MAGYAR NYELV
11. évfolyam
SZÖVEGTAN ÉS STÍLUS
1. Az iskolában használt szövegfajták
Az iskolai tanulási
folyamat során alkalmazott leggyakoribb szövegfajták a szóbeli feleket és
kiselőadás valamint az írásbeli értekezés és az esszé.
Az iskolai
feleletekben egy-egy tananyagrész elsajátításáról, a témában való
tájékozottságról adunk számot összefüggő szöveg formájában.
A kiselőadás
tudatos felkészülést igénylő élőszóbeli szövegfajta: a választott téma kifejtése
összegező vagy előremutató, néha mozgósító, figyelem-, érdeklődést felkeltő
jelleggel.
A hozzászólás
alkalmi jellegű megnyilatkozás, mely általában egy-egy elhangzó tanári kérdésre
adott válasz. Tartalmazhat véleményt, állásfoglalást, kiegészítést.
Az értekezés
olyan szövegmű, melyben hosszabban kifejtünk egy irodalmi, történelmi,
földrajzi, világnézeti, biológiai vagy egyéb témát, jelenséget. Ilyen
értekezések – természetesen magasabb fokon – a tudományos tanulmányok is.
Az értekezés
megírásának időrendi sorrendje a következő:
-
a cím
értelmezése (a téma pontos körülhatárolása),
-
az
anyaggyűjtés (a témához kapcsolódó anyag összegyűjtése különböző
forrásokból: szakkönyvekből, tapasztalatokból, kísérletekből stb.)
-
az anyag
elrendezése (részletes vázlat készítése – az összegyűjtött anyag
elrendezése a vázlat alapján),
-
a
megszövegezés.
Az anyaggyűjtés
egyik módszere a cédulázás.
Az értekezés
szerkezete – a tartalom bonyolultságától és terjedelmétől függően – több
részegységből áll:
– bevezetés
(ebbe kerül általában az értekezés céljának megjelölése, a feladat értelmezése;
a kifejtés, elemzés módszerének rövid jellemzése, a főbb szempontok megjelölése.
Ez a rész előremutat a szöveg egészére. Mindez az érdeklődés felébresztését is
szolgálja)
– főrész
(ez az értekező dolgozat legterjedelmesebb egysége. A dolgozatíró állításait a
tételmondatok tartalmazzák. A tételmondatok fontos állítások, megállapítások.
Állhatnak a bekezdés elején és a végén, de akár a közepén is.
– befejezés
(általában a szövegre visszatekintő, összefoglaló szerepe van)
Az értekező
dolgozat kifejtő részében, a magyarázatban, a bizonyításban és a cáfolásban
nagy szerep jut a logikai kapcsolatoknak (kapcsolatos, magyarázó, következtető,
ellentétes vagy választó összetett mondatoknak). A logikai kifejtés során
gyakran alkalmazunk példákat, párhuzamokat, hasonlatokat. A kijelentő mondatok
mellett feltehetünk úgynevezett szónoki-költői kérdéseket. A szónoki-költői
kérdés valójában nem kérdés, hanem kérdés formájában megfogalmazott állítás.
Erre a kérdésre nem várunk választ (az olvasótól!), csupán a stílus
élénkítésének, az érdeklődés felkeltésének az egyik eszköze.
Az esszé
átmeneti műfaj a gyakorlati és a szépirodalmi szövegmű között: a vizsgált kérdés
általában tudományos természetű, de kifejtésben a szöveg írója szépírói (költői)
eszközöket is alkalmaz. Felépítése, szerkesztése hasonló az értekezés
felépítéséhez, hangvétele azonban személyesebb, sőt néha szenvedélyes. Az írója
gyakran él a szónoki stílus alakzataival (felkiáltó mondatok, költői kérdések,
megszólítások), egyéni metaforákat, hasonlatokat alkalmaz. Ilyen formán az esszé
hasonlít a szónoki beszédhez is.
Néhány tanács a
dolgozatíráshoz:
-
a téma pontos
körülhatárolása,
-
a tartalmi
mondanivalóhoz megfelelő mondatfajták alkalmazása,
-
a közlés
tartalmához és műfajához igazodó hangnem megválasztása,
-
tömörség (kevés
szóval, röviden fejezd ki gondolataidat, kerüld a felesleges szavakat,
mondatokat!)
-
képszerűség (a
közlés szemléletességére való törekvés különféle szóképek, hasonlatok,
metaforák, jelzők, szólások alkalmazásával),
-
árnyaltság (a
mondanivalóhoz alkalmazkodó nyelvi eszközök tudatos megválasztása),
-
szabatosság (a
nyelvi elemek szabályos alkalmazása: helyes raghasználat, helyes
mondatszerkesztés, megfelelő szóhasználat stb.).
2. Vázlatkészítés
A vázlatkészítés
a tanulást, a megtanult anyag megértését, áttekinthetőségét, bevésésének
megkönnyítését segítő tevékenység.
(Tanulj meg
tanulni! Emeld ki, húzd alá a lényeges mondatokat, szövegrészeket! Az aláhúzott
részeket olvasd újra, így egy-egy tételmondat köré rendezed a tankönyvi
szöveget. Írd le a tételmondatokat szó szerint vagy sahét szavaiddal
megfogalmazva! Ezután csak a vázlatot nézd, és annak alapján próbáld meg
hangosan elmondani az anyagot, kifejteni a címben jelzett témát!)
A
vázlatkészítés hasonlít a címadáshoz: a vázlatpontokkal címszerűen
összefoglaljuk a szövegrészeket. Két vázlattípust különböztetünk meg:
–
a szempontvázlatok rövid
címekbe foglalják a szövegben kifejtett szempontokat, kérdéseket,
eseménymozzanatokat,
–
a részletezőbb, tartalmi vázlatok
rögzítik a legfontosabb tételmondatokat, az egyes szempontok kifejtésének a
menetét, megjelölik a szöveg fő részei közötti összefüggéseket.
A vázlatkészítés
közben (a tagolás, a szemléletesség, az áttekinthetőség céljából) római és arab
számokat, betűjeleket, szimbolikus jeleket, esetleg rövidítéseket használunk.
3. A jegyzetelés
A vázlatkészítés
egyik válfaja. Abban különbözik a vázlatkészítéstől, hogy a jegyzetet „hallás”
után, szóbeli előadás közben készítjük. (Egyidejű szövegértés és szövegalkotás)
Az előadásból igyekszünk kiszűrni a legfontosabb állításokat, a
tételmondatokat, és a belőlük fakadó következtetéseket, újabb gondolatokat,
példákat. A mechanikus követés helyett a szöveg jelentésbeli összefüggéseire
támaszkodva megpróbáljuk megérteni és átfogni a tartalmi szakaszokat. A
tételmondatokat számok és betűjelek segítségével vizuális vázlatba rendezzük.
(Ez fontos a későbbi eligazodás szempontjából.) Az egyszerűsített tartalmat –
kivonatot – egyszerűsített nyelvi eszközökkel rögzítjük.
4. A szövegösszefüggés megvalósításának
nyelvtani eszközei
A szöveg nem azonos
a mondatok véletlenszerű halmazával; a szöveg mondatai tartalmilag és
szerkezetileg egységet alkotnak, azaz a szöveg szerkesztmény.
A szöveg
mondatainak összetartozását, láncszerű összekapcsolódását a szövegösszetartó
erő (kohézió) biztosítja.
A szövegösszetartó
erőt (kohéziót) a szövegösszefüggés (kontextus) három síkja adja:
1.
nyelvtani (grammatikai)
összekapcsoltság
2.
jelentésbeli kapcsolatok
3.
a nyelven kívüli, valósághoz
(szituációhoz) kapcsolódó elemek
A
szövegösszetartó erő hatósugara:
-
a szöveg egészének vagy nagyobb
részének egységét teremti meg az átfogó, a globális kohézió a tartalmi-
jelentésbeli kapcsolóelemekkel;
-
a kisebb szövegelemek belső
összefüggését, a szövegben való folyamatos előrehaladást a lineáris kohézió a
grammatikai kapcsolóelemekkel.
A szöveg
tulajdonképpen: szerkezetek szerkezete. A bekezdések belső szerkezete,
elrendeződése adja a szöveg mikroszerkezetét. A mikroszövegek
szerveződéséből jön létre a szöveg makroszerkezete (a jelentésbeli
kapcsolatok segítségével); azt a következő szövegegységek alkotják: bevezetés –
főrész (vagy kifejtő rész) – befejezés.
5. A szövegösszefüggés nyelvtani (grammatikai)
kapcsolóelemei
1. A
határozott névelő. (Pontosan utal a már előbb megnevezett dologra,
jelenségre, fogalomra.)
2. A
kötőszók. (A mondategységeket /tagmondatokat/ egymáshoz viszonyítják, és
a mondategészet a szövegbe bekapcsolják.)
3. A
névmások. (Többféle nyelvtani szereppel rendelkeznek. A névmás más névszókat
helyettesítő szó, elvont jelentése van, csak a szövegkörnyezetben kapja meg
aktuális jelentését. Helyettesítő, tömörítő forma, segítségével elkerülhetjük a
szóismétlést.)
4. Ragok
és jelek rendszere. (Mondattá fűzik a szavakat, meghatározzák a szavak
mondatbeli szerepét, eszközei az egyeztetésnek /pl.: alany – állítmány
egyeztetése/).
5. A
határozószók és a névutók (szintén utaló és viszonyító feladatot látnak el:
Ne úgy csináld, hanem így! – mutatta a kezével.)
6. A
szórend és a mondatfonetikai eszközök, főként a hangsúly. (A szórenddel és
a hangsúllyal kiemelünk valamit, s annak adjuk a főszerepet.)
7. Az
új közléselem (réma), és az ismert rész (téma). (Minden mondatban arányosan
jelenik meg; ami az egyik mondatban új elem, az a következő mondatban már ismert
részként jelentkezik. Ez a jelenség szintén összefügg a hangsúlyozással – mindig
az új elem kap nyomatékot.)
6. A szövegösszefüggés
jelentésbeli kapcsolóelemei
A szöveget
nyelvtani kapcsolóelemei mellett a közös jelentés, a téma azonossága
teszi összefüggővé. A jelentésszintű kapcsolóelemeket az ismétlődés
gazdag, bonyolult jelentésbeli rendszere alkotja.
1.
Szó és szószerkezet ismétlése:
jelentéstani szempontból összefogja a szöveget. Az ismétlés jelenthet tartalmi
megerősítést, de színezhetik az ismétlést más-más hangulat, érzelmi töltés,
illetve egyazon érzés árnyalatai, fokozatai. Ilyen jellegűek a versek refrénjei:
„Esküszünk, esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk!”
2.
Az ismétlés további formái:
–
részleges ismétlés:
„Szép vagy , alföld, legalább nekem szép”
–
változat: „Elsők,
legjobbak, legkiválóbbak mi vagyunk!”
–
párhuzam: „Itt boruljon
rám a szemfödél, itt / Domborodjék a sír is fölöttem.”
–
ellentét: „Itt élned,
halnod kell.”
3.
A rokonértelműség az
ismétlődés sajátos formája. Az ilyen szavak jelentése azonos, vagy csak
árnyalati, fokozatbeli eltérésben különböznek, így lehetőséget adnak az
unalmasság, az egyhangúság elkerülésére.
4.
A nemfogalom és a
fajfogalom felváltó használata (állat – madár – veréb)
5.
A felsorolás – összetartó
erő lehet, ha a valóságot halmazként értelmezzük, és felsoroljuk a halmaz
elemeit. (Ebben az esetben a rész és az egész viszonya a felsorolás alapja.):
„Add ki a jussomat: pénzt paripát, fegyvert”
6.
A logikai – tartalmi elrendeződés:
a tagmondatok és mondategészek
logikai-tartalmi elrendezése során ok-okozat, általános-konkrét,
előzmény-következmény, időrend, figyelem felkeltése-oldása szerkesztési
alapszabályokra épülnek föl szövegeink. (Tegnap a
magyarórán – mivel nem készültem – egyest kaptam.)
7.
Magyarázó – kiegészítő közbevetések
is szerepet játszhatnak a jelentésbeli összefüggés megvalósításában; ezeket
általában zárójellel, két gondolatjellel vagy két vessző közé téve szerkesztjük
be a mondatba.
7. A stílusról általában
A stílus az
a kifejezésmód, az a sajátos nyelvhasználati mód, ahogyan a
társalgó ember, a szépíró, a tudós, a hivatalnok stb. szóban vagy írásban
kifejezi magát, vagyis mondanivalójának megfelelően válogat a rendelkezésére
álló nyelvi eszközök között, és a kiválasztott eszközöket a nyelv szabályai
szerint elrendezi.
A szó jelentésének
alapja a valóságra vonatkoztatás, a fogalmi jelentés, ehhez azonban még
sokféle jelhasználati szabály járul, amely megszabja a szó tipikus
szövegkörnyezetét, más szavakkal való kapcsolódási kötöttségeit és lehetőségeit,
érzelmi árnyalatát. Minden szó eleme a stílusnak. Egy szó jelentésének
elválaszthatatlan része az állandósult stílusérték, amely erősen hat a
szó felhasználhatóságára, választhatóságára. Az állandósult stílusértékkel
szorosan összefügg – bár hatásfokában nagyon különbözik tőle – a szavak
alkalmi stílusértéke. Ez csak az adott szövegben érvényesül, mert az egyéni
felhasználási mód teremti meg alkalmilag. Általában éppen a nyelvben adott
állandósult stílusérték egyéni elmozdításán, a szokásostól eltérő funkcióban
való felhasználásán alapszik.
A nyelv és stílus
kapcsolatát az a körülmény is jelzi, hogy a szavak egy részének a szótárban
ugyan több jelentése van, szövegbe helyezve azonban általában már csak egy
jelentésük érvényesül.
A tudatos, de
különösen a művészi szándékú választás és elrendezés a nyelvi elemek jelentését
nemcsak leszűkíti a szöveg tartalmának megfelelően, hanem új értékekkel is
felruházhatja. Minden nyelvi elemnek van tehát egy a szavak fogalmi jelentéséből
adódó elsődleges jelentése. Erre épülhet a jelek közötti viszonyokból, a
szövegösszefüggésből kialakuló másodlagos értelmi-hangulati-gondolati
többletjelentés. Ez a stílusban végbemenő jelentésgazdagító folyamat a jelek
számának növelése nélkül fokozza a szöveg kifejezőerejét, gazdagítja
jelentéstartalmát. A két jelentés a stílusban egyszerre hat, a másodlagos
jelentés mindig hozzáadódik az elsődlegeshez.
A mindennapi
közlésfolyamatban a beszélő általában nem az egész nyelv (általa ismert) teljes
állományából választ, amikor gondolatait nyelvi anyaggá formálja, hanem az adott
közlésfolyamat típusának megfelelően ennek a teljes rendszernek egy szűkebb
lehetőségéből, valamelyik nyelvváltozatból. Ezen alapszik a stílusrétegek
létezése.
8. Stílusrétegek
Stílusrétegnek
tehát az egyes nyelvváltozatokra épülő és ezért egymástól többé-kevésbé eltérő
tipikus kifejezésmódot nevezzük. Ez egyrészt jelenti a választás alapjául
szolgáló nyelvi réteg (nyelvváltozat) eltérő eszközkészletét, másrészt
sajátos stiláris követelményeket, amelyeknek egy-egy beszédhelyzetben meg
kell felelnünk. A stílusrétegek szorosan kötődnek tehát bizonyos tipikus
társadalmi érintkezési helyzetekhez, a gyakorlatban azonban nem határolódnak el
élesen egymástól; a téma, a műfaj, a közléshelyzet, a beszélő szándéka sokféle
átmenetet alakít ki az egyes stílusrétegek között.
A mai magyar
nyelvváltozatokra épülő legfőbb stílusrétegek a következők:
-
társalgási stílusréteg,
-
tudományos, szakmai stílusréteg,
-
publicisztikai stílusréteg,
-
közéleti írásbeliség: hivatalos
stílusréteg,
-
közéleti szóbeliség: előadói
(szónoki) stílusréteg,
-
szépirodalmi stílusréteg
A hallgatóhoz való
személyes viszonyt nyelvileg néha úgy fejezzük ki, hogy elmarasztaló vagy
fájdalmas mondanivalónkat enyhébb formában fejezzük ki. A hallgatót kímélő, a
mondanivalót enyhítő eljárást eufemizmusnak nevezzük. (Pl. öregség:
hajlott kor, az élet ősze, idősebb kor, stb.)
9. Stílusárnyalatok
A stílus valamilyen
módon mindig kifejezi a beszélő személyes kapcsolatát a témával, tartalommal. Ez
a viszony lehet közömbös is: ilyenkor semleges stílusban beszélünk.
Beszédünket azonban legtöbbször áthatja valamilyen érzelmi, hangulati
színeződés, s ennek megfelelően szoktunk különböző stílusárnyalatokról
beszélni.
A stílusárnyalat
a stílusnak az a sajátossága, amelyben megnyilatkozik a beszélő lelkiállapota,
valamint a hallgatóhoz, a beszédhelyzethez és a témához való személyes viszonya.
A stílusárnyalatok igen sokfélék; megnevezésükben hol lelkiállapotra utalunk (kedélyes,
tréfás, fennkölt), hol a helyzetet jelöljük meg (ünnepélyes), hol
pedig a beszélő és a hallgató viszonyát jelezzük vele (bizalmas, fesztelen,
családias). A stílusárnyalatot más szóval hangnemnek is szokás
nevezni.
A két
legszélsőségesebb hangnem a pátosz és a gúny, illetve a nekik
megfelelő patetikus és gúnyos stílus.
A pátosz
szenvedélyt, lelkesedést jelent; a beszélő ilyenkor feltétlen elismeréssel van
az iránt, amiről vagy akiről szól. A patetikus stílusra jellemző a pozitív,
ünnepélyes, fennkölt hangulatú szavak, kifejezések használata.
A gúny
általában elutasítást fejez ki: azon gúnyolódunk, aminek vagy akinek az értékét
kétségbe vonjuk, vagy amit határozottan károsnak, rossznak tartunk. A nyílt
gúnyt nyelvileg leginkább túlzással, nagyítással, néha pedig sértő, esetleg
durva hatású szavakkal fejezzük ki.
A gúny burkoltabb
formája az irónia; a káros, elítélendő, rossz jelenséget éppen
ellenkezőleg írjuk le, miközben érezzük, hogy a pozitív kifejezések használata
képtelenség, mert valójában az ellentétük az igaz.
A gúny mindkét
formája azzal távolít el valamitől, hogy kinevetteti velünk. Nevetést azonban
humor is kiválthat. A humor abban különbözik a gúnytól, hogy
megbocsátóan, kedéllyel, nemegyszer részvéttel kezeli azt, amin nevetünk.
A stílussal
felidézhetünk régebbi korokat, sajátos beszédmódot, jellemző környezetet,
helyzeteket. A nyelvi elemek ilyen, felidéző célzatú alkalmazását evokációnak
nevezzük. Ilyen lehetőséggel akkor élünk, ha pl. valakinek a beszédmódját,
szóhasználatát utánozzuk.
A nyelvi utánzásnak
az irodalomban kialakult igényes változata a stílusparódia, mely a
túlzás eszközeivel emeli ki a tartalmi és nyelvi jellegzetességeket, így hatása
általában nevettető.
Egy szöveg
stílusának jellemzésében – a hatás vizsgálatakor – minősíteni szoktuk
kifejezőerejét, expresszivitását. A stílust
egyrészt akkor
érezzük kifejezőnek, ha a beszélő maximálisan él azzal a lehetőséggel, hogy a
nyelvi elemek jelentése a felhasználáskor feltöltődhet alkalmi többlettel,
másodlagos jelentéssel.
másrészt a
stílus expresszivitásán azt értjük, hogy mennyire közvetíti az érzelmeket,
hangulatokat, a képzelet és a gondolatok mozgását, illetve hogy milyen mértékben
hat ebből a szempontból a hallgatóra.
Az expresszivitás
az erősítéssel fokozható (nagyítás, túlzás, gúnyos kicsinyítés,
kedveskedő kicsinyítés, stb.). Az erősítést szolgálhatja a nyelv zenei
eszközeinek felhasználása (kifejező hangváltozások, hanglejtés, szünet,
beszédtempó, stb.), expresszív érzelmi tartalmú szavak választása (archaizmus,
neologizmus, szakszó, argó, szókép, szólás, rokon és ellentétes jelentésű
szavak, stb.) és az ismétlések sokféle változata (egyszerű
ismétlés, halmozás, felsorolás, fokozás, stb.)
Egy embert mindig
meghatározza stílusa. A stílust viszont mindig kell, hogy befolyásolja a
mindenkori illem; azaz azoknak a koronként változó szabályoknak az
összessége, amelyek a társadalmi érintkezés, a másokkal való viselkedés formáit
meghatározzák. A jó modornak, az illemtudásnak humanizáló értéke van, azaz
emberiessé, emberségessé, szelídebbé, jobbá tesz. De csak akkor, ha ez belső
meggyőződésből fakad. Ami mögött nincs meggyőződés, abban nincs meggyőző erő
sem. A hamis és hazug stílus hamar lelepleződik, és mögötte láthatóvá válik az
üres formalitás, a tartalom és gondolatnélküli ember.
10. A társalgási stílus jegyei, árnyalatai. A
művelt társalgás követelményei
A viszonylag
kötetlen társas érintkezésben használt tipikus nyelvi formákat összefoglalóan
társalgási stílusnak nevezzük.
Műfajai igen
sokfélék. A legalapvetőbbek: élőszóban két vagy több személy párbeszéde,
egy történet elbeszélése, írásban pedig a magánlevél, a nem
szépirodalmi napló. De a beszédhelyzettől, a beszélgetésben részt vevők
igényétől, a témától függően ezeknek számtalan, egymástól nagyon is
eltérő változata lehetséges.
Az átlag beszélőnek
a kötetlen társalgásban van a legnagyobb lehetősége személyiségének
kifejezésére. Ugyanakkor a társalgási stílusréteg – mint a társas érintkezés
nyelvi eszköze – sokféle kötöttségnek is alá van vetve: a hagyománynak, az
illemnek, a különféle társadalmi függőségeknek (köszönési és megszólítási
formák).
A társalgásnak
fontos kommunikációs jellemzője, hogy a hallgató ismert és általában jelen levő
személy, ezért is van e stílusban a beszélő és a hallgató közötti viszonynak
nagy szerepe.
E stílusrétegben
igen nagy az eltérés a stílusszintek között. Hiszen a szellemes,
tudatosan formált, művelt beszélgetés; a kész elemekből építkező, jellegtelen
néhány szavas párbeszéd és a mindennapi érintkezés igénytelen, sőt durva
szóváltása egyaránt „társalgás”.
A szabályok meg nem
tartása vagy önkényes módosítása is jelentést hordoz. Meglehetősen szigorú
szabályai vannak a köszönésnek, az udvariassági formák használatának, az
odafigyelési és válaszadási kötelezettségnek, a szó átvételének és átadásának,
az egyszerre beszélés elkerülésének, a hallgatóval való kapcsolat pontos
mérlegelésének.
A nyelvi
megformálás tekintetében egyik fő követelménye a társalgási stílusnak a
szókészlet gazdasága, árnyalatossága, egyéni színezete. Annak a célnak,
hogy a hallgatóra közvetlen és erőteljes hatást gyakoroljunk, csak a
hangulatokban gazdag, a beszélő érzelmeit kifejező változatos szóhasználat
felelhet meg.
A
mondatszerkesztésben is változatosságot kíván és enged is meg ez a stílusréteg.
Jól megfér céljaival a hiányos, sőt tagolatlan mondatok használata,
de nem idegen tőle a többszörös összetétel, az erős szerkesztettség sem, ha
világos felépítéssel párosul. A társalgási stílusban általában igen nagy szerepe
van a különböző mondatfajtáknak (tehát a mondatok modalitásának) és a
beszélő érzelmeit kifejező módosítószóknak és egyéb szervetlen
mondatrészleteknek (vagyis a másodlagos modalitásnak).
Az élőszóbeli
társalgás sikerességében fontos tényezők a nyelv zenei eszközei,
az árnyalatokat kifejező szórend, sőt a gesztusok is.
A társalgás sajátos
írásbeli műfaja a magánlevél. Témája az emberi élet egésze, célja nemcsak
tájékoztatás, hanem önkifejezés is. Legfőbb követelménye, hogy mondanivalónk a
megszerkesztés, a gondolatok leírás közben se veszítse el közvetlen, egyéni
színét, természetességét. A levélműfajnak is vannak kötöttségei. Koronként
változó mértékben és formában szabja meg a hagyomány a levél külső és belső
szerkezetét, udvariassági fordulatait, de még hangnemét is.
A társalgási stílus
érzékenyen tükrözi a társadalmi mozgásokat, elsősorban azokat, amelyek a
magatartást, az ízlést, az emberek közötti kapcsolatokat szabályozzák.
11. A közéleti és a hivatalos stílus
A közélet közérdekű
tevékenységünk színtere. Ide tartozik a politikai, társadalmi szervezetek
működése, a kormányzati, államigazgatási, a gazdasági, kulturális és más
irányító szervek tevékenysége.
A
közéleti írásbeliség sokféle
helyzetben, műfajban él, de mindig szorosan összefonódott hivatalok
tevékenységével, ezért az írásbeli közéleti stílus legfőbb jellemzői a
hivatalos stíluson lehet legjobban
értelmezni. Ez a stílusréteg a törvények, rendeletek, közlemények s általában
mindenfajta hivatalos érintkezés jellegzetes nyelvhasználati módja. A hivatalos
stílust meghatározó közléshelyzetet rendszerint az jellemzi, hogy a szöveg írója
többnyire nem magánszemélyként tölti be szerepét, hanem egy állami szerv,
hatóság vagy egy intézmény nevében szól, és a címzett is igen gyakran egy másik
intézmény. De ügyfélként bárki kapcsolatba kerülhet hivatallal, intézménnyel, és
ilyenkor a magánember stílusán is érződik, hogy állampolgári mivoltában
fogalmaz, illetve hogy így szólnak hozzá.
A hivatalos
stílus több nyelvi rétegre épül.
Fontos meghatározója a jogtudományi
szaknyelv és – a témától függően – más szakmai csoportnyelvek. Normáinak
emellett egyre inkább a köznyelvet,
az igényesebb szintű megnyilatkozásokban pedig az
irodalmi nyelvet kell követnie.
A közéleti
írások elsősorban tájékoztató
és felhívó szerepet töltenek
be; fontos vonásuk, hogy a nyelvi formában testet öltött tartalmuk nemegyszer
cselekvés értékű (kormánynyilatkozat,
bírósági ítélet, stb.) Mindezek miatt a hivatalos szövegekre jellemző a
szerkezeti és stílusbeli kötöttség.
A hivatalos
stílust leginkább szó- és kifejezéskészlete,
mondat- és szövegszerkesztési sajátosságai
alapján lehet jellemezni.
A pontosság,
egyértelműség kívánalma miatt a hivatalos szövegekben sajátos, elsősorban a
jogi szaknyelv szakszavai a
leggyakoribbak. A tárgyilagosság
– mint a hivatalos szövegek jellemző hangneme – szinte kizárja az érzelmileg,
hangulatilag változatosan árnyaló nyelvi elemek használatát, a stílus
személyességének lehetőségét. A tárgyilagossággal gyakran együtt jár a
személytelenség, a többes szám első
személyű (értesítjük, felszólítjuk, stb.) és egyes szám harmadik személyű
( a Hivatal értesíti, stb.) forma.
A hivatalos
stílusban különösen fontos a világos, egyértelmű
mondat- és szövegszerkesztés. A megértést nagyban
szolgálhatja a gondolatmenetet tükröző szövegtagolás:
a bekezdések és egyéb tagolási lehetőségek, pl. számok, betűjelek.
Hivatalos
stílusunk latin és német nyelvű minták szerint alakult, ezért sok ma is benne az
idegenszerűség: a
terjedelmes, sokelemű jelzős kapcsolatok, az igei származékok halmozása. Káros
vonás az elidegenítő, gyakran a felelősséget is megkerülő
személytelenség, a
bonyolultság, a bürokratikus
cifraság, és a
homályosság.
A
rossz stílusban megírt hivatalos szöveg
nem tölti be szerepét, mert olvasóját nem tájékoztatja,
sőt esetleg megzavarja. Ez a zavar elidegeníti
az embereket a közügyektől,
megnehezíti emberi, demokratikus jogaik gyakorlását. De károsak a hivatalos
stílus hibái azért is, mert kedvezőtlenül befolyásolják a köznyelvet, a
mindennapi nyelvhasználatot.
12. A publicisztikai stílusréteg jegyei,
rendeltetése
A publicista
elnevezés a latin publicare szóból származik, amelynek egyik jelentése „közhasználatra
ad”, „közhírré tesz”.
A sajtó feladata,
hogy bemutassa a politikai, gazdasági, társadalmi, kulturális élet
időszerű eseményeit, legfontosabb jelenségeit, problémáit, s így alakítsa
a közvéleményt.
Az újságíró
feladata, hogy elvi felelőséggel és meggyőző szándékkal elemezze, értékelje
a politikai, társadalmi, művelődési vagy más fontos kérdéseket, és azt irodalmi
nyelvi igényességgel megjelenítse azt.
A publicisztikai
stílus fogalmán tágabb értelemben a rádió és a televízió nyelvét értjük.
Az újságírás
műfajai: rövid, tömör hír; a hivatalos közlemény; a
részletesebben tájékoztató tudósítás, híradás; az író személyes
jelenléte folytán eleven, színes riport; a nevezetes személyekkel
készített interjú; a terjedelmesebb elemzést, értékelést tartalmazó
cikk, kritika; a rövid, csattanós, ironikus hangvételű glossza
(rövid terjedelmű, általában vitázó vagy bíráló szándékú írásmű, ironikus
hangvételű hozzászólás valamilyen politikai, közéleti, társadalmi, kulturális
vagy egyéb aktuális kérdéshez, jelenséghez).
Az újságírás a
nyelvhasználat sajátos területe. A sajtó nyelvében több nyelvi, illetve
stílusréteg keveredik. Erős benne a szépirodalmi és a tudományos
stílus hatása, de nem nélkülözheti a közéleti nyelvhasználat, ezen belül
az előadói és a hivatalos stílus elemeit sem. Az oldottság, közvetlenség
sokszor megkívánja a társalgási stílus fordulatainak használatát is.
A sajtó nyelvében
meghatározó szerepe van az időszerű vonatkozásoknak: jellemző a hely és
időmegjelölések, a nevek, az intézménynevek sűrű előfordulása, a rangok, címek
gyakori és hivatalosan pontos megnevezése. De az időszerűséget jelzi a sajtó
stílusában az újabb keletkezésű szavak gyakorisága is. (Alkalmanként
bizonyos nyelvi divatok megfertőzik a sajtó stílusát is.)
A magasabb szintű
publicisztika stílusára, szövegformálására a nyelvi megformálásban is az
igényesség jellemző. A publicisztikai írásokat áthatja a személyes,
nemegyszer szenvedélyes meggyőződés. Az indulati tartalmat jellegzetes
stílusalakzatok közvetítik: kérdések, felkiáltások, halmozások,
fokozások, párhuzamok és ellentétek stb. A világos
szerkesztést szolgálja a szöveg kapcsolóelemeinek tudatos, pontos alkalmazása.
Ezért a publicisztikai szövegben gyakoriak az előreutalások vagy
visszakapcsolások, a felvetésre, következtetésre, magyarázatra,
összefoglalásra utaló kifejezések. Mint az értelmi, mind az érzelmi hatást
erősíthetik a mottószerűen vagy a szöveg közben használt idézetek,
hivatkozások.
A jó publicista
találó, érdeklődést keltő címmel is fokozza írásának hatását. A jó cím
általában érdekes, rövid, nem árul el túl sokat a mondanivalóból, de valamit
jelez az író szándékából.
Az újságban közlő,
kifejező értéke lehet az írás képének is (betűk típusa, nagysága,
tördelése stb.)
A legismertebb
sajtótermékek:
-
napilapok: Magyar Nemzet,
Magyar Hírlap, Népszava, Népszabadság,
-
hetilapok: Magyar
Demokrata, Magyar Fórum, Heti Világgazdaság, Magyar Napló
-
irodalmi folyóiratok:
Hitel (Bp.) Alföld (Debrecen), Tiszatáj (Szeged), Jelenkor
(Pécs)
13. A közéleti és a hivatalos stílus jellemzői,
nemkívánatos tünetei
A közélet közérdekű
tevékenységünk színtere. Ide tartozik a politikai, társadalmi szervezetek
működése, a kormányzati, államigazgatási, a gazdasági, kulturális és más
irányító szervek tevékenysége.
A
közéleti írásbeliség sokféle
helyzetben, műfajban él, de mindig szorosan összefonódott hivatalok
tevékenységével, ezért az írásbeli közéleti stílus legfőbb jellemzői a
hivatalos stíluson lehet legjobban
értelmezni. Ez a stílusréteg a törvények, rendeletek, közlemények s általában
mindenfajta hivatalos érintkezés jellegzetes nyelvhasználati módja. A hivatalos
stílust meghatározó közléshelyzetet rendszerint az jellemzi, hogy a szöveg írója
többnyire nem magánszemélyként tölti be szerepét, hanem egy állami szerv,
hatóság vagy egy intézmény nevében szól, és a címzett is igen gyakran egy másik
intézmény. De ügyfélként bárki kapcsolatba kerülhet hivatallal, intézménnyel, és
ilyenkor a magánember stílusán is érződik, hogy állampolgári mivoltában
fogalmaz, illetve hogy így szólnak hozzá.
A hivatalos
stílus több nyelvi rétegre épül.
Fontos meghatározója a jogtudományi
szaknyelv és – a témától függően – más szakmai csoportnyelvek. Normáinak
emellett egyre inkább a köznyelvet,
az igényesebb szintű megnyilatkozásokban pedig az
irodalmi nyelvet kell követnie.
A közéleti
írások elsősorban tájékoztató
és felhívó szerepet töltenek
be; fontos vonásuk, hogy a nyelvi formában testet öltött tartalmuk nemegyszer
cselekvés értékű (kormánynyilatkozat,
bírósági ítélet, stb.) Mindezek miatt a hivatalos szövegekre jellemző a
szerkezeti és stílusbeli kötöttség.
A hivatalos
stílust leginkább szó- és kifejezéskészlete,
mondat- és szövegszerkesztési sajátosságai
alapján lehet jellemezni.
A pontosság,
egyértelműség kívánalma miatt a hivatalos szövegekben sajátos, elsősorban a
jogi szaknyelv szakszavai a
leggyakoribbak. A tárgyilagosság
– mint a hivatalos szövegek jellemző hangneme – szinte kizárja az érzelmileg,
hangulatilag változatosan árnyaló nyelvi elemek használatát, a stílus
személyességének lehetőségét. A tárgyilagossággal gyakran együtt jár a
személytelenség, a többes szám első
személyű (értesítjük, felszólítjuk, stb.) és egyes szám harmadik személyű
(A Hivatal értesíti, stb.) forma.
A hivatalos
stílusban különösen fontos a világos, egyértelmű
mondat- és szövegszerkesztés. A megértést nagyban
szolgálhatja a gondolatmenetet tükröző szövegtagolás:
a bekezdések és egyéb tagolási lehetőségek, pl. számok, betűjelek.
Hivatalos
stílusunk latin és német nyelvű minták szerint alakult, ezért sok ma is benne az
idegenszerűség: a
terjedelmes, sokelemű jelzős kapcsolatok, az igei származékok halmozása. Káros
vonás az elidegenítő, gyakran a felelősséget is megkerülő
személytelenség, a
bonyolultság, a bürokratikus
cifraság, és a
homályosság.
A
rossz stílusban megírt hivatalos szöveg
nem tölti be szerepét, mert olvasóját nem tájékoztatja,
sőt esetleg megzavarja. Ez a zavar elidegeníti
az embereket a közügyektől,
megnehezíti emberi, demokratikus jogaik gyakorlását. De károsak a hivatalos
stílus hibái azért is, mert kedvezőtlenül befolyásolják a köznyelvet, a
mindennapi nyelvhasználatot.
14. A szónoki stílusréteg jegyei, rendeltetése
A szónoklat
tudománya a retorika.
Az előadói stílus a
közéleti stílus egyik változata. Önálló stílusréteggé teszi sajátos
kommunikációs helyzete: mindig nyilvános, ezért sokféleképpen szabályozott,
igényes nyelvhasználat és természeténél fogva mindig élőszó.
A szónoki beszéd
kifejezésének kétféle értelmezését ismerjük:
– szűkebb
értelemben: nagyobb hallgatóság számára készült, élőszóban elmondott prózai
műfaj. Ilyenek: pl. a politikai, törvényszéki, ünnepi, egyházi beszédek.
– tágabb
értelemben: minden olyan beszéd, amelyek az ember társadalmi életének
gyakorlata alakított ki, és amelyre a beszélő ember előre felkészül, amelynek
meghatározott formája és szerkezete van.
A szónoki beszéd
célja kettős: meggyőzés és cselekvésre buzdítás. A szónoki beszéd
hatása, azaz az általa létrehozott gondolati és lélektani folyamat annál
dinamikusabb, minél jobban gyönyörködtet a beszéd, minél szebb a nyelvezete, ha
logikai felépítése tiszta, világos; előadásmódja kellemes, meggyőző.
Az előadói
stílusréteg legfontosabb műfajai: a tárgyalás, a hozzászólás, a
felszólalás, az előadás, az alkalmi ünnepi beszéd, de ide
tartozik a vitában való részvétel is.
A beszédírás
szakaszai:
– A
legelső feladat az anyaggyűjtés. Ezalatt a szerző meghatározza beszéde
tárgyát, összegyűjti és kiválogatja hozzá a legfontosabb, legmegfelelőbb
tényeket, adatokat, forrásmunkákat, idézeteket. Az anyaggyűjtéshez belső és
külső források állnak rendelkezésre. Belső források: a szónok saját tapasztalata
(önkéntelen tapasztalás, tudatos tapasztalás, megfigyelés, kísérlet);
külső források: mások tapasztalata (írásos források, élőszavas
források). Minden felhasználandó anyagot ellenőrizni kell! (Nem kötelező
minden egybegyűjtött adatot felhasználnunk.)
–
Az anyaggyűjtést követi a dolgozat
vázlatszerű megszerkesztése a következő szempontok figyelembevételével:
A szónoki beszéd
bevezetése három részből áll:
-
a hallgatók jóindulatának
megnyerése,
-
a téma kitűzése,
-
a tárgyalás menetének megjelölése.
A tárgyalásnak
két fő része van:
-
az első részben a szónok elbeszéli
az előzményeket, tájékoztatja a hallgatókat,
-
a második rész a bizonyítás,
amelyben az ellenfél érveit cáfolja, és saját mondanivalóját kifejti.
A befejezés
-
első szakasza a mondanivaló
lényegét foglalja össze,
-
a második szakasz az érzelmeket
indítja meg,
-
a harmadik pedig az értelmi és
érzelmi momentumok együttesével a hallgatókat tettre buzdítja.
– Az
elkészített és átgondolt vázlat alapján a szónoki beszéd készre szerkesztése.
A szavak és kifejezések megválasztásának legfőbb szempontja, hogy a hallgató
első hallásra megértse a mondanivalót. Elengedhetetlen a világos, arányos,
előrehaladó szerkezet; vagyis a jó követhetőség és
érdeklődést felkeltő hatás. Fontos az erős tagolás, a
gyakoribb vissza- és előreutalás, ismétlés.
– A
megszerkesztett szónoklat stilisztikai csiszolása, finomítása. A
szónoklat többnyire hangos előadást feltételez. A jó hangzás feltételei: a
tiszta, szép kiejtés, a hanglejtés, hangsúlyozás
elevensége, árnyaltsága, a tempónak és a szünetnek
tudatos használata.
A szónokká
válás előfeltétele: a tehetség, a tudás és a gyakorlat.
Az igazi szónok
tudatában van és minden megnyilvánuláskor érzi a megszólalás felelősségét,
a kimondott szó hatalmát, de veszélyét is.
15. A képszerű kifejezés értéke a
szépirodalomban, valamint a hatáskeltés egyéb stílusformái
A szépirodalom
egy olyan sajátságos kommunikáció, amelyben a mindennapi nyelvhasználati módtól
a művész eltér; tudatosan átlépi a köznyelvi beszéd megszokott szabályait,
kötöttségeit. A szépirodalmi szöveg megértése ezért mindig több szellemi
energiát igényel.
A szépirodalmi
vagy művészi stílust írónemzedékek sora teremtette meg. Ez a stílusréteg
a legváltozatosabb, leggazdagabb, s ez tükrözi a legtöbb egyéni sajátosságot.
Alapja a mindennapokban használt nyelv; felhasználja a nyelv valamennyi elemét,
s a többi stílusréteg eszközeit is. Minden más nyelvhasználati módtól eltér:
tudatosabb, mélyebb és több értelmű. Jellemzője a művészi hatásra való törekvés,
döntőek benne az esztétikai elemek.
A művészi
nyelvhasználat szerteágazó eljárásait két alapvető törekvés jellemzi: a
képszerűség és a feszültkeltés valamint a feszültségoldás.
A képszerűség
a szemléletesség és hatásosság nyelvi eszköze. Tágabb értelemben
érzékletességet, szűkebb értelemben képes beszédet jelent, és a
nyelvi elemek átvitt értelmű használatán alapszik.
A képszerű
kifejezés legalapvetőbb eszköze a szókép (idegen szóval: trópus),
amely egy fogalom, jelenség nevének átvitele egy másik fogalomra, jelenségre a
köztük fennálló valamilyen kapcsolat alapján.
A leggyakrabban
előforduló szókép a metafora, amely két fogalom külső vagy belső
hasonlóságán, hangulati egyezésén alapul. A metafora alakja szerint lehet
egytagú (ilyenkor csak a kép jelenik meg: Galambom, Rózsám) és
teljes (jelen van a fogalmi és a képi sík is: Hálót fon az
est, a nagy barna pók); az azonosító elem szófaja szerint
igei, főnévi és melléknévi.
A metaforából
származó szóképek:
-
Szinesztézia: valamelyik
érzékterülethez tartozó jelenséget egy másik érzékterülethez tartozó jelenséggel
társít (lila dal, éles hang, stb.)
-
Megszemélyesítés: élettelen
dolgoknak élőre jellemző cselekvéssel, érzéssel, tulajdonsággal való felruházása
(fürdik a holdvilág)
-
Allegória: hosszabb
gondolatsoron, esetleg egész művön keresztülvitt, mozzanatról-mozzanatra
megvilágított metafora, illetve megszemélyesítés; azaz egy képnek egész
történetté való kiszélesítése.
-
Szimbólum: valamely gondolati
tartalom (eszme, érzés, elvont fogalom vagy egész gondolatsor, stb.) jelképe,
érzéki jele, mely nemcsak helyettesíti a kifejezendő gondolattartalmat, hanem
vele kapcsolatban egész gondolatsort, különböző érzéseket, hangulatokat,
bonyolult lelki tartalmakat képes felidézni (karikagyűrű, címer, zászló,
virág, stb.)
A szóképek másik fő
kategóriája a metonímia, mely olyan szókép, amely két fogalom közti
térbeli, időbeli, anyagbeli érintkezésen vagy ok-okozati
kapcsolaton alapul.
A metonímia egyik
jelentős fajtájaként különböztetjük meg a szinekdochét, amely faji
kapcsolaton alapuló szókép; a nem és a fajta nevének felcserélése
(farkas – fenevad).
A szóképekhez
kapcsolódó legfontosabb stíluseszköz a hasonlat, mely két különböző, de
egymással bizonyos pontban érintkező fogalom egymás mellé állítása abból a
célból, hogy az egyiket a vele párhuzamba állított másikkal, illetve a kiemelt
közös vonással szemléltesse, elképzeltesse, nyomatékosabbá tegye, vagy
segítségével bizonyos hangulatot ébresszen (üvölt, mint a fába szorult féreg,
piros, mint a rózsa, stb.)
16. Az alakzatok
A szövegen belüli
sajátos nyelvi-stilisztikai viszonyokat, a jelentéssel bíró elemek, nyelvi
egységek jellegzetes kapcsolódási módját alakzatoknak nevezzük. Az
alakzatok szerepe a művészi nyelvhasználatban mindig a feszültségkeltés vagy
oldás.
-
Ismétlés: a legegyszerűbb
formája egy szó többszöri megismétlése. Sajátságos változata, ha ugyanaz a szó
módosult formában ismétlődik: ez a variáció, melynek legismertebb
esete a figura etimologica (halálnak halálával halsz). Az
ismétlés körébe tartozik a halmozás és a gondolatritmus.
A gondolatritmus egyik önálló fajtája a refrén. Az ismétléssel
érintkező stílusalakzat a párhuzam és az ellentét.
-
Kihagyás: a várt szavak,
szerkezettagok, mondatok kihagyása is stílusalakzat. A kihagyásnak sajátos
formái is vannak; ilyen pl. a késleltetés, az utalás
vagy célzás és a többértelműség (lásd: balladák)
-
Felcserélés: stílushatása van
a szokatlan szórendnek, eltérő mondatrendnek, megszakított szerkesztésnek.
Jellegzetes szövegstilisztikai eszközök: a kérdések, a felkiáltások, a
megszólítások. A kérdés egy sajátos, művészi változata a költői
vagy szónoki kérdés, mely általában kijelentés értékű kérdő
mondat.
A beszéd
hangzásbeli sajátosságát nagymértékben meghatározza a hangszimbolika,
azaz a hangok kiejtésének hangzásbeli jellemzői. A hangszimbolika stílusbeli
szerepének jellegzetes megnyilvánulása a rím (sorok utolsó
szótagjainak összecsengése) és az alliteráció (szókezdő hangzók
összecsengése), de feszültségkeltő hatása van az áthajlásnak, az
enjambementnek (a gondolat nem zárul a verssor végén) is.