A kegyelem
Te mit teszel, ha a buszon a
lábadra lépnek? Vagy valaki eléd tolakodik a
pénztárnál? Ha a tömegben lökdösődni kezdenek?
Nekem - bár általában nem lépek más lábára, és nem tolakodom mások elé -
legtöbbször átcikázik az agyamon: te szemét, te pofátlan, te agresszív, hát
csak eddig jutottál? Azaz, nem mutatom ki agressziómat, de belül fortyogok, és
lenézem azt, aki vétett ellenem.
Vannak azonban pillanatok, amikor
sem agresszív válaszaim, sem agresszív gondolataim nincsenek. Ki tudok szállni
abból a játszmából, amelyben a pénztárnál, a buszon vagy a tömegben eddig
részt vettem. Ha nem is szeretettel, de tárgyilagosan vizsgálom a helyzetet,
többé nem vagyok az "örök jelen" foglya.
Azt hiszem, az isteni kegyelem
igazából nem is az, hogy ki tudok lépni a helyzetből, hanem az, hogy
megtapasztalhatom, rájöhetek, hogy ki lehet lépni.
Rájöhetek, hogy ami eddig történt, nem volt szükségszerű. Meríthetek a valahol
létező harmonikus világból, örök igazságból, mennyei, angyali gondviselésből,
rendből, türelemből. Az isteni kegyelem tulajdonképpen nem a "jóság”, hanem az
a tény, hogy a jót, az önmagamban szunnyadó rendet és a belém kódolt
békességet megtalálhatom. És hogy szabadon választhatok.
Kegyelem az, ha a rossz levegőjű
városból kilépve az erdőkben nyugalmat találhatok,
ha a legnagyobb káoszban és reménytelenségben egyszer csak újra megtalálom az
elvesztett életfonalat. Ha erőt kapok ahhoz, hogy rendetlen szobámat és
rendetlen gondolataimat rendbe szedjem. Ha nem aprózom el magam, és képes
vagyok egyetlen dologra koncentrálni. Ha van annyi nyugalom és higgadtság
bennem, hogy meg tudom ítélni: mi jó, mi rossz, ki hiteles és ki nem. Ha
tudatosítani tudom, ha megélem és mással is meg tudom értetni, hogy egyetlen
igazság létezik: az, ami valóban VAN, amit valóban gondolunk. Az a gondolat,
amit egyedül Isten lát.
A kegyelem nem kevesebb, mint hogy megtanulhatunk
Isten szemével nézni.
Magunkra is, másokra is.
/Sárosdi Kristóf/