
ISTVÁN KIRÁLY ÉLETÉNEK
KEVÉSSÉ ISMERT LEGENDÁI
Géza nagyfejedelem 997-ben
bekövetkezett halála után fia, István – pogány nevén Vajk – követte őt a
méltóságban. A történet nem volt egyszerű, hiszen Géza volt az, aki az öröklődés
ősi rendjét megváltoztatva bevezette a primogenitúrát (elsőszülöttség), vagyis
hogy a tőle származó legidősebb fiú lép a helyébe, nem pedig Árpád nemzetségének
legidősebb férfisarja. Ki is tört a háború Koppány és István között, de ne
siessünk ennyire előre.
Érdemes néhány gondolatot
szentelni Hartvik győri püspök későbbi legendájának, aki Könyves Kálmán idején a
következőképpen meséli el első szent királyunk születésének csodás történetét:
„…az említett Géza
fejedelem feleségét, kihez már közeledett a szülés órája, az isteni kegyelem
vigasztalni ily látomással akarta. Megjelent ugyanis boldog István lévita és
első vértanú előtte, s így kezdett szólni hozzá: »Bízz az Úrban, asszony, s légy
biztos, hogy fiút fogsz szülni, akinek e nemzetségben először jár korona és
királyság, és az én nevemet ruházd reá!« Rácsodálkozván az asszony így
válaszolt. »Ki vagy, uram, vagy mely néven neveznek?« »Én vagyok István, első
vértanú, aki először szenvedett vértanúságot Krisztus nevéért.« Ezt mondván
eltűnt. Közben megszületett Géza fejedelem Istentől megjövendölt fia…, akit
Adalbert püspök a kereszténység fehér ruhájába öltöztette és ő lett lelki
gyámola. A boldog István király – akit megkeresztelkedése előtt a pogányok
Vajknak neveztek – Esztergom városában született… A kisdedévek elmúltával,
miután a serdülőkor első lépcsőfokára lépett, apja összehívta Magyarország
főembereit és a közös tárgyalás szerint fiát, Istvánt a nép élére állította,
hogy uralkodjék őutána, és ennek megerősítésére mindet külön-külön megeskette.
Ezután betelvén napjai… e világ haszontalan viszontagságait égi örömmel cserélte
fel…”
Noha Hartvik szerint a
főemberek esküt tettek István mellett, trónutódlása korántsem volt
zökkenőmentes. Hogy a történetekben trónkövetelőként fellépő Koppány milyen
rokoni kapcsolatban állt Árpád nemzetségével, pontosan nem tudjuk, annyi azonban
a Géza által kicsikart esküből kiderül: az ősi törvény szerint valószínűleg nem
István volt a fejedelmi cím egyedüli várományosa. Kettejük ütközetéből
mindenesetre István került ki győztesen, aki fogadalmához híven monostort
építtetett Szent Márton hegyén, vagyis Pannonhalmán a bencés rendi
szerzeteseknek. Ám a magyarság fennmaradása a Kárpát-medencében mindennek
ellenére még mindig kockán forgott.
A biztosíték kizárólag a
kereszténység felvétele volt. István meggyőződése szerint járt el, szinte drákói
szigorral látott neki a pogányság felszámolásának. Előbb azonban törvényessé
kellett tennie uralkodását Európa keresztény fejedelmei előtt. Következzék ismét
a krónikaíró!
„Atyja halála után a
negyedik évben elküldte hát Asztrik püspököt a szent apostolok küszöbéhez, hogy
Szent Péternek, az apostolok fejedelmének örökösét megkérje: a Pannónia tájain
kivirult zsenge kereszténységnek bő áldását elküldje, az esztergomi egyházat
aláírásának tekintélyével főegyházzá emelje és a többi püspökséget is áldásával
erősítse. Érdemesítse őt is arra, hogy királyi diadémával izmosítsa, hogy e
tisztségre támaszkodva, amit Isten kegyelméből elkezdett, még keményebbre
szilárdítsa.”
II. Szilveszter pápa meg is
küldte Istvánnak az eredetileg Mieszko lengyel fejedelemnek szánt koronát,
egyben megerősítette minden kérésében. Maga a mai Szent Korona históriája a vele
kapcsolatos számtalan hipotézis összevetésével természetesen egy egészen külön,
önálló történet tárgyát képezi. A koronázásra mindenesetre 1000 karácsonyán vagy
1001. január 1-jén került sor Esztergomban.
Mindeközben István folytatta
a Géza fejedelem által megkezdett magyar állam kiépítését. A nép egyházi
életének, a keresztény tanok hirdetésének központjai a templomok voltak.
Törvényben rendelte el, hogy minden „… tíz falu építsen egy templomot,
amelyet két telekkel és ugyanannyi rabszolgával lássanak el… Ruháról és
oltárakról a király gondoskodjék, papról és könyvekről a püspök.” Az egyház
működését tíz püspökség megszervezésével szabályozta, amelyek közül kiemelkedő
helyet biztosított az esztergomi főszékesegyháznak, amelyet a pápa rövidesen
érseki rangra emelt. Említést érdemel, hogy a királyi udvar szellemi élete a
korhoz képest is igen fejlett volt. Bár első királyunk oklevelei nem, vagy csak
másolatban maradtak fenn, Gellért püspök munkái és István törvénykönyvei,
valamint Imre herceghez írott Intelmei csodálatos bizonyságai a pezsgő szellemi
életnek ebben az írástalan korban.
Idézzünk most néhány
gondolatot az Intelmekből, amelyek jelzik, miképpen igyekezett Szent István
felkészíteni az uralkodásra egyetlen, a felnőttkort megért fiát, Imre herceget.
„Ha becsületes akarsz lenni királyságodnak, szeresd az igaz ítéletet. Ha
hatalmadban akarod tartani lelkedet, türelmes légy. Valahányszor, kedves fiam,
ítéletet érdemlő ügy kerül eléd, türelmetlenül ne viselkedjél, esküvel se
erősködjél, hogy megbünteted. Bizony, ez ingatag lenne és mulandó, mert a bolond
fogadalmat megszegi az ember. A türelmes királyok királykodnak, a türelmetlenek
pedig zsarnokoskodnak…” Mindezek ellenére a szent király életének talán
legnagyobb tragédiája éppen szeretett fia váratlan és tragikus halála volt.
1031-ben Imre herceg egy vadkanvadászaton halálos sérülést szenvedett. Szent
Istvánt mélységesen megrendítette Imre herceg máig tisztázatlan körülmények
között esett halála. Egyetlen örökösét veszítette el, mi több, az egyetlen olyan
embert, akit alkalmasnak tartott műve folytatására.
A trónörökös tehát már nem
teljesíthette az apai óhajt, a trónutódlás pedig kérdésessé vált. A nagy király
életében gyökeres változás következett be. Ő, aki kezdetben csupán politikája
eszközeként kezelte az egyházat és annak tanítását, majd a példamutatás kedvéért
buzgólkodott az imádságos életben, e mérhetetlen csapás súlya alatt egyszerre
mélyen vallásossá vált. Hét esztendő állt még a rendelkezésére, hogy a
keresztény erények gyakorlását a tökéletességre emelje. Hátralévő életét egészen
átjárta a vallásosság, ítéleteiben megbocsátóvá, a szeretet gyakorlásában
példamutatóvá vált. Imre herceg elvesztését mindazonáltal soha nem heverte ki.
De hallgassuk ismét a
krónikást:
„Nem sok idő múltán
betegségbe esett, melyből utóbb testében megfogyatkozott, s mivel a nyavalya
hosszan tartó gyöngeséggel nehezedett rá, már a lábán sem tudott állni… Mikor
már nem volt kétséges halálának hamari napja, előszólította a püspököket és
palotájának Krisztus nevét dicsérő nagyjait. Először megtárgyalta velük, hogy
kit választanak helyette királynak, majd atyailag intette őket, hogy őrizzék meg
az igaz hitet, amelyet elnyertek. Közeledett éppen a jeles ünnep, az Örök Szűz
Mária mennybevitelének az angyalok és az emberek közt nevezetes napja. Nagyobb
irgalom reményét remélte, ha e nap örömei között bomlana fel teste, ezt külön
könyörgésekkel kérte; sóhajtások és könnyek árán el is nyerte azt. Az Úr
megtestesülésének 1038. évében lelkét az Örök Szűz s a szent angyalok kezébe
letette, hogy az el nem múló boldogság nyugalmára vezessék… Fehérvárra vitték el
a testet, ahol az épület közepén fehér márványból faragott szarkofágba
helyezték.”
Rójuk le mi is kegyeletünket
a szent király szarkofágja előtt egy, a 15. században született himnusz
szavaival:
„Idvez légy, boldog Szent
István király, te népednek reménysége! Idvez légy, mi megtérésönknek bizony
doktora és apostola! Idvez légy, minden szentségnek és igazságnak fényes tüköre!”
A középkori krónikairodalom
Szent István királyról meglehetősen szűkszavúan nyilatkozik. Valójában mindössze
három legendája maradt fenn. Érdekességük, hogy nem tartalmaznak ellentmondást,
így vélhetően a szerzők egy és ugyanazon forrásból dolgoztak, mégpedig a Szent
László korából származó Gesta Hungarorumból, amelynek Szent Istvánról szóló
részét legteljesebb alakjában a Budai- és a Képes Krónika őrizte meg. Európa épp
az invesztitúraháborúk korát élte. A német-római császár és a pápa küzdelmében
rejlő veszélyt Szent László királyunk látta át igazán. A Magyarországot is
fenyegető veszélyt ő látta meg elsőként, és ő kezdeményezte első uralkodónk
szentté avatását. Ezzel vitte át a köztudatba, hogy Pannónia hűbérura sem a
pápa, sem pedig a császár nem lehet, főként hogy jeles elődje élete alkonyán
Magyarországot Szűz Mária oltalmába ajánlotta.
Hazánkat így önálló, minden
hűbéri igénytől mentes, szabad országgá nyilvánította, hiszen égi patrónája nem
más lett, mint Isten anyja, Mária. A szentté avatáshoz persze bizonyítékok
kellettek, hiszen ha valakiről az egyház kijelenti, hogy szent, arról a
bizonyosság tudatában állítja, hogy üdvözült. A bizonyítékok sorában a
legelsőbben elfogadható, a csoda. És mit tesz Isten? Csodát! Előkerült a Szent
Jobb. Amint szintén Hartvik püspök legendájából tudjuk, István király földi
maradványainak feltárása után a következőkről számol be:
„Volt ugyanis a
fehérvári templomban egy Mercurius nevű szerzetes, akit László király a koporsó
felnyitásának idejére elküldött a kriptából.” A krónikás szerint miközben
Mercurius a kóruson bánkódott, egy fehér ruhába öltözött fiatalember jelent meg
előtte és átnyújtotta neki a szent király jobbját, Mecurius pedig haladéktalanul
elrejtette azt.
Ezt a történetet
természetesen már a kortársak sem hitték el.
Győrffy György kutatásai
alapján a történettudomány ma az úgynevezett „kettős temetés” elméletét fogadja
el. Eszerint Istvánt halála után a fehérvári bazilika közepén helyezték el egy
római kori szarkofágban. A bebalzsamozott, temetetlen holttest itt az évtizedek
során mumifikálódott. 1061-ben azután, a pogánylázadás idején sietve eltemették.
Ekkor távolíthatták el a test jobb karját. A szentté avatás idején aztán ismét
exhumálták a testet, de a jobb kezet nem találták. 1083-ban László királyunk
május 30-át a Szent Jobb megtalálása ünnepének rendelte.
Csakhogy a források
egyöntetűen „dexterae Sancti Stephaniról” beszélnek, ami az egész jobb kézre
utal. A felkart valószínűleg Nagy Lajos távolíttatta el és adta a lengyeleknek,
szimbolizálandó a két nép egységét. Ugyanezen szándékkal adhatta az alkart
Luxemburgi Zsigmond a Német-római Birodalomnak. Így itthon mára már csak a
mumifikálódott kézfej maradt. A történethez feltétlenül hozzátartozik még az a
legenda, amelyet szintén Hartvik győri püspök jegyzett le. Eszerint Szent István
Magyarországot közvetlenül a halála előtt Szűz Mária oltalmába ajánlotta a
következő szavakkal:
„Ég királynője, e világ
jeles újjászervezője, végső könyörgéseimben a szentegyházat a püspökökkel,
papokkal, az országot a néppel és az urakkal a te oltalmadra bízom. Nékik utolsó
istenhozzádot mondva lelkemet kezedbe ajánlom.”
Ma már tudjuk, hogy ez a
felajánlás valószínűleg nem történt meg, legalábbis ebben a formában nem. Ennek
ellenére igen hamar átment a köztudatba, köszönhetően a magyarok körében mindig
is elevenen élő ősanyakultusznak. Nem is gondolnánk tehát, hogy
Nagyboldogasszony napja egykor ünnep volt. A keresztény Mária-kultusz első
írásos megjelenése a 14. századból származó Ómagyar Mária-siralom.
Szent István, Szent Korona,
Szent Jobb, Mária-kultusz – mind-mind összetartozó fogalmak voltak az elmúlt
évezredben, és azok is maradnak egészen addig, amíg magyarul beszélő ember él a
Földön!
/Varga Péter Dénes/