1.

Témakör:

GAZDASÁGPOLITIKA, GAZDASÁG, ANYAGI KULTÚRA

Résztéma:

A demokrácia érvényesülése az ókori Athénban és Rómában

Tétel, feladat:

„Végezd mindig kedvvel a munkád…!” /Hesziodosz/

Mutassa be a gazdaság és a politika összefüggését

az athéni demokráciában és a római köztársaságban!

 

 

2.

Témakör:

GAZDASÁGPOLITIKA, GAZDASÁG, ANYAGI KULTÚRA

Résztéma:

Az Anjou-uralkodók gazdaságpolitikájának jelentősége

Tétel, feladat:

„Lajos, Isten kegyelméből Magyarország … uralkodója…”

Bizonyítsa, hogy az Anjouk idején a királyi hatalom alapja

a gazdaság megerősödése volt!

 

 

3.

Témakör:

GAZDASÁGPOLITIKA, GAZDASÁG, ANYAGI KULTÚRA

Résztéma:

A klasszikus ipari forradalom és az európai fejlődés

Tétel, feladat:

„Én, James Watt, a skóciai Glasgowból, köszöntésemet küldöm mindazoknak,

akikhez ezek az okiratok eljutnak.”

Ismertesse a klasszikus ipari forradalom legjelentősebb találmányait!

Vizsgálja meg a térkép alapján, hogyan alakult a korabeli Európa népsűrűsége!

 

 

4.

Témakör:

NÉPESSÉG, TELEPÜLÉS, ÉLETMÓD

Résztéma:

Életmód és művelődési viszonyok az 1920-as évek Magyarországán

Tétel, feladat:

„Magyarországot nem a kard, hanem a kultúra teheti naggyá!” /Gr. Klebelsberg Kunó/

Értékelje az 1920-as évek gazdasági és kulturális intézkedéseit,

különös tekintettel gróf Klebelsberg Kunó kultuszminiszteri tevékenységére!

Használja az 1926. évi VII. tv.-t a Falusi népiskolákról!

 

 

5.

Témakör:

NÉPESSÉG, TELEPÜLÉS, ÉLETMÓD

Résztéma:

Az USA és az 1929-33-as gazdasági válság

Tétel, feladat:

„A megerőltető munka után a termelés paradicsoma következett el az emberiségre…” /Hoover/

Hogyan élte meg és hogyan lábalt ki a válságból az Egyesült Államok?

A mellékelt ábrák segítségével határozza meg a New Deal jelentőségét!

 

 

6.

Témakör:

NÉPESSÉG, TELEPÜLÉS, ÉLETMÓD

Résztéma:

A magyar nép őstörténete és vándorlása

Tétel, feladat:

„A magyarok pedig a türköknek egyik fajtája.” /Ibn Ruszta/

Mutassa be magyarságunk eredetét, a letelepedést,

utaljon a honfoglalás sajátosságaira, eleink életmódjára!

Használja a mellékelt forrásszemelvényt és térképet!

 

 

7.

Témakör:

EGYÉN, KÖZÖSSÉG, TÁRSADALOM

Résztéma:

Az államalapítás

Tétel, feladat:

„Mert én sem restellem, szerelmes fiam, hogy neked még életemben tanácsot adjak…”    /Szent István/

Mutassa be azt a folyamatot,

melynek során Géza fejedelem és Szt. István uralkodása idején

hazánk a keresztény Európához csatlakozott!

Használja a mellékleteket!

 

 

8.

Témakör:

EGYÉN, KÖZÖSSÉG, TÁRSADALOM

Résztéma:

A Hunyadiak

Tétel, feladat:

„Urak! Kérten-kérlek benneteket, hogy emlékezzetek Hunyadi János halhatatlan érdemeire,

s válasszátok meg fiát Magyarország királyává!” /Szilágyi Mihály/

Miért tudott a fejlett Európához felzárkózni hazánk Mátyás uralkodása idején?

Mutassa be az uralkodó alakját törvényei és Bonfini leírása alapján!

 

 

9.

Témakör:

EGYÉN, KÖZÖSSÉG, TÁRSADALOM

Résztéma:

A reformmozgalom kibontakozása, a polgárosodás fő kérdései hazánkban

Tétel, feladat:

„Jelszavaink valának: haza és haladás.” /Kölcsey Ferenc/

Rajzolja meg Széchenyi István és Kossuth Lajos alakját!

A felkészüléshez használja a Stádium 12 pontját és az Ellenzéki Nyilatkozatot!

 

 

10.

Témakör:

MODERN DEMOKRÁCIÁK MŰKÖDÉSE

Résztéma:

A kiegyezés előzményei és megszületése

Tétel, feladat:

„Amit erő és hatalom elvesz, azt idő és kedvező szerencse ismét visszahozhatják…” /Deák Ferenc/

Ismertesse az 1867. évi kiegyezés által létrehozott dualista állam működését!

 

 

11.

Témakör:

MODERN DEMOKRÁCIÁK MŰKÖDÉSE

Résztéma:

A kommunista diktatúra kiépítése hazánkban

Tétel, feladat:

„…hol zsarnokság van, ott mindenki szem a láncban.” /Illyés Gyula/

Milyen folyamatok vezettek az 1956-os forradalom és szabadságharc kitöréséhez?

Hogyan jelentek meg a társadalom követelései a MEFESZ 16 pontjában?

 

 

12.

Témakör:

MODERN DEMOKRÁCIÁK MŰKÖDÉSE

Résztéma:

A rendszerváltozás

Tétel, feladat:

„Mert vissza nem foly’ az időnek árja…!” /Arany János/

Mutassa be a kommunista hatalom összeomlását hazánkban

a Lakitelki Nyilatkozattól az első többpárti választásig!

 

 

13.

Témakör:

POLITIKAI INTÉZMÉNYEK, ESZMÉK, IDEOLÓGIÁK

Résztéma:

A reformáció és a katolikus megújulás

Tétel, feladat:

„Tebenned bíztunk eleitől fogva…” /XC. Zsoltár/

A mellékelt térkép és Kálvin Institutiojának részletei alapján fogalmazza meg

a reformáció terjedésének okait, a protestáns felekezetek tanításait!

 

 

14.

Témakör:

POLITIKAI INTÉZMÉNYEK, ESZMÉK, IDEOLÓGIÁK

Résztéma:

Magyarország a XVIII. századi Habsburg Birodalomban

Tétel, feladat:

„Minden nemzet a maga nyelvén lett tudóssá.” /Bessenyei György/

Mutassa be Mária Terézia és II. József korabeli Habsburg Birodalom

felvilágosult abszolutista törekvéseit!

 

 

15.

Témakör:

POLITIKAI INTÉZMÉNYEK, ESZMÉK, IDEOLÓGIÁK

Résztéma:

A nemzetiszocializmus hatalomra jutása és működési mechanizmusa

Tétel, feladat:

„Nem béke ez, Uraim, hanem fegyverszünet 20 évre!” /Monsieur Foch/

Bizonyítsa a náci ideológia és a hitleri Németország

külpolitikai törekvéseinek összefüggéseit!

 

 

16.

Témakör:

NEMZETKÖZI KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS

Résztéma:

A mohácsi csata és az ország három részre szakadása

Tétel, feladat:

„Hősvértől pirosúlt gyásztér, sóhajtva köszöntlek,

Nemzeti nagylétünk nagy temetője, Mohács”

/Kisfaludy Károly/

A térképvázlat és Tomori Pál jelentése alapján írja le a mohácsi csatát!

Értékelje a váradi béke szövegét!

 

 

17.

Témakör:

NEMZETKÖZI KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS

Résztéma:

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc

Tétel, feladat:

„Kossuth Lajos azt üzente, elfogyott a regimentje.

Ha még egyszer ezt üzeni, mindnyájunknak el kell menni!”

/Népdal/

A térképrészletek segítségével mutassa be a szabadságharc menetéből

a bécsi udvar második és harmadik támadását!

 

 

18.

Témakör:

NEMZETKÖZI KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS

Résztéma:

Az I. világháború jellege, jellemzői

Tétel, feladat:

„Ne kérdjük ki a bűnös, ültessünk virágot…!” /Babits Mihály/

Mutassa be azt a folyamatot,

amely a szövetségi rendszereken át az I. világháború kitöréséhez vezetett!

A „casus belli”-hez vizsgálja meg az OMM Szerbiához intézett jegyzékét!

Hasonlítsa össze a szemben álló felek erőviszonyait a statisztika alapján!

 

 

19.

Témakör:

NEMZETKÖZI KONFLIKTUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS

Résztéma:

A II. világháború előzményei és jelentős fordulatai

Tétel, feladat:

„ Oly korban éltem én a földön,

mikor az ember úgy elaljasult,

hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,...”

 /Radnóti Miklós/

Mutassa be a német hódításokat Európában 1939-től 1942-ig!

Értelmezze Halifax, angol külügyminiszter jegyzékét!

A térkép segítségével mutassa be Lengyelország feldarabolását,

valamint a szovjet-finn háborút!

 

 

20.

Témakör:

SZABAD TÉMAKÖR

Résztéma:

Az első világháborút lezáró békeszerződések

Tétel, feladat:

„Az állam nyelvét meg kell tanulnotok, az édesanyátokét nem szabad elfelednetek!”

 /Benedek Elek/

Mutassa be a trianoni békediktátumot,

következményeinek továbbélését a Kárpát-medencében!

Mennyiben oldja fel ezeket az ellentéteket

az Európai Unió vagy a kettős állampolgárság lehetősége?