Egy hollandus Erdélyországban

APÁCZAI CSERE JÁNOS
Talán sütött a nap, amikor
Apáczai Csere János összecókmókolódott 1648 tavaszán, szekérre ült, s elindult
Erdélyből Hollandiába. Világbíró távolság ez akkoriban. Ha valaki útra kelt s
visszatért a távoli földről, fejjel lett magasabb az otthonmaradottaknál.
Apáczai tanulni ment Hollandiába, Geleji Katona István püspök küldte őt,
forgolódjon, okosodjon a pápistaellenesek új országában. A kivívott szabadsággal
jól sáfárkodtak a gazdagodó németalföldi polgárok, s az Erdélyből jött nyitott
szemű, bölcsességre éhes magyarnak volt mit tanulnia. Tudós alkat, kamaszkorát
könyvek között töltötte, otthona itt is a könyvtár, de Hollandiában nem csupán a
tudomány bűvöli.
Új világ tárul csodálkozó
szemei elé: polgárotthonok tisztasága, kikötőkben sürgölődő hajók sokasága,
távoli földrészekről ideverődött emberek nyüzsgő forgataga, kereskedők tornyos
áruhalmazai – a szorgalom s a munka megbecsülése, tisztelete. Háborús évtizedek
után termékeny béke: itt a nincstelen hisz élete, sorsa jobbra fordultában. Itt
nem a fejedelem parancsa, kancellária rendelete nógatja munkára az embereket,
jobbágyot földesúri önkény robotra nem kötelez. Lehet dolgozni, lehet élni:
szorgalmának mindenki maga élvezi gyümölcsét. Itt haszonnal jár a bölcsesség,
érdemes tanulni mechanikát, fizikát, matematikát, csillagászatot, optikát,
mindenféle tudományt: messzebbre merészkednek a hajók, gyorsabban dolgoznak a
gépek, ha irányítóik gondolkodó emberek.
Apáczai tanul, gondolkodik.
Nyitva a szeme.
Erdélyben évekig rágta a
latin nyelvtanokat, megtanult minden grammatikai szabályt, özönét a rendhagyó
főneveknek, igéknek, s most nap mint nap érzi: Hollandiában a sok agyát dohosító
szabály semmit nem ér. Itt nyelveket azért tanulnak az emberek, hogy bátrabban
indulhassanak új világok felé; ismerkednek latin, görög, héber szövegekkel, mert
a megismerés csodálatos képességét ízlelgetik, s a tanulás e csodálatos
képességet növeszti nagyra bennük. Az iskola itt életre nevel: szorgalmas
munkára, gondolkodásra. S tudományokat anyanyelvükön tanulnak a hollandusok, így
lesznek már fiatalon ismerősek a világ titokzatos, de megismerhető csodáiban.
Iskolát nemcsak papok járnak, de tengerészek, kereskedők, hivatalnokok, minden
rendű és rangú polgár, aki maga sorsa, országa emelkedése érdekében akar
munkálkodni, élni.
A közjó itt
mindennapi valóság, nem biblikus idézet.
Varázslatos világ öleli
körül az ifjú Apáczai Csere Jánost. S a szerelem: Aletta van der Maet. A
törékeny holland polgárlány igéző szemei is e boldog hollandus élethez kötözik
az Erdélyből ideszabadult ifjú magyart. Hollandusként él Hollandiában.
Aztán 1653 tavaszán – ötévi
távollét után – hazaindul. Mert hívja Erdély. Mert visszavárja a gyulafehérvári
kollégium. Mert álmában magyarul mosolyog. Anyanyelvén írott tankönyvét, a Magyar Enciklopédiá-t már
nem tudja befejezni, az elkészült íveket a nyomdásznál Utrechtben hagyja, s
indul; Erdély felé szekerezik feleségével, gyermekével az ifjú doktor, tudós
Apáczai Csere János.
Erdély nem Hollandia. Itt a
fejedelem parancsol, s hogy ki mit tehet, fejedelmi szava dönti el.
Államéletben, iskolában az egyház vezetői, a hit bürokratái uralkodnak. Akik a
szabályok engedelmes megtartásának, a hit gondolkodás nélküli tiszteletének
köszönhetik magas méltóságukat. Ezt tanulták. Ezt tanítják. Apáczai
osztálytanító lesz Gyulafehérvárott, s megszerzett nagy tudása helyett
taníthatja az előírt tananyagot. Latin nyelvtani szabályokat!
Aki Erdélyben diák, a
szabályokat jól megtanulja: évekig sulykolják fejébe megtartásuk fontosságát. A
nyelvtan paragrafusait később tán elfelejti, de életreszólóan eszébe vési: a
szabályokat tisztelni kell. Az életbenmaradás feltétele a szófogadás. „A tisztán
logikus tisztán szamár” – mondja Apáczai. Az erdélyi iskolát járt ember tudja a
latin szabályokat. De nem tud latinul gondolkodni. Magyarul sem, hisz
anyanyelvén gondolkodni nem tanította senki sem.
A hollandus lelkű Apáczai
nem akar tisztán szamarakat nevelni.
Bemutatkozó beszédében a tudományok tanulásának fontosságáról beszél. Bölcsen,
de nem okosan. A tudomány fontosságát hangsúlyozza olyan emberek körében,
akiknek fejében nyelvtani szabályok, ódon regulák gyepes gyűjteménye
helyettesíti a tudományt, tudást.
S mintha nem csupán az
iskolaszerkezet megváltoztatására gondolna a lelkes hollandus Erdélyországban;
így beszél: „Akik azt sugdossák közöttetek, hogy az ősök szokásán nem kell
változtatni, azoknak tudniuk kellene, hogy az ősi szokásokhoz való ragaszkodás
semmi más, mint a tévedések káros belénkrögződése. Figyeljenek az ilyenek azokra
a változásokra, melyek napról napra szemünk láttára születnek mind a politikai
és házi életben, mind az egyházban és másutt – az iskolákban is.”
Elhangzott a gyulafehérvári
kollégiumban, 1654. január 11-én!
Ez idő tájt már nyomták
Utrechtben a Magyar
Enciklopédiá-t, amelynek 1655-ben megjelent szövegében, a történeti
eseményeket elbeszélő részben így ír Apáczai: „Károly angliai
királynak a parlamentum fejszével véseté fejét. És azóltától fogva királyt soha
nem akarnak álltatni.”

Erdélyben vagyunk, II.
Rákóczi György fejedelem erőszakos uralkodásának utolsó éveiben.
Magyar Enciklopédia, Tizedik
rész: „A titulus nélkül való tyrannus az, aki az országot maga megadása előtt
csalárdsággal avagy erővel hajtja maga alá. Ennek akármely közember ellene
állhat, és csak módját ejthesse, szabad megölni, mindaddig, míg a nép és a
polgári társaság meggyőzettetvén, az ő méltóságát őneki nem engedi.”
Lehet, hogy II. Rákóczi
György fejét is fejszével kellene törzsétől elválasztani népének, országának
megkönnyebbülésére, szabadulására?
1655. szeptember 24-én a
fejedelem jelenlétében Apáczai nyilvános vitára kényszerül. Ellenfele Basirius
Izsák professzor, a gyulafehérvári kollégium igazgatója. A lefejezett Károly
angol király idemenekült gyóntatója.
Kéziratos töredékek,
jegyzőkönyvi kivonatok tudósítanak e vitáról. Basirius gyűlölte a forradalmas
eszméket füstölgő independenseket, a puritánusok radikálisait, akik merészek
voltak lefejezni a felkent királyt! Ügyes szónoki fogással elmosta a különbséget
az egyház megtisztítását szorgalmazó presbiteriánusok s a társadalmi
felfordulást kívánó independensek között: a szabályszegők, a változást akarók
felforgatják az iskolát, aztán az egyházat, aztán az országot, s végtére – mint
Angliában – itt is porba hull az uralkodó feje.
Okos érvekkel védekezett
Apáczai, a Bibliából merített bölcs idézetekkel. De nem hitvita volt ez,
amelyben a bölcsebb s felkészültebb tudósé a pálma. A fejedelem végig sem
hallgatta Apáczai érvelését, aki bizonyítani kívánta, milyen hatalmas a
különbség presbiteriánusok s independensek között. Apáczai teológiai
különbségről beszélt. A fejedelem – uralkodó volt, nem hittudós – a politikai
azonosságot érzékelte; a veszélyt, amely megingathatja trónját, ha megsokasodnak
ingatag birodalmában az önállóan gondolkodó emberek. Nem sokat teketóriázik,
teológiai bölcsességeket mérlegelni nincs türelme. Vádol: „A
presbiteriánizmus út az independentizmushoz.”
Tanártársai körében,
ellenségek gyűrűjében áll Apáczai. Fejjel magasodik látóhatáruk fölé szelleme;
egyedül van. „Kegyelmes uram, természetesen így mondják” – ennyit
válaszol a tajtékzó fejedelemnek.
Természetesen így mondják. Védekezik?
Vádol? Vagy lelkében e pillanatban világosodik meg a rettentő gondolat: aki
Erdélyben új eszmékről beszél, aki a rárakódott szennytől kívánja egyházát
megtisztítani, aki szófogadás helyett gondolkodásra akarja nevelni a fiatalokat
– aki gondolkodik, az
mindegy, minek nevezi magát, okos teológus érvekkel hogyan sáncolja körül
felvilágosult szellemét, mondja magát akár presbiteriánusnak, akár
independensnek, a fejedelmi önkény számára egyként kárhozatos, veszélyes ember.
Fortiustól tanulta: „Az
az erős vitéz, ki ellenségeinek fegyvert mer ajánlani.”
Ha Gyulafehérvárott nem
taníthat, tanít máshol. Kolozsvárra megy, iskolát teremt a semmiből. 1656.
november 20-án tanárok s hallgatók népes gyülekezete előtt az
iskolák fölöttébb szükséges voltáról és a magyaroknál való barbár állapotuk
okairól beszél. Magánórákat tart, ír,
vitairatot szerkeszt, tervezetet készít, amelyben egy létesítendő erdélyi
egyetem körvonalai bontakoznak, s költségvetést mellékel, bizonyítani:
ugyanannyi pénzből gazdálkodva több hallgatót s nagyobb tudásra nevelne
Kolozsvárott, mint tették korábban a költséges gyulafehérvári kollégiumban az
idegen professzorok.
„…minden gondolatomat az
a vágy foglalta le, hogy segítsek szülőhazámon.”
Tanított: gondolatokból
épített templomot.
Amikor meghalt, hadsereg
maradt állva mögötte: gondolkodó magyarok. Maroknyi sereg: a jövő lehetősége.
/Szigethy Gábor/