Hogyan írjunk műelemzést?
A műelemzés lényegében a mű próbája, vagyis egyfajta értő analízis, mely a mű
értékének vagy értéktelenségének bizonyítását szolgálja. Ugyanígy próbája
azonban az elemzőnek is: vizsgázik a kritikus vagy a teoretikus, esetleg egy-egy
teória, pontosan itt, a szembesítésnél, az alkalmazásnál. A kritikus próbára
teszi a művet, a mű pedig a kritikust.
Sokféleképen elemezhetünk egy művet, mégis valamennyi műelemző eljárás - ha
különböző úton is -, egy cél felé halad: a műalkotás törvényeinek felkeresése,
feltárása felé, s kiemelt szempontok szerint jelentős tapasztalati forrásnak,
próbának tekintik konkrét műalkotások konkrét elemzéseit. Az analízis valamennyi
fajtájára vonatkozik az, hogy annyiban helyes, amennyiben képes a választott
műhöz hasonlatossá válni, illetve eszközeit, alapelveit, lépéseit ahhoz szabni.
Kiindulópontunk tehát: minden műelemzés kötöttsége az, hogy alkalmazkodnia kell
tárgyának, anyagának, vagyis a műalkotásnak a törvényeihez.
Mikor műelemzést írunk, vegyük figyelembe a következő formalitásokat:
Az elemzést bekezdésekre kell tagolni, emellett betartani a hármas egységet: a
bekezdést általában tételmondattal kell kezdeni, amely magában foglalja a
bekezdésekben tárgyalt téma egészét. A tételmondat kifejtéséből áll a bekezdés
tartalma. Egy bekezdés általában 5-8 összetett mondatból áll, a bekezdés
lezárása pedig utaló mondattal történik, aminek feladata az átvezetés a
következő bekezdéshez, tartva ezzel az elemzés gördülékenységét és logikai
menetét.
Bevezetés: feladata nem az életrajz, hanem a költő pályájának általános
bevezetése, költészetének világirodalmi elhelyezése. A stílustörténeti
behatárolás problémás lehet, ha egy költőt nehéz korstílushoz kötni, ez esetben
azonban jelezni kell, hogy az elemző felismerte a problémát. A bevezetés
általában egy bekezdésből áll.
Tárgyalás: több bekezdésre érdemes tagolni. Itt a mű konkrét elemzése a
feladat, ezért érdemes idézetekkel alátámasztani a saját gondolatainkat minden
olyan helyen, ahol vélekedésünk nem a mű teljes egészére, hanem egy konkrét
egységre, például versszakra vagy bekezdésre, esetleg fejezetre vonatkozik.
Befejezés: egyfajta összegzést érdemes írni mind az elemzett mű, mind a
költő, mind pedig saját vizsgálódásunk végszavaként. A befejezés - a bekezdéshez
hasonlóan - általában egyetlen bekezdésből áll, s fontos célja, hogy
megnyugtassa az olvasót. Nem szabad, hogy az elemzésünket tanulmányozók úgy
érezzék, hogy lezáratlan, konklúziót nélkülöző elemzést kellett olvasniuk.
Egy mű elemzésének talán egyik legfontosabb mozzanata a stíluselemzés,
melyen keresztül szinte az egész műről átható képet kaphatunk. A stíluselemzés
valamely írásmű külső, formai, mindenekelőtt nyelvi-stilisztikai sajátosságainak
vizsgálata. E vizsgálat során nem szakadhatunk el a szöveg alkotójának
egyéniségétől sem, sőt esetenként tekintettel kell lennünk a szerző által
"elsőként célba vett" olvasó "igényszintjére" is. A stilisztikai vizsgálat
mindig csak a nyelvi analizálást jelenti, ezért csak kiegészítő része lehet a
komplex elemzésnek.
Az elemzés főbb fajtái a következők:
A generikus elemzés a művek vizsgálatához figyelembe veszi az alkotó
személyiségét, ismereteit és életkörülményeit, a mű keletkezési adatait, az
alkotás társadalmi és történelmi meghatározottságát. Érdemes ezt a módszert
használni, ha bőséges adat áll a rendelkezésünkre, viszont ügyeljünk arra, hogy
a stilisztikai szempontoktól ne távolodhatunk el túlzottan.
A szubjektív elemzés, melynek során saját közvetett, közvetlen
tapasztalatainkon keresztül elemzünk egy művet. Csak akkor szabad egy művet ily
módon elemeznünk, ha van kialakult esztétikai és stilisztikai világképünk és
ismeretünk.
A pszichológiai elemzés során azt figyeljük meg, hogy milyen
élményeket vált ki bennünk a mű, másrészt azokat a lelki folyamatokat kell
elemeznünk, amelyek vélhetően a mű sajátosságait létrehozták. Itt részben a
szerző, részben a szereplők pszichéjére gyakorolt hatásokat vizsgáljuk.
A strukturalista elemzés a szöveget olyan zárt rendszerként kezeli,
amelynek az elemei egymástól is és a rendszer egészétől is egyszerre
meghatározottak. Ez a zárt struktúra rétegekből áll, így vizsgálhatjuk ezek
hierarchikus szerkesztettségét, illetve lineáris felépítettségét is. A legkisebb
vizsgálandó elem a közlésegység: a szintagmától a mondatig terjedő
kifejezési egység. Szintagma: szószerkezet; két vagy több morfémának,
szóalaknak jelentésbeli és/vagy nyelvtani kapcsolata a szövegben.
Végül az informatikai elemzés, mely a kommunikációelméletnek megfelelően
üzenetnek tekinti a műt, ezért megfejtéséhez tudnunk kell, hogy milyen a
viszonya a jelrendszerhez. A módszer alkalmazásához jól kell ismernünk ezeket a
jelrendszereket, de azokat különösen, amelyeket a szerző használt. A nehézséget
a kettő távolságának áthidalása okozza. Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy az
alkotó a mű egészével vagy részével jelezni kíván valamit számunkra, ami a
valóságban, a szöveg szó szerinti értelmezésével esetleg nem ismerhető fel.
Például, ha a szerző egy kórház betegeinek jellemét, betegségük okait és
tüneteit mutatja be, lehetséges, hogy valójában egy korszak társadalmának
tipikus jellemrajzát mutatja be számunkra.
A novellaelemzés szempontjai:
1. A mű keletkezési körülményei és háttere
2. A cím elemzése
3. A téma kibontása, tehát nem a cselekmény elmondása, hanem a mű tartalmának
kérdésköre, a mondanivaló kifejtése
4. Szerkezeti kép
5. Jellemek, jellemábrázolás, rendszerek, módszerek
6. Konfliktusok
7. A mű eszmei mondanivalója, eszmeisége
8. Nyelv és stílus
9. A mű helye a szerző munkásságában, az irodalomban
10. Regény- és novellatípusokba való besorolás
11. Egyéb: helyszín, idő, további sajátosságok
Regények elemzésénél érdemes figyelembe venni az író életét, hátha ennek
ismeretében vagyunk csak képesek megérteni egy-egy mozzanatot a műben. Legyenek
áthatóbb ismereteink a regény keletkezésének körülményéről, illetve a költő
életének e korszakáról is - megkönnyítve dolgunkat az elemzés elkészítése során.
A drámaelemzés szempontjai:
1. A mű keletkezésének történelmi, társadalmi, életrajzi háttere
2. A cím értelmezése
3. A téma megnevezése és kibontása (miről szól, nagyvonalakban)
4. A dráma szerkezete (expozíció, konfliktus, drámai harc, tetőpont, megoldás);
felvonások
5. Műfaji jegyek (tragédia, komédia, tragikomédia)
6. A jellemek és azok rendszere
7. Konfliktusok (kapcsolatban a dráma szerkezetével)
8. Nyelvezet, dialógusok és monológok
9. A korstílus jegyei
10. A mű eszmeisége és mondanivalója; jelentésrétegei
11. A mű helye az író munkásságában és az irodalomban
A verselemzés szempontjai:
1. A mű keletkezési körülményei
2. A cím értelmezése
3. A vershelyzet értelmezése (a költő meghatározza saját helyzetét vagy a vers
keletkezési körülményeit)
4. Műfaj, műfaji sajátosságok
5. A mű szerkezeti felépítése
6. A vers képrendszere
7. A mű alapgondolata, a kifejezett érzelem
8. A költemény hangulata, hangneme
9. A mű nyelvi kifejezőeszközei (hangok, szóhasználat, szószerkezetek,
szóalkotás, mondatszerkesztés)
10. Stilisztikai formák, eszközök
szóképek: metaforák, szinesztézia, hasonlat
alakzatok: párhuzam, ellentét, ismétlés
rímek, alliterációk
11. Versforma, versritmus
12. A korstílus, a stílusirányzat, illetve ezok jegyei
13. A mű kapcsolódási pontjai, hasonlóságok más versekkel
14. A vers helye, szerepe a költő munkásságában
15. Egyéb szempontok, a saját véleményt kivéve
Versek elemzésénél a következőkre figyeljünk:
Nem a tartalom leírása a feladat, hanem a vers értelmezése: ritmikailag és
tartalmilag, ha megtörik a ritmus, van-e benne tartalmi törés is?
A vers műfaji besorolása, tartalomhoz való viszonyának vizsgálata.
A vers, a költő költészetén belül hova sorolható?
A verselésnél fontos az összevetés: ki alkotott még hasonló műveket a magyar-
illetve a világirodalomban?
Cím és tartalom viszonya: a cím értelmezése nyelvtani szempontok alapján.
Stíluskorszakok a versben: melyik stíluskorszak alkotóihoz sorolható az adott
szerző? Hogyan jelenik meg ez az adott műben?
Vizualitás és hanghatások a költeményben: milyen színekkel dolgozik a költő? Van
ennek jelentősége a tartalom szempontjából?
Költői eszközök keresése: alliterációk, hasonlatok, megszemélyesítés, metafora,
ellentmondás keresése.
Versszakok, szakaszok egymáshoz való viszonya.
Személyes vélemény a versről: irodalmi stílusban, indoklással, személyes
élménnyel kiegészítve.
A vers kulcsszavainak, kulcsmondatainak felismerése, idézete.
Elterjedt irodalmi műfajok:
Ballada: drámai feszültségű, szaggatott menetű, rövid, rendszerint
tragikus tárgyú verses kisepikai műfaj, párbeszédes, lírai elemekkel
Dal: egynemű érzelmet kifejező rövid lírai műfaj, eredetileg dallammal
együtt keletkezett
Ecloga: görög eredetű műfaj, eredetileg párbeszédes pásztorköltemény,
később gondolatok, érzések szembesítésére alkalmazott forma, melyben a pásztori
elemek átvitt értelműek
Elégia: görög eredetű műfaj, eredetileg disztichonokban írt hosszabb
költemény, lírai és epikai elemekkel, témája változó. Később: lírai műfaj,
elsősorban elégikus hangnem jellemzi
Életkép: a mindennapi élet valamely jellemző jelenetét ábrázoló kisebb
prózai vagy verses mű
Epigramma: görög eredetű műfaj, 1 fontos gondolat rövid,
rendszerint csattanóval végződő megfogalmazása. Eredetileg: disztichonban írott
felirat, főként sírfelirat
Eposz: verses nagyepikai forma
Himnusz: lírai műfaj, valamely istenséghez könyörgő, magasztaló
költemény, az istenség tetteiről szóló epikus elemekkel
Idill: ókor eredetű műfaj, egyszerű emberek, főként pásztorok életét
mutatja be eszményített módon
Novella: prózai kisepikai műfaj (elbeszélés)
Óda: fenséges tárgyról szóló, emelkedett hangú, ünnepi érzéseket,
magasztos gondolatokat kifejező lírai műfaj. Gyakran megszemélyesített
fogalomhoz vagy kiemelkedő személyhez szól
Paródia: valamilyen irodalmi mű vagy műfaj gúnyos utánzata, mely az
eredeti jellegzetességeit, modorosságait túlozza el
Példázat: erkölcsi célzatú jelképes tanító elbeszélés
Regény: prózai nagyepikai műfaj. Antik előzmények után a reneszánsz
irodalomban bontakozik ki, és az eposzt felváltva, az újkori irodalom
reprezentatív műfajává válik. Sok műfaji változata van
Románc: a balladánál derűsebb hangulatú kisebb elbeszélő költemény /
regénytípus / regényes színmű
Zsoltár: ószövetségi vallásos ének