
ÁPRILY LAJOS
„Aligha van
versolvasó ember, akit el ne bűvölne Áprily Lajos költészete, az a
formatökély, amellyel egy tiszta lelkű, szerényen, sőt szemérmesen nagy
műveltségű, egyértelmű világossággal gondolkodó és érző művészember kifejezi
magát. Talán éppen a tisztaság az, ami elsősorban megragadja a lelket:
tisztaság a lélekben, tisztaság a mondatokban, verssorokban, ritmusban,
rímekben és életigényekben. Ebben a szinte testi élvezettel mondható
költészetben nincs olyan érzés, amelyet bármelyik egészséges ösztönvilágú,
lénye egészével tisztességes ember ne érezhetne; nincs olyan gondolat, amelyet
egy valamelyest művelt európai ember ne gondolhatna; nincs benne se eszmei, se
formai újdonság - és mégis a szenzáció élményét adja az olvasónak, és nagy
hatások keltésének lehetőségét a versmondónak. Áprily költészetéről minden
igazán emberséges, művelt és emelkedett lelkű, de soha verset nem
író ember úgy érezheti, hogy ő is megírhatná, ha
olyan nagyon jól tudna verset írni, mint Áprily.” – vallja Hegedűs Géza
irodalomtörténész.
De ki
is volt valójában ez az átlagemberek számára még ma
is csak kevéssé ismert költő?
Erdélyi ember volt. Jékely Lajosként született
Brassóban 1887. november 14-én református család gyermekeként.

Három éves, amikor
szülei Parajdra költöznek. Ez a sóbányájáról híres erdélyi helység meghatározó
lesz számára; itt cseperedik ifjúvá, itt érlelődnek életének első, meghatározó
élményei.
Középiskolai
tanulmányait a székelyudvarhelyi reáliskolában kezdi, majd – miután
Kolozsvárra költöznek – az ottani református kollégium tanulója lesz. 1905-ben
beiratkozik a kolozsvári egyetemre, magyar-német szakra. Az egyetem elvégzése
után Nagyenyeden lesz középiskolai tanár. Közben alkalma van világot látni,
Párizsban tölt egy esztendőt. Nagyenyeden kedvenc időtöltése a természetjárás.
Diákjaival minden hétvégét a környező hegyekben tölt.

1911-ben, miután
kinevezik a Bethlen Kollégium „rendes” tanárának, megházasodik. Felesége
Schéfer Ida. 1913-ban megszületik Zoltán, 1914-ben Endre fia, majd 1920-ban
Márta lánya.

Áprily a Nyugat első
nemzedékének kortársa, sok mindenben hasonló hatások alatt fejlődik költői
tehetsége. Semmivel sem kisebbrendű formaművész azoknál. Benne azonban
nincsenek újító, irodalmi forradalmat tervező vagy szervező vágyak. Az ebben
az időben szórványosan megjelenő versei esztétikai értékben egyenrangúak a
nagyváradi Holnap, majd a budapesti Nyugat költészetének javával. Kezdetben
kizárólag Erdélyhez tartozik, akkor is, amikor Erdély még Magyarország keleti
része, akkor is, amikor Erdély Románia nyugati része. Kötettel azonban
viszonylag későn - harmincnégy éves korában jelentkezik, amikor a királyi
Romániában önálló arculatát alakítja az erdélyi magyar irodalom. 1921-ben
megjelenik első kötete Falusi elégia
címmel, 23-ban az Esti párbeszéd
című második kötete. Ekkor már az Áprily költői nevet használja kötetei
szerzőjeként. A két kötet Budapesten egy kötetben jelenik meg Versek
címmel. Költészetét kezdettől végig áthatja az erdélyi táj és a görög
mitológia élménye, s mindvégig mélységes köze marad a kemény moralitású
protestantizmushoz.
1926-ban Kolozsvárra
költöznek; abban a kollégiumban tanít, ahol egykor maga is tanult. Részt vesz
a marosvécsi író-találkozón, majd ezt követően elvállalja az Erdélyi Helikon
folyóirat szerkesztését.
1929-ben hosszas
megfontolás után áttelepül Magyarországra; a Lónyai utcai református gimnázium
tanára lesz. Itt tanít, közben szerkeszti Protestáns Szemle folyóiratot. Ekkor
jelenik meg az Idahegyi pásztorok
című verses drámája is.
1934-ben kinevezik a
Baár-Madas Leánynevelő Intézet igazgatójának, s mint ilyen a következő évben
Észak- és Nyugat-Európában féléves tanulmányi körutat tesz. Ezt követően
jelenik meg A
láthatatlan írás
című kötete.
Kiváló tanár,
iskolaigazgatónak is eszményi; egykori tanítványai mindig az elragadtatott
szeretet hangján emlékeznek óráira is, intézkedéseire is. De ha szerkeszteni
kell, ugyanilyen egyszerre fegyelmet tartó és szeretetreméltóan méltányos
irodalomszervező. Úgy protestáns, hogy soha semmiféle vallási balítélete
nincs, számára a hitvallás az önmagával szemben is szigorú erkölcsösséget, az
emberek szeretetét, az embertelenség tagadását jelenti. Harmonikus és szelíd
költészetében talán ezért oly gyakori az elégikus hang, sőt a régi értelemben
vett kifejezett elégia. A természet, a családi élet, a
kultúra pedig mintegy menedék a külvilág ellen. Tisztelt költő, ámbár
soha semmiféle irodalmi körhöz nem tartozik. Helye voltaképpen a Nyugat körül
lehetne, de idegen tőle a Nyugat viszonylagos polgári baloldalisága.
1942-ben – mivel nagy
honvágya van Erdély után – földet vesz, és boronaházat építtet magának
Parajdon, és ideiglenes visszaköltözik oda. De az időt visszaforgatni nem
lehet; nem találja meg azt, amit keresett: a gyermekkor hangulatát. Ezért a
következő évben visszatér Magyarországra, és miután nyugdíjazását kéri, a
Visegrád melletti Szentgyörgypusztán vásárol telket, és építkezésbe kezd. Itt
telepszik le, távol a városi zajtól, a természet közvetlen közelében.

Immár nyugdíjasként
állást vállal a Református Conventnél, de ez a munka már inkább csak hobby
számára; valójában most már csak az irodalomnak él. Egyre népszerűbb.
Olvassák, szeretik; a pedagógust és szerkesztőt tisztelik, és annyira
mindenkié, akiben emberséges érzelmek élnek, hogy senki sem mondhatja a
magáénak. Verseskönyveinek mindig sikere van, de sem irodalmi szenzációt,
sem ellentmondást nem keltenek egyik oldalon sem.

A szovjet megszállás
után egy ideig sajátos helyzetbe kerül. A személyi kultusz irodalomra is
ránehezedő dogmatizmusa nem tud mit kezdeni ezzel a szépséggel politizáló,
lelke összhangját hibátlan, évezredek formai örökségét mindenki számára
érthetően felhasználó, lírává csiszoló költészettel. Úgy is mondhatjuk, hogy
vagy egy évtizedig ,,mellőzött".

Mellőzött, de nem
kirekesztett; látszólag idegen, akit mégsem tekintenek ellenségnek vagy akár
csak visszahúzó erőnek. Ez a viszonylagos mellőzöttség bontakoztatja ki a
tehetsége jellegéből következő kitűnő műfordítót. És egész kultúránk sokat
köszönhet annak, hogy Áprily Lajos vagy egy évtizeden át kénytelen
műfordításból megélni. A kiadók szinte versengenek érte. A klasszikus orosz és
a modern szovjet költészetnek ő az egyik legfontosabb - és legszínvonalasabb -
tolmácsa. Így született meg Puskin Anyeginjének remekmívű modern
fordítása. Ez a magyar Anyegin méltóan sorakozik Áprily többi műfordítói
főműve - Ibsen Peer Gyntje és Schiller Wallensteinje - mellé.
Ezeken kívül kötetre menő sokaságát tolmácsolja a világirodalomnak.
Költészetének
közértékelésében döntő fordulat áll be 1957-ben. Ekkor végre megjelenik Ábel füstje
című gyűjteményes kötete, amelynek kétharmada gondos válogatás valamennyi
korábbi verseskönyvéből, egyharmada azonban az újabb verseknek sora, amelyeket
a háború borzalmai és a ,,mellőzöttség" lélekbeli
nyugalma idején írt.

És a kritika egyszerre
egyöntetűen elámul: az immár hetvenéves poétában felfedezik korunk egyik
legnagyobb magyar költőjét. És még több mint tíz év adatott neki, hogy
élvezhesse a nyugodt dicsőséget. Megkap minden elismerést, 1962-ben a Munka
Érdemrend arany fokozatával tüntetik ki, 64-ben megjelenik válogatott
műfordításainak kötete az Aranyszarvas,
majd ezt követően még három másik kötete is napvilágot lát (Fecskék,
őzek farkasok, jelentés a völgyből, A kor falára).

Szelíd, derűs,
dicsőséggel teljes öregkort élhet családi körben (felesége 1961-ben hal meg),
a természet ölén. Most már az egész irodalom számára nyilvánvaló, hogy
lírájában azt a színvonalas, kulturált benső összhangot fogalmazta meg,
amelyre minden emberséges ember vágyakozik, és amelynek eléréséhez még
segítséget is ad az Áprily-versek olvasása.
1967. augusztus 6-án –
néhány hónappal 80. születésnapja előtt – a halál véglegesen elnémította a XX.
század magyar költészetének ezt a legvonzóbb egyéniségét, aki szerényen és
mégis önérzettel így jellemezte önmagát: „Ember voltam, remegő, daloló.”
Áprily ma már
beletartozik klasszikus költőink névsorába, visegrádi sírjához ki-kijárnak
hajdani tanítványai, verseinek kedvelői, egykori barátai, hogy tiszteletadóan
idézzék fel hibátlan művészetét és szeretetre méltó emberségességét. Ma már
kimondhatjuk: az egyik legnagyobb költő és a legnagyszerűbb ember volt.
Szerénysége ma már nem tiltakozhatik.
/PPL/
