás helyességének és jelentőségének tudatát. Amikor
a Hegyi beszédet olvastam, [...] egyszerűen magamon kívül voltam az örömtől, és
úgy éreztem, hogy nézeteimre ott találtam igazolást, ahol a legkevésbé vártam. A
Bhagavad Gíta elmélyítette, Tolsztoj Az Isten országa bennünk van tanítása pedig
végleges formába foglalta nézeteimet."
Gandhi filozófiájának legfigyelemreméltóbb része
etikája, vagyis az erkölcsről, az emberi viselkedés normáiról, a társadalmon
belüli kapcsolatokról hirdetett tanítása, melynek az igazság az alaptétele; az
igazság megismerése és követése. Hirdeti, hogy az igazság magában foglalja az
igazi megismerés lehetőségét, mivel "a világ az igazság mozgó talapzatán
nyugszik." Gandhi meggyőződése szerint "... az igazság az Isten leglényegesebb
elnevezése. A valóságban sokkal helyesebb azt mondani - vallja -, hogy az
igazság az isten, mint azt, hogy az Isten az igazság." Ő maga magát is ezen
igazság keresőjeként határozza meg Önmegismerés című írásában: "... én csak az
Igazság keresője vagyok. Hiszem, hogy a helyes úton járok, és szüntelenül
fáradozom, hogy megtaláljam az Igazságot. De elismerem, hogy eddig még nem
találtam meg. Az Igazságot megtalálni annyit tesz, mint önmagunkat
megvalósítani, rendeltetésünket betölteni, más szavakkal: tökéletessé válni."
Íme a tolsztoji életfilozófia Gandhi bizonyságtételében. S ahogy Tolsztojnál is
a tökéletesedés csak bizonyos életszabályok megtartása mellett valósulhat meg,
Gandhi is vallja, hogy "senkinek sem sikerülhet önmaga megismerésére jutnia, ha
nem szabja életét bizonyos szabályokhoz. Három ezek közül általánosan kötelező.
Az első megkívánja, hogy az ember ragaszkodjék az igazsághoz. [...] A második
azt kívánja, hogy az ember ne bántson meg másokat. [...] A harmadik azt kívánja,
hogy uralkodjunk a szenvedélyeinken, mivel csak az képes megismerni önmagát, aki
a szenvedélyein teljesen úrrá tud lenni." S ez a tökéletesedés sem öncélú;
Gandhi szerint az öntökéletesedés egyetlen célja, hogy az ember méltóképpen
tudja teljesíteni kötelességét, azt a feladatot, ami egyedül őrá vár, amit senki
más nem végezhet el helyette; s ez nem más, mint a többi ember önzetlen
szolgálata. S ezt a szolgálatot nem azért kell vállalni, hogy másoknak jót
tegyünk, hanem azért, mert ez a létezés törvénye. "Azoknak, akik az erény útját
járják, nem szabad elveszteniük bátorságukat arra a gondolatra, hogy az erény
olyan ritka ezen a világon, és hogy az erkölcsös emberek a kisebbséget alkotják.
Kötelességük egyszerűen azt tenni, ami helyes, a többit bízzák Istenre. Sohase
gondoljanak tevékenységük következményére, hiszen a jól elvégzett munka egyedüli
jutalma abban áll, hogy elvégezhettük." - írja Az erkölcsiség vallása című
munkájában.
Ha Gandhi filozófiai gondolkodásmódját átvesszük,
akkor természetesnek kell találnunk, hogy a vallás kérdését is az igazság és az
erkölcsösség oldaláról közelíti meg. Ő az összes vallást egyenlő értékűnek, az
igazságkeresés egy-egy útjának tartja. S bár hindu voltát hangoztatja, a
valóságban azonban egyetemes gondolkodású ember. Vallja, hogy "... az emberi
magatartásra és erkölcsiségre vonatkozó törvények a világ minden vallásában
alapjában véve ugyanazok. És minden nagy valláshirdető azt tanította, hogy a
vallás az erkölcsiség alapján épül. Mint ahogy a ház is romba dől, ha alapjai
megrendülnek, ugyanúgy minden vallásnak porba kell roskadnia, ha erkölcsi
alapjait megbolygatják. Más szavakkal: a vallástól különválasztott erkölcsiség
puszta semmi, és ugyanez igaz fordítva is."

A hinduizmus mint vallás az európai ember számára
meglehetősen nehezen értelmezhető; számos hittétele nemcsak értelmezhetetlen, de
mindennapi életmódjától is igen távol áll. Ilyen, talán legnehezebben megérhető
és elfogadható tétele a tehén oltalmazása; az európai ember értelmetlennek,
logikátlannak tartja, és bizony sokszor még gúny tárgyává is teszi. Nos, Gandhi
A hinduizmus című lírai tanulmányában igen pontos értelmezését adja ennek a
sokak számára nehezen érthető "hittételnek": "A tehén védelme az én szememben
egyike a legcsodálatosabb jelenségeknek az emberiség fejlődésében. Túlvezeti az
embert fajtája határain. A tehén számomra az egész ember alatti világot jelenti.
Az embert a tehén védelme arra a felismerésre vezeti, hogy egynek és hasonlónak
tudja magát mindennel, ami él. [...] A tehén védelme Isten minden szótalan
teremtményének védelmét jelenti. Nyilvánvaló, hogy legősibb látnokaink is már
ebben az értelemben tisztelték a tehenet."
"Az ember alatti világ tisztelete", "Isten minden
szótalan teremtményének oltalmazása" ez estben nem más, mint a hinduizmus egy
bizonyos tételének Gandhi szerinti értelmezése, ám ebben az értelmezésben benne
van Gandhi egész világszemlélete is: az erőszak elvetése és a minden élet
tisztelete. Erkölcsiségének alapja ez, s immár függetlenül a hinduizmus vallási
felfogásától, általános emberi követelményként is meghatározza: "... mindaddig,
míg nem érzünk rokonszenvet és szeretetet minden élőlénytársunk iránt, nem
mondhatjuk, hogy megértettük az erkölcsiség törvényét, mivel a legmagasabb
erkölcsiség egyetemes." A tolsztoji ihletettség e gondolatok olvasása során sem
tagadható. /Külön érdekessége, csodája/?/ a sorsnak, hogy szintén a tolsztoji
forrásból merítve szinte egyazon időben a világ egy másik táján már építi a
minden élet tiszteletén alapuló filozófiai rendszerét egy teljesen más
társadalom és kultúrkör szülötte, Albert Schweitzer/
Ennek az erkölcsiségnek a szellemében fordul
szembe Gandhi szinte az egész indiai társadalommal a hinduk és a mohamedánok
közötti megbékélést hirdetve, és indít harcot az érinthetetlenség
megszüntetéséért, mely harc lényegében megrendítette az egész kasztrendszert.
"... az érinthetetlenség sérti a józan gondolkodást, a könyörületességre való
törekvést, valamint a szeretet és részvét érzelmeit. Oly vallás, amely a tehén
védelméért síkraszáll, bizonyára nem pártolhatja vagy követelheti emberi lények
könyörtelen és embertelen bojkottálását. [...] A hinduk nem fogják addig
kiérdemelni, sem elérni szabadságukat, amíg eltűrik, hogy nemes vallásukon az
érinthetetlenség szégyenfoltja éktelenkedjék." - hirdeti megszállottan.
Az átlag európai számára a másik nehezen érthető
jelenség Gandhi világában az úgynevezett khádi-mozgalom elindítása. A khádi
kizárólag kézi munkával, vagyis rokkán /csarkhán/ végzett fonással nyert szálból
kézi szövőszéken előállított anyagnak vagy öltözéknek az elnevezése. Innen
nyerte nevét az ilyen készítmények terjesztését propagáló mozgalom, melyet
Gandhi hirdetett meg azzal a céllal, hogy a kétkezi munka jellemformáló hatását
országos méretekben megpróbálja saját céljaira felhasználni. Hogy mi volt ez a
cél? Az emberek millióit együttműködésre bírni, számukra elfoglaltságot,
kereseti lehetőséget, megélhetési forrást biztosítani, és nem utolsó sorban az
angol termékek kiváltásával a független, szabad India létrejöttét elősegíteni.
Legalábbis, amikor 1940-ben föltették neki a kérdést, hogy milyen módon
biztosíthatná a csarkha és a khádi India függetlenségét, így válaszolt: "Ha
milliók együttműködnek, ez az együttműködés bizonyára roppant erőt tömörít,
amelyet aztán tetszésünk szerint használhatunk fel. Az ilyen együttműködésnek
legjobb eszköze a csarkha. Biztosítja Daridranárájana (’a szegények ura’, ’a
szegényekben lakozó Isten’ - képes kifejezés, amelyen Gandhi a szegény
néptömeget érti) számára a foglalkozást, a táplálékot és a ruházatot. Ez minden
bizonnyal nagyarányú öntudatot vált ki, és létrehozza a szvaradzs /önkormányzat/
eléréséhez szükséges erőszak nélküli erőt."
És Gandhi, közösséget vállalva a legegyszerűbb,
nincstelen milliókkal, a minél egyszerűbb életmódot hirdetve személyes példával
jár elől: egyéni életmódját még egyszerűbbé teszi; szakít addigi
öltözködésmódjával, és ruháját a csípője köré csavart egyszerű anyaggal pótolja,
és maga is rokka mellé ül, és fon, és sző.

Igen, Gandhi egy szál lepedőben fon és sző, és
már milliók követik, amikor meghirdeti az együttműködés programját az erőszak
nélküli ellenállás jegyében.
[Egy érdekes motívum, amit talán érdemes
megemlíteni, hogy amikor az orosz bolsevik hatalom a tolsztoji kapcsolatra is
hivatkozva Gandhi népszerűségéből és nézeteinek szocialisztikus vonásaiból
próbál magának tőkét kovácsolni, s ez Gandhi tudomására jut, azonnal reagál rá:
"Nem tudom pontosan, mi légyen a bolsevizmus. Nem állt módomban tanulmányoznom.
Nem tudom, vajon Oroszországnak javára vagy kárára válik-e tartós alkalmazása.
De annyit tudok, hogy amennyiben erőszakra és Isten megtagadására van alapítva,
visszataszítónak találom. Bolsevik barátaimnak, akiknek figyelme felém fordult,
meg kell érteniük, hogy bármennyire is becsülésre méltóknak és rokonszenveseknek
érzem céljaik közül azokat, amelyek erre méltóak, megalkuvást nem ismerő
ellenfele vagyok az erőszakos módszereknek, ha mindjárt a legnemesebb ügyet
szolgálnák is."]
Van még egy terület, ahol Gandhiból előtör a
Tolsztoj-tanítvány; ez pedig a pedagógia területe. Már Dél-Afrikában megszervezi
tolsztoji mintára és az ő szellemében az ott élő gyerekek tanítását; s később
látva az elmaradott indiai viszonyokat, Bihar államban, kezdetben hat faluban,
iskolát alapít. "Elmagyaráztam az újonnan jötteknek /tanítóknak/, hogy nem
elsősorban nyelvtant, az írás-olvasást meg a számtant kell oktatniuk a
gyerekeknek, hanem azt, hogy tiszták és jó magaviseletűek legyenek."

Nemzeti nevelés című munkájában összegzi
pedagógiai programját. A gyakorlati tapasztalatokból indul ki, és az indiai
sajátosságokat messzemenően figyelembe véve határozza meg pedagógiai
célkitűzését: "Bármint álljon is a dolog más országokban, India számára, hol a
népesség nyolcvan százaléka mezőgazdasággal foglalkozik, további tíz százaléka
pedig ipari foglalkozást űz, valóságos bűn, ha a nevelésnek tisztán irodalmi
jelleget adnak, s ezzel a fiúkat és leányokat a későbbi életben kézimunkára
alkalmatlanná teszik. Miután az a helyzet, hogy életük legnagyobb részét a
mindennapi kenyérért való munkának kell szentelniük, azt tartom, hogy
gyermekeinket apró koruktól kezdve az ilyen munka értékére és méltóságára kell
tanítani. [...] Szomorú dolog, hogy az iskolába járó fiatalság a kézi munkára
lenézéssel, ha ugyan nem megvetéssel tekint." - jegyzi meg végül keserűen.
Érdekes Gandhi véleménye a lokálpatriotizmus
kérdéséről. Ahogy az orosz-japán háború kapcsán Tolsztoj is bevallotta, hogy a
józan ész ellenére az érzelmei bizony befolyásolják, és szíve mélyén orosz
érzések dúlnak, ugyanúgy Gandhinál is, bármennyire is egyetemes gondolkodású, az
indiai kultúra, az indiai haza szeretete nála is tetten érhető.
"Az idegen nyelven való oktatással szemben érzett
engesztelhetetlen ellenséges érzésem volt oka annak az alaptalan vádnak, hogy én
ellenséges érzülettel viseltetem a külföldi kultúra s az angol nyelv tanulása
iránt. [...] Én az angolt a nemzetközi érintkezés és a diplomácia nyelvének
tekintem, s ezért fontosnak tartom, hogy közülünk sokan értsék és beszéljék.
Miután az angol nyelv tudományos és irodalmi vagy költői művekben rendkívül
gazdag, alapos tanulmányozását mindenkinek, akinek köztünk nyelvtehetsége van,
ajánlani szeretném, hogy az említett szellemi kincseket népünk javára
lefordíthassák honi nyelveinkre.
Mi sem áll oly távol tőlem, mint az, hogy az
országot a külvilágtól elzárjam, és elválasztó korlátokat állítsak fel. De
szeretnék rámutatni arra, hogy az idegen kultúrák méltányolásának és
megbecsülésének előfeltétele éppen a saját kultúra megbecsülése. [...] Minden
ország kultúrája lengje körül a házamat, de egyik se szakítson el szülőföldem
talajától." - nyilatkozza Gandhi egy alkalommal, amikor az angol nyelv iránti
ellenséges érzülettel vádolják meg .

Meggyőződésem, hogy ettől a "gyengeségtől", ettől
az érzelmi lokálpatriotizmustól válik igazán hitelessé úgy Tolsztoj, mint Gandhi
egyetemes gondolkodása.
Török Endre szerint Gandhi munkássága a
tolsztoji gondolatkör és a hindu bölcselet találkozása a politikumban. Igen,
Gandhi törvényszerűen csöppent a politikába, hisz az indiai társadalom ezt várta
tőle, s ennek köszönheti, hogy felfogását a világról és alkalmazott módszereit
milliók fogadták el és követték. Ám ő a politikát a szofisztika és a hazugság
köréből a magasztos idealizmus szférájába emelte, kimozdította onnan, ahol rossz
esetben az alantas ösztönök szolgálatává fajul, míg jó esetben legfeljebb a
diplomáciai huzavona és a titkos diplomácia mesterkedésévé válik. Gandhi a
politikában is az igazságot helyezte mindenek fölé; még akkor is, ha az egy
adott pillanatban esetleg károsnak látszott. Tevékenysége azért kiemelkedő, mert
a történelemben ő volt az első nagy személyiség, aki a szeretet erkölcstanát az
egyének közötti közvetítés eszközéből egy erőteljes és széles körben alkalmazott
hatékony társadalmi erővé változtatta, s így általa a szeretet a szociális és
politikai átalakulás hatalmas erejű eszközévé vált. Egyetérthetünk tehát Albert
Einsteinnel, aki 1939-ben így nyilatkozott róla:

"Szerencsések vagyunk, és köszönettel tartozunk a
sorsnak, hogy ilyen messze fénylő kortárssal, a jövendő nemzedékek számára utat
mutató fárosszal ajándékozott meg bennünket."
/PPL/