ETIKA
11. évfolyam
1.
Határozza meg az erkölcstan (etika) és az erkölcs fogalmát!
Az
erkölcstan /etika/ a filozófia egyik
tudományága - "az erkölcs tudománya" -; s
mint tudomány több
mint 2000 esztendős.
Erkölcs:
azon normák, szabályok, parancsok, értékítéletek összessége, melyek
magatartásunkat, cselekedeteinket gyakorlatilag szabályozzák a „jó”
keresése és megtalálása érdekében magunk és mások javára.
Az etika az emberi
értelem segítségével keresi és vizsgálja felül magát az emberi életformát,
életvitelt.
2.
Mi a különbség a "jogi törvények", az "etikett" és az "image" (imázs) között?
A
jog:
alkalmazott etika írásban lefektetett büntető szankciókkal. Az erkölcsi vétség
büntetése a lelkiismeret és az emberi környezet.
Az
etikett:
viselkedési norma, mely a formális magatartás szabályait írja elő az emberi
érintkezésben /hogyan öltözzünk, köszönjünk, miként viselkedjünk stb./
Az
image:
külsőséges, erkölcsi tartalmától megfosztott ritus.
3.
Milyen írásban rögzített erkölcsi törvényeket ismer?
-
A Kr. e. 2000 körül
Babilonban élő Hammurabi
törvénykönyve,
-
A Kr. e. 2000 körül
keletkezett hindu szent iratok gyüjteménye, a
négy Véda-könyv
(Véda = szent tudás),
-
A Kr. e. 1500 évvel
született "Tízparancsolat",
-
A Kr. e. 500-400-as
években keletkezett
Nikomakhoszi Etika
(Arisztotelész)
4.
Mi a motívum? Milyen motivációk határozzák meg cselekedeteinket?
Cselekedeteink
mozgatórugója a
motívum.
Cselekedeteinket
meghatározó motívumok:
-
Célfüggőségi normák
(muszáj, ha eredményt akarok elérni)
-
Élvezetszerzés
(az öröm sokkal több, mint a kielégülés)
-
Hasznosság
(a birtoklás öröme minden emberi kapcsolatban)
-
Becsület
(az emberi személy tiszteletének és szeretetének motívuma)
5.
Hogyan érhető el az erkölcsi törvények betartása?
Az erkölcsi törvények
betartásának fontossága
érveléssel
valósítható meg.
Típusai:
-
tekintélyelvű érvelés:
- kezdetben a szülői
tekintély az
első
- az iskolában a pedagógusi
tekintély
(szülő helyett)
- munkahelyen hivatali tekintély
(személyi tekintély nélkül üres)
-
meggyőző érvelés:
érvekkel, a személyi méltóság tiszteletben tartásával
6.
Milyen egyetemesen elfogadható erkölcsi törvényeket ismer?
Konszenzussal elfogadott
-
pozitív erkölcsi ítélet, etikai érv:
az emberi méltóság védelme, az igazságosság értékének elismerése, az
önfegyelem, az őszinteség, a tolerancia, az önzetlenség, az elvhűség, a
hazaszeretet, a bátorság, a jóakarat, stb.
-
negatív erkölcsi ítélet, etikai érv:
a gyilkosok, az árulók, a zsarnokok, a gyávák, a hízelkedők, a gátlástalan
élvhajhászók, a zsarolók, a kegyetlenkedők, az uzsorások, a másokon élősködők
elítélése
7.
Ismertesse az illemtan és az illem fogalmát!
Illemtan: az
emberi viselkedés formáinak rendszerbe foglalása.
Illem:
olyan magatartás- vagy viselkedésforma, amelyet a társadalom egésze vagy egy
csoportja egy meghatározott időben vagy helyen az egyéntől elvár.
8.
Határozza meg a jellem, a képesség és az erény(virtus) fogalmát!
Jellem:
állandósult (bevésett) tulajdonságok, melyek rányomják bélyegüket az ember
megnyilvánulásaira, cselekedeteire.
Meghatározói: - született
adottságok
- környezeti hatások
- önnevelés
Képesség:
Velünk született adottság, melyet életünk folyamán ki kell bontakoztatnunk.
Erény (virtus):
Kibontakoztatott képesség, amely a jóra irányul.
9.
Határozza meg az okosság fogalmát; mutasd be a "jó" típusait!
A pluralista
társadalom nem ad biztos értékrendet, hanem alternatívákat mutat, ami között
választania kell minden embernek, ami dilemmát jelent. (Dilemma:
a választás kényszerűsége miatti elbizonytalanodás)
Az
okosság:
a jó döntés meghozatalának eszköze; a rendelkezésre álló információk helyes
értékelése. Legmagasabb szintje a
bölcsesség,
mely mindig az erkölcsi jó elérése érdekében munkálkodik.
A „jó” típusai: -
létrendi jó
(alapvetően minden jó a világon)
-
használati jó
(amiből hasznom származik)
-
erkölcsi jó
(a katartikus életérzés kiváltója)
A
erkölcsi jóra
való törekvés lemondással
jár,
de ez a lemondás mindig egy nemes
cél érdekében
történik. Az ilyen célnak mindig
időtállónak
kell lennie, s ebben a célban mindig
nagyon kell hinni!
10.
Mi az erkölcsi értékrend, és hogyan érhető el?
Az
erkölcsi értékrend
minden ember életének rendező elve. Ez csak
önneveléssel
érhető el.
Az önnevelés
alapfeltétele az önvizsgálat.
Az önnevelés egyik
fontos eszköze az önfegyelem,
amely azt jelenti, hogy az ember megtanul uralkodni érzelmein, vágyain és
cselekedetein.
11.
Határozza meg a sarkalatos erények fogalmát; mutasd be az okosság erényét!
Sarkalatos erényeknek
nevezzük azokat az erényeket, amelyekre más erények, tulajdonságok épülnek, és
amelyek ily módon nagy hatással vannak az ember magatartására. Ilyenek: az
okosság
erénye, az igazságosság
erénye, a bátorság
erénye és a mértékletesség
erénye.
Az
okosság erénye
azt jelenti, hogy az ember felismeri az igazságot.
Az okosság ellen
elkövetett bűnöket a cselekedetet indító szándék, emberi hozzáállás szerint az
oktalanság
és a bűnös
okosság
fogalmával jelöljük.
Az
oktalanság
azt jelenti, hogy valaki a jó cél felé törekszik, de azt helytelen módon teszi.
(pl. a tudományos előmenetelért a házastársi és a családi kapcsolat
feláldozása)
Bűnös okosság:
az ember rossz cél felé törekszik, de azt "okos" döntések által teszi meg. (pl.
a szélhámos, aki képes arra, hogy a másik ember gyengeségeit felismerje, s
azokat kihasználva előnyökre tesz szert.)
12.
Mutassa be az igazságosság és a mértékletesség erényét!
Az
igazságosság erénye
az embernek azt a képességét jelzi, amely segítségével az ember elismeri minden
más embernek a jogát, ezeket figyelembe veszi, miközben tekintettel van azokra a
szándékokra, körülményekre, amelyekre a törvény betűje nem lehet tekintettel.
A
mértékletesség erénye
az emberben levő belső erőket, ösztönös vágyakat és érzelmeket rendezi,
összefogja. Ezek a belső erők adják az emberi élethez a lendületet, tehát
elengedhetetlenül fontosak. Ha az ösztönöket és érzelmeket az ember nem tudja az
értelmével rendezni, akkor ezek elszabadulva önpusztítóvá tudnak válni, és
személyiség-torzulást is okozhatnak.
13.
Mutassa be a bátorság erényét!
A
bátorság erénye
képessé teszi az embert arra, hogy áldozatok árán is kiálljon az igazság
mellett, és felemelje szavát az igazságtalanság ellen.
A
bátorság
nem csak a külső aktivitásban, azaz a támadásban valósulhat meg, hanem a
csendes helytállásban,
kitartásban
is, amelyek nagyfokú belső aktivitást kívánnak, hiszen az ember ebben a
helyzetben felkészül arra, hogy az igazságot a legvégsőkig védeni fogja. Ennek a
belső aktivitásnak a gyümölcse a
türelem és a
hűség.
A
bátorság
ellen elkövetett legjellegzetesebb bűnök:
- a gyávaság:
az emberi erő lebecsülése
- a vakmerőség:
az emberi erő túlbecsülése
14.
Határozza meg a szeretet fogalmát és mértékét!
A
szeretet
olyan törekvés, amely mindig valamilyen élőlényre irányul azzal a céllal, hogy
az javakban, értékekben bővelkedjék, és egyéniségét, személyiségét a
legteljesebb módon és mértékben ki tudja bontakoztatni. (Szeretni
annyit jelent, hogy „rendelkezésre állni”.
/Albert Schweitzer/)
A
szeretet mértéke:
a helyes önszeretet ("Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!")
Önszeretet:
létünk megőrzése, és önmagunk kibontakoztatása.
Az önszeretet és az
embertársi szeretet egymást erősítő tevékenység.
15.
Mutassa be az embertársi szeretet megnyilvánulási formáit!
A régi görögök tanítása három
szeretettípust különböztet meg:
-
EROSZ
(érzéki szeretet) a külsö tetszést veszi figyelembe
-
FÍLIA
(áldozatos szeretet) a másik javát akaró baráti, személyes szeretet, szerelem
Az áldozatos szeretet alapja az áldozatvállalás:
- a másik ember terhének
átvállalása, hordozása
- egy közösségi célért való
áldozathozatal; a hivatás teljesítése
- a haza szeretete
-
AGAPÉ
(szolgáló szeretet) az "ember"
iránt nyilvánul meg
A szolgáló szeretet alapja az
alázat, mely
mindig tudatos vállalást jelent, és mindig értékre irányuló. (Nem tévesztendő
össze a
megalázkodással,
ami mindig kényszer jellegü, és sokszor a rossz elfogadását jelenti.)
A szolgáló szeretet: - megtanít az élet tiszteletére (Albert Schweitzer)
- segíti a közösségi kapcsolatok építését
- értelmet ad életünknek
16.
Határozza meg a konfliktus fogalmát, annak feloldási módjait!
A
konfliktus olyan feszültség, mely a személy belső vívódásában, vagy
személyek — esetleg csoportok — összeütközésében nyilvánul meg. A feloldása
során az ember megtanulja uralni a benne lévő feszültséggerjesztő forrást,
agresszív indulatát.
Jellegzetes konfliktusforrások:
-az egyén
és a közösség feszültsége
-a
függetlenség utáni vágy.
A
konfliktusok feloldásának módjai:
-az
indulat jó cél szolgálatába állítása
-az
indulat racionális semlegesítése.
17.
Határozza meg a gyűlölet fogalmát, megnyilvánulási formáit!
A
konfliktusok során keletkező feszültség káros felfokozódása a
gyűlölet.
A
gyűlölet megnyilvánulási formái :
- az
irigység (belső szomorúság más értékei miatt)
- a
harag (vélt vagy valós sértődöttség)
- az
erőszakos cselekedet (amikor rosszindulatúan ártunk, ártani akarunk
másoknak).
18.
Határozza meg a szerelem és a szexualitás etikai fogalmait!
A
szerelem olyan lelki folyamat, amely arra ösztönzi az embert, hogy egy másik
ember életének kiteljesedését és ezzel boldogságát elősegítse.
A
szexualitás olyan ösztönök által vezérelt biológiai aktus, amely az élet
fenntartását szolgálja, közösséget hoz létre és oldja a feszültséget.
19.
Határozza meg a házasság és a család erkölcsi normáit!
A
házasság egy férfi és egy nő olyan életre szóló, a nyilvánosság előtt
vállalt szövetsége, mely a szövetkező felek életbiztonságát, testi és lelki
boldogulását hivatott szolgálni.
A házasságban egyesült
férfi és nő gyermekeikkel együtt
családot
alkotnak. A család tagjai azonos méltóságú személyek, akiknek alapvető
érdeke egymás segítése.
A
család
az a közösség, amelyben az ember gyermekkorától kezdve megtanulhatja
az erkölcsi értékeket,
a kötelességeket
és a szabadság helyes használatát.
20.
Fogalmazza meg a szülők és a gyermekek legfontosabb feladatait!
A
szülők a gyermekeik nevelésének elsődleges felelősei. E felelősségükről
elsősorban az otthon megteremtésével gondoskodnak, ahol a gyöngédség, a
megbocsátás, a tisztelet, a hűség, a szeretet és az egymás iránti önzetlen
szolgálat a legfőbb sajátosság.
A
gyermekek tisztelete szüleik iránt abból a természetes szeretetből táplálkozik,
amely az őket egyesítő kapcsolatból ered.
21.
Határozza meg a közösség szerepét az emberi értékrend kialakulásában!
Az
ember számára a közösség az a közeg, amelyben felfedezheti egyediségét, mindenki
mástól megkülönböztethető voltát. A közösségnek meghatározó szerepe van az ember
erkölcsi értékrendjének kialakulásában. (Az értékek mögött legtöbbször személyek
szeretete húzódik.)
A
közösséget meghatározó tényezők:
-tartós
közös cél és értékrend
-a közösség által
választott és elfogadott vezető
-a közösség minden
tagjának személyes feladata.
A
közösségvezető kiválasztásának alapvető kritériuma a
méltó és az
alkalmas feltételeknek való megfelelés.
A
közösségek értékrendje erősen befolyásolja egy nagyobb közösség, a társadalom
értékrendjét.
22.
Mutassa be az érték, az értékrend és a boldogság kapcsolatát!
Érték: az egyén
vagy a közösség számára fontos; lelkiállapotát, világszemléletét befolyásoló,
meghatározó viszonyítási pont.
Az érték lehet: -
konkrét, anyagi, /materiális/
-
elvont, "eszmei", /ideális/
Értékrend:
életszabályok olyan rendszere, amely rangsort állít fel az értékek között, s
ezáltal meghatározza az ember döntéseit az élet minden területén, mely döntések
aztán kialakítják az egyén jellemét. (Az értékek mögött legtöbbször személyek
szeretete húzódik.)
A
értékek érvényessége:
független az értékeket "hordozó" személyektől, dolgoktól /pl. a barátság értékét
nem csökkenti egy hazug barát!/
Az értékrendek
egyénenként és az adott társadalom értékrendje, kultúrája szerint különböznek.
Az értékek mindig cselekvésekben
realizálódnak.
A
boldogság alapja:
valódi emberi értékek választása, követése és az azok érvényesüléséért való
küzdelem.
23.
Határozza meg a nemzet, a társadalom és az állam fogalmát!
Nemzet: egy
adott területen élő népcsoport, amelyet összeköt a közös kultúra, a közös nyelv,
a közös történelem és a közös lelki alkat.
Társadalom: az embereknek olyan
kapcsolatrendszere, melynek célja, hogy szervezeteivel, valamint a gazdasági és
a kulturális feltételek biztosításával segítséget adjon tagjai számára, hogy
szellemi, lelki értékeiket a legteljesebb módon ki tudják bontakoztatni.
Állam:
a társadalom politikai szervezete, a társadalom hivatalos képviselője.
24.
Definiálja a politika fogalmát és feladatát!
A
politika
okos fáradozás a közjó érdekében.
A politika feladata:
- az állam működési
feltételeinek megteremtése (törvények meghozása, állami intézmények
létrehozása)
- a társadalom
által meghatározott célok kitűzése, azok tudatosítása (nemzeti kultúra
gazdagítása, a népesség anyagi helyzetének javítása, környezetvédelem)
- a társadalom
konkrét problémáinak megoldása (érdekegyeztetés, konfliktuskezelés, a
hatalommal való visszaélés megakadályozása)
A politikai élet
korruptsága és erkölcstelensége nem vonhatja kétségbe a demokrácia értékeit!
25. Mik az ismérvei a
köztársaságnak?
A
demokrácia legfontosabb ismérve a hatalmi ágak szétválasztása:
- törvényhozás
(parlament)
-
végrehajtó hatalom
(kormány)
-
bírói hatalom
(igazságszolgáltatás)
A
köztársaság
legismertebb politikai rendszere a
parlamenti demokrácia,
amely alkotmányos jogállam
keretén belül működik.
Alkotmányos jogállam:
az állampolgárok jogait és kötelességeit, továbbá egymáshoz és az államhoz való
kapcsolatát az Alkotmány („az állam belső rendje”) biztosítja.
Parlamenti demokrácia:
a nép által választott parlament választja az ország legfőbb tisztségviselőit
(köztársasági elnök, miniszterelnök, alkotmánybírák, legfőbb ügyész, parlamenti
elnök), és hozza meg a legfontosabb törvényeket.
26.
Határozza meg a modern társadalom fogalmát, és sorolja fel gazdasági és
szociális szerkezetének jellemzőit!
A
modern társadalom
ipari társadalom, melyet az erős városiasodás, az intézményesített nevelés, a
csak szülőkből és gyermekekből álló kiscsalád – mint fogyasztói egység – és a
résztevékenységre felbontott munka jellemez.
A modern társadalom
gazdasági és szociális szerkezetének jellemzői:
- a magántulajdon
létezése és annak elismerése
- a vállalkozói
szabadság és a teljesítményelvűség érvényesülése
- a szociális
piacgazdaság elvének érvényesülése
- a megfelelő
szociálpolitika biztosítása
27.
Mutassa be az ipari társadalom előnyeit és hátrányait!
Az
ipari társadalom előnyei:
- nagyobb kényelem,
- nagyobb jólét,
- nagyobb lehetőségek
Az
ipari társadalom hátrányai:
- a termelés és
fogyasztás kényszere,
- értelmetlen és káros
dolgok fogyasztása,
- lelki problémák: -
magány,
- a munka értelmetlenségének érzése,
- az eltömegesedés,
-elidegenedés (neurózis, öngyilkosság)
28.
Mutassa be a modern társadalom hátrányainak legyőzését segítő etikai
lehetőségeket!
A modern társadalom
plurális társadalom,
amelyben eltérő embercsoportok élnek együtt egységes világnézet, életfilozófia
nélkül, konfliktusoktól fenyegetve. Ezért létkérdés a
tolerancia:
egymás értékeinek pozitív elismerése.
A modern társadalom
„elviseléséhez” szükség van „négy
modern sarkalatos erényre”:
1. A fegyelem (Enélkül
nem tudunk alkalmazkodni.)
2. A összpontosítás (minkára
figyelés, egymásra figyelés, magunkra figyelés)
3. A türelem (enélkül
nincs bennünk készség a nagy értékek kivárására)
4. Az érdeklődés (az
új dolgok, egymás bajai, örömei iránt)
A pluralista
társadalom sajátosságai szükségessé teszik az ún. másodlagos csoportok
létezését, melyek segítik az egyén mentális állapotának egyensúlyban tartását.
(Egyesületek, egyházak, stb.)
29.
Határozza meg a vallás, a hit és a lelkiismeret fogalmát!
A
vallás az ember és az őt körülvevő végtelen világ olyan kapcsolata, amely
meghatározza az ember helyét ebben a világban, meghatározza az embernek a mindenséghez való
viszonyát, az ebből a helyzetéből fakadó hivatását, illetve e hivatásból
következő magatartási életszabályokat.
A
hit: egy olyan sajátos szellemi állapot, amely kifejezi, hogy az ember
tudatában van a világban elfoglalt helyzetével, ami aztán meghatározott
cselekedetekre kötelezi.
Lelkiismeret:
az ember lelkivilágának egy olyan sajátos jelzőrendszere, amely méri az ember
önmagáról alkotott énképe és a mindennapi cselekedeteiben megnyilvánuló
valóságos énje közötti különbséget. Ha eltérés van a kettő között, akkor
jelentkezik a lelkiismeretfurdalás.
30.
Határozza meg a képzettség fogalmát; indokolja hasznosságát!
Az emberi személyiség
teljessége igényli - és ezért erkölcsi követelmény is -, hogy ne csak a
testi-lelki egészségünket védjük, hanem igyekezzünk az értelmi, szellemi
dimenziókban is tökéletesedni. Ennek egyik módja, hogy az élet valamely
területén speciális ismereteket, képzettséget szerzünk.
Képzettség:
valamely ismeretkörben, vagy szakterületen (szakmában) szerzett tudás, valamint
az eredményes munkához szükséges személyiségjegyek (készségek, jártasságok,
képességek) birtoklása.
A szakképzettség
megszerzése feltétele a minőségi munkavégzésnek; annak, hogy az egyén a
társadalmi munkamegosztásban bizonyos funkciót be tudjon tölteni.
31.
Határozza meg a műveltség fogalmát; mutassa be összetevőit!
Az értelmi és szellemi
dimenziókban való tökéletesedés másik lehetősége a kellő műveltség elsajátítása.
Műveltség: az
egyénre jellemző olyan problémamegoldó képesség, amely az emberi élet reakciója
az életében jelentkező nehézségekkel szemben; egyfajta állásfoglalás az
ismeretlen világmindenség egészével kapcsolatban.
Jellegzetes
ismérvei: - a tudományok, a bölcsességek ismerete és szeretete,
- a művészetek értékelése és élvezete,
- a társadalmi és politikai alapkultúra megszerzésének igénye,
- a természet ismerete, szeretete és az iránta való felelősségérzet
megléte,
- a transzcendens eszmékkel szembeni nyitottság.
A művelt ember
életpéldájával, pozitív életszemléletével és cselekedeteivel reprezentálja ezt
az állásfoglalását, világlátását, és ily módon hirdeti a meggyőződése szerinti
legértelmesebb életprogramot.
32.
Mutassa be a beteg emberre jellemző sajátosságokat!
Betegség: az
emberi szervezet biológiai egyensúlyának felborulása
Típusai: -
akut betegség
(általában rövid lefolyású, reverzibilis)
- krónikus betegség
(irreverzibilis; gyógyszeres kezeléssel egyensúlyban tartható)
Az emberek
viszonyulása saját betegségükhöz:
- betegségtagadók,
- a betegségtől fokozottan félők,
-
betegségkeresők,
- közönyösek, betegségükkel nem
törődők.
Bármelyik típusba
tartozik is a beteg, mindegyikükre jellemző:
- pszichés tarumaként éli meg a
hirtelen környezetváltozást
(félelem az
ismeretlentől),
- félelemmel tölti el
betegségének tudata,
- fél a fájdalomtól,
A betegek zöme
fokozottan rászorul a környezet
empátiájára,
toleranciájára,
segítőkész szeretetére.
33.
Határozza meg az empátia és a tolerancia fogalmát!
Empátia: a
személyiség olyan képessége, amelynek segítségével a másik emberrel való
közvetlen kommunikációs kapcsolat során bele tudja élni magát a másik
lelkiállapotába, és ennek nyomán meg tud érezni és érteni a másikban olyan
emóciókat, indítékokat és törekvéseket, amelyeket az szavakban direkt módon nem
fejez ki, és amelyek a társas érintkezés szituációjából nem következnek
törvényszerűen.
Tolerancia:
egymás értékeinek pozitív elismerése; a másik nézetével, megnyilvánulásaival
szembeni megértés, elnéző magatartás
34.
Határozza meg a szenvedélybetegség fogalmát, mutassa be típusait és az ellene
való védekezés lehetőségeit!
A szenvedélybetegség:
a deviáns viselkedés egyik vállfaja, valamilyen szertől vagy bizonyos
cselekvéssortól való függőséget jelent.
A káros szenvedélyek:
megfosztják az embert szabadságától, lekorlátozzák szabad döntésképességét, s
lerombolják az egész személyiséget.
Megkülönböztetünk:
- klasszikus függőséget: alkohol, drog, nikotin, gyógyszer
- modern függőséget: édesség, játékautomata, tévé, számítógép,
soványodás
-
Elsődleges megelőzés:
- a hozzáférhetőséget megszüntetése
- harc a rossz minták ellen,
- a hajlam csökkentése (munkaterápia)
-
Másodlagos megelőzés:
- a
már kialakult hozzászokást megszüntetése,
- további
súlyosbodás megakadályozása.
35.
Mutassa be a Névtelen Függők Társaságát!
A mozgalom olyan emberek
társulása, akik megosztják egymással tapasztalataikat, erősségüket és
reményüket, hogy megoldhassák közös problémájukat és segítsenek másoknak
felépülni a függőségből. Egyetlen követelménye a kábítószer-fogyasztás
abbahagyásának a vágya. A tagok nem annyira a gyógyításra, hanem inkább a
betegség kézbentartására törekszenek.
36.
Határozza meg a károsodás és az akadályozottság fogalmát, mutassa be megjelenési
formáit!
Károsodás: a fejlődés során
kialakult anatómiai, élettani vagy lelki működés tartós vagy végleges zavara,
esetleg hiánya.
Fogyatékosság: a károsodások
következtében kialakuló korlátozottság vagy hiányosság, amely megnehezíti vagy
gátolja valamely tevékenység emberileg átlagosnak tartott módon vagy mértékben
való végzését.
A fogyatékosságok
megjelenési formái:
- mozgásszervi
károsodások: - veleszületett
- sérülés okozta
- érzékszervi
fogyatékosságok: - látáskárosodás
- halláskárosodás
-
beszédzavarok: - pöszeség
- dadogás
- hadarás
- értelmi
akadályozottságok
37.
Határozza meg a bűnözés és büntetés fogalmát, mutassa be jellemző típusait!
A bűnözés:
az erkölcsi rossz realizálódása különböző formában.
Legfőbb oka, hogy az
elkövetőből hiányzik a szeretet, a tisztelet a többi ember iránt. Legtöbbször az
egoizmus (túlzott énszeretet) motiválja, és sokszor az elkövető saját érdekeire
sincs tekintettel, ezért a bűnözés legtöbbször önrontás is.
A büntetés:
- etikai értelemben
valamilyen hátrány, amit a bűn elkövetőjének el kell szenvednie.
- jogi értelemben olyan
joghátrány, amit a társadalom feljogosított szervei alkalmaznak a bűncselekmény
elkövetőjével szemben a társadalom védelme és az újabb bűncselekmények
elkövetésének megelőzése érdekében.
38.
Mutassa be az öregség jellemző sajátosságait!
Az öregedés
egyfajta visszafejlődés, melynek legszembetűnőbb testi megnyilvánulása, hogy
csökken a szervezet alkalmazkodóképessége, így az ember ebben a korban
hajlamosabb a betegségekre. Az idős ember élettere, kapcsolatrendszere beszűkül,
és gondolkodásának meghatározó elemévé válik a haláltudat. Mindez együttesen
kiszolgáltatottá teszi az idős embert.
A legfontosabb erkölcsi
szabály: az öregek emberi méltóságának tiszteletben tartása.