Iskolai hagyományok...

A TANKÖTELEZETTSÉG
A XXI. század egyre
divatosabb „szlogenje” az élethosszig való tanulás igénye és lehetősége. Nem
volt ez másképp évszázadokkal ezelőtt sem, csupán akkor az a szólás járta: „a jó
pap is holtig tanul”. A tanulás igényét, lehetőségét és a kötelezettségét
azonban nem szabad egymással összetéveszteni, azonos fogalmakként, elvárásokként
kezelni.
A szervezett iskolai oktatás
kötelezővé tétele, azaz a tankötelezettség hazánkban Mária Terézia nevéhez
fűződik. Híres rendeletében, az 1777-es datálású Ratio Educationisban kimondta,
hogy az Osztrák Birodalomban hattól tizenkét éves korukig kötelesek a gyermekek
iskolába járni. A szülők kötelezettsége ezt biztosítani, az állam pedig a
feltételeket (iskola, tanító) adja hozzá. (Egyébként a világon elsőként 1717-ben
Frigyes Vilmos porosz uralkodó vezette be a tankötelezettséget). Azóta nagyot
változott a világ, Európa; így a tankötelezettségi elvárások is különböző,
vegyes képet mutatnak.
Hazánkban
az 1996-os törvénymódosítás során emelkedett a tankötelezettség felső korhatára
az addigi 16 éves korról 18 évre. Magyarország - jelenleg - azon országok közé
tartozik, ahol európai viszonylatban a legtovább tart a tankötelezettség: a 18
év, mint felső korhatár Európában csupán Belgiumra, Hollandiára és Németországra
jellemző. A környező országok közül Horvátországban 14, Ausztriában,
Bosznia-Hercegovinában, Csehországban, Szerbiában, Szlovéniában 15 éves korig
kötelező iskolába járni, Romániában és Szlovákiában 16, Ukrajnában pedig 17 éves
korig szól a törvényi kötelezettség.
A gyakorló
pedagógusokban és a szülőkben egyaránt felvetődik a kérdés, vajon melyik a
legideálisabb szám, ill. kell-e életkorhoz kötni a kötelező iskolába
járás/járatás törvényét. Alapvető megközelítésként az iskola, az
oktató-nevelőmunka célját kell tisztáznunk.
Ha az iskola
csupán „gyermekmegőrző intézmény”, a társadalom gazdasági és morális
problémáinak az elkendőzésére, a feladatok időbeni elhúzását szolgáló kisegítő
struktúra, akkor érvelhetünk a minél magasabb szám mellett.
Épen és
felelősséggel gondolkodó pedagógus, szülő az iskolától az alapműveltség
megadásán túl elvár egyfajta értékrend közvetítést, a különböző életkoroknak
megfelelő magatartási formák elsajátíttatását, önfegyelemre, munkára való
nevelést. A mindenkori iskola feladata, hogy az ismereteken túl kialakítsa, majd
rögzítse azokat a követelményeket, amelyek az értékes, értelmes élet
megalapozásához szükségesek.
A középiskola
(legyen az gimnázium vagy szakközépiskola) tantervében már az ismeretek átadása
a domináns, hisz a kellő szintű érettségi vizsgára, majd a továbbtanulásra
készíti fel az odajáró diákokat. A nevelés továbbra is rendkívül fontos, de itt
már magasabb szinten, minőségi elvárásokkal valósul meg mindez a tanítás-tanulás
folyamatában.
Minden
gyakorló pedagógus tisztában van vele, hogy a gyermekek nem egyforma
képességűek, még csak nem is nevelhetők, oktathatók egyformán. Aki ennek az
ellenkezőjét állítja, az nem töltött egyetlen napot sem katedrán, de szülőként
sem volt őszinte még magához sem! Természetes, hogy minden nemzet célja, hogy
állampolgárai „kiművelt fők” legyenek, de az is célja, hogy a kiadott iskolai
bizonyítványok mögött megszerzett tudás, kellő emberi tartás is legyen. Hogyan
érhető ez el? Mennyi ebben az ún. közoktatás feladata?
A hazánkban ma
kialakult oktatási rendszert némileg célszerű ennek tükrében felülvizsgálni.
Az általános
iskola szerepét, tekintélyét meg kell erősíteni, hisz a biztos alapismereteket
itt kell megszereznie minden diáknak (készség szintű olvasás, szövegértés,
helyesírás, matematikai alapműveletekben való jártasság).
Az alapvető együttélési
követelményeket, a szocializációs normákat, az illem, az etikett alapjait is itt
kell kialakítani, egyértelmű igénnyé tenni. Ez a 6-tól 14 éves korig terjedő
időszak. Nem kétséges, hogy a XXI. századi Magyarországon elvárható, hogy minden
állampolgára végezze el az általános iskola nyolc osztályát, ott tegyen eleget -
különböző szinten természetesen - ezeknek az elvárásoknak. A „különböző szint” a
meghatározó elgondolásunkban, hisz azt is jól tudjuk, hogy az ötfokú skálán az
általános iskolai diákok is meglehetősen vegyesen teljesítenek.
Korrekt felkészítés után e
teljesítmények alapján már dönthet a pedagógus tanácsára a szülő és a gyermek a
továbbtanulás céljáról, módjáról, formájáról.
Így nem a tankötelezettség
évszámáról kellene rendelkeznie a törvénynek, hanem arról, hogy „de iure” és „de
facto” az általános iskola nyolc évfolyamának sikeres elvégzése kötelező minden
magyar gyermek, későbbi állampolgár számára. Mielőtt megrettennénk egy ilyen
törvény szigorától, gondoljuk meg a mai 18 éves korhatár észszerűségét vagy
éppen annak ellenkezőjét!
A középiskola (gimnázium és
szakközépiskola) követelményei teljesítésének elvárása minden diáktól irreális
gondolat – valljuk be! El kell fogadnunk a tényt, hogy az alapképzés utáni
szakmunkásképzés jobban illik a tanulók különböző érdeklődési köréhez, tanulási
gyakorlatához, az életben való boldogulásához. El kell fogadnunk, hogy nem
vagyunk egyformák, nem egyformák a képességeink, a szocializációnk.
Éppen a különbözőségünket,
az egyedi igényeket figyelembe véve lenne célszerű hazánkban is 16 éves kornál
meghúzni a tankötelezettséget. Ez természetesen nem jelenti az oktatásból, az
iskolából való kirekesztést. Sokkal inkább jelenti a minőségi
oktató-nevelőmunkát mindazon diákok számára, akik ismereteik gyarapítására, a
tanulásra törekszenek már 14 éves korukban is. Ugyanakkor megengedi a korábbi
szakmaválasztást, a munka világának gyakorlati megismerését.
Pedagógiai tapasztalatom és
hitem szerint döntő lépés lehetne ezen elvárás törvényi kötelezettsége a
minőségi, a XXI. századi társadalmi, gazdasági elvárásoknak is megfelelő
oktatásban.
/ZE/