1.
Témakör:
GAZDASÁGPOLITIKA,
GAZDASÁG, ANYAGI KULTÚRA
Résztéma:
A
demokrácia érvényesülése az ókori Athénban és Rómában
Tétel, feladat:
„Végezd mindig kedvvel a munkád…!” /Hesziodosz/
Mutassa be a
gazdaság és a politika összefüggését
az athéni
demokráciában és a római köztársaságban!
2.
Témakör:
GAZDASÁGPOLITIKA,
GAZDASÁG, ANYAGI KULTÚRA
Résztéma:
Az Anjou-uralkodók gazdaságpolitikájának
jelentősége
Tétel, feladat:
„Lajos, Isten kegyelméből Magyarország …
uralkodója…”
Bizonyítsa,
hogy az Anjouk idején a királyi hatalom alapja
a gazdaság
megerősödése volt!
3.
Témakör:
GAZDASÁGPOLITIKA,
GAZDASÁG, ANYAGI KULTÚRA
Résztéma:
A klasszikus ipari forradalom és az európai
fejlődés
Tétel, feladat:
„Én, James Watt, a skóciai Glasgowból,
köszöntésemet küldöm mindazoknak,
akikhez ezek az okiratok eljutnak.”
Ismertesse a
klasszikus ipari forradalom legjelentősebb találmányait!
Vizsgálja meg a térkép
alapján, hogyan alakult a korabeli Európa népsűrűsége!
4.
Témakör:
NÉPESSÉG, TELEPÜLÉS,
ÉLETMÓD
Résztéma:
Életmód és művelődési viszonyok az 1920-as évek
Magyarországán
Tétel, feladat:
„Magyarországot nem a kard, hanem a kultúra
teheti naggyá!” /Gr. Klebelsberg Kunó/
Értékelje az
1920-as évek gazdasági és kulturális intézkedéseit,
különös
tekintettel gróf Klebelsberg Kunó kultuszminiszteri tevékenységére!
Használja az 1926. évi VII.
tv.-t a Falusi népiskolákról!
5.
Témakör:
NÉPESSÉG, TELEPÜLÉS,
ÉLETMÓD
Résztéma:
Az USA és az 1929-33-as gazdasági válság
Tétel, feladat:
„A megerőltető munka után a termelés paradicsoma
következett el az emberiségre…” /Hoover/
Hogyan élte meg és
hogyan lábalt ki a válságból az Egyesült Államok?
A mellékelt ábrák
segítségével határozza meg a New Deal jelentőségét!
6.
Témakör:
NÉPESSÉG, TELEPÜLÉS,
ÉLETMÓD
Résztéma:
A magyar nép őstörténete és vándorlása
Tétel, feladat:
„A magyarok pedig a türköknek egyik fajtája.” /Ibn
Ruszta/
Mutassa be
magyarságunk eredetét, a letelepedést,
utaljon a
honfoglalás sajátosságaira, eleink életmódjára!
Használja a mellékelt
forrásszemelvényt és térképet!
7.
Témakör:
EGYÉN, KÖZÖSSÉG,
TÁRSADALOM
Résztéma:
Az államalapítás
Tétel, feladat:
„Mert én sem restellem, szerelmes fiam, hogy
neked még életemben tanácsot adjak…” /Szent István/
Mutassa be azt a
folyamatot,
melynek során Géza
fejedelem és Szt. István uralkodása idején
hazánk a
keresztény Európához csatlakozott!
Használja a mellékleteket!
8.
Témakör:
EGYÉN, KÖZÖSSÉG,
TÁRSADALOM
Résztéma:
A Hunyadiak
Tétel, feladat:
„Urak! Kérten-kérlek benneteket, hogy
emlékezzetek Hunyadi János halhatatlan érdemeire,
s válasszátok meg fiát Magyarország királyává!”
/Szilágyi Mihály/
Miért tudott a
fejlett Európához felzárkózni hazánk Mátyás uralkodása idején?
Mutassa be az uralkodó
alakját törvényei és Bonfini leírása alapján!
9.
Témakör:
EGYÉN, KÖZÖSSÉG,
TÁRSADALOM
Résztéma:
A reformmozgalom kibontakozása, a polgárosodás
fő kérdései hazánkban
Tétel, feladat:
„Jelszavaink valának: haza és haladás.” /Kölcsey
Ferenc/
Rajzolja meg
Széchenyi István és Kossuth Lajos alakját!
A felkészüléshez használja a
Stádium 12 pontját és az Ellenzéki Nyilatkozatot!
10.
Témakör:
MODERN DEMOKRÁCIÁK
MŰKÖDÉSE
Résztéma:
A kiegyezés előzményei és megszületése
Tétel, feladat:
„Amit erő és hatalom elvesz, azt idő és kedvező
szerencse ismét visszahozhatják…” /Deák Ferenc/
Ismertesse az
1867. évi kiegyezés által létrehozott dualista állam működését!
11.
Témakör:
MODERN DEMOKRÁCIÁK
MŰKÖDÉSE
Résztéma:
A kommunista diktatúra kiépítése hazánkban
Tétel, feladat:
„…hol zsarnokság van, ott mindenki szem a
láncban.” /Illyés Gyula/
Milyen folyamatok
vezettek az 1956-os forradalom és szabadságharc kitöréséhez?
Hogyan jelentek meg a
társadalom követelései a MEFESZ 16 pontjában?
12.
Témakör:
MODERN DEMOKRÁCIÁK
MŰKÖDÉSE
Résztéma:
A rendszerváltozás
Tétel, feladat:
„Mert vissza nem foly’ az időnek árja…!” /Arany
János/
Mutassa be a
kommunista hatalom összeomlását hazánkban
a Lakitelki
Nyilatkozattól az első többpárti választásig!
13.
Témakör:
POLITIKAI
INTÉZMÉNYEK, ESZMÉK, IDEOLÓGIÁK
Résztéma:
A reformáció és a katolikus megújulás
Tétel, feladat:
„Tebenned bíztunk eleitől fogva…” /XC. Zsoltár/
A mellékelt térkép
és Kálvin Institutiojának részletei alapján fogalmazza meg
a reformáció
terjedésének okait, a protestáns felekezetek tanításait!
14.
Témakör:
POLITIKAI
INTÉZMÉNYEK, ESZMÉK, IDEOLÓGIÁK
Résztéma:
Magyarország a XVIII. századi Habsburg
Birodalomban
Tétel, feladat:
„Minden nemzet a maga nyelvén lett tudóssá.”
/Bessenyei György/
Mutassa be Mária
Terézia és II. József korabeli Habsburg Birodalom
felvilágosult
abszolutista törekvéseit!
15.
Témakör:
POLITIKAI
INTÉZMÉNYEK, ESZMÉK, IDEOLÓGIÁK
Résztéma:
A nemzetiszocializmus hatalomra jutása és
működési mechanizmusa
Tétel, feladat:
„Nem béke ez, Uraim, hanem fegyverszünet 20
évre!” /Monsieur Foch/
Bizonyítsa a náci
ideológia és a hitleri Németország
külpolitikai
törekvéseinek összefüggéseit!
16.
Témakör:
NEMZETKÖZI
KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS
Résztéma:
A mohácsi csata és az ország három részre
szakadása
Tétel, feladat:
„Hősvértől pirosúlt gyásztér, sóhajtva
köszöntlek,
Nemzeti nagylétünk nagy temetője, Mohács”
/Kisfaludy Károly/
A térképvázlat és
Tomori Pál jelentése alapján írja le a mohácsi csatát!
Értékelje a váradi béke
szövegét!
17.
Témakör:
NEMZETKÖZI
KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS
Résztéma:
Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc
Tétel, feladat:
„Kossuth Lajos azt üzente, elfogyott a
regimentje.
Ha még egyszer ezt üzeni, mindnyájunknak el kell
menni!”
/Népdal/
A térképrészletek
segítségével mutassa be a szabadságharc menetéből
a bécsi udvar
második és harmadik támadását!
18.
Témakör:
NEMZETKÖZI
KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS
Résztéma:
Az I. világháború jellege, jellemzői
Tétel, feladat:
„Ne kérdjük ki a bűnös, ültessünk virágot…!”
/Babits Mihály/
Mutassa be azt a
folyamatot,
amely a szövetségi
rendszereken át az I. világháború kitöréséhez vezetett!
A „casus
belli”-hez vizsgálja meg az OMM Szerbiához intézett jegyzékét!
Hasonlítsa össze a szemben
álló felek erőviszonyait a statisztika alapján!
19.
Témakör:
NEMZETKÖZI
KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS
Résztéma:
A II. világháború előzményei és jelentős
fordulatai
Tétel, feladat:
„ Oly korban éltem én a földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,...”
/Radnóti Miklós/
Mutassa be a német
hódításokat Európában 1939-től 1942-ig!
Értelmezze Halifax, angol
külügyminiszter jegyzékét!
A térkép segítségével mutassa
be Lengyelország feldarabolását,
valamint a szovjet-finn
háborút!
20.
Témakör:
SZABAD TÉMAKÖR
Résztéma:
Az első világháborút lezáró békeszerződések
Tétel, feladat:
„Az állam nyelvét meg kell tanulnotok, az
édesanyátokét nem szabad elfelednetek!”
/Benedek Elek/
Mutassa be a
trianoni békediktátumot,
következményeinek
továbbélését a Kárpát-medencében!
Mennyiben oldja
fel ezeket az ellentéteket
az Európai Unió
vagy a kettős állampolgárság lehetősége?