1.
Témakör:
EMBER ÉS NYELV
Tétel:
„Jegyezd meg:
csak a jó gondolat harcolhat jó szóval! Rossz gondolatból nem eredhet jó szó!”
/Babits Mihály/
Az anyanyelv
szerepe az ember életében, a társadalomban és a kommunikációban
Feladat:
Határozza meg, mi a szerepe
a nyelvnek az egyén és a társadalom életében!
Magyarázza meg, milyen
viszony van a nyelv és a gondolkodás között!
Mondjon példát a technika
fejlődésével együttjáró eszközök első megnevezésére!
2.
Témakör:
EMBER
ÉS NYELV
Tétel:
„A nyelv
mindenkor hű tükörképe annak a társadalmi közösségnek, amelyből született.”
/Jancsó
Elemér/
A nyelvi
változások
Feladat:
Sorolja fel és röviden
jellemezze a nyelvek típusait!
Hasonlítsa össze,
hogyan fejezi ki az angol
vagy a német és a magyar nyelv a következő kifejezéseket:
édesanyám, a házban, a
kutyával, tanultunk!
3.
Témakör:
KOMMUNIKÁCIÓ
Tétel:
„…a nyelv az
legyen, aminek lennie kell:
hű, kész és
tetsző magyarázója mindannak, amit a lélek gondol és érez.”
/Kazinczy
Ferenc/
A
közlésfolyamat tényezői és céljai
Feladat:
Sorolja fel, milyen
tényezőit és funkcióit ismeri a kommunikációs folyamatnak!
Alkosson legalább három
párbeszédet, amelyben elhangzik ez a mondat:
Különben semmi baj sem
történt, és nagyszerűen érzem magam!
4.
Témakör:
KOMMUNIKÁCIÓ
Tétel:
„Rádtestálom
jussodként – kik neveden szólítanak – a szavakat!”
/Molnos
Lajos/
A jel, a
jelrendszerek és a nyelvi jel
Feladat:
Sorolja fel a jel
legfontosabb tulajdonságait!
Ismertesse a leggyakoribb
jelrendszereket;
mutassa be szerepüket,
jelentőségüket a mindennapi életben!
5.
Témakör:
A MAGYAR NYELV
TÖRTÉNETE
Tétel:
„Napkeleti
nyelvünköt a napnyugotiak rámájára szabni annyi, mint fonákul gondolkodni.”
/Verseghy Ferenc/
A magyar nyelv
rokonsága, a nyelvrokonság főbb bizonyítékai
Feladat:
Vázolja a nyelvrokonság
családfáját! Sorolja fel a finnugor rokonság kiemelkedő kutatóit!
Magyarázza meg, mi lett a
rokon népek alábbi szavaiból a magyar nyelvben:
kota,
kala, sata!
6.
Témakör:
A MAGYAR NYELV
TÖRTÉNETE
Tétel:
„Világ világa,
virágnak virága; keserüen kínzatul, vos szegekkel veretül.”
/Ómagyar
Mária-siralom/
A magyar
nyelvemlékek
Feladat:
Sorolja fel a
nyelvemléktípusokat; jellemezze azokat!
Mutassa be, milyen példákat
talál a Halotti Beszédben a sajátos megszólítási formákra!
7.
Témakör:
NYELV ÉS
TÁRSADALOM
Tétel:
„A magyarságot
az atyafiság és az együttes érdek alapján a sors verte egybe;
hazát a
bátorsággal irányított életösztön szerzett neki, de nemzetté a szó tette.
/Tamási Áron/
A nyelv
területi és társadalmi tagolódása
Feladat:
Soroljon fel olyan
területeket,
ahol a határon túli
magyarok nagyobb tömbökben élnek!
Soroljon fel néhányat a
magyar irodalom kiemelkedő személyiségei közül,
akik a mai országhatárokon
kívül születtek, éltek és alkottak!
8.
Témakör:
NYELV ÉS
TÁRSADALOM
Tétel:
„Mint jelképes
hatalom, a magyar szó nekünk a legnagyobb ereklye.”
/Tamási Áron/
A
tömegkommunikáció és a nyelvhasználat
Feladat:
Nevezze meg a különféle
tömegkommunikációs eszközök előnyeit és hátrányait!
Mutassa be a legjellemzőbb
sajtóműfajokat!
9.
Témakör:
A NYELVI SZINTEK
Tétel:
„Az írás és a
beszéd módja mindenkit leleplez.
Jól beszélni
és írni magyarul, ez tehát igazánból jellemkérdés.”
/Illyés Gyula/
A magyar hang-
és betűrendszer; a magánhangzók és a mássalhangzók
Feladat:
Hasonlítsa össze a
magánhangzók és mássalhangzók képzési sajátosságait!
Mondja ki az ismert
mondást: „Sok lúd
disznót győz.”
Jellemezze a szavak magán-
és mássalhangzóit!
10.
Témakör:
A NYELVI SZINTEK
Tétel:
„… a
hozzáértő, dolgozó nép okos gyülekezetében hányni-vetni meg száz bajunk.”
/József
Attila/
A szóelemek
(morfémák) fajtái; szerepük a szóalak felépítésében,
a
szószerkezetek alkotásában
Feladat:
Nevezze meg,
milyen hangtörvények
érvényesülnek a közmondások kiemelt szavaiban!
Pénzzel
jár a vásár.
Egy pénz
ára szatyorért két kupa az áldomás.
Minden
pénzt
megér.
11.
Témakör:
A NYELVI SZINTEK
Tétel:
„Mert tett a
szó, ó, tett, igen, csak orra bukik macskaköveken.”
/Szilágyi
Domokos/
A szóalkotás
módjai
(a
szókincsbővülés, a szóösszetétel, a szóalkotás ritkább módjai)
Feladat:
Csoportosítsa az alábbi
szóösszetételeket a megadott szempontok szerint!
csakis, nyakatekert,
gyorsvonat, sokszög, útépítő, semmitmondó,
ágrólszakadt,
távolugrás, barátfüle, szóismétlés, gyakorlókönyv, néha-néha,
örökkön-örökké, fúr-farag,
szóbeszéd, izeg-mozog, gyimgyom
/alárendelő szóösszetételek, mellérendelő szóösszetételek/
A feladatot a
fogalmazványán készítse el!
12.
Témakör:
A NYELVI SZINTEK
Tétel:
„…sajnálattal
vesszük észre, hogy csaknem minden figyelem a szavak teste körül forog;
fájdalom, hogy
míg a ’szavak egérfarkába’ oly makacsul kapaszkodunk, elhanyagoljuk a mondatot.”
/Arany János/
A mondat
fogalma, jellemző sajátosságai
Feladat:
Elemezze a tanult módon az
alábbi mondatot!
Ágrajz segítségével
állapítsa meg, hogy hány szintű a mondat!
A tegnap megismert asszony
arca, alakja
homályosan felrémlett az
öregedő férfi sejtelmes képzeletében.
13.
Témakör:
A NYELVI SZINTEK
Tétel:
„Engedjétek
hozzám jönni a szavakat!”
/Sütő András/
Az egyszerű
mondat bővítményei
Feladat:
Sorolja fel a határozók
fajtáit, azok kifejezőeszközeit!
Alkosson egy olyan
mondatot, amelyben legalább négyféle határozó található!
14.
Témakör:
A NYELVI SZINTEK
Tétel:
„Ha az
embernek mondanivalója van, vagy éppen sok a mondanivalója, az csak annyit
jelent,
hogy sok
építőtéglája van. De a téglákat össze is kell tudni rakni, hogy ház legyen
belőle.”
/Mikszáth
Kálmán/
A névszók
fajtái és jellemző sajátosságai
Feladat:
Elemezze az alábbi mondatot
szófajilag!
1370-től, Nagy Lajos korában
Magyarország és Lengyelország között
hatékonyan működő
perszonálunió volt.
15.
Témakör:
A SZÖVEG
Tétel:
„Az ének
többre képes, mint az egyszerű beszéd.
A látható,
tapintható világ felett különös varázslatként tárul ki a zene világa,
az emberi hang
és a hangszer dallama.”
/Szabolcsi
Bence/
A szöveg
fogalma, a szöveg ismertető jegyei;
szerepe az
írott és a szóbeli közlésben
Feladat:
Sorolja fel és jellemezze
az élőszó zenei kifejezőeszközeit!
Egy szabadon választott
vers segítségével mutassa be
a nyelv zenei
eszközeinek használatát!
16.
Témakör:
A SZÖVEG
Tétel:
„Nekünk az a
bajunk, hogy mi nem akarjuk érteni, hogy a magyar nyelv egy nyelv;
de a költő, a
szónok, a színész, a piac, az iskola és a templom nyelve nem egy nyelv.”
/Kazinczy
Ferenc/
A
szövegösszefüggés nyelvtani és jelentésbeli mutatói
Feladat:
Megkapta a technikusi
oklevelet!
Mesélje el: 1. barátjának;
2. volt osztályfőnökének; 3. választott főiskolája igazgatójának!
Szövegében mutasson rá a
szövegszerűséget biztosító
nyelvtani és jelentésbeli
eszközökre!
17.
Témakör:
A RETORIKA
ALAPJAI
Tétel:
„Semmi sem
múlja felül azt a képességet,
hogy valaki
emberek gyülekezetét tartja lekötve a szavaival.”
/Cicero/
A nyilvános beszéd, a szónoki beszéd jellemzői, a megszólalás felelőssége
Feladat:
Készítsen rövid ünnepi
beszédvázlatot valamelyik nemzeti / egyházi ünnepünk alkalmából!
18.
Témakör:
A RETORIKA
ALAPJAI
Tétel:
„A szónoknak
terve van embertársairól, és ezt el akarja embertársaival fogadtatni.
A szónoklás
tudománya, a rábeszélés tudománya.”
/Babits
Mihály/
Az érvelés és a
cáfolás; a vita és a vitakultúra
Feladat:
Készítsen érvelést,
amelyben bizonyítja az általános műveltség szükségszerűségét
a XXI. század érdekelvű,
piacorientált világában!
19.
Témakör:
STÍLUS ÉS
JELENTÉS
Tétel:
„A stílus maga
az ember.”
/T. B.
Macaulay/
A szavak
csoportosítása alakjuk és jelentésük alapján
Feladat:
Helyettesítse minden
mondatban más-más rokon értelmű szóval a nehéz szót!
A két vézna fickó
kínkeservesen emelte fel a nehéz
vasgerendát.
Nehéz
természetű férje megkeserítette napjait.
Az egész heti
nehéz
munka után sem várt rá igazi pihenés hétvégén.
Tudtam, hogy
nehéz
helyzetekben is számíthatok a szüleimre.
Az eltelt 20 év alatt
többször is nehéz
vállalkozásokba kezdett, de mindig
sikertelenül.
A feladatot a
fogalmazványán készítse el!
20.
Témakör:
STÍLUS ÉS
JELENTÉS
Tétel:
„Semmi héjban,
semmi magban; ami kinn van, benn is az van.”
/J. W. Goethe/
A képszerűség
stíluseszközei és hatásuk a művészi nyelvhasználatban
Feladat:
Állapítsa meg a következő
szövegrészletek szóképeit! Jellemezze azokat!
„Az
egyház és a város mindig szívesen ütöttek egymás zsebére.”
(Németh László)
„Vad tékozló fiú az ifjúság, két marokkal szórja gazdagságát.”
(Petőfi Sándor)
„Én
drágalátos palotám, jóillatú piros rózsám.”
/Balassi Bálint/
„A
torony bámult rá, mint sötét kísértet.”
/Petőfi Sándor/