1.

Témakör:

ÉLETMŰVEK – PETŐFI SÁNDOR

Tétel:

Petőfi Sándor alkotói, művészi-esztétikai programja

 

Feladat:

„Előre hát mind, aki költő,

A néppel tűzön-vízen át!”

Foglalja össze az ars poetica-versek alapján

Petőfi Sándor legfontosabb esztétikai, politikai, morális eszméit!

(Sors, nyiss nekem tért…, Egy gondolat bánt engemet…, A XIX. század költői)

 

 

 

2.

Témakör

ÉLETMŰVEK – ARANY JÁNOS

Tétel:

Arany János balladaköltészete

Feladat:

„Neved ki diccsel ejtené,

Nem él oly velszi bárd.”

Mutassa be Arany balladaköltészetének jellemző sajátosságait

néhány szabadon választott mű értelmezése alapján!

 

 

 

 

3.

Témakör:

ÉLETMŰVEK – ADY ENDRE

Tétel:

A művészlét elhivatottsága és kiszolgáltatottsága Ady költészetében

Feladat:

„Mégis győztes, mégis új és magyar.”

Vázolja fel Ady Endre ars poeticáját és lírai önszemléletét

a költő néhány szabadon választott versének értelmezésével!

  

 

 

4.

Témakör:

ÉLETMŰVEK – BABITS MIHÁLY

Tétel:

A prófétaság mint költői sorsvállalás Babits Mihály költészetében

Feladat:

„A szó tiéd, a fegyver az enyém.

Te csak prédikálj, Jónás, én cselekszem.”

Babits Mihály Jónás könyve című művének elemző értelmezése

 

 

 

 

5.

Témakör:

ÉLETMŰVEK – KOSZTOLÁNYI DEZSŐ

Tétel:

Kosztolányi Dezső Számadás című kötetének tematikai sokszínűsége

Feladat:

„Bizony ma már, hogy izmaim lazulnak,

úgy érzem én, barátom, hogy a porban,

hol lelkek és göröngyök közt botoltam,

mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak

vendége voltam.”

A biztos halál tudatában elfoglalható magatartás lehetőségei

Kosztolányi költészetében

(Számadás, Marcus Aurelius, Halotti beszéd, Hajnali részegség)

  

 

 

6.

Témakör:

ÉLETMŰVEK – JÓZSEF ATTILA

Tétel:

József Attila hazaszeretete és európaisága

Feladat:

„...s rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk; és nem is kevés.”

A Dunánál című vers értelmező elemzése alapján mutassa be

József Attila költői üzenetének mindmáig ható érvényességét!

 

 

 

 

7.

Témakör:

PORTRÉK – BALASSI BÁLINT

Tétel:

Balassi Bálint vitézi költészete

Feladat:

„Az jó hírért  névért s az szép tisztességért ők mindent hátra hadnak,

Emberségről példát, vitézségről formát mindeneknek ők adnak,…”

Az Egy katonaének és az Ó, én édes hazám…

című versek bemutatásával igazolja,

hogy a XVI. századi Magyarország emberideálja a végvári vitéz volt!

 

 

 

 

8.

Témakör:

PORTRÉK – CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY

Tétel:

Csokonai Vitéz Mihály költészetének sokszínűsége

Feladat:

„Áldott Magánosság, jövel! ragadj el álmodba most is engemet;

Ha mások elhagyának is, ne hagyj el, ringasd öledbe lelkemet!”

Szabadon választott versek segítségével

mutassa be a magány élményének megjelenését

Csokonai Vitéz Mihály költészetében!

 

 

 

 

9.

Témakör:

PORTRÉK – BERZSENYI DÁNIEL

Tétel:

Az ódaköltő Berzsenyi Dániel

Feladat:

„…nem sokaság, hanem

            Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat.”

Értelmezze Berzsenyi Dániel Magyarokhoz I.

és Magyarokhoz II. című verseit!

 

 

 

 

10.

Témakör:

PORTRÉK – KÖLCSEY FERENC

Tétel:

Kölcsey Ferenc himnikus lírája

Feladat:

„Szánd meg Isten a magyart

Kit vészek hányának,…”

Mutassa be és értelmezze Nemzeti Imádságunkat, a Himnuszt!

 

 

 

11.

Témakör:

PORTRÉK – VÖRÖSMARTY MIHÁLY

Tétel:

Vörösmarty Mihály hazafias költészete

Feladat:

„Áldjon vagy verjen sors keze:

Itt élned, halnod kell.”

A Szózat tartalmi és formai értelmezésével mutasson rá,

hogy a költemény minden időben

a magyarság megtartó „kategoricus imperativusa”!

 

 

 

  

12.

Témakör:

PORTRÉK – SZABÓ LŐRINC

Tétel:

Szabó Lőrinc költészete

Feladat:

„A tömeggel alkudni ha kell, az igaz, mint hamu porlik el;…”

Mutassa be Szabó Lőrinc sajátságos filozófiáját és világfelfogását

az alábbi versek értelmezése alapján!

(Különbéke, Az Egy álmai, Semmiért Egészen, Dsuang Dszi álma)

 

 

 

 

13.

Témakör:

LÁTÁSMÓDOK – JÓKAI MÓR

Tétel:

Jókai Mór szerepe, jelentősége a magyar irodalomban

Feladat:

„Jókai szereplői vagy angyalian jók, vagy ördögien gonoszok!”

 /Gyulai Pál/

Mutassa be a romantikus regény jellemző sajátosságait

Jókai Mór egy szabadon választott műve alapján!

 

 

 

 

14.

Témakör:

LÁTÁSMÓDOK – RADNÓTI MIKLÓS

Tétel:

Radnóti Miklós eclogaköltészete

Feladat:

„Ó költő, tisztán élj te most,

mint a széljárta havasok

lakói és oly bűntelen,

mint jámbor, régi képeken

pöttömnyi gyermek Jézusok.”

A költői feladatvállalás megnyilvánulásai Radnóti Miklós tanult eclogáiban

 

 

 

15.

Témakör:

LÁTÁSMÓDOK – ILLYÉS GYULA

Tétel:

Illyés Gyula emberi-szellemi nagysága

Feladat:

„Dolgozz, munkálj! A szép, a jó, a hasznos,

mihelyt elkészül, az élethez áll.

Minden jó mű egy-egy szabadságharcos.

Légy hű magadhoz, olyanokat alkoss,

Ne fogja a halál!”

Illyés Gyula szerepe és jelentősége

a magyarság XX. századi sorskérdéseinek megválaszolásában

(Nem menekülhetsz, Egy mondat a zsarnokságról, Koszorú, Puszták népe)

 

 

 

16.

Témakör:

LÁTÁSMÓDOK – KÓS KÁROLY

Tétel:

Kisebbségi sorsvállalás Kós Károly életművében

Feladat:

„Hajlékot Istennek, hajlékot embernek kőből, fából házat,

Raktál a léleknek kőnél, cserefánál erősebb igékből várat.”

/Kányádi Sándor/

Mutassa be Kós Károly életpályáját, irodalmi munkásságát!

 

 

 

 

17.

Témakör:

VILÁGIRODALOM

Tétel:

Az európai irodalom alapvető hagyományai: a Biblia

Feladat:

„Ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz; ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása; de te uralkodhatsz rajta."

/Mózes I. 4. 7./

Mutassa be a Biblia felépítését, műfajait!

A tanult bibliai történeteken keresztül ismertessen meg bennünket

jellegzetes bibliai alakokkal!

 

 

 

 

18.

Témakör:

VILÁGIRODALOM

Tétel:

Realizmus az irodalomban

Feladat:

„Ivan Iljics élete egyszerű, mindennapi és iszonyú volt.”

Lev Nyikolajevics Tolsztoj világa;

a tolsztojánizmus kiteljesedése az Ivan Iljics halála című kisregény tükrében

 

 

 

 

19.

Témakör:

SZÍNHÁZ- ÉS DRÁMATÖRTÉNET

Tétel:

Színház és dráma a magyar irodalomban

Feladat:

„Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”

Mutassa be Az ember tragédiája című dráma szerkezeti sajátosságait,

az eszmék és korok ábrázolását Madách Imre művében!

 

 

 

 

20.

Témakör:

REGIONÁLIS KULTÚRA

Tétel:

Régiónk nagy költője – Tompa Mihály

Feladat:

„Mint oldott kéve, széthull nemzetünk.”

Mutassa be Tompa Mihály életpályáját;

igazolja szabadon választott versek segítségével,

hogy a költő a nemzet vigasztalója volt az önkényuralom idején!

 

 

 

 

21.

Témakör:

AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI

Tétel:

Az irodalom filmen

Feladat:

„Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.”

Készítsen összehasonlító elemzést

egy szabadon választott regény és a regényből készült film alapján!

 

 

 

 

 

22.

Témakör:

A KORTÁRS IRODALOMBÓL

Tétel:

Sütő András munkássága

Feladat:

„A múltjából kiforgatott ember hályogos szemmel néz a jövő felé.”

Mutassa be Sütő András életpályáját,

művészetének sokszínűségét; drámáinak világát! 

(Egy lócsiszár virágvasárnapja, Csillag a máglyán, Szuzai mennyegző)

 

 

 

 

 

 

23.

Témakör:

A KORTÁRS IRODALOMBÓL

Tétel:

Az erdélyi magyar irodalom – Székely János világa

Feladat:

„Így élnék én mindig, ahogy most is élek,

Mert csak a vállalt élet méltó önmagához…”

Értelmezze a hatalom és az erkölcs viszonyát Székely János műveiben!

(A nyugati hadtest, Profán passió, Dózsa, Protestánsok, Caligula helytartója