
TÖRTÉNELMÜNK FOGÓDZÓI
Az „Áprilisi törvények” üzenete
163 esztendeje - így tavasz
tájt - lázas izgalomban, készülődésben volt a magyar nemzet. Március idusán
ugyanis vér nélkül győzött a pesti forradalom, a „márciusi ifjak” nevét
megismerte az egész ország. A 12 pont követeléseit ismerték a legeldugottabb
falvakban is. Az azonban kevéssé volt ismert, hogy már 1848. március 17-én a
pozsonyi országgyűlésen lázas törvényalkotó munka kezdődött. Azokban a
kérdésekben, amelyekről korábban évekig vitatkoztak, most napok, sőt órák alatt
tudtak dönteni. Március 23-án a király elé terjesztették a független, felelős
magyar kormányról szóló törvényjavaslatot. Micsoda bátorság kellett ehhez!
Kikövetelni a függetlenséget, az elszakadást Bécstől! A külpolitikai
csillagállás is kedvező volt, így egy hét hezitálás után a királyi leirat
elfogadta a törvényt, gróf Batthyány Lajos kormányt alakíthatott.
Sokszor hallhattuk - de nem
elégszer - ezeknek a komoly, a hazájukat halálukig mélységesen szerető, de a
jogot, a közgazdaságtant és a hadviselést is remekül ismerő államférfiaknak a
nevét. Sorolja őket az áprilisi emlékezet:
Szemere Bertalan
belügyminiszter, Borsod megye követe; hadügyminiszter Mészáros Lázár
huszárezredes; pénzügyminiszter Kossuth Lajos,
Pest megye követe; igazságügy miniszter Deák Ferenc,
Zala megyei követ. A közmunka- és közlekedésügy minisztere Széchenyi
István gróf, Moson megye követe lett.
Klauzál Gábor a földművelés és az iparügyek
minisztériumának vezetője az első felelős kormányban, Csongrád megyét is
képviselve. Báró Eötvös József író a
vallás- és közoktatásügyi tárcát irányította. A király személye körüli miniszteri
tisztséget Esterházy Pál herceg látta el,
valójában felvállalva a külügyek intézését.

Munkájukat nem ekkor
kezdték, hisz április 7-i kinevezésük után négy nappal(!), április 11-én az
uralkodó szentesítette az általuk összeállított, ún. „Áprilisi
törvényeket”. Március 15-e óta alig egy szűk
hónap telt el, és készen volt Magyarország - és a korabeli Európa egyik
legjelentősebb - törvénykönyve. Nem az idő, hanem az odaadás, a tettre kész
tudás és főképp a honszeretet határozott a lázas törvényalkotásban.
A 31 törvénycikkelyből álló
alapdokumentumból emeljük ki az V. törvénycikket, a híres választójogi törvényt,
amely nem csupán a saját korában számított a leghaladóbbnak, de a ma emberének,
választópolgárának is üzen, továbbgondolásra késztet.
Nézzük, milyen feltételekhez
kötötték a választójogot 163 évvel ezelőtt hazánkban!
„a) Kik szabad királyi
városokban, vagy rendezett tanáccsal ellátott községekben 300e. ft. értékű házat
vagy földet, egyéb községekben pedig eddigi úrbéri értelemben vett 1/4 telket,
vagy ezzel hasonló kiterjedésű birtokot, kizáró tulajdonul, vagy hitveseikkel, s
illetőleg kiskorú gyermekeikkel közösen bírnak.
b) Kik, mint kézművesek,
kereskedők, gyárosok telepedve vannak, ha tulajdon műhellyel vagy kereskedési
teleppel, vagy gyárral bírnak, s ha kézművesek, folytonosan legalább egy
segéddel dolgoznak.
c) Kik, habár a fentebbi
osztályokba nem esnek is, saját földbirtokukból vagy tőkéjükből eredő 100 ezüst
forint évenkénti állandó s biztos jövedelmet kimutatni képesek.
d) Jövedelmükre való
tekintet nélkül a tudorok, sebészek, ügyvédek, mérnökök, academiai művészek,
tanárok, a magyar tudós társaság tagjai, gyógyszerészek, lelkészek,
segédlelkészek, községi jegyzők és iskolatanítók, azon választó kerületben,
melyben állandó lakásuk van.
e) Kik eddig városi
polgárok voltak, ha a fentebbi pontokban leirt, képességgel nem bírnak is.”
Eddig szólnak azok a
kitételek, amelyek alapján cenzusos választójogi törvénynek szokás nevezni az
1848. évi magyar cikkelyt.
Vagyis bizonyos értelmiségi
szakmákat kivéve a szavazáshoz bizonyos vagyonnal vagy állandó jövedelemmel
kellett rendelkezni. Ez összhangban volt a korabeli európai gyakorlattal. A
korabeli Európában a választási törvények többféle cenzusa létezett; a
leggyakoribb a vagyoni és a műveltségi cenzus volt.
A törvény alapján a
magyarországi felnőtt férfi népesség kb. 5
százaléka, a nemesség 10 százaléka, más
vélemények szerint az ország összlakosságának 10 százaléka volt
választásra jogosult, ami a kor viszonylatában elfogadható. Angliában például a
Reform Bill a felnőtt férfi lakosság kb. csak 4,8
százalékát juttatta szavazathoz.
Nagy lépés volt ez a maga
idejében, hisz a statisztika is mutatja, hogy a reformjairól és szabadságáról
híres Angliát is meghaladta gondolkodásban. A mai ember hajlamos a hátrányait
látni - a vagyon meglétét -, de nézzük sokkal inkább az iskolai végzettség
feltételét!
Az áprilisi törvények
alkotói merték felvállalni és írásba, törvénybe foglalni, hogy a többlettudás,
a műveltség, a magasabb iskolai végzettség egyenrangú az anyagi vagyonnal.
Ha a XXI. századi
társadalmak jogalkotói – nem csupán a választójogra utalva, hanem számos
törvényben, intézkedésben - e premisszából indulnának ki, minőségi közösségeket,
társadalmakat alakíthatnának ki. (Németh László pontosan vázolta ezt A
minőség forradalma című írásában).
Az üzenet tehát egyértelmű:
kiművelt, iskolázott, gondolkodó főkre, igazi értelmiségre van szükség a
fontos kérdések meghozatalában.
Bármely közösség akkor lehet
sikeres, akkor működhet jól, ha a döntő ügyekben hozzáértő, iskolázott polgárai
döntenek. Csak reménykedhetünk, hogy újra eljön az az idő Magyarországon is,
amikor a műveltség és az igazolt szakmai tudás lesz a meghatározó az élet minden
területén. Ám ez csak akkor következhet be, ha megváltozik hazánkban a
gondolkodásmód, az
értékrend, s a regnáló közhatalom visszaadja a tudás becsületét,
rangját, anyagi megbecsültségét, elősegítvén ezzel is a közjó gyarapodását.
Hitem szerint ehhez
példaként szolgálhatnak az 1848. évi törvényalkotók ma is aktuális gondolatai.
/ ZE /