1.
Témakör:
ÉLETMŰVEK – PETŐFI SÁNDOR
Tétel:
Petőfi Sándor alkotói, művészi-esztétikai programja
Feladat:
„Előre hát mind, aki költő,
A néppel tűzön-vízen át!”
Foglalja össze az ars poetica-versek alapján
Petőfi Sándor legfontosabb esztétikai, politikai, morális eszméit!
(Sors, nyiss nekem tért…, Egy gondolat bánt engemet…, A XIX. század költői)
2.
Témakör
ÉLETMŰVEK – ARANY JÁNOS
Tétel:
Arany János balladaköltészete
Feladat:
„Neved ki diccsel ejtené,
Nem él oly velszi bárd.”
Mutassa be Arany balladaköltészetének jellemző sajátosságait
néhány szabadon választott mű értelmezése alapján!
3.
Témakör:
ÉLETMŰVEK – ADY ENDRE
Tétel:
A művészlét elhivatottsága és kiszolgáltatottsága Ady költészetében
Feladat:
„Mégis győztes, mégis új és magyar.”
Vázolja fel Ady Endre ars poeticáját és lírai önszemléletét
a költő néhány szabadon választott versének értelmezésével!
4.
Témakör:
ÉLETMŰVEK – BABITS MIHÁLY
Tétel:
A prófétaság mint költői sorsvállalás Babits Mihály költészetében
Feladat:
„A szó tiéd, a fegyver az enyém.
Te csak prédikálj, Jónás, én cselekszem.”
Babits Mihály Jónás könyve című művének elemző értelmezése
5.
Témakör:
ÉLETMŰVEK – KOSZTOLÁNYI DEZSŐ
Tétel:
Kosztolányi Dezső Számadás című kötetének tematikai sokszínűsége
Feladat:
„Bizony ma már, hogy izmaim lazulnak,
úgy érzem én, barátom, hogy a porban,
hol lelkek és göröngyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak
vendége voltam.”
A biztos halál tudatában elfoglalható magatartás lehetőségei
Kosztolányi költészetében
(Számadás, Marcus Aurelius, Halotti beszéd, Hajnali részegség)
6.
Témakör:
ÉLETMŰVEK – JÓZSEF ATTILA
Tétel:
József Attila hazaszeretete és európaisága
Feladat:
„...s rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk; és nem is kevés.”
A Dunánál című vers értelmező elemzése alapján mutassa be
József Attila költői üzenetének mindmáig ható érvényességét!
7.
Témakör:
PORTRÉK – BALASSI BÁLINT
Tétel:
Balassi Bálint vitézi költészete
Feladat:
„Az jó hírért névért s az szép tisztességért ők mindent hátra hadnak,
Emberségről példát, vitézségről formát mindeneknek ők adnak,…”
Az Egy katonaének és az Ó, én édes hazám…
című versek bemutatásával igazolja,
hogy a XVI. századi Magyarország emberideálja a végvári vitéz volt!
8.
Témakör:
PORTRÉK – CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY
Tétel:
Csokonai Vitéz Mihály költészetének sokszínűsége
Feladat:
„Áldott Magánosság, jövel! ragadj el álmodba most is engemet;
Ha mások elhagyának is, ne hagyj el, ringasd öledbe lelkemet!”
Szabadon választott versek segítségével
mutassa be a magány élményének megjelenését
Csokonai Vitéz Mihály költészetében!
9.
Témakör:
PORTRÉK – BERZSENYI DÁNIEL
Tétel:
Az ódaköltő Berzsenyi Dániel
Feladat:
„…nem sokaság, hanem
Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat.”
Értelmezze Berzsenyi Dániel Magyarokhoz I.
és Magyarokhoz II. című verseit!
10.
Témakör:
PORTRÉK – KÖLCSEY FERENC
Tétel:
Kölcsey Ferenc himnikus lírája
Feladat:
„Szánd meg Isten a magyart
Kit vészek hányának,…”
Mutassa be és értelmezze Nemzeti Imádságunkat, a Himnuszt!
11.
Témakör:
PORTRÉK – VÖRÖSMARTY MIHÁLY
Tétel:
Vörösmarty Mihály hazafias költészete
Feladat:
„Áldjon vagy verjen sors keze:
Itt élned, halnod kell.”
A Szózat tartalmi és formai értelmezésével mutasson rá,
hogy a költemény minden időben
a magyarság megtartó „kategoricus imperativusa”!
12.
Témakör:
PORTRÉK – SZABÓ LŐRINC
Tétel:
Szabó Lőrinc költészete
Feladat:
„A tömeggel alkudni ha kell, az igaz, mint hamu porlik el;…”
Mutassa be Szabó Lőrinc sajátságos filozófiáját és világfelfogását
az alábbi versek értelmezése alapján!
(Különbéke, Az Egy álmai, Semmiért Egészen, Dsuang Dszi álma)
13.
Témakör:
LÁTÁSMÓDOK – JÓKAI MÓR
Tétel:
Jókai Mór szerepe, jelentősége a magyar irodalomban
Feladat:
„Jókai szereplői vagy angyalian jók, vagy ördögien gonoszok!”
/Gyulai Pál/
Mutassa be a romantikus regény jellemző sajátosságait
Jókai Mór egy szabadon választott műve alapján!
14.
Témakör:
LÁTÁSMÓDOK – RADNÓTI MIKLÓS
Tétel:
Radnóti Miklós eclogaköltészete
Feladat:
„Ó költő, tisztán élj te most,
mint a széljárta havasok
lakói és oly bűntelen,
mint jámbor, régi képeken
pöttömnyi gyermek Jézusok.”
A költői feladatvállalás megnyilvánulásai Radnóti Miklós tanult eclogáiban
15.
Témakör:
LÁTÁSMÓDOK – ILLYÉS GYULA
Tétel:
Illyés Gyula emberi-szellemi nagysága
Feladat:
„Dolgozz, munkálj! A szép, a jó, a hasznos,
mihelyt elkészül, az élethez áll.
Minden jó mű egy-egy szabadságharcos.
Légy hű magadhoz, olyanokat alkoss,
Ne fogja a halál!”
Illyés Gyula szerepe és jelentősége
a magyarság XX. századi sorskérdéseinek megválaszolásában
(Nem menekülhetsz, Egy mondat a zsarnokságról, Koszorú, Puszták népe)
16.
Témakör:
LÁTÁSMÓDOK – KÓS KÁROLY
Tétel:
Kisebbségi sorsvállalás Kós Károly életművében
Feladat:
„Hajlékot Istennek, hajlékot embernek kőből, fából házat,
Raktál a léleknek kőnél, cserefánál erősebb igékből várat.”
/Kányádi Sándor/
Mutassa be Kós Károly életpályáját, irodalmi munkásságát!
17.
Témakör:
VILÁGIRODALOM
Tétel:
Az európai irodalom alapvető hagyományai: a Biblia
Feladat:
„Ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz; ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása; de te uralkodhatsz rajta."
/Mózes I. 4. 7./
Mutassa be a Biblia felépítését, műfajait!
A tanult bibliai történeteken keresztül ismertessen meg bennünket
jellegzetes bibliai alakokkal!
18.
Témakör:
VILÁGIRODALOM
Tétel:
Realizmus az irodalomban
Feladat:
„Ivan Iljics élete egyszerű, mindennapi és iszonyú volt.”
Lev Nyikolajevics Tolsztoj világa;
a tolsztojánizmus kiteljesedése az Ivan Iljics halála című kisregény tükrében
19.
Témakör:
SZÍNHÁZ- ÉS DRÁMATÖRTÉNET
Tétel:
Színház és dráma a magyar irodalomban
Feladat:
„Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”
Mutassa be Az ember tragédiája című dráma szerkezeti sajátosságait,
az eszmék és korok ábrázolását Madách Imre művében!
20.
Témakör:
REGIONÁLIS KULTÚRA
Tétel:
Régiónk nagy költője – Tompa Mihály
Feladat:
„Mint oldott kéve, széthull nemzetünk.”
Mutassa be Tompa Mihály életpályáját;
igazolja szabadon választott versek segítségével,
hogy a költő a nemzet vigasztalója volt az önkényuralom idején!
21.
Témakör:
AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI
Tétel:
Az irodalom filmen
Feladat:
„Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.”
Készítsen összehasonlító elemzést
egy szabadon választott regény és a regényből készült film alapján!
22.
Témakör:
A KORTÁRS IRODALOMBÓL
Tétel:
Sütő András munkássága
Feladat:
„A múltjából kiforgatott ember hályogos szemmel néz a jövő felé.”
Mutassa be Sütő András életpályáját,
művészetének sokszínűségét; drámáinak világát!
(Egy lócsiszár virágvasárnapja, Csillag a máglyán, Szuzai mennyegző)
23.
Témakör:
A KORTÁRS IRODALOMBÓL
Tétel:
Az erdélyi magyar irodalom – Székely János világa
Feladat:
„Így élnék én mindig, ahogy most is élek,
Mert csak a vállalt élet méltó önmagához…”
Értelmezze a hatalom és az erkölcs viszonyát Székely János műveiben!
(A nyugati hadtest, Profán passió, Dózsa, Protestánsok, Caligula helytartója