Továbbgondolásra…

 

"Elég egyetlen hazugság a szülők vagy tanítók részéről,
és az ifjú személyiség elkerülhetetlen bizalmatlansággal kezdi mustrálgatni egész környezetét…"
/Stefan Zweig/
 
"A legnagyobb rémület, amely egy gyermek szívét marcangolhatja: az, hogy nem szeretik. A pokoltól sem fél úgy, mint attól, hogy visszalökik, elutasítják. Azt hiszem, nincs ember a világon, aki kisebb-nagyobb mértékben ne érezte volna a visszautasítás gyötrelmét. A mellőzés haragot szül, és a harag valami bűnt a mellőzés megbosszulására; a bűn pedig bűntudattal jár: íme, az emberiség története! Azt hiszem, ha a visszautasítást, a mellőzést ki lehetne küszöbölni, az ember természete is megváltoznék."
/John Steinbeck /
 
A tanító csakis szent hivatására felkészülten léphet az iskolába. Egész magatartásának vidámságból, komolyságból és méltóságból kell összetevődnie: szeretettel teljes, megértő atya gyermekei között. A tanító viselkedésének finomnak, kifogástalannak és nemesnek kell lennie; csak így lehet gyermekeket nevelni és képezni!”
/Brunszvik Teréz/
 
"Ha a tanító csak tárgyát szereti, jó tanító. Ha a tanító csak a tanulót szereti, mint az apa vagy az anya, jobb annál a tanítónál, aki minden könyvet elolvasott, de nem szereti sem a tárgyát, sem a tanulókat.
Ha a tanító egyesíti magában a tárgy és a tanulók szeretetét  -  tökéletes tanító."
/Lev Nyikolajevics Tolsztoj/
 
(A pedagógus) „… tanítványainak jó s dicséretes példát adjon;
elég tudós legyen, mint atyjuk szeresse és tanítsa őket világosan, röviden és teljességesen!”
/Apáczai Csere János/
 
"Ha a tudománnyal akarod nevelni a tanulót, szeresd tudományodat és tudd, és akkor a tanulók megszeretnek téged is, a tudományt is, és neveled őket; de ha te magad nem szereted azt, bármennyire is kényszerítsd magad a tanításra, a tudomány nem fejt ki nevelő hatást."
/Lev Nyikolajevics Tolsztoj/
 
"A magyartanár munkája misszió:
íróinkat, a holtakat is, élő törekvések igazolásaként, tekintélyes szövetségesként idézheti;
a magyartanár eleven erővé teheti, amit a legnagyobbak küzdelmes századok során a nép fennmaradásáért, összetartozásáért munkálkodva teremtettek.
A magyartanárok komoly ellenerőt teremthetnek a nemzetet szétziláló tendenciákkal szemben."
/Németh László/
 
„Lehet, hogy a tudomány lett óriási, de az is lehet, hogy az ember vált törpévé.
Talán, miközben letérdel az atomokhoz, az ember lelke is atomnyivá törpül.
A specialista talán gyáva csupán, aki nem mer kitekinteni szűk kalitkájából.
/John Steinbeck/
 
„Tudnod kell, hogy az emberek nem ok nélkül ragaszkodnak a középszerűhöz, a zavaroshoz, az illúziókhoz és a szobatiszta félismeretekhez, tehát a műveletlenséghez! Mert a műveltség annyi, mint az igazságnak, minden dolog igaz ismeretének feltárása és elviselése. S az igazat elviselni mindig nagyon nehéz. A műveltséghez, tehát a valóság és igazság megismeréséhez rendkívüli bátorság kell.”
/?/
 
„Ha olyannak fogadjuk el az embert amilyen, bűnt követünk el ellene. El kell hitetnünk vele, hogy olyan, amilyennek látni szeretnénk, és akkor előbb-utóbb olyanná válik!”
/Johann Wolfgang Goethe/
 
„Olyan munkát keress magadnak, amiben örömödet leled, és akkor nem kell többé egy napot sem dolgoznod az életben!”
/Konfucius/
 
"Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk."
(Szent-Györgyi Albert)
 
„… a nehézségek, kudarcok, sikertelenségek, visszaesések az élet magától adódó ráadásai, amelyek révén növekedünk és érlelődünk.”
/Antoine de Saint-Exupery/
 
"A gyermeknek nem drága külsőség és sok játék kell,
hanem a család melege, szeretete és békéje.
Ezt a légkört pedig csak olyan szülők tudják megadni neki,
akik békességben vannak Istennel, emberrel, önmagukkal,
és ezért tudnak szeretni."
/Bolberitz Pál/